Het is alweer zover

16-09-2016 17:06 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer zover: het pesten is weer begonnen.

Van jongs af aan ben ik al het slachtoffer van pesten. Op de basisschool, middelbare school, het mbo en in mindere mate op het hbo. Ook op het werk al te maken gehad met pesterijen waardoor ik al een paar keer ontslag heb genomen of zelfs onterecht ontslag heb gekregen.

Vorige week ben ik begonnen met een nieuwe studie, ook hbo. We beginnen dit jaar meteen met een grote groepsopdracht en helaas denk ik nu al dat dit een jaar vol pesten wordt. Ik ben zelf 23. Het grootste deel van de klas is 19/20. Het verschil in leeftijd merk je ook wel echt in volwassenheid. Bij de jongeren merk je regelmatig kinderachtig gedrag, andere humor, etc. Ik ben verder in mijn ontwikkeling, maar dat is voor mij geen reden om mij af te zonderen van de groep. Ik ga gewoon met de groep mee, althans dat probeer ik. Met een paar gaat het gewoon goed, maar door een aantal wordt ik bewust buitengesloten. Voorbeelden hiervan zijn:

- Iemand stelt voor om in de pauze ergens iets te gaan eten. Zodra ik aangeef dat ik ook meega bedenken een aantal zich en blijven gewoon op school.

- Als ik iets vraag dan wordt ik bewust genegeerd. Ook op hele gewone vragen als 'Waar hebben we na de pauze les?' Ik krijg dan geen antwoord.

- In groepsverband trekken sommigen zich niks aan van hetgeen ik inbreng.

- De eerste dag vroeg een jongen die uit hetzelfde dorp komt of hij mee mocht rijden. Ja dat mocht. Nu kijkt hij mij nog amper aan. Ik heb toch echt niks geks of verkeerds gezegd of gedaan.

Iedereen zal wel merken dat dit de verkeerde kant opgaat. Nu is de school pas een week bezig, dus ik denk dat ik nu nog kan ingrijpen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Diegenen erop aanspreken dat ik het gevoel heb dat ik wordt buitengesloten of toch op een andere manier?
@Medina, iets anders kan ik er echt niet van maken. Op de middelbare school ging ik door pesterijen wel van VWO naar HAVO naar VMBO-T. Daardoor ook eerst mbo moeten doen.

Natuurlijk is het logisch dat ik niet met iedereen een even goede band kan hebben, maar dat ik bij groepswerk helemaal wordt buitengesloten baart mij wel zorgen. Ik moet dat werk uiteindelijk ook halen.

Trouwens die jongen die vorige week nog met mij meereed heeft mij ook op Facebook geweigerd. Van een vriend meer of minder op Facebook lig ik echt niet wakker, maar zelfs zo iets heel kleins negeren zet mij wel aan het denken.
Kan het niet zo zijn dat jij aannames doet en dingen anders interpreteert?
quote:4GC schreef op 16 september 2016 @ 17:37:

@Medina, iets anders kan ik er echt niet van maken. Op de middelbare school ging ik door pesterijen wel van VWO naar HAVO naar VMBO-T. Daardoor ook eerst mbo moeten doen.

Natuurlijk is het logisch dat ik niet met iedereen een even goede band kan hebben, maar dat ik bij groepswerk helemaal wordt buitengesloten baart mij wel zorgen. Ik moet dat werk uiteindelijk ook halen.

Trouwens die jongen die vorige week nog met mij meereed heeft mij ook op Facebook geweigerd. Van een vriend meer of minder op Facebook lig ik echt niet wakker, maar zelfs zo iets heel kleins negeren zet mij wel aan het denken.

Wow... Hou jezelf eens een spiegel voor.

Dit is een hele puberale gedachte.
Pivot! PIVOT!!!
quote:- Iemand stelt voor om in de pauze ergens iets te gaan eten. Zodra ik aangeef dat ik ook meega bedenken een aantal zich en blijven gewoon op school.

gedraag je je zo vervelend dan?

- Als ik iets vraag dan wordt ik bewust genegeerd. Ook op hele gewone vragen als 'Waar hebben we na de pauze les?' Ik krijg dan geen antwoord.

die kans loop je als niemand zich geroepen voelt om antwoord te geven

- In groepsverband trekken sommigen zich niks aan van hetgeen ik inbreng.

iedereen bepaalt zelf de waarde van jouw inbreng

- De eerste dag vroeg een jongen die uit hetzelfde dorp komt of hij mee mocht rijden. Ja dat mocht.

misschien wou hij je niet meer lastigvallen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Uh ik weiger ook zo vaak mensen op Facebook. Ook die ik wel ken. Omdat ik vind dat de info die ik op Facebook deel (familiedingen, vakantiefoto's etc) ze niks aan gaat. Zegt echt niks over wat ik van ze vind.

Trek je alles niet zo aan. Mensen zijn echt niet zo met jou bezig.
Maar TO, het klinkt voor mij alsof je er gewoon heel graag bij wil horen. Vind je deze mensen wel aardig, wil je er wel bevriend mee zijn? Zo nee, waarom wil je dan zo graag met ze optrekken? Zijn er geen mensen in de klas waarmee het klikt en waarmee je bevriend kan worden? Dat dat dan niet de populaire meiden zijn, dat maakt dan toch niet uit?

Ook op het HBO vormen er uiteindelijk toch groepjes. Nu in het begin doe je misschien meer 'met z'n allen' omdat je elkaar nog niet zo lang kent, maar dat blijft heus niet zo. Dus zoek naar de paar mensen die jij aardig vindt en die jou aardig vinden en raak daarmee bevriend!
Ik denk dat je je niet zo moet focussen op het vrienden willen maken. Je kent ze niet echt, maar toch wil je wel een vriendschap met ze. Waarom? Wat maakt ze zo leuk? Of wil je er gewoon graag bijhoren? Ja, dat van die opdrachten is vervelend, maar daar kun je natuurlijk gewoon wat van zeggen. Verder zit je er voor jezelf en niet om vrienden te maken.
Je zegt dat je je niet anders zal gaan voordoen als je bent/je niet wilt aanpassen. Maar zo werkt het toch niet?

Je past je altijd in zekere mate aan elkaar of de groep aan. Such is life.

Je komt een beetje houtain over. Houden mensen niet van
"Het is alweer zover, het pesten is weer begonnen."

Als je zelf al overtuigd bent dat je gepest zult worden, wordt het een beetje een self-fulfilling prophecy. Je gaat er, al dan niet bewust, bewijzen voor zoeken dat je gepest wordt. Pesten verandert (bij veel mensen) hoe ze denken. Heb jij hulp gehad om je door pesten verkeerd aangeleerde gedachtenpatronen te veranderen? Je hoeft niet meteen aan therapie te denken of een training, maar je zou ook met een vertrouwenspersoon, mentor, decaan op school kunnen praten. Dat kan je best helpen.
Ik heb het idee dat je zaken op jezelf betrekt die niet altijd iets met jou te pakken hebben. Ten aanzien van je voorbeelden.

De keuze wat te gaan doen in de pauze hoeft niets met jou te maken te hebben maar kan ook een andere voorkeur zijn. Zoals nog even in boek willen duiken, e-mail checken of binnen willen blijven.

Misschien wist de rest ook niet meteen waar de volgende les is of zij hadden geen zin om het op te zoeken terwijl je dat zelf ook kan.

Ten aanzien van de andere voorbeelden. Het feit dat iets aandraagt betekent niet dat je ook altijd je zin krijgt.

Misschien klikt het gewoon niet met die jongen of gaat hij toch liever met OV of fietsen.

Je komt vooral erg gevoelig over en alsof men allemaal rekening met je moet houden. Ik raad je aan om er iets mee te doen want je bent zelf de gemene deler in al die contacten. Ga opzoek naar een vorm van cognitieve therapie via je huisarts of doe een assertiviteitscursus.

De wereld kun je niet veranderen. Je kunt wel anders met de wereld leren omgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap je gevoel ook wel een beetje. Ik heb niet zulke goede ervaring met groepen en voel me dus nu ook heel snel buiten een groep vallen. Ik maak zelf daardoor ook wat lastiger contact en dat creëert soms echt awkward situaties (die ook vaak genoeg grappig zijn ). De voorbeelden die jij noemt zou ik geen pesten noemen, dat zijn toch gewoon redelijk normale situaties? Ja, het is wat vreemd dat iemand je amper nog spreekt nadat je oorspronkelijk een keer samen richting huis bent gegaan, maar weet jij veel. Misschien hoeft hij niet langer die kant op, is hij verhuisd of heeft direct na de lessen een baantje waardoor hij helemaal niet meer die kant op hoeft, en staat hij er waarschijnlijk niet eens bij stil dat dat voor jou misschien een beetje gek is. Maar als je dat niet vraagt zal je het ook niet weten!

Verder; als je zelf vindt dat je zoveel verder in je ontwikkeling bent , dan moet je je er al helemaal niets van aan trekken. Ik begon ook mijn huidige opleiding op mijn 22e/ 23e terwijl mijn studiegenoten allemaal 18 waren. Tsja, dan ben je met andere dingen bezig. Zij vonden het nog helemaal leuk en spannend dat ze op kamers gingen en dat ze gingen studeren en ineens geen ouders meer om zich heen hadden, en dat had ik gewoonweg niet meer. Mja, is ook niet dat ik dan verwacht op dat punt veel overeenkomsten te vinden. Uiteindelijk bleken er meer mensen die iets ouder waren en dat is uiteindelijk ook een beetje een groepje geworden, maar ieder van ons had toch best wel een eigen leven al. Dus dat is ook niet zo close geworden als die 18-jarigen-groepjes die nog hun leven moesten gaan opbouwen in een nieuwe stad. Lijkt me ook niet meer dan logisch. Bedenk gewoon waarvoor je daar zit: om te studeren. Ga dat doen. Betrek niet alles op jezelf, spreek gewoon luid en duidelijk als het over inbreng gaat, want groepen zijn vaag nogal chaotisch en dan hoor je ook gewoon snel dingen niet. En als iemand je echt heel raar behandeld dan spreek je diegene er gewoon op aan. Dat zou ik dan niet doen á la "waarom negeer je me" of "jullie luisteren niet naar wat ik zeg" maar meer zoiets als "goh, is er iets aan de hand?" ofzo.
En kan het zo zijn dat het zich in jouw hoofd afspeelt (al die aannames) want ik kan Jouw voorbeelden echt niet als pesten zien.
Ik ken iemand die valt ook een beetje buiten de groep steeds. Niet omdat hij onaardig is. Hij is wel een beetje vreemd maar dat zijn er wel meer in die groep. Maar hij is stronteigenwijs. En sociaal gewoon niet zo vaardig. Soms doe ik mijn best hem een beetje te betrekken door te vragen wat zijn plannen voor het weekend zijn oid of bij hem te komen zitten in de pauze. Maar het is best moeilijk om een gesprek met hem te voeren. Hij is gewoon socially awkward. Nu ben ik geen fan van iemand bewust buitensluiten maar dat hij buiten de groep valt ligt toch echt aan zijn gedrag en komt niet omdat de groep gemeen is of hem wil pesten. Ik denk dat hij niet meer te redden is (is een oudere man) maar jij bent nog heel jong! Ga ermee aan de slag en werk ook aan je onzekerheid. Als iemand geen fb vrienden met je wil zijn dan niet hoor!!
Het lijkt me toch eerlijk gezegd heel stug dat men 1 blik op jou werpt en dat mensen dan massaal besluiten jou buiten te sluiten of te zieken.

Er staat vast geen P van " Pest mij " op je voorhoofd.

Dus , OF je hebt een beeld wat niet klopt, OF je gedraagt je zo buitensporig vreemd dat mensen na 1 , 2 keer jou te hebben horen praten , met je gepraat te hebben of gezien en gehoord hebben hoe jij op anderen reageert dat ze denken " daar laat ik me maar niet mij in " .

Hoeveel van die mensen die eerst zouden gaan lunchen bleven ineens op school? Allemaal ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
je kan toch prima samen werken wanneer je niet samen gaat lunchen?

Wanneer jij je nu al druk gaat maken over het moeten gaan samen werken, dan wordt het echt nooit wat.

De vraag is; wat kan jijzelf doen om beter te integreren? hoe kan jij je gedrag veranderen? want je legt nu vooral alles bij de anderen neer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit klinkt zo bekend

Ik heb dat ook gehad op de basisschool, het hbo en het mbo. Alsof je raar bent, niet spoort en gewoon buiten gesloten wordt. Met mijn huidige mbo opleiding heb ik wel een goede klik, maar mijn klasgenoten zijn echter wel 5/6 jaar jonger dan ik. Op mijn werk zijn ze er nu na een jaar wel achter dat ik opzich best ok ben, al hoor ik er nog steeds niet helemaal bij.

Ik heb altijd heel erg het gevoel dat ik zó enorm moet opletten hoe ik doe, wat ik zeg, etc. etc..

Geen idee wat je er aan kan doen, vermoeiend is het wel!
quote:Yggdrasil- schreef op 16 september 2016 @ 17:45:

Je komt een beetje houtain over. Houden mensen niet van
Sorry TO, maar de gedachte die direct bij me opkomt is dat het wel eens aan jou zou kunnen liggen. Je zegt dat je je hele leven gepest wordt, zou het niet kunnen dat je misschien toch wat minder goed bent in de omgang dan je denkt? Het stuk waarin je schrijft over je eigen leeftijd klinkt erg uit de hoogte. Het lijkt alsof je iedereen om je heen maar onvolwassen vindt en wie weet straal je dat ook uit. Bovendien vind ik niet dat je gepest wordt; je wordt simpelweg niet opgenomen in de groep.

Als je daar wat aan wil veranderen, dan moet je jezelf pro-actief opstellen. Luister goed naar wat andere mensem je zoal vertellen, en kom eens terug op wat iemand je vorige week verteld heeft ("goh, je zei dat je naar de film ging dit weekend, hoe was het?").

Als je dingen wil weten over je rooster etc, stel dan mensen gericht vragen en bedank ze voor hun antwoord. Probeer positief te zijn en over te komen. Dan krijg je dat vast terug.
quote:Liberty97 schreef op 16 september 2016 @ 17:17:

[...]

Nee, maar wel dat het allicht aan de houding van een persoon ligt. Of dat dingen misschien verkeerd worden opgevat, zoals nu al meteen roepen over pesten terwijl dat imo helemaal niet het geval is.Bij een bepaalde houding mag je dus pesten?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Medina schreef op 16 september 2016 @ 17:22:

Vroeger op de basisschool werd een van de meisjes in de klas ook altijd gepest. Ik weet hoe het kwam: ze keek heel bang uit haar ogen, ze had voorovergebogen schoudertjes en ze had een bibbermondje als kinderen haar op een bepaalde manier inspraken. Mensen zijn slecht, ze ruiken een gemakkelijke prooi en duiken er met zijn allen bovenop.En als die zichzelf niet willen veranderen....
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:01:

[...]

Bij een bepaalde houding mag je dus pesten?

Dit is toch geen pesten?

Het klinkt alsof TO bij voorbaat al in de slachtofferrol is gedoken, en dan zegt ze ook nog dat het eraan moet liggen dat de mensen om haar heen onvolwassen zijn. Sorry hoor, maar met zo'n houding zou ik je oo links laten liggen.
quote:matroesjka_ schreef op 16 september 2016 @ 17:49:

Ik ken iemand die valt ook een beetje buiten de groep steeds. Niet omdat hij onaardig is. Hij is wel een beetje vreemd maar dat zijn er wel meer in die groep. Maar hij is stronteigenwijs. En sociaal gewoon niet zo vaardig. Soms doe ik mijn best hem een beetje te betrekken door te vragen wat zijn plannen voor het weekend zijn oid of bij hem te komen zitten in de pauze. Maar het is best moeilijk om een gesprek met hem te voeren. Hij is gewoon socially awkward. Nu ben ik geen fan van iemand bewust buitensluiten maar dat hij buiten de groep valt ligt toch echt aan zijn gedrag en komt niet omdat de groep gemeen is of hem wil pesten. Ik denk dat hij niet meer te redden is (is een oudere man) maar jij bent nog heel jong! Ga ermee aan de slag en werk ook aan je onzekerheid. Als iemand geen fb vrienden met je wil zijn dan niet hoor!!

Als iedereen van de groep, die niet social awkward is, dat zo nu en dan eens doet!

Dan is het even een beetje vermoeiend, maar niemand heeft er onder te lijden en voor betr.persoon betekent het wellicht veel.

quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:05:

[...]

En als die zichzelf niet willen veranderen....Nou niet veranderen is misschien niet het goede woord. Natuurlijk pas ik me in bepaalde mate aan aan de groep. Ik wilde meer zeggen dat ik mij niet totaal anders voor ga doen dan dat ik ben. Ik ben van mezelf heel rustig. Dan ga ik nu niet in een keer heel bijdehands zijn in de groep. Dat wilde ik eigenlijk zeggen.
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:05:

[...]

En als die zichzelf niet willen veranderen....Dan verander je waar je wel invloed op hebt. Jezelf.
1- Iemand stelt voor om in de pauze ergens iets te gaan eten. Zodra ik aangeef dat ik ook meega bedenken een aantal zich en blijven gewoon op school.

2- Als ik iets vraag dan wordt ik bewust genegeerd. Ook op hele gewone vragen als 'Waar hebben we na de pauze les?' Ik krijg dan geen antwoord.

3- In groepsverband trekken sommigen zich niks aan van hetgeen ik inbreng.

4- De eerste dag vroeg een jongen die uit hetzelfde dorp komt of hij mee mocht rijden. Ja dat mocht. Nu kijkt hij mij nog amper aan. Ik heb toch echt niks geks of verkeerds gezegd of gedaan.

1 Ze zeiden eerst " ja, leuk " en toen jij mee ging zeiden ze " o, dat is waar ook, ik moet mijn moeder uit bad halen " ? Hoeveel zouden er gaan en hoeveel haakten er af ?

2 Begin jij in het wilde weg te praten? Onderbreek je een gesprek ? Kijk je iemand aan, noem je een naam als je zo'n vraag stelt ? Praat je hard genoeg ? Weten mensen aan WIE je het vraagt? Is het de zoveelste keer dat je dit, of zoiets als dit, vraagt ?

3 is jouw mening erg afwijkend ? Horen mensen je ? ( zie 2 )

4 waar hebben jullie het over gehad ? Heb je hem vragen gesteld ? Heb jij voornamelijk over jezelf , of over 1 bepaald ander onderwerp gesproken? Ging er misschien iets anders " mis " : ( ik verzin zomaar wat ) hij ging in vier jaar kattenhaar zitten, jij stak drie peuken tegelijk op in de auto, jij hebt een afwijkende muzieksmaak en hebt dat op volume 10 gezet, je hebt hem drie kilometer voor zijn huis er uitgezet, er was verwarring over de vergoeding , je hebt kussentjes in de auto die je gemaakt hebt van dode huisdieren, iets wat je zelf - met veel moeite - zou kunnen verzinnen ?

Heb je vrienden ? Wat is er anders in de omgang met je vrienden en familie en met anderen tot nu toe?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven