Geloof jij?

22-02-2013 18:56 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over kind wat geesten zag, en ik haar topic niet wil vervuilen met gefilosofeer over geloof etc,maar het onderwerp bere-interessant vind, heb ik zelf maar een topic geopend.

Geloof jij, in God, Jezus, Allah, Aliens, leven na de dood, karma geesten of het spirituele? En waarom? (ervaringen vind ik ook mooi om te lezen)

Dat er meer is tussen hemel en aarde?

Of meerdere dingen tegelijk, kan ook natuurlijk.

Of juist helemaaal niets?

En wil je misschien vertellen (hoeft niet natuurlijk) of je met het geloof opgegroeid bent, of op latere leeftijd bekeerd bent?

Ik zal zelf maar aftrappen dan.

Ik heb (in een ver verleden) in een pinkstergemeente gezeten, en daar knaagde toch altijd al wat, dat er volgens mij niet maar een soort van waar geloof of waarheid was, ben er op latere leeftijd dan ook uitgestapt.

Nu geloof ik nog steeds dat er veel meer is dan wij kunnen waarnemen, maar ben nog steeds zoekende, ( ik noem mezelf dan ook maar een agnost).

Ik vind eigenlijk dat er in vele geloven mooie dingen zitten,(en minder mooie ook natuurlijk) en houd er niet zo van om een geloof het ware te noemen...

En oh ja ik geloof zelfs in aliens!

Paranormale ervaringen vind ik ook interessant om te lezen!
quote:rozenstruikje schreef op 25 februari 2013 @ 17:52:

[...]

Ik begrijp niet hoe je christen kunt zijn en niet in God geloven. Tenzij je jezelf christen noemt uit pure afkomst.

Christen zijn is meer dan geloven in God. Soms is het inderdaad een culturele identiteit. Maar de pluraliteit onder christenen is groot. Een deel van de protestantse predikanten gelooft niet in god, nog veel meer christenen zien god niet als een bewust handelende entiteit maar hebben een meer pantheïstische visie.

De geloofsinhoud is maar een deel van een religie, en een deel waarin mensen veel vrijheid hebben om zelf te interpreteren.

Of dat leidt tot een ware visie is natuurlijk een heel andere vraag. Persoonlijk denk ik dus dat je dat niet zeker kunt weten.

quote:Als er 1 waarheid is, dan is dat 1 waarheid (ongeacht of het in mijn straatje valt of niet) Dan is dat zo en dan kunnen we allemaal mee met die waarheid, maar afwijken daarvan omdat het ons beter past gaat niet. Dan is het geen waarheid meer. Wat de waarheid is daar komen de meeste mensen niet uit. Wat jij hier stelt is ook geen per definitie waarheid. En als dat wel blijkt te zijn dan heb ik het ermee te doen. Aan waarheid valt niet te tornen. Bepalen wat waarheid is is wat lastiger

Ik denk dat iedereen gelooft 'wat in zijn straatje past'. Niet uit opportunisme, maar gewoon omdat geloof wordt beïnvloed door je omgeving en je dus met je eigen ervaring en kennis het best bij een bepaald geloof past.

Mensen kiezen meestal niet wat ze geloven, al voelt het misschien wel zo. Als je eenmaal iets gelooft kun je allerlei redenen bedenken waarom dat zo is (het staat in de Bijbel, het staat in de Upanishads, ik heb het ervaren, etc.), maar dat betekent niet dat dat ook echt de oorzaak is van hun geloof. Mensen denken niet 'het klinkt leuk, dus ik ga het geloven'.

Dit heeft allemaal niet zoveel te maken met de Echte Waarheid, die staat (als hij bestaat) los van wat mensen geloven. Misschien ziet iedereen er een stukje van, misschien ziet iedereen het door een andere bril, en misschien kan niemand het zien. Hoe dan ook is 'het is de waarheid' nooit een reden om iets te geloven; mensen zeggen het nadát ze iets geloven.

Dat is ook waar wetenschap verschilt van geloof: het gaat over dingen die binnen onze waarnemingsvermogens vallen en waarvan we dus ook kunnen zeggen: het is waar of onwaar. Dat kan bij religieuze zaken alleen als het wetenschappelijk testbare uitspraken doet (zoals dat de evolutietheorie niet klopt: dat is een empirische claim die gewoon getest kan worden).
What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 25 februari 2013 @ 17:26:

[...]

Interessant om te lezen!

Heb je contact met andere paganisten, of is het iets voor jezelf?

Dank je.

Ik heb weinig live contact met paganisten, ik zit wel op internet waar ik andere gelijkgestemden spreek.

In de Wicca noemen ze het als je in je eentje je levensbeschouwing vorm geeft Eclectisch. Zo zou ik mezelf wel kunnen noemen tot op dit punt in mijn leven. Wel hoop ik ooit live contact te hebben om van anderen te leren.
quote:saffietje schreef op 25 februari 2013 @ 16:51:

En een jaloerse God?

Nee dat geloof ik niet...In de tien geboden vindt god het blijkbaar belangrijker de eerste vier te wijden aan zichzelf.

Je zou iets belangrijkers verwachten zoals dat je niemand tot slaaf mag maken, met je tengels van kinderen af moet blijven, de aarde niet mag vervuilen en vernietigen, niet verkrachten, niet discrimineren, etc.

Oh, en nog even over de jaloerse god: Hou je je niet aan gebod nr 2 (godsafbeelding maken) dan wordt god helemaal gek en straft hij niet alleen jou maar ook je kinderen, tot maar liefst in het vierde geslacht aan toe.

Er is maar één woord voor en dat is ZIEK.
quote:Qthee schreef op 25 februari 2013 @ 21:23:

[...]

In de tien geboden vindt god het blijkbaar belangrijker de eerste vier te wijden aan zichzelf.

Je zou iets belangrijkers verwachten zoals dat je niemand tot slaaf mag maken, met je tengels van kinderen af moet blijven, de aarde niet mag vervuilen en vernietigen, niet verkrachten, niet discrimineren, etc.

Oh, en nog even over de jaloerse god: Hou je je niet aan gebod nr 2 (godsafbeelding maken) dan wordt god helemaal gek en straft hij niet alleen jou maar ook je kinderen, tot maar liefst in het vierde geslacht aan toe.

Oh jee, geldt dat dan ook voor beeldjes in huis hebben?

IK heb nogal wat Boedha beeldjes in huis.....oh hemel das natuurlijk helemaal erg als God jaloers is!!

* denkt er nu aan om alle Boedha beeldjes snel het raam uit te smijten*
quote:pastiche schreef op 25 februari 2013 @ 17:31:

Ja ik meende ook al wat dingen te herkennen Saffietje .

Ik weet niet of het nog te krijgen is maar ik vond Het Wetende Hart schitterend om te lezen. Misschien is het ook iets voor jou.Thanks voor de tip, zal eens kijken of ik m kan vinden
quote:saffietje schreef op 25 februari 2013 @ 21:57:

[...]

Oh jee, geldt dat dan ook voor beeldjes in huis hebben?

IK heb nogal wat Boedha beeldjes in huis.....oh hemel das natuurlijk helemaal erg als God jaloers is!!

* denkt er nu aan om alle Boedha beeldjes snel het raam uit te smijten*

Daar heb ik nog eens een documentaire over gezien; een vrouw die eerst fanatiek bezig was met reiki en die zich daarna bekeerde tot het christendom (een pinkstervariant). Ze heeft al haar boeddhabeelden kapot gesmeten en aan de straat gezet want het was 'van de Satan'.

What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 25 februari 2013 @ 17:42:

[...]

Ik denk dat je een onderscheid maakt dat eigenlijk niet bestaat, tussen 'echte', complete religies en 'relishoppen'.

Ook officiële religies zijn ontwikkeld en veranderd over tijd en hebben dingen uit verschillende tradities in zich opgenomen, ook zij selecteren en verwerpen dingen en interpreteren geselecteerde teksten in hun eigen voordeel.

Wat jij relishoppen noemt is precies hetzelfde als wat alle gelovigen doen, alleen dan niet binnen de officiële grenzen van één religie.

Iemand zei: je kunt jezelf niet christen noemen en niet in Adam en Eva geloven. Zoals pastiche al zei kan dat zeker wel en sterker nog, je kunt christen zijn en niet in God geloven.

Goed, daar zullen andere christenen het niet allemaal mee eens zijn, maar dat maakt niet uit. Er is niet één waar christendom dat voor iedereen geldt. Misschien is er wel één waarheid, maar niemand kan daar meer aanspraak op maken dan anderen.Ik vind dit een heel goed stukje...zo had ik er nog niet naar gekeken,,,
Bij mij is het juist andersom gegaan.

Ik zat eerst in/bij de ipnkstergemeente en heb nu allemaal boedha beeldjes, en niet eens omdat ik boedhist ben, ik vnd ze gewoon mooi, net zoalsik afrikaanse beeldjes in huis heb, vnd ik ook gewoon mooi...

Maar ik moet eerlijk zeggen, dat de jaren in die gemeente toch zn sporen heeft nagelaten, want in het begin durfde ik het echt niet, omdat ik constant in mn hoofd had, oh dat is afgoderij!

En dat heb nog wel eens af en toe met bepaalde dingen.
quote:rozenstruikje schreef op 25 februari 2013 @ 17:19:

[...]

Absoluut Ik weet wel zeker dat jij dit anders bedoelt dan ik
Vroeger geloofde ik wel in , nu geloof ik in mij zelf , tenslotte jij bent de gene die het moet doen , dus nee ik geloof er niet meer in want het leven heeft mijn het tegenovergestelde laten zien , helaas ! Maar ik geloof wel in de evolutie theorie , geld dat ook ?
De bijbel is door mensen geschreven, keer op keer vertaald, je hebt bepaalde woorden die in een andere taal niet eens bestaan, dus moet er toch iets opgeschreven worden dus wordt er (neem ik aan) iets geschreven wat in de buurt komt.

En kan dus een woord of zin helemaal veranderen

en dat kan dus weer heel anders geinterpreteerd worden.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, ik kan soms naar mijn gevoel niet helemaal duideljk maken wat ik precies bedoel...

je hebt het soms al in bijv een mailtje of smsje dat je iets anders opvat dan het bedoelt was, laat staan als je het over een dik boek als de bijbel hebt..

Ik weet dat de (meeste) christenen dan zeggen, ja maar het is geinspireerd door de heilge geest.

Tja en dat moet je dan maar geloven...
quote:lislislislis schreef op 25 februari 2013 @ 22:23:

Vroeger geloofde ik wel in , nu geloof ik in mij zelf , tenslotte jij bent de gene die het moet doen , dus nee ik geloof er niet meer in want het leven heeft mijn het tegenovergestelde laten zien , helaas ! Maar ik geloof wel in de evolutie theorie , geld dat ook ?

Ja hoor, tuurlijk mag dat ook.

iedereen mag geloven wat ie wil toch
@ liislislis

Waar geloofde je vroeger wel in als ik vragen mag?

En wat bedoel je met het leven heeft mij het tegenovergestelde laten zien?

Je hoeft niet te antwoorden natuurlijk als het te persoonljk is.
..
saffietje wijzigde dit bericht op 25-02-2013 23:32
Reden: foutje
% gewijzigd
Dt lijkt me ook een interessante site

http://www.dodezeerollen.nl/
quote:Qthee schreef op 25 februari 2013 @ 21:23:

[...]

In de tien geboden vindt god het blijkbaar belangrijker de eerste vier te wijden aan zichzelf.

1.Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft.

2.Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

3.Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.

4.Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.

Dat zijn de 4 over God. Het vierde gebod is trouwens voor de mens. Ter voorkoming van overwerken.

5.Eer uw vader en uw moeder.

6.Gij zult niet moorden.

7.Gij zult niet echtbreken.

8.Gij zult niet stelen.

9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Al deze geboden zijn in het NT allemaal vervangen door

Heb God lief boven alles en uw naaste als u zelf.

Wat opvalt, is dat alle zaken die je noemt qua wreedheden tov een ander daarin volledig gedekt zijn.

God wordt niet gek, hij straft wel. In het oude testament ging dat er wat directer aan toe. Maar de vraag is, waarom is dat nou allemaal zo? Niet omdat God ziek is (wie is de mens om dat te zeggen?) maar om dat daar een reden achter zit. Die reden is mij duidelijk, jou niet. Maar je gelooft niet, dus is het niet van toepassing.

En hiermee eindig ik mijn bijdrage omdat de toon veranderd van interesse tot richting belediging. Ieder is vrij te geloven wat hij of zij wil. Dit is nog niet het geval, maar het scheelt niet veel. Ik geloof in God en de bijbel. Enkele andere ook, de ander helemaal niet, of gelooft wat anders. Mijn uitdaging voor de ander, stel eens net zulke kritische vragen aan wat je zelf nou eigenlijk gelooft?

Ik hoop op een vredig vervolg van dit topic
Ik ben een tijdlang heel erg op zoek geweest naar een geloof, maar hoe meer ik zocht, hoe meer ik het bewijs vond dat alle heilige geschriften zijn geschreven door mensen voor mensen.

Het heilige van deze geschriften ligt voor mij in de waarde die deze kennis kan behouden, zelfs na duizenden jaren. Het is nog steeds uitermate dom om varkensvlees te nuttigen in een land waar het gemiddeld 35-40 graden is overdag.

Ik denk niet dat God zich met ons allemaal individueel bezig houdt. Hij/Zij kent mensen als soort en weet daarom hoe wij handelen en waarom wij zo handelen.

Ik geloof niet in de hemel en de hel als een plek waar je ziel heen gaat. Ik vind het zo'n hypocriete bedoening. Al het goede dat je voor andere mensen wil doen, is dan onvermijdelijk verbonden met je wens om naar de hemel te gaan danwel niet in de hel terecht te komen. Alsof je punten spaart bij de AH voor een servies.

En dan de zondes waarvoor je in de hel terecht komt. Zelfmoord. Een oude bekende besloot zelfmoord te plegen nadat haar hele gezin was omgekomen bij een ongeluk. Ze wilde bij haar gezin zijn. Ik weiger te geloven dat God op zo'n moment niet begrijpt waarom, of daar überhaupt een waardeoordeel over zou hebben.
Wat ik mooi vind aan geloof: Je kunt er inspiratie/steun/troost uithalen, je geweten aan scherpen, tot goede daden komen, enz

M.i. kan dit ook zonder geloof, sterker nog, dan komt het tenminste echt uit jezelf en niet uit godvrezenheid en/of sociale druk.

Wat ik niet begrijp aan geloof: Omdat je wieg nou eenmaal in een bepaald land/gezin stond is het of Allah of God of Jaweh of Boeddha of de diverse goden van het Hindoeisme, dat lijkt me puur toeval. En dan denken dat je beter bent dan mensen die een ander geloof hebben, jij komt in de hemel en de anderen in de hel, want jij hebt immers het ware geloof, dat gaat er bij mij niet in.

Om nog maar te zwijgen van ongelovigen, die zijn natuurlijk helemaal van god los en niet te vertrouwen en uiteraard wacht hun als verloren schapen de hel. Fijn! God oordeelt op de dag des oordeels, maar op aarde nemen we alvast een voorsprong en oordelen we dat het een lieve lust is, met boekje in de hand.

Het op jezelf betrekken als het goed gaat en het is de schuld van het kwaad in de wereld als het misgaat: Stel er is een almachtige god, schepper van alles, daar gooit ie wat leed in het leven van een vroom mens, ergens anders verzuipen hele dorpen vol onschuldige mensen door n natuurramp, en ergens in de NL bible belt is een kind ernstig ziek, de hele kerkgemeentschap bidt, en een wonder geschied het kind wordt beter.

En helemaal die aparte verhouding tussen geloof en seksualiteit: Stel er is een almachtige god, en de wereld staat op tig plekken in brand, en dan maakt die god zich ernstig zorgen om wat ik met wie in de slaapkamer uitvreet??

Biologische driften als iets dierlijks om bovenuit te stijgen, dat zie ik eerder als een vorm van volwassen worden (uitgestelde bevrediging ipv ik wil dit en ik wil dit NU, instant lustbevrediging) en misschien ook wel spirituele groei, maar volgens de Jehova's aan de deur maakt god zich ernstig zorgen het seksuele gedrag van mensen (heeft ie nix beters te doen denk ik dan) en zou het voor Het Kwaad staan.

Maar we waren toch naar zijn evenbeeld geschapen??

Het zinnetje als zondaar geboren zijn zie ik als dat we geen dieren zijn die niet kunnen reflecteren/redeneren, we hebben een geweten, kunnen goed van kwaad onderscheiden, en dan heb je de grote kwaaie dingen als een ander de kop inslaan en de kleine kwaaie dingen als hebzucht, afgunst, egoisme (ligt een beetje aan de mate waarin, hoe klein of groot het kwaad is, een land binnenvallen om te annexeren vs een tijdschrift doorbladeren en alles wel willen kopen bijv)

Daarmee dealen, dat je EN dierlijke driften bezit EN een geweten/verstand wat kan reflecteren en redeneren, en dat je daarmee mens onder de mensen bent, DAT lijkt mij slaan op dat zondaar verhaal.

Dat het prettig is om zoekende te zijn in je leven met een virtueel iemand die je bij de hand neemt kan ik me voorstellen, echter het idee hebben dat je dan helemaal safe zit want je hebt god aan je kant, brrrrr

Naja ik hou het maar op "onderzoek alles en behoud het goede"
Dat vnd ik een goeie..dat is ook mijn motto!
quote:rozenstruikje schreef op 26 februari 2013 @ 00:08:

[...]

God wordt niet gek, hij straft wel. In het oude testament ging dat er wat directer aan toe. Maar de vraag is, waarom is dat nou allemaal zo? Niet omdat God ziek is (wie is de mens om dat te zeggen?) maar om dat daar een reden achter zit. Die reden is mij duidelijk, jou niet. Maar je gelooft niet, dus is het niet van toepassing.

En hiermee eindig ik mijn bijdrage omdat de toon veranderd van interesse tot richting belediging. Ieder is vrij te geloven wat hij of zij wil. Dit is nog niet het geval, maar het scheelt niet veel. Ik geloof in God en de bijbel. Enkele andere ook, de ander helemaal niet, of gelooft wat anders. Mijn uitdaging voor de ander, stel eens net zulke kritische vragen aan wat je zelf nou eigenlijk gelooft?

Ik hoop op een vredig vervolg van dit topic

jammer dat je niet meer mee schrijft.

Ik hoop niet dat ik je beledigd heb?

k heb af en toe een grapje gemaakt, maar was niet bedoeld om wie dan ook te kwetsen.

Als je het wel zo ervaren hebt, mijn exuses bij deze....
quote:tijgermeisje schreef op 26 februari 2013 @ 08:56:

Wat ik mooi vind aan geloof: Je kunt er inspiratie/steun/troost uithalen, je geweten aan scherpen, tot goede daden komen, enz

M.i. kan dit ook zonder geloof, sterker nog, dan komt het tenminste echt uit jezelf en niet uit godvrezenheid en/of sociale druk.

Wat ik niet begrijp aan geloof: Omdat je wieg nou eenmaal in een bepaald land/gezin stond is het of Allah of God of Jaweh of Boeddha of de diverse goden van het Hindoeisme, dat lijkt me puur toeval. En dan denken dat je beter bent dan mensen die een ander geloof hebben, jij komt in de hemel en de anderen in de hel, want jij hebt immers het ware geloof, dat gaat er bij mij niet in.

Om nog maar te zwijgen van ongelovigen, die zijn natuurlijk helemaal van god los en niet te vertrouwen en uiteraard wacht hun als verloren schapen de hel. Fijn! God oordeelt op de dag des oordeels, maar op aarde nemen we alvast een voorsprong en oordelen we dat het een lieve lust is, met boekje in de hand.

Het op jezelf betrekken als het goed gaat en het is de schuld van het kwaad in de wereld als het misgaat: Stel er is een almachtige god, schepper van alles, daar gooit ie wat leed in het leven van een vroom mens, ergens anders verzuipen hele dorpen vol onschuldige mensen door n natuurramp, en ergens in de NL bible belt is een kind ernstig ziek, de hele kerkgemeentschap bidt, en een wonder geschied het kind wordt beter.

En helemaal die aparte verhouding tussen geloof en seksualiteit: Stel er is een almachtige god, en de wereld staat op tig plekken in brand, en dan maakt die god zich ernstig zorgen om wat ik met wie in de slaapkamer uitvreet??

Biologische driften als iets dierlijks om bovenuit te stijgen, dat zie ik eerder als een vorm van volwassen worden (uitgestelde bevrediging ipv ik wil dit en ik wil dit NU, instant lustbevrediging) en misschien ook wel spirituele groei, maar volgens de Jehova's aan de deur maakt god zich ernstig zorgen het seksuele gedrag van mensen (heeft ie nix beters te doen denk ik dan) en zou het voor Het Kwaad staan.

Maar we waren toch naar zijn evenbeeld geschapen??

Het zinnetje als zondaar geboren zijn zie ik als dat we geen dieren zijn die niet kunnen reflecteren/redeneren, we hebben een geweten, kunnen goed van kwaad onderscheiden, en dan heb je de grote kwaaie dingen als een ander de kop inslaan en de kleine kwaaie dingen als hebzucht, afgunst, egoisme (ligt een beetje aan de mate waarin, hoe klein of groot het kwaad is, een land binnenvallen om te annexeren vs een tijdschrift doorbladeren en alles wel willen kopen bijv)

Daarmee dealen, dat je EN dierlijke driften bezit EN een geweten/verstand wat kan reflecteren en redeneren, en dat je daarmee mens onder de mensen bent, DAT lijkt mij slaan op dat zondaar verhaal.

Dat het prettig is om zoekende te zijn in je leven met een virtueel iemand die je bij de hand neemt kan ik me voorstellen, echter het idee hebben dat je dan helemaal safe zit want je hebt god aan je kant, brrrrr

Naja ik hou het maar op "onderzoek alles en behoud het goede"

Daarom denk k ook dat er maar 1 God/Waarheid, of hoe je het noemen wilt bestaat maar dat mensen het allemaal anders benoemen/ervaren..

Wat me trouwens ook wel weer aan het denken zet is, dat in alle landen , culturen, is er wel iets van een geloof im God, of Goden,

Dan lijkt het mij toch ook wel aanemeljk dat er iets is...

Daarom geloof ik in ietsisme (gekke naam eigenlijk) het had moeten heten, "ietsiser" of "erisiets, klint beter
Op deze site staat een filmpje over de dode zee rollen....best interessant

http://www.dodezeerollen.nl/
Hm het fenomeen iedereen doet het dus dus het zal wel waar/goed/nastrevenswaardig zijn vind ik erg tricky... kun je nl. ook enorm de verkeerde kant mee opgaan.
quote:tijgermeisje schreef op 26 februari 2013 @ 14:18:

Hm het fenomeen iedereen doet het dus dus het zal wel waar/goed/nastrevenswaardig zijn vind ik erg tricky... kun je nl. ook enorm de verkeerde kant mee opgaan.

reageerde je op mijn laatste post tijgermeisje?

Als dat zo is bedoel ik meer, dat het mij aan het denken zet waarom er over de hele wereld( zelfs diep in de rimboe geloven ze vaak wel in een God/Goden...

Waar komt dat vandaan?....gewoon iets wat ik mezelf afvraag.....
Omdat men graag verklaringen zoekt voor op het oog onverklaarbare dingen. Zeker in de rimboe kan ik me dat voorstellen. Waarom regent het niet? Waarom mislukt de oogst?

Echter met de kennis van nu doet me dat toch wat primitief aan.

(hangt af van het soort geloof, bijv. sommige dingen van het paganisme kan ik me wel in vinden, beetje in tune zijn met de zon, maan, planeten, de natuur, doe je in principe niemand kwaad mee ;) Maar ja er zal maar een grote leider opstaan die er politiek aan gaat ophangen en je hebt de poppen aan het dansen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven