Gereserveerd zijn

10-11-2011 16:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg gisteren wederom de opmerking dat ik gereserveerd ben. Het was niet erg aardig van die vriend van me: hij zei dat ik wel eens wat losser mocht worden.

Ik heb gezegd dat ik het niet nodig vind om te veranderen, maar eigenlijk doet het me toch wel wat. En het maakt me ook boos - waar bemoeit hij zich mee?

Vorige week zei iemand hetzelfde, maar wel in een iets andere context: ik was gaan skinny dipping, waarop hij zei dat ik hem af en toe verbaasde omdat ik normaal wat gereserveerd ben.

Ik heb de afgelopen jaren heel hard aan mijn onzekerheid gewerkt, waardoor ik nu veel gemakkelijker met mensen praat en naar mijn idee een stuk spontaner ben.

En nu ik dit schrijf, zit ik bijna te huilen omdat die ene opmerking me toch raakt. Ik vraag me af of ik dan echt zo gereserveerd ben.

En eigenlijk zie ik ook niet echt iets dat ik fout doe. Ik vermoed dat ik naar hem toe, en andere mannen (waar ik met hem vaak mee omga) gereserveerder ben, omdat mannen zo vaak meer willen dan alleen vriendschap.

Daarnaast ben ik wat gereserveerder naar mensen die ik niet goed ken. Ik zal niet gelijk het hoogste woord voeren, en houd niet van allerlei onzinpraat.

Aan de andere kant hoor ik ook heel vaak dat ik zo spontaan ben en gemakkelijk mensen benader.

Wil ik mezelf veranderen? Mwah. Nu ik dit zo opschrijf, ben ik eigenlijk ook best tevreden. So what als ik niet gelijk om je nek hang?

Wel zou ik graag nog van de onzekerheid over of wat ik zeg wel leuk of goed is, afkomen. Hopelijk is dat een kwestie van tijd, want ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen.

Bedankt voor het luisteren
Ik krijg zelf vaak 'afstandelijk' en 'cynisch' te horen, en dan vaak van mensen die me beter hebben leren kennen en het nodig vinden om dat achteraf even te rapporten, zo van 'nu vind ik je aardig, maar toen ik je net ontmoet had...'. Ik vind dat ook nooit zo leuk. Bovendien heb ik het idee dat dit van vrouwen minder geaccepteerd wordt dan van mannen, want mijn vriend is met vergelijkbaar gedrag altijd de cool guy met de scherpe humor.
Ja, ik had inderdaad assertiever moeten reageren en hem moeten vragen wie hij in godsnaam denkt dat hij is om mij te willen veranderen. Gelukkig heb ik me in ieder geval in zijn bijzijn niet uit het veld laten slaan en gewoon gezegd dat ik het prima vind zoals ik ben.

Het kwam later inderdaad nogal hard aan door al die onzekerheid uit het verleden. Ik heb het er net nog even over gehad met een vriendin van me die hem vaag kent, en die vind het grote onzin.

Waarschijnlijk heeft het inderdaad iets te maken met dat hij me niet kan bereiken. Ik vind mezelf niet extreem knap (ben zeker tevreden), maar hier vinden mannen dat wel. Hij maakt ook altijd 'grapjes' dat ik zo lelijk ben, etc. Dat doen me dan helemaal niks omdat ik weet dat het niet waar is, maar het is wel irritant. Zijn onzekerheid waarschijnlijk.

(Vriendin net: 'Ja het verbaasde me nogal dat hij zei dat hij model is. Zo knap is hij helemaal niet.)'

Ik denk dat ik hem de volgende keer maar eens duidelijk maak dat zijn gedrag me aardig de keel uit begint te hangen. Van binnen is het trouwens echt een lieverd (hij betaalt vliegtickets en operaties voor zijn hele familie), maar hij probeert nogal de stoere man uit te hangen.
Als je gereserveerd nu eens omdraait in bedachtzaam?

Behoedzaam, beraden, bezonnen, denkend, intelligent, kalm, nadenkend, omzichtig, rustig, schrander, verstandig, voorzichtig, welberaden, weloverwogen.

Of beschouwend?

Aanschouwen, aanzien, achting slaan op, bekijken, beoordelen, bespiegelen, bezichtigen, bezien, een blik werpen op, gadeslaan, in beschouwing nemen, in ogenschouw nemen, kijken naar, letten op, observeren, opnemen, overdenken, overpeinzen, overwegen, zich richten op, zien.

Deze termen komen denk ik anders over. Ik ben ook wel gereserveerd genoemd. Ik heb toen aangegeven dat op bepaalde mensen bedachtzaam en beschouwend wellicht kan overkomen als gereserveerd.

Ook dat ik dit niet erg vond alleen dat de in mijn optiek negatieve benadering in de term : 'gereserveerd' (aarzelend, afstandelijk, gesloten, koel, omzichtig, terughoudend, voorzichtig, zuinig)

misschien een gemiste kans zou kunnen betekenen om mij wel te leren kennen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hij kan nog zo lief zijn voor zijn familie, voor jou vind ik hem niet zo lief. "Grapjes" maken ten koste van jou om zichzelf beter te voelen? Brr... Goed dat je hem lik op stuk gegeven hebt.
Wat ontzettend herkenbaar je verhaal!! Ik heb het zelf ook meerdere malen gehoord en tevens meerdere malen dat ik spontaan ben.

Bij mij is het afhankelijk van of ik me bij mensen op m'n gemak voel en hoe ik in m'n vel zit. Maar toch.... soms frustreert het me dan ik niet bij iedereen mezelf kan zijn, ook al weet ik waar het door komt (weet trouwens niet of je dit herkent hoor, maar hier loop ikzelf tegenaan).

Op mijn werk ook gehad; we moesten in een groepje allemaal ons levensverhaal vertellen (I know.... apart bedrijf werk ik haha). Ik heb het nodige meegemaakt, maar een collega (zij leidde de groep) ging niet in op de heftige dingen die ik had verteld, maar bleef er maar op doorgaan dat ik gerserveerd was en moeilijk benaderbaar in deze groep... Ben daar ook een tijdje best verdrietig om geweest, maar realiseer me nu dat ze zelf juist zo is en er daarom zo bij mij op doorging (tenminste dat vermoed ik).

De tip die mij heeft geholpen: Het ligt niet aan mij, het ligt aan de mensen om mij heen of ik gereserveerd ben of niet mezelf kan zijn. En hoewel ik dat soms nog niet helemaal kan accepteren, helpt die gedachte me wel.

Veel succes met alles!
Wat grappig, ik zat hier nog eens over na te denken en zat te denken om een topic met dezelfde titel te openen, en toen bleek dat ik dat al eens had gedaan :-D

Ik had een date, en merkte dat ik daar ook heel gereserveerd was. Het was een aardige vent, maar te oud en niet mijn type. Ik weet niet zo goed wat me dan tegenhoudt, want afgelopen zaterdag heb ik een man ontmoet waar ik dan weer super spontaan bij ben. Het ligt echt aan de klik die ik bij iemand heb geloof ik, en ook bij de verwachtingen die ik denk dat een ander van mij heeft.

Ik had bij de date zelfs moeite om geïnteresseerd te doen - terwijl hij dat absoluut niet verdiende - terwijl ik dat in mijn werk bijvoorbeeld nooit heb; ik kan altijd een gesprek op gang houden.

Bij sommige mensen zie ik dat weer heel anders; die praten juist met iedereen, terwijl ik dan zoiets heb van mwah ik ga jou sowieso nooit meer zien want je bent echt niet mijn type mens, dus laat maar.

En het grappige is ook dat een vriendin die dan juist wel praat zei dat ze eigenlijk maar moe was van het mensen ontmoeten en daar niet zo'n behoefte meer aan had. Dat heb ik dan weer helemaal niet: ik ontmoet graag nieuwe mensen maar ben daar dus wel selectief in.

Goed om dit alles nog eens na te lezen!
Toch een soort dagboek dan, Isabella!
Bij mij het omgekeerde.

Ik hoor vaak dat ik gek/raar/anders/extravert/uitbundig ben. En dat is ook zo.

En dat vind ik fijn.

Jij bent gereserveerd, dat ben jij en je bent er happy mee.

Winst.
quote:isabellajosephine schreef op 10 november 2011 @ 16:41:

[...]

Ach, af en toe komt de gereserveerdheid ook heel goed van pas. Ik kan heel direct zijn naar mannen die me proberen te versieren. Andere vrouwen zeggen daar jaloers op te zijn.Dat vind ik niet bepaald gereserveerd hoor
Wat toevallig dat zo'n oud topic nu naar boven komt! Ik heb gisteren net zo'n opmerking van een collega gekregen. Mijn eerste reactie was, ach, het is vast goed bedoeld. Maar toen ik er eenmaal over na ging denken vond ik het toch niet zo'n goedbedoelde opmerking. Maar dat was vooral omdat die collega mij ging vergelijken met een andere collega die compleet het tegenovergestelde is van mij.

Waar bemoeien sommige mensen zich mee? Waarom moet iedereen zo zijn als de rest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven