heeft of hebt ?
donderdag 10 november 2011 om 18:36
Ik kom uit een boeren dorpje en had een paar jaar geleden nog nooit iemand gehoord die zei: hij hebt dat gedaan! zij hebt dat gezegt! wij hebt dat bedoeld!
Hier in de buurt is het altijd, hij heeft het gedaan.
Mij viel dan als eerst op dat het type die een beetje aso en kamper volk is, altijd het woord hebt gebruikte.
Maar ik hoor nu veel vaker ook nette mensen hebt zeggen.
Ik krijg er echt soms de rillingen van als ik iemand hoor praten en hij gebruikt steeds het woord hebt ipv heeft. Want het moet toch ook heeft zijn en niet hebt?
En de mensen die hebt gebruiken? Waarom doen ze dat? Dat is toch niet goed nederlands?
Hier in de buurt is het altijd, hij heeft het gedaan.
Mij viel dan als eerst op dat het type die een beetje aso en kamper volk is, altijd het woord hebt gebruikte.
Maar ik hoor nu veel vaker ook nette mensen hebt zeggen.
Ik krijg er echt soms de rillingen van als ik iemand hoor praten en hij gebruikt steeds het woord hebt ipv heeft. Want het moet toch ook heeft zijn en niet hebt?
En de mensen die hebt gebruiken? Waarom doen ze dat? Dat is toch niet goed nederlands?
donderdag 10 november 2011 om 19:50
"Vind mijzelf toch echt niet tot de aso's horen, maar gebruik in een zin ook vaak ipv "wij zijn" "wij benne"'.
Even generaliseren....vinden jullie Belgen ook zo dom klinken?"
Absoluut. Maar dat komt omdat alles zoet en zangerig klinkt. En wij hier met een harde G praten en harde R. En nee ik weet dat Belgen helemaal niet dom zijn! Maar de manier van praten vind ik lastig. Evenals Spaans, lijkt net alsof iedereen ruzie maakt met elkaar en over elk woord 5 minuten moet nadenken.
Overigens praat ik zelf een mengelmoes van meerdere dialecten waaronder Amsterdams en ABN. Mensen zullen dan ook niet graag naar mij luisteren haha
Even generaliseren....vinden jullie Belgen ook zo dom klinken?"
Absoluut. Maar dat komt omdat alles zoet en zangerig klinkt. En wij hier met een harde G praten en harde R. En nee ik weet dat Belgen helemaal niet dom zijn! Maar de manier van praten vind ik lastig. Evenals Spaans, lijkt net alsof iedereen ruzie maakt met elkaar en over elk woord 5 minuten moet nadenken.
Overigens praat ik zelf een mengelmoes van meerdere dialecten waaronder Amsterdams en ABN. Mensen zullen dan ook niet graag naar mij luisteren haha
Common sense is not so common.
Voltaire
Voltaire
donderdag 10 november 2011 om 19:55
donderdag 10 november 2011 om 19:59
itsssme schreef op 10 november 2011 @ 19:35:
Ik ken mensen hier in de buurt die gewoon echt geen Nederlands kunnen hoor.
Ze moesten stoppen met de opleiding omdat ze alleen maar dialect kunnen, zo hebben ze dat thuis geleerd.
Marianned schreef:
Je KENT Nederlands. Kennen is weten, kunnen is doen.
Als itssme vergetn is er spreken achter te zetten, dan klopt dat kunnen wel volgens mij:
Wij kennen Nederlands (wij weten dat het bestaat)
wij kunnen nederlands praten (of we het doen is wat anders)
Ik ken mensen hier in de buurt die gewoon echt geen Nederlands kunnen hoor.
Ze moesten stoppen met de opleiding omdat ze alleen maar dialect kunnen, zo hebben ze dat thuis geleerd.
Marianned schreef:
Je KENT Nederlands. Kennen is weten, kunnen is doen.
Als itssme vergetn is er spreken achter te zetten, dan klopt dat kunnen wel volgens mij:
Wij kennen Nederlands (wij weten dat het bestaat)
wij kunnen nederlands praten (of we het doen is wat anders)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 10 november 2011 om 20:08
donderdag 10 november 2011 om 20:24
Dus ik als kamper, wonend aan de belgische grens, ben dus een aso,maar ik denk dat degene die hier commentaar op heeft zelf een aso is, anders laat je het wel uit je hoofd om ons zo te noemen.
Gelukkig hebben wij geleerd wat beleefdheid is en de mensen wat hun spraak betreft , naar waarde te respecteren.
Zo, dat is gezegd.
Gelukkig hebben wij geleerd wat beleefdheid is en de mensen wat hun spraak betreft , naar waarde te respecteren.
Zo, dat is gezegd.
donderdag 10 november 2011 om 20:27
quote:klara114 schreef op 10 november 2011 @ 20:24:
Dus ik als kamper, wonend aan de belgische grens, ben dus een aso,maar ik denk dat degene die hier commentaar op heeft zelf een aso is, anders laat je het wel uit je hoofd om ons zo te noemen.
Zo, dat is gezegd.Mooi gezegd!
Zo, dat is gezegd.Mooi gezegd!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
donderdag 10 november 2011 om 20:35
Ik kom regelmatig in delen van het land waar een streektaal wordt gesproken, de mensen die ik ken spreken over het algemeen ABN, niet te verwarren met bekakt want daar prik ik doorheen. Met Brabants en Limburgs heb ik echt moeite, met de streektaal van boven de rivieren iets minder maar waar je als randstedeling ook komt, iedereen kan je verstaan, omgekeerd is dat vaak niet het geval. Zo zei ooit iemand tegen me dat "mijn witte boks een bietje smotzig was". Als ik zelf al niet had gezien dat mijn witte broek onder de moddervlekken zat omdat mijn hond na een duik in een modderplas langs mijn benen was gelopen had ik echt niet geweten wat ze bedoelde.
verba volant, scripta manent.
donderdag 10 november 2011 om 21:01
quote:luni schreef op 10 november 2011 @ 19:47:
[...]
Toch is het goed nederlands: "mensen die zich aan me storen".
Ik moet echt eens een keer smileys gaan gebruiken...
Maar ik vind de rest van die zin van mij dus ook echt geen porem en daar heeft niemand me op gewezen. Is het echt 'geen goed Nederlands?' Dat vind ik nl. helemaal niet klinken.
(En nu ik het zo zie staan vind ik 'smileys' ook gek)
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.
[...]
Toch is het goed nederlands: "mensen die zich aan me storen".
Maar ik vind de rest van die zin van mij dus ook echt geen porem en daar heeft niemand me op gewezen. Is het echt 'geen goed Nederlands?' Dat vind ik nl. helemaal niet klinken.
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.
donderdag 10 november 2011 om 21:07
quote:Murdoch schreef op 10 november 2011 @ 21:01:
[...]
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.Dan zeg je, 'fout Nederlands' ben je van het gezeik af.
[...]
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.Dan zeg je, 'fout Nederlands' ben je van het gezeik af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 10 november 2011 om 21:39
quote:Murdoch schreef op 10 november 2011 @ 21:01:
[...]
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.Haha, ik dacht al, da's toch gewoon zoals het hoort? En inderdaad leek de rest van je zin nergens op
[...]
Overigens is het niet zo gek dat je jezelf geen aso vindt want ik heb werkelijk nooit iemand horen zeggen 'ik ben echt een ontzettende aso'.Haha, ik dacht al, da's toch gewoon zoals het hoort? En inderdaad leek de rest van je zin nergens op