Geloof jij?

22-02-2013 18:56 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over kind wat geesten zag, en ik haar topic niet wil vervuilen met gefilosofeer over geloof etc,maar het onderwerp bere-interessant vind, heb ik zelf maar een topic geopend.

Geloof jij, in God, Jezus, Allah, Aliens, leven na de dood, karma geesten of het spirituele? En waarom? (ervaringen vind ik ook mooi om te lezen)

Dat er meer is tussen hemel en aarde?

Of meerdere dingen tegelijk, kan ook natuurlijk.

Of juist helemaaal niets?

En wil je misschien vertellen (hoeft niet natuurlijk) of je met het geloof opgegroeid bent, of op latere leeftijd bekeerd bent?

Ik zal zelf maar aftrappen dan.

Ik heb (in een ver verleden) in een pinkstergemeente gezeten, en daar knaagde toch altijd al wat, dat er volgens mij niet maar een soort van waar geloof of waarheid was, ben er op latere leeftijd dan ook uitgestapt.

Nu geloof ik nog steeds dat er veel meer is dan wij kunnen waarnemen, maar ben nog steeds zoekende, ( ik noem mezelf dan ook maar een agnost).

Ik vind eigenlijk dat er in vele geloven mooie dingen zitten,(en minder mooie ook natuurlijk) en houd er niet zo van om een geloof het ware te noemen...

En oh ja ik geloof zelfs in aliens!

Paranormale ervaringen vind ik ook interessant om te lezen!
In mezelf.
Ik geloof helemaal niets geloof ik
K weet niet wat ik moet geloven...
Volgens mij heb je dit heel terecht onder "Psyche" gezet.

Godsdiensten zijn er vooral op gericht om de machthebbers te beschermen en het klootjesvolk af te schepen met beloftes in het hiernamaals, mits zij natuurlijk blijven slikken wat de machthebbers in gedachten hebben.

Verder is geloven een mooie afleiding van doodsangst.

Je begrijpt: ik geloof er geen bal van!
Ik geloof dat karma bestaat,meer soort bijgeloof
quote:Suze02 schreef op 22 februari 2013 @ 18:59:

In mezelf.Dat is ook mooi
Verder denk ik dat het geloof vroeger nodig was om houvast te hebben voor dingen die we tegenwoordig met de wetenschap kunnen verklaren
Ik geloof in toeval. En ik geloof ook in liefde.

Maar niet in een god, aliens, geesten of in spirituele dingen. Ik ben niet op zoek naar een verklaring voor de dingen om me heen. Ik neem het leven gewoon zoals het komt.

En dat bevalt prima moet ik zeggen.
Ik vind geloof ook minder om het geloven draaien maar meer om het in stand houden van de macht binnen het geloof. Mensen verschuilen zich achter het geloof. Ik zag dit pas bij de scientology en bedacht me toen dat dit eigenlijk voor alle geloven geldt.

In het dagelijkse leven zal ik deze mening niet snel verkondigen, maar ik denk het wel.
Ik geloof van wel. Of van niet.
Ik geloof niet in goden... Maar wel in het idee dat er meer is.
quote:jo12345 schreef op 22 februari 2013 @ 19:02:

Volgens mij heb je dit heel terecht onder "Psyche" gezet.

Godsdiensten zijn er vooral op gericht om de machthebbers te beschermen en het klootjesvolk af te schepen met beloftes in het hiernamaals, mits zij natuurlijk blijven slikken wat de machthebbers in gedachten hebben.

Verder is geloven een mooie afleiding van doodsangst.

Je begrijpt: ik geloof er geen bal van!

Ik heb het onder psyche gezet omdat ik niet zou weten waar ik het anders moest plaatsen

Verder ben ik het wel een beetje met je eens wbt religies.

Toch vind ik het interessant te lezen als mensen wel een bepaald geloof hebben, is dat een gevoel, een zeker weten..?

Maar jij gelooft niet in een bepaalde godsdienst, en ook niet bijv dat er meer is tussen hemel en aarde?
ja, ik geloof in God, en in Jezus Christus, Zijn Zoon.

Voor zover ik me kan herinneren heb ik altijd in God geloofd, maar ik ben niet gelovig opgevoed. Heb wel op een christelijke school gezeten een aantal jaar, en ik vond de bijbelverhalen altijd ontzettend mooi om te horen, ik wilde ook graag naar de kerk, maar mijn ouders wilden niet mee.. Ben toen een paar keer alleen gegaan, maar ik voelde me toch niet helemaal op mijn gemak, als 10 jarige in mijn eentje naar de kerk.. Dus toen ben ik niet meer gegaan..

Een aantal jaren geleden ben ik in de stad uitgenodigd om een keer naar een kerkdienst te gaan, ik ben daar een keer naar toegegaan, en uiteindelijk tot geloof gekomen.
En met aliens bedoel ik niet gelijk , de grijze in een vliegende schotel,(zou kunnen natuurlijk) maar gewoon levensvormen op andere planeten.
De realiteit is er altijd, die heeft het geloof niet nodig.
it's a big club and you ain't in it
Ik geloof in God.
Ik denk dat ik wel geloof. Wat precies weet ik niet helemaal. Ik heb in elk geval altijd wel geloofd dat er meer is dan wij als mens waar kunnen nemen. Daar heb ik alleen nooit een religie oid aan verbonden.

Op dit moment ben ik wel bezig met een soort ontdekkingstocht naar het christelijke/katholieke geloof. Het katholicisme heeft altijd wel een rol gespeeld in mijn leven, zij het op de achtergrond. Maar ik heb er wel altijd een speciaal gevoel bij gehad. Dat ben ik nu verder aan het onderzoeken, omdat ik meer behoefte krijg om zingeving/spiritualiteit wat concreter vorm te geven in mijn leven.
Ik geloof in de kracht van de liefde.
quote:anne_lotte schreef op 22 februari 2013 @ 19:11:

ja, ik geloof in God, en in Jezus Christus, Zijn Zoon.

Voor zover ik me kan herinneren heb ik altijd in God geloofd, maar ik ben niet gelovig opgevoed. Heb wel op een christelijke school gezeten een aantal jaar, en ik vond de bijbelverhalen altijd ontzettend mooi om te horen, ik wilde ook graag naar de kerk, maar mijn ouders wilden niet mee.. Ben toen een paar keer alleen gegaan, maar ik voelde me toch niet helemaal op mijn gemak, als 10 jarige in mijn eentje naar de kerk.. Dus toen ben ik niet meer gegaan..

Een aantal jaren geleden ben ik in de stad uitgenodigd om een keer naar een kerkdienst te gaan, ik ben daar een keer naar toegegaan, en uiteindelijk tot geloof gekomen.

Dat heb ik dus jaren geprobeerd te geloven (in mijn jaren in de pinkstergemeente) maar het is mij nooit gelukt.

Kan het gewoon niet geloven dat er maar een geloof is die het allemaal weet.

En ik kan ook niets met de bijbel.

Ja sommige teksten kan ik wel mooi vinden, maar dat vind ik ook van sommige teksten in de Koran, of uit het Boedhisme.
Ik ben behoorlijk gelovig opgevoed (RK), en vroeger geloofde ik zeker in God, Zijn Zoon en De Heilige Geest. Rond mijn negende ben ik van mijn geloof gevallen, ik vond het niet logisch meer. En nu geloof ik bijna nergens meer in, ik noem mezelf altijd graag agnost op het atheïstische af.

Ik heb mijn kinderen trouwens wel verteld over God en Jezus, en ze ook een kinderbijbel voorgelezen/laten lezen. Die verhalen vonden ze prachtig, en mijn dochter heeft zelfs een tijdje gedoopt willen worden. Tot ze het ineens niet meer logisch vond ende sprak: "Was die Jezus dan een soort Harry Potter ofzo?".

Mochten mijn kinderen onverwacht toch ineens godsdienstige aspiraties krijgen vind ik dat trouwens prima, en als dat nodig is zal ik ze er ook bij proberen te helpen. Want dat vind ik dus wel: dat iedereen zelf moet beslissen of ie geloven wil of niet, en dat dat niet ongevraagd doorgegeven moet worden door je ouders.
quote:buaya schreef op 22 februari 2013 @ 19:14:

Ik denk dat ik wel geloof. Wat precies weet ik niet helemaal. Ik heb in elk geval altijd wel geloofd dat er meer is dan wij als mens waar kunnen nemen. Daar heb ik alleen nooit een religie oid aan verbonden.

Op dit moment ben ik wel bezig met een soort ontdekkingstocht naar het christelijke/katholieke geloof. Het katholicisme heeft altijd wel een rol gespeeld in mijn leven, zij het op de achtergrond. Maar ik heb er wel altijd een speciaal gevoel bij gehad. Dat ben ik nu verder aan het onderzoeken, omdat ik meer behoefte krijg om zingeving/spiritualiteit wat concreter vorm te geven in mijn leven.Ik sta er zo een beetje hetzelfde in als jij, alleen niet dat christelijke of katholieke.
quote:missmicky schreef op 22 februari 2013 @ 19:15:

Ik geloof in de kracht van de liefde.mooi....denk dat dat ook heel belangrijk is.
Ik geloof niet. In mijn optiek is het geloof niet meer van deze tijd. Ik denk dat men vroeger het geloof nodig had omdat men toen nog niet zover was als nu. Een heleboel zaken zijn inmiddels wetenschappelijk onderzocht en we kunnen ook veel meer als mens zijnde. Daarnaast was er vroeger ook niet zoveel (geen TV, geen internet, geen luxe, hard werken, geen gezondheidszorg etc.), men had het geloof dus echt nodig.

Dat is nu wel anders.

Ik geloof overigens ook niet zo in geesten of spiritualiteit. Als dit echt zou bestaan, dan zou er inmiddels wel eens hard bewijs voor moeten zijn. En dat is er niet.
Maakt het eigenlijk uit of er een god oid is? Zou je je leven dan heel anders gaan leiden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven