Gewoon even mijn hart luchten

22-01-2020 22:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen weer naar mijn psychologe. Ik voel spanning, omdat ik weet dat ik de gesprekken moet gaan voeren zonder mijn zelfbeschermers. Als ik te veel voel tijdens een gesprek met haar ga ik mezelf zeer doen zodat mijn gevoel van pijn, angst of verdriet wordt verlegd. Mijn psychologe wil dat ik de zelfbeschermer op een andere stoel zet, zodat ie er wel is, maar niet handelt zeg maar. Ik ben bang voor wat er gebeurt als ik geen zelfbeschermer meer heb... Ik weet niet wat er dan met me gebeurt en dat zorgt voor spanning. Maar ik weet dat het toch een keer zo moet gaan, want anders kom ik misschien niks verder.
We gaan morgen zien hoe het gaat..
Ik ben even mijn verhaal kwijt. Dankjewel voor het lezen.
Heel spannend. Maar.....heel goed van je.
Mijn ervaring is dat er dan juist ruimte komt. Voor wie je echt bent onder de angst en verkeerde coping mechanismen.
Succes!
Wat is een zelfbeschermer?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben zo bang dat er nog zo vreselijk veel verdriet los gaat komen.. Ik vind het ook zo moeilijk mijn emoties te laten zien. Hoewel ik me bij haar heel veilig voel.
Rosa12345 schreef:
22-01-2020 22:08
Ja, ik ben zo bang dat er nog zo vreselijk veel verdriet los gaat komen.. Ik vind het ook zo moeilijk mijn emoties te laten zien. Hoewel ik me bij haar heel veilig voel.
Onverwerkt verdriet doet je veel kwaad, als je er niets mee doet. Beter, maar wel heel zwaar, is het om er in die veilige omgeving mee aan de slag te gaan.
Alle reacties Link kopieren
De term zelfbeschermer wordt gebruikt in de schematherapie. Voor mij is de zelfbeschermer een deel van mij die de pijn verzacht. Dmv automutilatie, te veel eten, eerder mezelf knock out helpen door te veel slaappillen te slikken. Het helpt je staande te houden.. op een niet al te beste manier natuurlijk. Maar het is noodzakelijk geweest voor mij. Ik kon niet zonder. Mezelf knock out helpen doe ik niet meer, maar automutilatie en te veel eten wel.
Rosa12345 schreef:
22-01-2020 22:12
De term zelfbeschermer wordt gebruikt in de schematherapie. Voor mij is de zelfbeschermer een deel van mij die de pijn verzacht. Dmv automutilatie, te veel eten, eerder mezelf knock out helpen door te veel slaappillen te slikken. Het helpt je staande te houden.. op een niet al te beste manier natuurlijk. Maar het is noodzakelijk geweest voor mij. Ik kon niet zonder. Mezelf knock out helpen doe ik niet meer, maar automutilatie en te veel eten wel.
Dank je voor de toelichting, ik had er nog nooit van gehoord. Ik hoop dat de sessies je gaan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
22-01-2020 22:11
Onverwerkt verdriet doet je veel kwaad, als je er niets mee doet. Beter, maar wel heel zwaar, is het om er in die veilige omgeving mee aan de slag te gaan.
Ja heb je helemaal gelijk in. Ik voel me bij niemand zo veilig als bij haar. Dus ik moet er gewoon voor gaan, erdoorheen..
Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
22-01-2020 22:14
Dank je voor de toelichting, ik had er nog nooit van gehoord. Ik hoop dat de sessies je gaan helpen.
Geen dank. En dankjewel, ik hoop het ook!
Alle reacties Link kopieren
Rosa12345 schreef:
22-01-2020 22:12
De term zelfbeschermer wordt gebruikt in de schematherapie. Voor mij is de zelfbeschermer een deel van mij die de pijn verzacht. Dmv automutilatie, te veel eten, eerder mezelf knock out helpen door te veel slaappillen te slikken. Het helpt je staande te houden.. op een niet al te beste manier natuurlijk. Maar het is noodzakelijk geweest voor mij. Ik kon niet zonder. Mezelf knock out helpen doe ik niet meer, maar automutilatie en te veel eten wel.
Wat een vreemde term, aangezien het juist gedrag is dat je beschadigt. Lijkt me niet constructief om dat 'beschermend' te noemen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook automutilatie als coping. Meestal in de vorm van snijden, maar ook bv hoofdbonken, nagels in mijn vel zetten, bijten, schoppen zodat mijn voeten zeer gaan doen en tegen mijn hoofd slaan.

Mag ik vragen wat je gebruik tijdens je gesprekken? Ik kan me er niet zo'n beeld bij vormen.

Ik zelf neem altijd een knuffel of een speelgoedje mee om mijn handen bezig te houden. Een tangle bijvoorbeeld, of een stressbal.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
22-01-2020 22:57
Wat een vreemde term, aangezien het juist gedrag is dat je beschadigt. Lijkt me niet constructief om dat 'beschermend' te noemen.

Ik denk dat TO bedoelt dat haar beschermer haar beschermd tegen het voelen en ondergaan van haar emoties. Een beschermer is ook niet constructief op de lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-01-2020 23:59
Ik denk dat TO bedoelt dat haar beschermer haar beschermd tegen het voelen en ondergaan van haar emoties. Een beschermer is ook niet constructief op de lange termijn.
Dankje chocolol, dat is precies hoe het is.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
22-01-2020 23:04
Ik gebruik ook automutilatie als coping. Meestal in de vorm van snijden, maar ook bv hoofdbonken, nagels in mijn vel zetten, bijten, schoppen zodat mijn voeten zeer gaan doen en tegen mijn hoofd slaan.

Mag ik vragen wat je gebruik tijdens je gesprekken? Ik kan me er niet zo'n beeld bij vormen.

Ik zelf neem altijd een knuffel of een speelgoedje mee om mijn handen bezig te houden. Een tangle bijvoorbeeld, of een stressbal.

Tijdens gesprekken begin ik meestal met mijn vingers, ik kan niet zo goed uitleggen wat ik precies doe, maar ik trek ze een soort van naar achteren en laat ze dan hard knakken. Natuurlijk heel duidelijk zichtbaar en ik moet daar na een poosje dan ook altijd mee stoppen.
Ik doe bijv dan mijn handen tussen mijn benen bij mijn knieën en knijp dan steeds. Ik denk dat ze dat niet ziet. Of ik zet uit haar zicht mijn nagels in mijn huid, in mijn handen.

Ik heb ook altijd een knijp knuffeltje bij me. Het is ook eigenlijk de bedoeling dat ik die pak. Maar dat geeft me geen afleiding en dus pak ik hem meestal niet...
Jou helpt het wel voldoende?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-01-2020 23:59
Ik denk dat TO bedoelt dat haar beschermer haar beschermd tegen het voelen en ondergaan van haar emoties. Een beschermer is ook niet constructief op de lange termijn.
Ja, dat snap ik uiteraard. Maar ik begrijp niet waarom zo'n positief geladen woord wordt gebruikt voor destructief gedrag. Een beschermer, die wil je behouden en koesteren. Dat lijkt mij juist niet de bedoeling. Ik geloof in de kracht van woorden die je gebruikt en dit eufemisme lijkt mij averechts te werken. Van een beschermer wíl je niet af. Ik denk dat dit woord er onbewust voor zorgt dat je aan dat gedrag gaat vasthouden.
.
Alle reacties Link kopieren
Rosa, ik vind je ongelooflijk dapper! Mijn ervaring is, dat als je het verdriet toelaat het uiteindelijk behapbaar en draaglijk wordt. Ik dacht altijd, dat als ik het toeliet ik niet meer zou kunnen stoppen met huilen en dus verborg ik het achter boosheid en verstopte ik mezelf. Ik mocht er niet zijn. Nu laat ik het verdriet toe, het mag er zijn. Dat betekent dat ik soms huil als ik over vroeger praat. Maar dat gevoel mag er zijn. Het was rot en verdrietig, dat gevoel erken ik nu en ik ben er niet meer boos om. Dat scheelt bergen energie en negativiteit. Ik gun jou zo dat je je verdriet en pijn aan durft te gaan, het is eng, maar je bent op de goede weg!!
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
23-01-2020 08:40
Rosa, ik vind je ongelooflijk dapper! Mijn ervaring is, dat als je het verdriet toelaat het uiteindelijk behapbaar en draaglijk wordt. Ik dacht altijd, dat als ik het toeliet ik niet meer zou kunnen stoppen met huilen en dus verborg ik het achter boosheid en verstopte ik mezelf. Ik mocht er niet zijn. Nu laat ik het verdriet toe, het mag er zijn. Dat betekent dat ik soms huil als ik over vroeger praat. Maar dat gevoel mag er zijn. Het was rot en verdrietig, dat gevoel erken ik nu en ik ben er niet meer boos om. Dat scheelt bergen energie en negativiteit. Ik gun jou zo dat je je verdriet en pijn aan durft te gaan, het is eng, maar je bent op de goede weg!!
Dankjewel, lief van je. En fijn te lezen dat jij het nu op deze manier kan voelen.
Ik ben ook veel boos.. Ik geloof meteen dat het heel veel energie scheelt als je dat los kan laten. Blij voor je dat jij dat nu zo ervaart!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-01-2020 07:43
Ja, dat snap ik uiteraard. Maar ik begrijp niet waarom zo'n positief geladen woord wordt gebruikt voor destructief gedrag. Een beschermer, die wil je behouden en koesteren. Dat lijkt mij juist niet de bedoeling. Ik geloof in de kracht van woorden die je gebruikt en dit eufemisme lijkt mij averechts te werken. Van een beschermer wíl je niet af. Ik denk dat dit woord er onbewust voor zorgt dat je aan dat gedrag gaat vasthouden.

Omdat nou eenmaal de term is die gebruikt wordt bij schematherapie. Ook is een beschermer niet alleen negatief, want hij helpt je overleven.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Rosa, :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven