Het is nooit stil in mijn hoofd

03-06-2019 22:39 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik stemmen hoor ofzo. Het zijn mijn eigen gedachten. En die stoppen nooit.
Het kan gaan over iets wat ik nog moet doen, terug denken aan iets of fantaseren over iets.
Maar er zijn altijd gedachten in mijn hoofd.
Soms positief soms negatief, soms vol energie of soms juist iets waar ik me druk om maak.

Mijn man heeft dat dus helemaal niet. Hij kan rustig nergens aan denken.
Dat lijkt me heerlijk.
Maar dan vraag ik me af; is dat "volle" hoofd een vrouwending, of ligt het aan mijzelf 🤔
Misschien is het toch man vrouw gerelateerd in veel gevallen,
Ik als man zijnde kan ook echt aan niks denken gewoon niks in mijn hoofd hebben, Soms is dat best heerlijk en verhelderend, geeft ook een hoop rust

Gebeurd niet vaak maar toch is het wel zo je denkt aan niks alles gaat vanzelf e.d.
heerlijk zo nu en dan
Lees ‘Verslaafd aan denken’ van Jan Geurtz. Heerlijk verhelderend.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Als ik nergens aan denk val ik in slaap of ik ga dood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ikke606 schreef:
04-06-2019 07:19
Misschien is het toch man vrouw gerelateerd in veel gevallen,
Ik als man zijnde kan ook echt aan niks denken gewoon niks in mijn hoofd hebben, Soms is dat best heerlijk en verhelderend, geeft ook een hoop rust

Gebeurd niet vaak maar toch is het wel zo je denkt aan niks alles gaat vanzelf e.d.
heerlijk zo nu en dan
Maar hoe kan je nou aan níks denken? Je hersenen registreren toch op zijn minst wat er om je heen gebeurd wat je dan verwerkt in je hersenen? Als is het maar een vogel die overvliegt bijvoorbeeld
ch86 is en licht eraan hoe lang , natuurlijk registreer je bijvoorbeeld die vogel en kijk je ernaar. of niet
Maar dat wil nog niet zeggen dat je ergens aan of over denkt (zeg niet dat je hersenen ogen e.d. niet werken dan?)

Ik kan je vertellen ik kan aan niks denken gewoon niks.

Gek voorbeeld:
Soms ben ik aan het vissen (kijk ik naar een dobber)
Dan zijn er soms momenten echt geen uren maar paar minuten dat je (on)Bewust aan compleet niks denkt, Niet aan zorgen niet aan tijd niet aan de omgeving je ziet alleen dat puntje van je dobber (soort meditatie denk ik wel eens)

Op het moment dat i gaat bewegen is het gelijk high alert e.d.

Dus ik zeg niet dat je hersens niks doen of je niet kan reageren maar ik denk dan echt aan niks.
(daar zit denk ik ook het verschil aan interpetatie, van denken aan iets of niks)
Lijkt me heerlijk ikke606!
Herkenbaar!
Bij Mindfulness heb ik geleerd om er anders mee om te gaan. Stoppen met denken kan niet en hoeft niet. Maar met oefeningen kan ik het wel rustiger maken in mijn hoofd.

En als het echt heel erg is vind ik het fijn om te haken. Dan ben ik enkel bezig met de naald en draad en het patroon. Of ik ga verder met een diamond painting. Dan is er ook even geen ruimte voor andere gedachtes.
She was brave and strong and broken, all at once.
ikke606 schreef:
04-06-2019 08:36
ch86 is en licht eraan hoe lang , natuurlijk registreer je bijvoorbeeld die vogel en kijk je ernaar. of niet
Maar dat wil nog niet zeggen dat je ergens aan of over denkt (zeg niet dat je hersenen ogen e.d. niet werken dan?)

Ik kan je vertellen ik kan aan niks denken gewoon niks.

Gek voorbeeld:
Soms ben ik aan het vissen (kijk ik naar een dobber)
Dan zijn er soms momenten echt geen uren maar paar minuten dat je (on)Bewust aan compleet niks denkt, Niet aan zorgen niet aan tijd niet aan de omgeving je ziet alleen dat puntje van je dobber (soort meditatie denk ik wel eens)

Op het moment dat i gaat bewegen is het gelijk high alert e.d.

Dus ik zeg niet dat je hersens niks doen of je niet kan reageren maar ik denk dan echt aan niks.
(daar zit denk ik ook het verschil aan interpetatie, van denken aan iets of niks)
Mindf*ck... je stopt niet met denken, je bent je op dat moment alleen niet bewust van je gedachten. Je kunt gewoonweg niet stoppen met gedachten hebben, die zijn er. Je hebt wel deels controle over de gedachten die je toelaat en hoe deze dan zijn. En dat is een kwestie van trainen. En dat kan op heel veel verschillende manieren.
lemoos2 schreef:
04-06-2019 00:23
Het is extreem druk in mijn hoofd. Ik heb niet alleen Safari open staan met 12 tabbladen maar ook Chrome en InternetExplorer. Soms handig maar vaker zwaar irritant. Ik kan ook niet ‘loslaten’. Ik kan wel heel goed doen alsof ik zaken heb losgelaten of ‘parkeer’ maar dat is dus niet zo.

Van Mindfulness word ik of lacherig of agressief. Laatste poging was in zo’n floatingtank met 0,0 prikkels. Leek alsof ik levend begraven was.

Mijn man heeft dat ook wel alleen staat bij hem 1 tabblad open en de overige tabbladen op ‘loading’ of ‘page not found’. Dat hij dan ineens midden in een gesprek over bijvoorbeeld tuinonderhoud begint over een bepaalde specificatie van de nieuwe televisie.
:rofl: Lemoos, hoe jij schrijft, is prachtig!

Maar dat van die tabbladen, heb je dan ook dat er ergens een irritant muziekje vandaan komt, maar geen idee waar vandaan?

Hoe beter ik mij focus, hoe minder verschillende gedachten. Vooral als ik mij verveel, zit mijn hoofd vol, maar dat komt dan door te weinig input van interessante prikkels. Dan gaan mijn hersenen zelf dingen bedenken...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Yep.....hier hetzelfde.

Mijn man heeft een Nothingbox.....ik niet ;-)

Ik denk altijd over van alles, plan de hele tijd wat ik ga doen, denk over het werk, kinderen, vrienden, familie, boodschappen, administratie, huisdieren etc etc.

Door te lezen, of een film te kijken kan ik wel eens mijn gedachten afsluiten.....soms...
.....
dianaf schreef:
04-06-2019 09:25
:rofl: Lemoos, hoe jij schrijft, is prachtig!

Maar dat van die tabbladen, heb je dan ook dat er ergens een irritant muziekje vandaan komt, maar geen idee waar vandaan?

Hoe beter ik mij focus, hoe minder verschillende gedachten. Vooral als ik mij verveel, zit mijn hoofd vol, maar dat komt dan door te weinig input van interessante prikkels. Dan gaan mijn hersenen zelf dingen bedenken...
Ik ben wel heel gevoelig voor oorwurmen. En ik heb er een bloedhekel aan als iemand een stukje humt en dan vraagt “Goh hoe het nou?”. Want dan heb ik 9 van de 10 keer in bed uiteindelijk de ingeving hoe het liedje heet en wie het heeft gezongen.

Nu hoor ik bouwvakkers in discussie over ‘een lekker wijf’ dat een of ander Franstalig kreunnummer heeft gezongen. Ik wil nu gewoon krijsen “Het heet ‘Moi Lolita’ van Alizée! Het. Is. Niet. Kate. Ryan!!”. Maar dat kan ik dan weer niet maken vind ik zelf. Intussen bedenk ik mij welk liedje van Kate Ryan dan moet lijken op Moi Lolita.
lemoos2 schreef:
04-06-2019 09:49
Ik ben wel heel gevoelig voor oorwurmen. En ik heb er een bloedhekel aan als iemand een stukje humt en dan vraagt “Goh hoe het nou?”. Want dan heb ik 9 van de 10 keer in bed uiteindelijk de ingeving hoe het liedje heet en wie het heeft gezongen.

Nu hoor ik bouwvakkers in discussie over ‘een lekker wijf’ dat een of ander Franstalig kreunnummer heeft gezongen. Ik wil nu gewoon krijsen “Het heet ‘Moi Lolita’ van Alizée! Het. Is. Niet. Kate. Ryan!!”. Maar dat kan ik dan weer niet maken vind ik zelf. Intussen bedenk ik mij welk liedje van Kate Ryan dan moet lijken op Moi Lolita.
:HA: Geweldig, volgens mij ben jij op die momenten: :hamer:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat ik wel heb, en waar ik dan wel van schrik, is dat ik bijv tijdens het autorijden soms ineens bedenk dat ik me de afgelopen paar minuten niet herinner. Dat ik ineens een paar kilometer verder ben zonder dat ik er bewust mee bezig ben geweest, maar kennelijk wel heb opgelet en zo want ik rijd een druk traject. Mijn dochter vertelde laatst dat zij dat ook wel eens heeft op de fiets.
Herkent iemand dat? Dan is je geest wel soort van blanco.
GenieInABottle schreef:
04-06-2019 08:46
Mindf*ck... je stopt niet met denken, je bent je op dat moment alleen niet bewust van je gedachten. Je kunt gewoonweg niet stoppen met gedachten hebben, die zijn er. Je hebt wel deels controle over de gedachten die je toelaat en hoe deze dan zijn. En dat is een kwestie van trainen. En dat kan op heel veel verschillende manieren.
Ik ben het er niet mee eens jij heb het over het bewustzijn. (dat is er altijd)

Denken zie ik meer in deze vorm: (effe gepikt)

"Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen."
MinkeDeWit schreef:
04-06-2019 11:10
Wat ik wel heb, en waar ik dan wel van schrik, is dat ik bijv tijdens het autorijden soms ineens bedenk dat ik me de afgelopen paar minuten niet herinner. Dat ik ineens een paar kilometer verder ben zonder dat ik er bewust mee bezig ben geweest, maar kennelijk wel heb opgelet en zo want ik rijd een druk traject. Mijn dochter vertelde laatst dat zij dat ook wel eens heeft op de fiets.
Ik rijd geen auto maar heb dit sporadisch wel op de fiets. Gelukkig niet wekelijks. Maar dat vind ik ook eng ja...
MinkeDeWit schreef:
Dat heb ik precies zo maar dat gebeurt meestal wanneer mijn hoofd zo druk is dat het niet meer te doen is en mijn hersenen geen signalen meer doorgeven of zoiets. Dan rijd ik in een soort trance van A naar B. Dan wil het ook wel eens gebeuren dat ik ergens aankom waar ik helemaal niet heen moest.
lemoos2 schreef:
04-06-2019 00:23
Het is extreem druk in mijn hoofd. Ik heb niet alleen Safari open staan met 12 tabbladen maar ook Chrome en InternetExplorer. Soms handig maar vaker zwaar irritant. Ik kan ook niet ‘loslaten’. Ik kan wel heel goed doen alsof ik zaken heb losgelaten of ‘parkeer’ maar dat is dus niet zo.

Van Mindfulness word ik of lacherig of agressief. Laatste poging was in zo’n floatingtank met 0,0 prikkels. Leek alsof ik levend begraven was.

Mijn man heeft dat ook wel alleen staat bij hem 1 tabblad open en de overige tabbladen op ‘loading’ of ‘page not found’. Dat hij dan ineens midden in een gesprek over bijvoorbeeld tuinonderhoud begint over een bepaalde specificatie van de nieuwe televisie.
Precies zo. Ik heb meerdere gedachten in mijn hoofd die maar doorratelen, zelfs als ik in gesprek ben met iemand. Dan dwaal ik af en kan niet meer naar diegene luisteren. Dan wordt het teveel allemaal denk ik wel eens. In een groep met mensen is het helemaal erg. Dat iedereen praat met elkaar en dan komt er zoveel binnen in mijn hoofd, dat ik automatisch uitschakel en zit te dromen.
Vraagje, hebben jullie foefjes om wel te kunnen ontspannen zonder al die gedachten die maar doorratelen?
Joanjett schreef:
04-06-2019 11:27
Dat heb ik precies zo maar dat gebeurt meestal wanneer mijn hoofd zo druk is dat het niet meer te doen is en mijn hersenen geen signalen meer doorgeven of zoiets. Dan rijd ik in een soort trance van A naar B. Dan wil het ook wel eens gebeuren dat ik ergens aankom waar ik helemaal niet heen moest.
Ja, het komt juist voor in drukke tijden. Dan krijg ik ‘s nachts ook steeds dromen waar van alles mis gaat, ik locaties niet kan vinden, dingen ben vergeten, of een feestje geef en dan liggen er alleen bedorven spullen in de koelkast.
MinkeDeWit schreef:
Ja hoor. Bij het wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen... check.
Dit betekent over het algemeen dat het een route/weg/activiteit is waar ik weinig bij hoef op te letten. Als ik wel moet opletten, zoals bij autorijden, heb ik het eigenlijk zelden. Dat ben ik te druk met opletten en ben ik na een rit ook helemaal gevloerd. Op stukken die ik vaak rijd, komt het wel eens voor, maar aangezien ik niet veel kilometers maak, blijft autorijden vermoeiend.
vivapimpelmees schreef:
04-06-2019 11:26
Ik rijd geen auto maar heb dit sporadisch wel op de fiets. Gelukkig niet wekelijks. Maar dat vind ik ook eng ja...
Het schijnt dat je dan prima alert bent op je omgeving.
duizel schreef:
04-06-2019 06:23
Hier ook nooit stil in mijn hoofd. En vaak niet één gedachte maar meer. Ik word er wel eens gek van. Vooral bij in slaap vallen is het lastig. Ik doe wel eens van die geleide oefeningen zoal de bodyscan. Vaak zeggen ze dan een keer iets zoals als je afgeleid bent is dat niet erg, leid je gedachte terug. Dan ben ik inderdaad altijd afgeleid....
In het dagelijkse leven ook wel eens last van. Dan ben ik in mijn hoofd afgeleid.

Ik kan dan wel weer helemaal in een boek duiken en dan helemaal niks van wat om me heen gebeurt meekrijgen.

Dit.
LOEP ME MAAR aub.
Joanjett schreef:
04-06-2019 11:32
Vraagje, hebben jullie foefjes om wel te kunnen ontspannen zonder al die gedachten die maar doorratelen?

Mindfulness oefeningen. Het draait niet om je gedachten stil te zetten, maar om er minder aandacht aan te geven. Het is oefenen, en de ene oefening past beter bij je dan de andere. Mij heeft het enorm geholpen. Vgz heeft wel een mooie app met meditaties (gratis en je hoeft er niet bij verzekerd te zijn).

En zoals ik al eerder zei is handwerken heel fijn om even niet met gedachtes bezig te zijn. Diamond painting is heel simpel, maar enorm ontspannend.
She was brave and strong and broken, all at once.
Gedachten zijn er altijd.
Bewust of onbewust.

Bij mij helpt het soms, wanneer ik écht veel in mijn hoofd heb, een mindmap maken.
Een rondje met bijvoorbeeld je huis, en daaraan link je andere rondjes met steekwoorden met wat je precies bezig houd in je huis. En zo voort
.
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 06:40
Reden: laat maar
99.65% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven