Geen vertrouwen in lichaam
donderdag 16 juni 2016 om 23:57
Ik zit momenteel in een hele lastige en stressvolle situatie. Meestal zou ik nu psychisch instorten, maar het is nu alsof mijn mind en lichaam hierop verschillend reageren. Ik heb in therapie gezeten en kan nu mentaal gezien beter omgaan met (voor mij) stressvolle situaties. Ik raak niet snel meer in paniek en mijn hoofd loopt niet over van de negatieve gedachtes. Maar nu mijn lichaam. Mijn menstruatie blijft uit, mijn huid ziet er slechter uit, last van haaruitval, zweten, opvliegers, benauwdheid en vaak kortademig.
Ik voel me mentaal sterk, alleen van de kleinste onverwachte prikkel raakt mijn lichaam al helemaal van in paniek. Het voelt alsof de stress een eigen leven aan het leiden is in mijn lichaam en zich op allerlei manieren uit.
Ik weet echt niet zo goed wat ik moet doen. Het voelt alsof ik elk moment lichamelijk kan instorten. Ik voel me niet prettig in mijn lichaam meer, terwijl ik me in mijn hoofd dus erg sterk voel en er alles aan doe momenteel om uit de vervelende situatie te komen... toch ben ik ook wel een beetje angstig, dat de lichamelijke klachten wel een medische oorzaak hebben. Dit is iets waar ik dan wél weer echt van in paniek raak en niet mee naar de huisarts durf. Bang dat ik zo gestressed raak dat er echt iets gebeurt. Ik vertrouw mijn lichaam ook gewoon niet meer, ik durf niet eens meer te sporten..
Ik voel me mentaal sterk, alleen van de kleinste onverwachte prikkel raakt mijn lichaam al helemaal van in paniek. Het voelt alsof de stress een eigen leven aan het leiden is in mijn lichaam en zich op allerlei manieren uit.
Ik weet echt niet zo goed wat ik moet doen. Het voelt alsof ik elk moment lichamelijk kan instorten. Ik voel me niet prettig in mijn lichaam meer, terwijl ik me in mijn hoofd dus erg sterk voel en er alles aan doe momenteel om uit de vervelende situatie te komen... toch ben ik ook wel een beetje angstig, dat de lichamelijke klachten wel een medische oorzaak hebben. Dit is iets waar ik dan wél weer echt van in paniek raak en niet mee naar de huisarts durf. Bang dat ik zo gestressed raak dat er echt iets gebeurt. Ik vertrouw mijn lichaam ook gewoon niet meer, ik durf niet eens meer te sporten..
vrijdag 17 juni 2016 om 00:22
De huisarts krijgt denk ik dagelijks wel iemands met dit soort klachten op het spreekuur. Dus gewoon gaan!
Lichamelijk alles even uitsluiten.
Het klinkt psychisch maar dat komt ook omdat jij dat zelf denkt en het onder psyche hebt gezet.
Weet je, je lichaam kan lichamelijk totaal blokkeren door psychische blokkades.
Je kunt ook zowel lichamelijk al psychisch overspannen/overbelast raken.
Misschien ben jij nu lichamelijk over belast?
Het kan ook zo zijn dat je je mentaal sterk lijkt te voelen, je geest kan namelijk in de adrenaline/overlevingsstand gaan. Je kunt daar behoorlijk lang op doorleven, maar als je geen actie onderneemt raak je oververmoeid.
Ik denk eigenlijk dat je al oververmoeid bent.
Het beste is met iemand er over praten, dus naar de huisarts.
Trouwens als je echt lichamelijk oververmoeid bent is intensief sporten vaak niet slim. Dit moet je zelf aanvoelen. Gewoon wandelen door de wijk, het bos, een stukje fietsen ontspannen zwemmen. Allemaal low impact is ook oké.
Lichamelijk alles even uitsluiten.
Het klinkt psychisch maar dat komt ook omdat jij dat zelf denkt en het onder psyche hebt gezet.
Weet je, je lichaam kan lichamelijk totaal blokkeren door psychische blokkades.
Je kunt ook zowel lichamelijk al psychisch overspannen/overbelast raken.
Misschien ben jij nu lichamelijk over belast?
Het kan ook zo zijn dat je je mentaal sterk lijkt te voelen, je geest kan namelijk in de adrenaline/overlevingsstand gaan. Je kunt daar behoorlijk lang op doorleven, maar als je geen actie onderneemt raak je oververmoeid.
Ik denk eigenlijk dat je al oververmoeid bent.
Het beste is met iemand er over praten, dus naar de huisarts.
Trouwens als je echt lichamelijk oververmoeid bent is intensief sporten vaak niet slim. Dit moet je zelf aanvoelen. Gewoon wandelen door de wijk, het bos, een stukje fietsen ontspannen zwemmen. Allemaal low impact is ook oké.
vrijdag 17 juni 2016 om 00:28
Met je menstruatie klachten moet je ook naar de huisarts als je dit nog niet hebt besproken.
Je lijkt me eerder zorgontwijker dan hypochonder Mensen die hypochonder zijn zitten vaak elke week bij de huisarts.
De huisarts is er voor jou, online vraag stellen kan soms ook. Dan kun je alles even puntsgewijs benoemen. Dit kun je sowieso doen en meenemen.
Kun.je anders nog een.keer praten ook met je psycholoog?
Je lijkt me eerder zorgontwijker dan hypochonder Mensen die hypochonder zijn zitten vaak elke week bij de huisarts.
De huisarts is er voor jou, online vraag stellen kan soms ook. Dan kun je alles even puntsgewijs benoemen. Dit kun je sowieso doen en meenemen.
Kun.je anders nog een.keer praten ook met je psycholoog?
vrijdag 17 juni 2016 om 00:32
quote:Gele_Suikerspin schreef op 17 juni 2016 @ 00:28:
Met je menstruatie klachten moet je ook naar de huisarts als je dit nog niet hebt besproken.
Kun.je anders nog een.keer praten ook met je psycholoog?Niet geheel waar. Mensen met hypochondrie denken (vaak) een ernstige ziekte te hebben en zijn erg moeilijk gerust te stellen.
Kun.je anders nog een.keer praten ook met je psycholoog?Niet geheel waar. Mensen met hypochondrie denken (vaak) een ernstige ziekte te hebben en zijn erg moeilijk gerust te stellen.
vrijdag 17 juni 2016 om 00:39
Ja.. ik ga een afspraak maken. Ik raak al in de stress bij het idee, maar het is gewoon belangrijk voor me. Ik denk dat ik in de afgelopen jaren 2x bij de ha ben geweest en dat was voor een verwijzing, dus ik zit er echt zeker niet elke week met een kwaaltje.
Maar misschien dat ik mijn op wel even uitprint, voor het geval de zenuwen toeslaan.
Thanks voor de reacties, dat duwtje had ik even nodig.
Maar misschien dat ik mijn op wel even uitprint, voor het geval de zenuwen toeslaan.
Thanks voor de reacties, dat duwtje had ik even nodig.
vrijdag 17 juni 2016 om 00:41
quote:Fance schreef op 17 juni 2016 @ 00:22:
Mijn cyclus is (ondanks dat ik de pil slik) heel onregelmatig. Dan blijft het drie maanden uit en dan menstrueer ik ineens om de twee weken. Het is eigenlijk nooit 'normaal'.En las je na iedere pilstrip een stopweek in? Zo ja, dan is dat iets om mee naar de huisarts te gaan. En je kunt niet echt van een cyclus spreken als je de pil slikt. Zo'n onttrekkingsbloeding is namelijk niet hetzelfde als menstruatie na een eisprong.
Mijn cyclus is (ondanks dat ik de pil slik) heel onregelmatig. Dan blijft het drie maanden uit en dan menstrueer ik ineens om de twee weken. Het is eigenlijk nooit 'normaal'.En las je na iedere pilstrip een stopweek in? Zo ja, dan is dat iets om mee naar de huisarts te gaan. En je kunt niet echt van een cyclus spreken als je de pil slikt. Zo'n onttrekkingsbloeding is namelijk niet hetzelfde als menstruatie na een eisprong.
vrijdag 17 juni 2016 om 01:23
Mijn zus heeft deze dingen ook. Zij dacht het ook aan haar hart te hebben, maar bij haar kwam het door jarenlange stress die zich nu lichamelijk geuit had. Geen idee of jij dat ook hebt, dus ga even naar je huisarts en vraag ook om een verwijzing naar een coach, want die zorgen om je gezondheid zijn geestelijk gezien ook niet goed voor je.
vrijdag 17 juni 2016 om 07:14
Haaruitval, en ik denk sommige andere lichamelijke klachten ook, komen vaak pas maanden na een stress periode opzetten. Dus wellicht moet je het ook wat tijd willen geven, en niet verwachten dat nu het geestelijk beter gaat je lichaam ook meteen ok is. Maar een bezoekje aan de huisarts is natuurlijk altijd een goed idee om je even na te laten kijken!