Fout bij zelfscan

15-04-2025 00:40 388 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt . Ik was vandaag wat druk in mijn hoofd ,heel moe . Ik moest even naar de winkel snel . Ik woon naast de winkel bijna . En doe dagelijks mijn boodschappen . Al 5 jaar lang . Ik dacht ik pak even snel de zelfscan . ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd . En op eens stond er een beveiliging man en moest ik mee komen. Daarna kwam er nog drie politie mannen. Ik was al die tijd gewoon rustig. Ik kon niet bewijzen dat het perongeluk was gegaan. Ik heb een winkelverbod van twee jaar . Ik ben 43. En ik heb nog nooit gestolen. Ik voel me zo verdrietig . Ook bang dat bekende me gezien hebben ,en denken dat ik echt bewust wat gestolen heb . Bang dat mijn buren me gezien hebben of een moeder van school van mijn kinderen . Ik ben helemaal van slag 😪 ik wou even mijn verhaal kwijt .
Noëlle_ismijnnaam schreef:
15-04-2025 21:29
Je hebt hoe dan ook wel de verantwoordelijkheid als je de zelfscan neemt, dat je oplet dat je alles goed doet, je weet dat je anders in de problemen kunt komen. En ja, dan kun je moe zijn of een chaoot, maar daar kan een ieder zich achter verschuilen. Ze zien aan je neus niet of je wel of niet bewust iets gratis meeneemt, ze zien alleen dat je iets gratis mee neemt. Zelf gebruik ik nooit de zelfscan omdat ik dat gedoe vind, overal streepjescode zoeken, sanner pakken, bliepen, scanner terug.. en de zelfscan wordt bij onze jumbo zo vaak gecontroleerd, of omdat er drank bij zit moet ik wachten op een medewerker, dat ik daarom gewoon aan de kassa ga. Bij het kruidvat vind ik de zelfscanner wel fijn maar echt wel dat ik oplet en dat ik daarna ook de bon even naloop, om dit soort dingen te voorkomen. Ik vind de verklaring dat je een chaoot of dromer bent niet acceptabel.
prima toch, ikvind het echt teveel gedoe om een bon na te lopen. dan liever een keer een foutje. zo maken we allemaal zelf onze afwegingen
Ik zou me in elk geval niet druk maken om wie je gezien zou kunnen en hebben en wat de mensen denken. Wat kan het je schelen?

Dit is een heel herkenbaar verhaal voor velen, en nu ga je dan maar naar een andere super. Ze kunnen de boom in. Je weet zelf hoe het zit, dat is wat telt.

Zelf tot nu toe gelukkig altijd de controle doorgekomen. Overigens heeft mijn stadssuper geen handscanners en moet je soms inderdaad een hele kar met de hand scannen aan het zuiltje. En er zijn dus ook veel rijen bij de scanners!
aikidoka schreef:
16-04-2025 07:37
Het valt me altijd op hoeveel neuroten er op dit forum zitten.
Het valt mij vooral op hoe slecht neuroten zich in een ander kunnen verplaatsen. Alsof het echt héél raar is om een foutje te maken met de zelfscan, of te vergeten waar je je auto in een drukke stad hebt geparkeerd, of boodschappen te doen en net dat ene cruciale ingrediënt te vergeten, of een afslag te missen op de snelweg, of te vergeten of je spullen op de sportschool nou in kluisje nummer 92 of 93 liggen, of inderhaast niet goed in je agenda te kijken en naar de Maasstraat te rijden terwijl de afspraak in de Nicolaas Maesstraat is, of… of…

Nee, dat overkomt normale mensen nóóit! O_O
Bbubbels schreef:
16-04-2025 10:06
Los daarvan gebruik ik de scan ook niet vaak meer. Het niet scannen van iets kan je echt zomaar gebeuren en de winkel zou de controle gewoon moeten gebruiken om die “oepsies” er tussenuit te filteren. Em je dan gewoon via de normale kassa laten betalen. Kan gebeuren. En dan reken je netjes alles af, dus is er ook geen probleem. Mensen zo betichten van diefstal is echt naar.

Deze “diefstallen” zouden bij een normale kassa immers nooit gebeurd zijn. Ik vind het ook een beetje het risico van een winkel als ze zelfscans instellen. Dat maakt personeelskosten lager en daarbovenop worden de vergeten scans gewoon ingecalculeerd in de prijzen. Als een winkel dat niet wil moeten ze gewone kassa’s gebruiken.
Precies. Het zijn maar steekproeven die ze doen, reken maar dat er heel wat diefstallen (bewust en onbewust) tussendoor glippen. Maar dat is allemaal ingecalculeerd; de winkel zal er geen cent minder om verdienen, integendeel: die zelfscanners verdienen zichzelf dubbel en dwars terug.
Ik vind het wel heel apart. Ik woon zelf ook op loopafstand van een supermarkt en kom er regelmatig, dus ik ken de medewerkers van gezicht en vice versa. Ik heb al tientallen controles glansrijk doorstaan.

Ik kan me niet voorstellen dat als er een keer een foutje naar voren komt uit de controle bij zelfscan dat ik dan gelijk een winkelverbod krijg. Ik kan me wel voorstellen dat dat heftig is.

De keer dat ik zelf door had dat ik een fout had gemaakt was dat in mijn nadeel en realiseerde ik het me pas toen het bonnetje al ergens in een vuilnisbak lag.
Claire45 schreef:
16-04-2025 10:53
Het valt mij vooral op hoe slecht neuroten zich in een ander kunnen verplaatsen. Alsof het echt héél raar is om een foutje te maken met de zelfscan, of te vergeten waar je je auto in een drukke stad hebt geparkeerd, of boodschappen te doen en net dat ene cruciale ingrediënt te vergeten, of een afslag te missen op de snelweg, of te vergeten of je spullen op de sportschool nou in kluisje nummer 92 of 93 liggen, of inderhaast niet goed in je agenda te kijken en naar de Maasstraat te rijden terwijl de afspraak in de Nicolaas Maesstraat is, of… of…

Het is ook niet alsof die handscanners altijd perfect werken.
Inderdaad het verdrietigste is dat ik het hele personeel ken ,en hun. Mij . Dat ze er niet op een andere manier mee omgegaan zijn ,dat doet mij pijn .
Het feit dat ik alles goed check of het artikel erop staat (en niet 2 keer want ook dat gebeurt vaker) maakt me geen neuroot in ieder geval. Ik ben juist eerder chaotisch, vandaar de eigen controle.
Ik begrijp best dat er fouten gemaakt kunnen worden maar ik heb gewoon geen zin in gezeik.
Itsnojoke schreef:
16-04-2025 10:02
Je bent geen neuroot als je zorgvuldig bent.
Het is onmogelijk om zo zorgvuldig te zijn dat je nooit een foutje maakt. Als jij net een product gepakt hebt en wil gaan scannen en op dat moment valt iemand voor je voeten neer en bezeert zich of iemand stoot een enorm display om of er beginnen mensen te vechten dan is de kans groot dat jij dat product in je mandje laat vallen en gaat helpen oid. En daarna doorloopt en de rest van je boodschappen doet en dat product vergeet. En dan zouden mensen hier in grote getale dan start ik opnieuw, of ik tel alles na zeggen. Nou, dat vind ik wensdenken, dat je altijd alles onder controle hebt, zodat dit jou nooit kan gebeuren.
Claire45 schreef:

Je kan echt op momenten, wel of niet door omstandigheden, echt zo'n warrig hoofd hebben, vol met watten, dat je inderdaad nou af en toe eenmaal dingen vergeet. Heel menselijk hoor! Ben blij te lezen dat TO of ik niet de enige zijn die dit overkomt.

@TO Ik hoop dat er nog een gesprek in zit, mocht je daar behoefte aan hebben. Maar het leed is eigenlijk al geschied omdat de mensen die het voorval hebben gezien hun oordeel al klaar hebben. En dat krijg je niet weg door een gesprek met de bedrijfsleider.
Je bent (meer dan) niet fijn behandeld. Ik zou er, ook al zou ik een winkelverbod hebben van 2 jaar, helemaal niet meer komen. Die winkel zou geen cent meer van mij krijgen.
Succes er mee!
Ik was met mijn vriend in de supermarkt en gaf hem 2 pakjes kaas (want 1+1 bonus) en hij scande er maar 1 (want verstrooid en met zijn hoofd elders en tegelijk bezig zelf iets uit het rek te pakken). Controle gehad, foutje opgemerkt, alles nog eens gescand en betaald. Er is geen politie bijgehaald, en ook geen beveiliging. Niks aan de hand. Ik vind het echt bizar dat er dus blijkbaar supermarkten zijn die wel meteen alle registers opentrekken, want hoe vaak per dag moeten ze dat wel niet doen dan? Ik denk dat er elke dag toch wel fouten worden gemaakt bij de zelfscan. Laten ze dan elke keer de politie komen? Ik kan het me niet indenken.

En nee, we zijn geen onzorgvuldige mensen. Het was gewoon een foutje. Ja, dat kan iedereen overkomen, heus.
Inderdaad fijn winkelen doe ik daar ook niet meer,als naar een gesprek dat ze er een waarschuwing van maken . Ik zou toch het gevoel hebben, dat ze over mij roddelen. Het gesprek heeft voor mij meer een doel ,om nogmaals te vertellen wat het met mij deed ,en dat ik dit echt niet bewust heb gedaan . Misschien wordt ik naar het gesprek ook wel verdrietiger omdat ze mijn kant van het verhaal toch niet willen geloven. En nogmaals ik geef mijn fout toe dat ik beter had moeten controleren . Mijn les is ,dat ik gewoon boodschappen aan de kassa ga doen . En het verdrietige ook is,dat door de mensen die wel bewust stelen dat de goeie mensen daardoor niet geloofd worden .
Bbubbels schreef:
16-04-2025 06:44
Neehoor. Na betalen kan je pas beticht worden van stelen. Bij de controle ben je simpelweg vergeten iets te scannen wat nog van de winkel is. Als je door die poortjes loopt dan steel je in beginsel. Mits je opzet hebt. Maargoed dat is juridisch gezien. De winkel kan dat anders opvatten zoals we hier zien.
In het protocol van het CBL staat:

Ad b: aan het kassapunt moet de klant op enig moment aangeven alle producten te hebben gescand. Dit helpt in het geval dat dit niet zo blijkt te zijn en dat opzet (dus diefstal) moet worden aangetoond.

Ad c: De klant wordt geholpen bij vragen of bij verkeerd gebruik van zelfscan. Supermarkten kiezen ervoor om in deze fase van het afrekenproces een controle in te bouwen. Het controlemoment is om vergissingen van klanten te voorkomen (bv gratis tweede producten moeten ook worden gescand) en dit is preventief om diefstal te voorkomen door een pakkans zichtbaar te maken. Afhankelijk van de supermarktformule, vindt een 100% controle van alle artikelen of een controle met een steekproef plaats. Wanneer uit de controle blijkt dat niet alle artikelen zijn gescand, dan is er nog geen sprake van diefstal, maar een poging tot diefstal. De klant is immers nog niet aan betalen toegekomen. Om op dit moment iemand als verdachte van diefstal aan te merken, is aantonen van opzet cruciaal. In juridisch zin bepalen feiten en omstandigheden of opzet kan worden aangetoond. Dit zal door de winkel(medewerkers) moeten worden hard gemaakt.

Ad d: Het betaalmoment is het moment waarop een poging tot diefstal overgaat naar voltooide diefstal.

Ad e: wanneer bij controle na het betalen blijkt dat niet alles is betaald, kan sprake zijn van voltooide diefstal. Aan de juridische voorwaarde van “wederrechtelijk onder zich hebben” is voldaan. De andere voorwaarde is dat opzet moet worden aangetoond. Dit verschilt in principe niet van diefstal bij een bemensde kassa.
https://supermarkt.nl/uploads/files/CBL ... ef_web.pdf

Het is dus niet zo dat jje de poortjes door moet zijn voor er sprake is van diefstal.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... scan&idx=1

Dan zit je nog steeds met de opzet. Ik begrijp niet helemaal hoe ze dat hard kunnen maken.

TO heeft door het accepteren van die berisping al aangegeven dat ze het met opzet deed. Ik denk dat ik het voor had laten komen als het om 1 item ging. Met 4 heb je wel de schijn tegen.
Charlotta schreef:
16-04-2025 12:52
Ik was met mijn vriend in de supermarkt en gaf hem 2 pakjes kaas (want 1+1 bonus) en hij scande er maar 1 (want verstrooid en met zijn hoofd elders en tegelijk bezig zelf iets uit het rek te pakken). Controle gehad, foutje opgemerkt, alles nog eens gescand en betaald. Er is geen politie bijgehaald, en ook geen beveiliging. Niks aan de hand. Ik vind het echt bizar dat er dus blijkbaar supermarkten zijn die wel meteen alle registers opentrekken, want hoe vaak per dag moeten ze dat wel niet doen dan? Ik denk dat er elke dag toch wel fouten worden gemaakt bij de zelfscan. Laten ze dan elke keer de politie komen? Ik kan het me niet indenken.

En nee, we zijn geen onzorgvuldige mensen. Het was gewoon een foutje. Ja, dat kan iedereen overkomen, heus.
Maar het 2e pakje kaas was sowieso gratis. Dus je hebt de winkel niet benadeeld.
TO heeft 4 producten verwijderd. Niet opzettelijk, maar wel minder aannemelijk dat het om een fout ging.
Safrat schreef:
16-04-2025 13:01
In het protocol van het CBL staat:

Ad b: aan het kassapunt moet de klant op enig moment aangeven alle producten te hebben gescand. Dit helpt in het geval dat dit niet zo blijkt te zijn en dat opzet (dus diefstal) moet worden aangetoond.

Ad c: De klant wordt geholpen bij vragen of bij verkeerd gebruik van zelfscan. Supermarkten kiezen ervoor om in deze fase van het afrekenproces een controle in te bouwen. Het controlemoment is om vergissingen van klanten te voorkomen (bv gratis tweede producten moeten ook worden gescand) en dit is preventief om diefstal te voorkomen door een pakkans zichtbaar te maken. Afhankelijk van de supermarktformule, vindt een 100% controle van alle artikelen of een controle met een steekproef plaats. Wanneer uit de controle blijkt dat niet alle artikelen zijn gescand, dan is er nog geen sprake van diefstal, maar een poging tot diefstal. De klant is immers nog niet aan betalen toegekomen. Om op dit moment iemand als verdachte van diefstal aan te merken, is aantonen van opzet cruciaal. In juridisch zin bepalen feiten en omstandigheden of opzet kan worden aangetoond. Dit zal door de winkel(medewerkers) moeten worden hard gemaakt.

Ad d: Het betaalmoment is het moment waarop een poging tot diefstal overgaat naar voltooide diefstal.

Ad e: wanneer bij controle na het betalen blijkt dat niet alles is betaald, kan sprake zijn van voltooide diefstal. Aan de juridische voorwaarde van “wederrechtelijk onder zich hebben” is voldaan. De andere voorwaarde is dat opzet moet worden aangetoond. Dit verschilt in principe niet van diefstal bij een bemensde kassa.
https://supermarkt.nl/uploads/files/CBL ... ef_web.pdf

Het is dus niet zo dat jje de poortjes door moet zijn voor er sprake is van diefstal.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... scan&idx=1

Dan zit je nog steeds met de opzet. Ik begrijp niet helemaal hoe ze dat hard kunnen maken.

TO heeft door het accepteren van die berisping al aangegeven dat ze het met opzet deed. Ik denk dat ik het voor had laten komen als het om 1 item ging. Met 4 heb je wel de schijn tegen.
Misschien verklaart dat het verschil in reactie, bij mij en andere mensen in dit topic die iets vergeten waren te scannen, dat het controle voor het betalen was. Ik heb ook nog nooit controle na het betalen gehad.

Was de controle hier na het betalen, TO?
Als de techniek voortschrijdt zullen ze bij supermarkten op den duur wel van die kassa’s zoals bij Uniqlo of IKEA* Decathlon kunnen ontwikkelen. Je mikt alles in een bak en dat ding ziet meteen wat je allemaal hebt. Degene die boodschappen doet kan daar dan geen fout meer bij maken.

*mix-up in mijn brein
pina wijzigde dit bericht op 16-04-2025 15:59
6.96% gewijzigd
Claire45 schreef:

Het valt me gewoon op dat TO hier 2 compleet verschillende verhalen vertelt. Dat ze het in de winkel niet meer precies wist, ok, zal wel.

Maar dan hier eerst in detail scenario 1 opschrijven, en vervolgens een heel ander scenario 2... nee.
Prima als je TO gelooft, moet iedereen zelf weten. Maar we zitten hier niet op een meehuilforum, dus ik schrijf ook wat ik vind.
pina schreef:
16-04-2025 13:20
Als de techniek voortschrijdt zullen ze bij supermarkten op den duur wel van die kassa’s zoals bij Uniqlo of IKEA kunnen ontwikkelen. Je mikt alles in een bak en dat ding ziet meteen wat je allemaal hebt. Degene die boodschappen doet kan daar dan geen fout meer bij maken.
Bij de IKEA heb ik dat nog niet gezien, wel bij de Decathlon. Er zijn ook al jaren allerlei ontwikkelingen en testen. Voor de weekboodschappen in de supermarkt is dit niet zo'n handige optie natuurlijk, maar ik weet dat er jaren geleden ook al getest werd met slimme winkelwagens, zelfde idee maar dan op wieltjes.
Was na het afrekenen dat ik er bij geroepen ben . Maar niet nog uit de winkel . De klantenservice stond buiten het poortje . Stel je voor ik had na het afrekenen wel door, dat de bon niet klopte, had ik naar de klantenservice willen lopen . Kreeg ik de kans dus ook niet voor . Want ik werd al meegenomen. Mijn vader is wel eens vergeten te betalen voor het tanken . Hij ging een broodje kopen . En had alleen dat broodje gekocht. En was thuis ,bleek dat hij vergeten was ,her tanken te betalen. De benzine tank eigenaar heeft het netjes opgelost met mijn vader . En nogmaals mijn fout is geweest dat ik beter had moeten controleren.
Summer79 schreef:
16-04-2025 13:52
Was na het afrekenen dat ik er bij geroepen ben . Maar niet nog uit de winkel . De klantenservice stond buiten het poortje . Stel je voor ik had na het afrekenen wel door, dat de bon niet klopte, had ik naar de klantenservice willen lopen . Kreeg ik de kans dus ook niet voor . Want ik werd al meegenomen. Mijn vader is wel eens vergeten te betalen voor het tanken . Hij ging een broodje kopen . En had alleen dat broodje gekocht. En was thuis ,bleek dat hij vergeten was ,her tanken te betalen. De benzine tank eigenaar heeft het netjes opgelost met mijn vader . En nogmaals mijn fout is geweest dat ik beter had moeten controleren.

Dat maakt niet uit, dat het na het afrekenen was wel.

En als je na het afrekenen (pas/alsnog) doorhebt dat het niet klopt moet je dus iemand erbij roepen en niet langs de beveiliger lopen en voorbij de poortjes.

Het blijft wel een kutervaring.
aikidoka schreef:
16-04-2025 12:39
Het is onmogelijk om zo zorgvuldig te zijn dat je nooit een foutje maakt. Als jij net een product gepakt hebt en wil gaan scannen en op dat moment valt iemand voor je voeten neer en bezeert zich of iemand stoot een enorm display om of er beginnen mensen te vechten dan is de kans groot dat jij dat product in je mandje laat vallen en gaat helpen oid. En daarna doorloopt en de rest van je boodschappen doet en dat product vergeet. En dan zouden mensen hier in grote getale dan start ik opnieuw, of ik tel alles na zeggen. Nou, dat vind ik wensdenken, dat je altijd alles onder controle hebt, zodat dit jou nooit kan gebeuren.
Jeetje, ruk mijn opmerking nog verder uit z'n verband.
Summer79 schreef:
16-04-2025 13:52
Maar het was dus niet tijdens een controle? Hoe hebben ze het überhaupt ontdekt dan?
Itsnojoke schreef:
16-04-2025 14:17
Maar het was dus niet tijdens een controle? Hoe hebben ze het überhaupt ontdekt dan?
Ik ben ook een keer na het afrekenen gecontroleerd nadat ik een artikel gescand en weer verwijderd had bij de zelfscankassa. Ik deed boodschappen voor mezelf en voor mijn werk. Dus met twee rekeningen en na mijn eigen boodschappen gescand te hebben scande ik per ongeluk een werkboodschap die ik dus weer weghaalde. De controle was dus geen probleem want ik had twee bonnen en alles betaald.
Ik denk dat bij het verwijderen van een product er ófwel meteen een controle voor afrekening moet gedaan worden óf dat de medewerker een seintje krijgt dat kassa x bij het verlaten van de winkel gecontroleerd moet worden.
pina schreef:
16-04-2025 13:20
Als de techniek voortschrijdt zullen ze bij supermarkten op den duur wel van die kassa’s zoals bij Uniqlo of IKEA kunnen ontwikkelen. Je mikt alles in een bak en dat ding ziet meteen wat je allemaal hebt. Degene die boodschappen doet kan daar dan geen fout meer bij maken.
Weet niet bij welke IKEA jij bent geweest, maar volgens mij bestaat dat nog niet in een IKEA in Nederland. Gaat ook niet, want die zware dozen gooi je niet even in zo'n bak.

Verder TO hoop ik dat je met een gesprek de relatie kan verbeteren. Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij 'mijn' supermarkt waar ik elke week kom met zo'n consequentie zouden komen vanwege een fout. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie dacht dat er veel meer achter zou zitten en het niet zo per ongeluk was gegaan als je zei, maar dat komt omdat ik het mij niet kan voorstellen dat dat zo zou gaan bij mijn supermarkt.

Verder bij mijn werk als ik merk dat iets niet klopt, zal ik het proberen van te voren aan te geven en anders na het controleren van de bon het corrigeren en laten afrekenen. Indien het om grotere bedragen gaat of overduidelijk de goedekopere dingen vaker gescand en de dure dingen niet, haal ik de beveiliging erbij die het verder mag oppakken.
OlleGrieze schreef:
16-04-2025 14:22
Ik ben ook een keer na het afrekenen gecontroleerd nadat ik een artikel gescand en weer verwijderd had bij de zelfscankassa. Ik deed boodschappen voor mezelf en voor mijn werk. Dus met twee rekeningen en na mijn eigen boodschappen gescand te hebben scande ik per ongeluk een werkboodschap die ik dus weer weghaalde. De controle was dus geen probleem want ik had twee bonnen en alles betaald.
Ik denk dat bij het verwijderen van een product er ófwel meteen een controle voor afrekening moet gedaan worden óf dat de medewerker een seintje krijgt dat kassa x bij het verlaten van de winkel gecontroleerd moet worden.
Ik heb in mijn vaste supermarkt nog nooit gezien dat er gecontroleerd wordt ná het afrekenen. Is me zelf ook nog nooit overkomen. Ik wist dus niet dat dat ook een ding was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven