Hoe doe je dat? Accepteren en loslaten

05-12-2012 09:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik allereerst beginnen met zeggen dat ik dénk dat ik mezelf inmiddels een beetje ken. Ik ben een controlfreak, toen ik nog thuis woonde wilde ik zelfs graag dingen van anderen (familie) onder controle houden. Nu is controle natuurlijk een illusie, dat wetende weerhoudt me er niet van het toch te proberen.

Met als gevolg dat ik vaak kwaadheid voel, teleurstelling wanneer dit niet lukt. Als dingen anders lopen dan ik verwacht of hoop, probeer ik daar tegen te vechten. Wat natuurlijk niet lukt. Dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan. En in plaats van daar boosheid en stress over te voelen en de drang het te veranderen, zou ik graag een manier vinden om dingen te los te laten en te accepteren. Maar is dat aan te leren, of is dit nou eenmaal mijn karakter?

Zijn er mensen hier die ervaring hebben hiermee en die hierin veranderingen hebben gemaakt en zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan?
Je bewust zijn van je zelf is al heel wat. Het is misschien je karakter maar per situatie kan je wel tegen jezelf dat je het los moet laten en dat jou oplossing niet perse de beste is. Geef anderen een kans.
Eigenlijk wat Waterplant zegt. Wat mij nog wel helpt is die kwaadheid en teleurstelling echt even te voelen. Even zitten en dat gevoel er te laten zijn ipv wegduwen met 'je kan er niets aan doen' . Het is beleving en als je het even hebt gevoeld en desnoods ff janken dan kan je tot de conclusie komen dat je er nog steeds bent met dezelfde situatie (feitelijk alles even van een afstand bekijken) maar dat het niet erger is geworden. En dan ga je door. Kost even wat tijd om je zelf dit toe te laten geven maar ik vind het altijd weer een enorme opluchting bij de conclusie.
Maar bijvoorbeeld zelfs dingen die ik onmogelijk kan veranderen, bepaalde situaties waar ik mee om moet gaan en waar gewoon niks aan te veranderen is. Als het in mijn ogen niet 'eerlijk' is of niet is gegaan zoals ik hoopte roept dat zoveel frustratie bij me op, terwijl accepteren de enige mogelijkheid is. Ik kan me de rest van m'n leven er kwaad om maken, maar dat verandert de situatie niet.

En dat is het stukje wat me niet lukt. Ik voel die boosheid zeker, maar daar blijf ik in hangen.
Zou het misschien helpen om iets te zoeken om je frustratie kwijt te kunnen. Misschien een sport of zo.

Wanneer je deze energie en frustratie beter kwijt kunt dan helpt het misschien om je er bij neer te kunnen leggen.

Daarnaast de kwestie rationeel benaderen.

- Ja je hebt gelijk dat het niet eerlijk is.

- Wat kun / wil jij eraan doen.

- Doe dat dan.

- Wanneer dat gedaan is ligt het niet injouw handen. Je bent geen god of koning en hoeft niet iedereen te helpen. Het leven van andere mensen ligt in andere handen.
het helpt mij om hardop uit te spreken wat ik zou willen denken ergens over. Bv:het is echt niet erg dat....

En dat herhaalde ik dan net zolang totdat het wel logisch klonk, soms wel 20 keer.

Gek genoeg heeft dat mij geholpen om dingen los te laten, gewoon hardop uitspreken. Dan klinkt het soms ook gek dat je je daar druk om maakte

(ik deed het alleen als niemand het hoorde hihi)
Kijk eens op zen.nl

' leren denken wat je wilt denken'

Heb er zelf veel aan
Dankjewel voor jullie tips! Ik heb ook al veel boeken e.d. er over gelezen en veel op internet gelezen en ik wéet wel dat ik dingen moet loslaten, het alleen werkelijk doen is hetgene wat moeilijk is. En in mijn gedachten blijft het maar malen en malen, terwijl als ik het zou accepteren, het waarschijnlijk uit mijn hoofd is.
Ik ben heel benieuwd of iemand de gouden tip heeft! Ik heb nl precies hetzelfde probleem!!
izohvf, over wat voor dingen gaat het dan die je moeilijk kan accepteren en loslaten?

Gaat het om mensen die overleden zijn waar je veel van hield? Gaat het erom dat anderen je rot en onrechtvaardig behandeld hebben? Gaat het meer over zaken die anderen anders aanpakken dan jij het zou doen? Of gaat het over dingen die je zelf doet waar je achteraf niet blij mee bent, of stom van jezelf vindt?
Mirabile, het gaat om dat anderen mij en mensen waar ik om geef rot behandeld hebben en ik daar dan mee zit, terwijl zij er voor mijn gevoel goed mee weg komen.

En dingen die ik zelf doe en waar ik achteraf niet blij mee ben, maar dat heeft dan meer betrekking op eigen reactie op wat hierboven staat. Dus dat ik wel weet dat ik het moet accepteren en er niks kan veranderen, maar er toch kwaad om wordt en gefrustreerd raak.
izohvf, bedankt voor de verduidelijking. Niet dat ik nu direct een pasklare oplossing heb, het is ook gewoon heel moeilijk om bepaalde zaken te accepteren en los te laten. En wanneer het gaat om nare dingen die mensen elkaar welbewust aandoen, is accepteren vaak nog lastiger.

Misschien helpt het wel om je er i.i.g. niet rot over te voelen dat je er moeite mee hebt. Je kan ook denken dat je een groot gevoel voor rechtvaardigheid hebt, dat klinkt al een stuk positiever over jezelf.
-
Ja dat heb ik sowieso, maar dat gevoel van rechtvaardigheid zit me wel regelmatig in de weg. Want mensen doen nou eenmaal nare dingen, maar om mij daar aan te gaan ergeren maakt het er voor mij niet beter op. Ik wens die mensen dan ook vaak slechte dingen toe, terwijl ik het eigenlijk gewoon helemaal los zou moeten laten. Het maakt mezelf alleen maar negatief en de mensen waar het om gaat leven vrolijk verder.
izohvf, heb je ook het gevoel dat je afhankelijk bent van de waardering van anderen, om je goed te voelen?
quote:Lotte35 schreef op 06 december 2012 @ 12:49:

izohvf, heb je ook het gevoel dat je afhankelijk bent van de waardering van anderen, om je goed te voelen?Misschien een beetje. Toen ik wat jonger was had ik dat heel erg, maar ik ben in de afgelopen jaren in dat opzicht wel gegroeid. Wat alleen is blijven hangen is het willen houden van controle.
Ik begrijp het. Ben zelf ook een controlfreak, en weet zodoende hoe moeilijk is om die controle los te laten.
quote:Lotte35 schreef op 06 december 2012 @ 15:32:

Ik begrijp het. Ben zelf ook een controlfreak, en weet zodoende hoe moeilijk is om die controle los te laten.Lukt het jou wel? En hoe doe je dat dan?
quote:izohvf schreef op 08 december 2012 @ 16:32:

Lukt het jou wel?

Nou, niet echt, als ik eerlijk ben.

Aan mij heb je dus niet veel, qua tips
quote:Lotte35 schreef op 08 december 2012 @ 22:37:

[...]

Nou, niet echt, als ik eerlijk ben.

Aan mij heb je dus niet veel, qua tips Dat is jammer.. Het blijft lastig he. Helemaal wetende dat het zinloos is om controle te willen hebben, maar het dan toch proberen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven