heeft of hebt ?
donderdag 10 november 2011 om 18:36
Ik kom uit een boeren dorpje en had een paar jaar geleden nog nooit iemand gehoord die zei: hij hebt dat gedaan! zij hebt dat gezegt! wij hebt dat bedoeld!
Hier in de buurt is het altijd, hij heeft het gedaan.
Mij viel dan als eerst op dat het type die een beetje aso en kamper volk is, altijd het woord hebt gebruikte.
Maar ik hoor nu veel vaker ook nette mensen hebt zeggen.
Ik krijg er echt soms de rillingen van als ik iemand hoor praten en hij gebruikt steeds het woord hebt ipv heeft. Want het moet toch ook heeft zijn en niet hebt?
En de mensen die hebt gebruiken? Waarom doen ze dat? Dat is toch niet goed nederlands?
Hier in de buurt is het altijd, hij heeft het gedaan.
Mij viel dan als eerst op dat het type die een beetje aso en kamper volk is, altijd het woord hebt gebruikte.
Maar ik hoor nu veel vaker ook nette mensen hebt zeggen.
Ik krijg er echt soms de rillingen van als ik iemand hoor praten en hij gebruikt steeds het woord hebt ipv heeft. Want het moet toch ook heeft zijn en niet hebt?
En de mensen die hebt gebruiken? Waarom doen ze dat? Dat is toch niet goed nederlands?
donderdag 10 november 2011 om 19:20
quote:itsssme schreef op 10 november 2011 @ 19:10:
ik vind ons accent helemaal niet raar.
Ik mijnes ook niet. ( lees; ik vind mijn accent ook niet raar )
wij horen vaak van mensen uit brabant enzo dat wij een raar accent hebben, maar hoe de mensen op tv praten lijkt meer op ons dan op het zuiden/noorden.
ik vind ons accent helemaal niet raar.
Ik mijnes ook niet. ( lees; ik vind mijn accent ook niet raar )
wij horen vaak van mensen uit brabant enzo dat wij een raar accent hebben, maar hoe de mensen op tv praten lijkt meer op ons dan op het zuiden/noorden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 10 november 2011 om 19:22
We leve in NL he, daar heeft je verschillende provincies met in elke streek een ander accent. Ik hebt een collega die komt uit de achterhoek en dat hoort je soms als ze praat. Je ken je er om store maar der zijn ergere dinge in het leve. Ik belt vaak met klante uit Leeuwarden of Maastricht en die ken ik soms echt niet verstaan. Maar dan segt ik gewoon wat segt u en dan herhale hun wat hun zegge en dan versta ik het wel. Ik vin het juist wel leuk al die verschillende accente
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 10 november 2011 om 19:22
quote:itsssme schreef op 10 november 2011 @ 19:15:
Die een programma presenteren, geen gasten.
Maar ik vraag mij wel vaker af, waarom vinden veel mensen het oosten, boeren?Ja maar wie benne dat dan?
Die een programma presenteren, geen gasten.
Maar ik vraag mij wel vaker af, waarom vinden veel mensen het oosten, boeren?Ja maar wie benne dat dan?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 10 november 2011 om 19:23
quote:charlottew88 schreef op 10 november 2011 @ 19:22:
We leve in NL he, daar heeft je verschillende provincies met in elke streek een ander accent. Ik hebt een collega die komt uit de achterhoek en dat hoort je soms als ze praat. Je ken je er om store maar der zijn ergere dinge in het leve. Ik belt vaak met klante uit Leeuwarden of Maastricht en die ken ik soms echt niet verstaan. Maar dan zegt ik gewoon wat segt u en dan herhale hun wat hun zegge en dan versta ik het wel. Ik vin het juist wel leuk al die verschillende accente
We leve in NL he, daar heeft je verschillende provincies met in elke streek een ander accent. Ik hebt een collega die komt uit de achterhoek en dat hoort je soms als ze praat. Je ken je er om store maar der zijn ergere dinge in het leve. Ik belt vaak met klante uit Leeuwarden of Maastricht en die ken ik soms echt niet verstaan. Maar dan zegt ik gewoon wat segt u en dan herhale hun wat hun zegge en dan versta ik het wel. Ik vin het juist wel leuk al die verschillende accente
donderdag 10 november 2011 om 19:23
quote:itsssme schreef op 10 november 2011 @ 19:22:
toen ik vorige week die boer uit brabant hoorde op tv kon ik er helemaal niks van verstaan!
Niemand kan mij wijs maken dat dat beter te verstaan is als ons accent.Nou, vertel eens; waar kom je precies vandaan?
toen ik vorige week die boer uit brabant hoorde op tv kon ik er helemaal niks van verstaan!
Niemand kan mij wijs maken dat dat beter te verstaan is als ons accent.Nou, vertel eens; waar kom je precies vandaan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 10 november 2011 om 19:24
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 november 2011 @ 19:24:
Azze tege mij zegge " wat zeggie " dan zeg ik " azzie val dan leggie " .
Azze tege mij zegge " wat zeggie " dan zeg ik " azzie val dan leggie " .
donderdag 10 november 2011 om 19:25
donderdag 10 november 2011 om 19:29
Nou, ik krijg werkelijk last van plaatsvervangende schaamte Itsssme. Mag ik even zeggen dat ik niet bij "wij" uit het oosten hoor? Of in elk geval niet dezelfde "wij" als jij. Voor iemand die zo veel commentaar heeft op de manier waarop andere mensen dingen zeggen maak je zelf ook echt vreselijk veel fouten in je postings.
En er is wat aan de hand met het hoofdletterknopje op je telefoon want op sommige cruciale momenten doet hij het opeens niet.
En er is wat aan de hand met het hoofdletterknopje op je telefoon want op sommige cruciale momenten doet hij het opeens niet.
donderdag 10 november 2011 om 19:34
Iemand heeft een accent, spreekt dialect of een streektaal, daar zit wel een verschil tussen. Het stoort mij ook als ik een dialect of streektaal niet goed kan verstaan, iemand die met een Amsterdams, Rotterdams, Haags, Utrechts of Dordts accent spreekt is verstaanbaar, waarmee ik niet beweer dat het mooi klinkt, dialecten en streektalen zijn voor mensen uit de randstad vaak moeilijk te begrijpen. Volgens mij leert iedereen op school ABN dus waarom altijd in die streektaal praten tegen mensen van wie je weet dat ze je niet kunnen volgen?
verba volant, scripta manent.
donderdag 10 november 2011 om 19:36
donderdag 10 november 2011 om 19:38
Och, het kan nog veel erger: ik ben vanuit het oosten naar Venlo verhuisd, en hier wordt nog echt dialect gesproken. In tegenstelling tot de achterhoek en twente, waar meer abn met accent gesproken wordt. Gelukkig spreekt mijn moeder nog wel achterhoeks dialect met haar hele familie zodat ik de venlonaren prima kan verstaan. Maar spreken doe ik het zelf (helaas!) niet.
Ik vind het nog steeds jammer dat mijn moeder uit een soort minderwaardigheidscomplex altijd abn met ons gepraat heeft. Lijkt me verrekte handig om fatsoenlijk dialect te kunnen spreken!
Ik vind het nog steeds jammer dat mijn moeder uit een soort minderwaardigheidscomplex altijd abn met ons gepraat heeft. Lijkt me verrekte handig om fatsoenlijk dialect te kunnen spreken!
donderdag 10 november 2011 om 19:43
quote:Murdoch schreef op 10 november 2011 @ 19:36:
[...]
Irriteren zul je bedoelen. Je kent zelf dus ook geen goed Nederlands.Waar anderen zich aan storen is goed. Je stoort je aan iets, of iets irriteert je. Je irriteert je niet aan ..., dat is een heel domme taalfout.
[...]
Irriteren zul je bedoelen. Je kent zelf dus ook geen goed Nederlands.Waar anderen zich aan storen is goed. Je stoort je aan iets, of iets irriteert je. Je irriteert je niet aan ..., dat is een heel domme taalfout.
donderdag 10 november 2011 om 19:44
quote:itsssme schreef op 10 november 2011 @ 19:35:
Ik ken mensen hier in de buurt die gewoon echt geen Nederlands kunnen hoor.
Ze moesten stoppen met de opleiding omdat ze alleen maar dialect kunnen, zo hebben ze dat thuis geleerd.Je KENT Nederlands. Kennen is weten, kunnen is doen.
Ik ken mensen hier in de buurt die gewoon echt geen Nederlands kunnen hoor.
Ze moesten stoppen met de opleiding omdat ze alleen maar dialect kunnen, zo hebben ze dat thuis geleerd.Je KENT Nederlands. Kennen is weten, kunnen is doen.