Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
Ik probeer gewoon een goed mens te zijn, zonder dat ik daar een beloning voor hoef te krijgen in de vorm van een plekje in de hemel. Het lijkt dan net of gelovigen alleen een goed mens willen zijn om zo in de hemel te komen.
quote:Groll wrote on 02 January 2011 @ 14:34:

Er is natuurlijk maar één waarheid, maar de clou is; die ken je niet.

Als je serieus gelooft dat er meer waarheden zijn (dat ieders perceptie een waarheid is) maak je jezelf knettergek, en het leven is al complex genoeg zonder dat.

In jouw dimensie misschien. Geen grapje.

Voor mij vallen de vragen omtrent geloof en schepping samen met vragen rond het ontstaan van het universum. Ik zoek antwoorden ook meer in de wetenschappelijk hoek, omdat ik oprecht denk dat ze daar uiteindelijk ook te vinden zijn. Niet dat ik dat nog zal meemaken, hoor...
quote:eleonora schreef op 02 januari 2011 @ 14:38:

[...]

Niet mee eens.

Er zijn vele manier van tegen dingen aankijken.

Echt als ik geloof dat ik vleugels krijg als ik uit het raam stap val ik te pletter. Terwijl dat echt mijn waarheid kan zijn. Maar jij bedoelt oncontroleerbare aannames?

quote:Welk geloof je ook neemt, de bottom line is dat je een goed mens moet zijn in je leven en dat je daarvoor in het hiernamaals beloond gaat worden. Dat vertellen alle geloven en allemaal op een andere manier en ieder van die geloven vindt dat zij de waarheid verkondigt.Niet in alle geloven gaat het per sé om goed gedrag. Een door de leider voorgeschreven gedrag dient te worden nagevolgd, anders wordt je zeer wreed gestraft in de hel (islam). Een beloning is alleen maar zeker als je sterft in de strijd voor Allah (en ik geloof zelfs alleen maar als je een man bent, maar dat zou ik moeten nakijken).
quote:PearlGirl schreef op 02 januari 2011 @ 14:48:

Ik probeer gewoon een goed mens te zijn, zonder dat ik daar een beloning voor hoef te krijgen in de vorm van een plekje in de hemel. Het lijkt dan net of gelovigen alleen een goed mens willen zijn om zo in de hemel te komen.

Ik denk niet dat geloven zo berekenend is. Mijn ervaring is iig dat je niet zomaar kunt kiezen wat je gelooft. je kunt je inlezen en een bepaalde houding aannemen, maar vaak speelt er ook een soort gut-feeling mee, een overtuiging dat iets waar of niet waar is zonder dat je precies weet waarom en wat het oplevert.

Pascals wager is grappig, maar werkt m.i. niet in het echt.
This is an unacceptable timeline
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 14:48:

[...]

Ja, ik geloof dus wel in de de Vader, Zoon en Heilige Geest.

Net zei jij bijvoorbeeld dat je wel in één almachtige gelooft, maar ook relishopt. Dat vind ik moeilijk te snappen.

Ook zie ik jou wel eens vloeken op het forum terwijl je wel gelovig bent. Dat snap ik niet.

Joden geloven ook in 1 almachtige. Moslims ook. Jehova Getuigen ook. Mormonen ook. Sikhs ook. Volgens mij gelooft zelfs Scientology in het idee van 1 almacht.

En op Scientology na, zie ik in vrijwel alle monotheistische religies wel dingen die aansluiten bij mijn godsbeeld. Maar ook heel veel dingen die dat niet doen. Vandaar dat ik dus reli-shop. Want ik denk dat om echt te geloven, actief te geloven, het belangrijk is dat je dat op de een of andere manier georganiseerd doet. Ik denk dat die organisatie een functie heeft. Net zoals ik denk dat het volgen van regels, een functie heeft.

Ik zou dus wel heel graag een religie willen hebben, omdat ik denk dat belijden noodzakelijk is. Maar tegelijkertijd denk ik dat het belijden zoals dat gebeurt in "de kerk" (van welke denominatie dan ook) te vaak cosmetisch is en te weinig echt.
Am Yisrael Chai!
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 14:46:

[...]

Niet mee eens. Ken je het verhaal dat Abraham zijn eigen zoon wilde offeren? Dat vind ik nogal een offer hoor.

Als dat God was, dan ben ik een elfje.

God zou zoiets nooit eisen.
quote:tyche schreef op 02 januari 2011 @ 14:54:

[...]

Ik denk niet dat geloven zo berekenend is. Mijn ervaring is iig dat je niet zomaar kunt kiezen wat je gelooft. je kunt je inlezen en een bepaalde houding aannemen, maar vaak speelt er ook een soort gut-feeling mee, een overtuiging dat iets waar of niet waar is zonder dat je precies weet waarom en wat het oplevert.

Pascals wager is grappig, maar werkt m.i. niet in het echt. Eens. Ik kan wel zeggen dat ik vanaf nu in reïncarnatie geloof, maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Cateautje, het hele verhaal is ook dat God Abraham op het laatste moment tegenhoudt.

Hij wilde zien of Abraham bereid zou zijn zover te gaan.
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 14:55:

[...]

Als dat God was, dan ben ik een elfje.

God zou zoiets nooit eisen.

Het is dus ook anders afgelopen met dat offer.

Jij vindt dat dat God niet was. Ik geloof van wel.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 14:56:

[...]

Eens. Ik kan wel zeggen dat ik vanaf nu in reïncarnatie geloof, maar zo werkt dat natuurlijk niet.Weer eens.
Am Yisrael Chai!
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 02 januari 2011 @ 14:57:

Cateautje, het hele verhaal is ook dat God Abraham op het laatste moment tegenhoudt.

Hij wilde zien of Abraham bereid zou zijn zover te gaan.

Ja, ik weet het, maar God speelt dergelijke spelletjes niet.

Ik hou zielsveel van God en ben er van overtuigd , dat hij dat nooit zou doen. God is onvoorwaardelijk Liefde en weet toch wel, daar heeft Hij dergelijke bewijzen niet voor nodig.
Soms heb je als mens zelf zo'n situatie nodig Cateautje. (onnodig om te zeggen dat ik wel degelijk geloof dat God soms zo werkt).

Zo'n situatie maakt dat je moet reflecteren, kijken wat het je nou echt waard is, waar je staat. Ik ben het eens dat God zoiets niet 'nodig' heeft.
Onvoorwaardelijke liefde klinkt zo.. zweverig voor mij. Maar onvoorwaardelijke liefde is óók keuzes laten maken waarvan God al weet dat ze niet goed voor je zijn.

Eigenlijk net als ouders met hun kinderen.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 14:54:

[...]

Joden geloven ook in 1 almachtige. Moslims ook. Jehova Getuigen ook. Mormonen ook. Sikhs ook. Volgens mij gelooft zelfs Scientology in het idee van 1 almacht.

En op Scientology na, zie ik in vrijwel alle monotheistische religies wel dingen die aansluiten bij mijn godsbeeld. Maar ook heel veel dingen die dat niet doen. Vandaar dat ik dus reli-shop. Want ik denk dat om echt te geloven, actief te geloven, het belangrijk is dat je dat op de een of andere manier georganiseerd doet. Ik denk dat die organisatie een functie heeft. Net zoals ik denk dat het volgen van regels, een functie heeft.

Ik zou dus wel heel graag een religie willen hebben, omdat ik denk dat belijden noodzakelijk is. Maar tegelijkertijd denk ik dat het belijden zoals dat gebeurt in "de kerk" (van welke denominatie dan ook) te vaak cosmetisch is en te weinig echt.Ik ook. Toch doe ik niet aan relishoppen, want ik kan me helemaal aansluiten bij het geloof waarin ik geloof. De christelijke God dus. Voor mij de enige.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 02 januari 2011 @ 15:03:

Soms heb je als mens zelf zo'n situatie nodig Cateautje. (onnodig om te zeggen dat ik wel degelijk geloof dat God soms zo werkt).

Zo'n situatie maakt dat je moet reflecteren, kijken wat het je nou echt waard is, waar je staat. Ik ben het eens dat God zoiets niet 'nodig' heeft.

We zien het blijkbaar anders en dat kan

Maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen afhaken bij het idee dat Hij zich met dergelijke praktijken bezig zou houden.
*is weer bijgelezen*

Lastig, een huishouden dat bijgewerkt moet worden tijdens een interessante discussie. Hoe kan God dat nu van mij vragen?
668, the neighbour of the Beast
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 14:59:

[...]

Ja, ik weet het, maar God speelt dergelijke spelletjes niet.

Ik hou zielsveel van God en ben er van overtuigd , dat hij dat nooit zou doen. God is onvoorwaardelijk Liefde en weet toch wel, daar heeft Hij dergelijke bewijzen niet voor nodig.Een beetje God heeft het niet nodig dat mensjes van hem houden.
Cateautje ik denk dat dat ook wel een beetje cultuur en tijdgebonden is natuurlijk. In die tijd was (letterlijke) offers brengen een veel normaler iets. Als ik nu op de stoep een altaar zou bouwen en een schaap zou gaan slachten zou ik ws. ook naar een inrichting gebracht worden.
quote:Groll schreef op 02 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Een beetje God heeft het niet nodig dat mensjes van hem houden.Heb je goed gezien
Tja, die is voor mij geen optie omdat ik gewoon niet geloof in de drie-eenheid en zelfs fysiek voel dat het verkeerd is om Jezus en God als een en dezelfde te zien.

Dus dan kom je al snel weer uit bij bijvoorbeeld Jehova Getuigen, het jodendom, de islam, en andere monotheistische religies. Maar ook op die religies valt van alles aan te merken. Dus ik ben niks, ik weet dat er een God is, en ook dat ik met die God iets moet, en ik probeer dat ook te doen, maar ik vind het niet in georganiseerde religie.

Was @Shining.
Am Yisrael Chai!
Hè jammer, ik moet eigenlijk echt weg.

Zal vanavond zeker bijlezen, leuk.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 02 januari 2011 @ 15:11:

Cafeautje ik denk dat dat ook wel een beetje cultuur en tijdgebonden is natuurlijk. In die tijd was (letterlijke) offers brengen een veel normaler iets. Als ik nu op de stoep een altaar zou bouwen en een schaap zou gaan slachten zou ik ws. ook naar een inrichting gebracht worden. God is tijdloos en zoals Hij dat nu niet zou doen, deed Hij dat toen ook niet. Wel zijn er nog steeds groeperingen die in de veronderstelling leven dat offeren aan God iets goeds zou zijn en doen da dan ook regelmatig, maar dieren zijn ook Gods kinderen, dat geldt voor het hele bestaan en daar wordt door God niet zomaar achteloos mee omgesprongen, ook niet met die geit die in de bijbel wordt beschreven.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 15:11:

Tja, die is voor mij geen optie omdat ik gewoon niet geloof in de drie-eenheid en zelfs fysiek voel dat het verkeerd is om Jezus en God als een en dezelfde te zien.

Dus dan kom je al snel weer uit bij bijvoorbeeld Jehova Getuigen, het jodendom, de islam, en andere monotheistische religies. Maar ook op die religies valt van alles aan te merken. Dus ik ben niks, ik weet dat er een God is, en ook dat ik met die God iets moet, en ik probeer dat ook te doen, maar ik vind het niet in georganiseerde religie.

Was @Shining.Ik zie Jezus als de Zoon van God.
quote:Groll schreef op 02 januari 2011 @ 14:51:

[...]

Echt als ik geloof dat ik vleugels krijg als ik uit het raam stap val ik te pletter. Terwijl dat echt mijn waarheid kan zijn. Maar jij bedoelt oncontroleerbare aannames?

[...]

Niet in alle geloven gaat het per sé om goed gedrag. Een door de leider voorgeschreven gedrag dient te worden nagevolgd, anders wordt je zeer wreed gestraft in de hel (islam). Een beloning is alleen maar zeker als je sterft in de strijd voor Allah (en ik geloof zelfs alleen maar als je een man bent, maar dat zou ik moeten nakijken).

Aannames ja. Dingen die je niet kunt checken maar die door gelovigen als rotsvaste waarheid verkondigd worden. Lijkt me logisch dat ik dat bedoel, levensvragen, waar verschillende antwoorden op zijn, daar gaat het me in dit geval om

Ik moet nu weg, snap wat je bedoelt, kijk er alleen anders tegenaan.
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 15:14:

[...]

God is tijdloos en zoals Hij dat nu niet zou doen, deed Hij dat toen ook niet. Wel zijn er nog steeds groeperingen die in de veronderstelling leven dat offeren aan God iets goeds zou zijn en doen da dan ook regelmatig, maar dieren zijn ook Gods kinderen, dat geldt voor het hele bestaan en daar wordt door God niet zomaar achteloos mee omgesprongen, ook niet met die geit die in de bijbel wordt beschreven.In de Bijbel staat ook dat mensen heerschappij hebben over dieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven