hoe krijg ik weer moed

29-06-2011 12:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Meis, doe ff alinea's in je lange verhaal zetten.. En dan desnoods een lijntje streepjes om je beginverhaaltje en je vraag te onderscheiden.
Geen herkenning hier. Ik ben wel nieuwsgierig: leef je nu al een jaar zonder pillen en hoor je geen stemmen meer?
Oef wat een heftig verhaal. Wat ontzettend naar voor je.

Ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen in behandeling kwijt bent. Toch lijkt het me niet verstandig om te stoppen.

Volgens mij kan ik uit je verhaal halen dat je ergens steeds met goede moed aan begint (opleiding, werk, opleiding) en dat het dan halverwege te zwaar wordt en op eens crash je..

Misschien is het verstandig om nog een keer rust te nemen, en niet direct bij de volgende manische periode van alles op te pakken.

Stapje voor stapje.. Eerst ok worden met jezelf (met hulp van prof's en misschien weer medicatie). Daarna leuke dingetjes oppakken. Niet te veel, maar gewoon om je sociale leven een beetje uit te breiden...

Mijn hoofdtip aan jou is dus voornamelijk, doe rustig aan! Ik heb het idee dat jij van jezelf MOET zodra je weer een beetje KAN.. En dat is op de lange termijn de doodsteek.

Ik wens je heel veel sterkte!
quote:perseph0ne schreef op 29 juni 2011 @ 12:48:

Meis, doe ff alinea's in je lange verhaal zetten.. En dan desnoods een lijntje streepjes om je beginverhaaltje en je vraag te onderscheiden.Ik hoop dat het nu wat duidelijker te lezen is.
quote:Bahco schreef op 29 juni 2011 @ 12:52:

Geen herkenning hier. Ik ben wel nieuwsgierig: leef je nu al een jaar zonder pillen en hoor je geen stemmen meer?Stemmen hoor ik alleen als ik veel stress ervaar. Dan zijn ze er nog steeds. Ik zit wel veel in mijn eigen wereldje.
Ik vind het stuk overigens best goed geschreven.

Persoonlijk ben ik best wel eens depressief (hoewel ik het mezelf niet toesta omdat dat nergens toe leidt en alleen maar erger wordt), maar ik ben praktisch nooit "on top of the world".

Ik ga gewoon door de dag en neem het zo goed als het valt. De ene keer valt het mee, de andere keer tegen, maar dat is nu eenmaal wat me toe is gevallen hier op aarde. Morgen ben ik misschien doodziek, verlamd of dood. ik kan er niet veel aan doen dus denk ik er niet aan.
quote:perseph0ne schreef op 29 juni 2011 @ 12:54:

Ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen in behandeling kwijt bent. Toch lijkt het me niet verstandig om te stoppen.

Volgens mij kan ik uit je verhaal halen dat je ergens steeds met goede moed aan begint (opleiding, werk, opleiding) en dat het dan halverwege te zwaar wordt en op eens crash je..

Misschien is het verstandig om nog een keer rust te nemen, en niet direct bij de volgende manische periode van alles op te pakken.

Stapje voor stapje.. Eerst ok worden met jezelf (met hulp van prof's en misschien weer medicatie). Daarna leuke dingetjes oppakken. Niet te veel, maar gewoon om je sociale leven een beetje uit te breiden...

Mijn hoofdtip aan jou is dus voornamelijk, doe rustig aan! Ik heb het idee dat jij van jezelf MOET zodra je weer een beetje KAN.. En dat is op de lange termijn de doodsteek.

Ik wens je heel veel sterkte!

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad het idee dat ik alles gewoon moet kunnen. Zeker tegenover andere mensen. Ik denk dat cognitive therapie daarbij helpt. Ik moet minder bezig zijn met wat andere mensen van me denken.

Het probleem is echter wel dat alle remmen losgaan als ik manisch ben. Ik denk dan niet meer logisch na. Ik realiseer me pas achteraf dat ik manisch was. Op het moment zelf denk ik gewoon dat ik 'het licht gezien heb' en dat ik alles aankan.
quote:fossiel schreef op 29 juni 2011 @ 13:04:

[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad het idee dat ik alles gewoon moet kunnen. Zeker tegenover andere mensen. Ik denk dat cognitive therapie daarbij helpt. Ik moet minder bezig zijn met wat andere mensen van me denken.

Het probleem is echter wel dat alle remmen losgaan als ik manisch ben. Ik denk dan niet meer logisch na. Ik realiseer me pas achteraf dat ik manisch was. Op het moment zelf denk ik gewoon dat ik 'het licht gezien heb' en dat ik alles aankan.

Kijk meid, ik heb natuurlijk geen idee of dit werkt, maar probeer de symptomen bij jezelf te herkennen. Kijk eens of je jezelf enthousiast kan maken voor een langere periode alsin... Wauw, nu ga ik eens echt bezig mezelf beter maken en dus alles stapje voor stapje doen want dat is het beste! Ipv: En nu doe ik állesssssss want dan hoor ik er weer bij!..

Ik denk ook dat cognitieve therapie een goede keuze voor je is :-) .
Ik heb na een hoop desillusies een particuliere klinisch psycholoog gekregen. Die man was letterlijk mijn redding, hij heeft stap voor stap met mij gezorgd dat ik dingen leerde accepteren, herkennen , voorkomen, en hoe ermee om te gaan en vervolgens alles een plekje te geven.

Echt mijn redding in alle betekenissen van het woord!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:Bahco schreef op 29 juni 2011 @ 13:01:

Persoonlijk ben ik best wel eens depressief (hoewel ik het mezelf niet toesta omdat dat nergens toe leidt en alleen maar erger wordt), maar ik ben praktisch nooit "on top of the world".

@Bahco,

Als je het jezelf nog toe kunt staan of je wel of niet depressief bent, heb je geen depressie, maar een dip.

Dit soort opmerkingen trekt een depressie weer in de sfeer van doorzetten en wilskracht en daar heeft het niets mee te maken. Dat zal je waarschijnlijk helemaal niet zo bedoelen, maar het is zo jammer.
@leergierig, ben het gedeeltelijk met je eens en snap wat je bedoeld.

Maar als ik geen moed en doorzettingsvermogen had gehad, had ik nu niet geleefd zoals ik nu leef!
quote:mali30 schreef op 29 juni 2011 @ 13:43:

Ik heb na een hoop desillusies een particuliere klinisch psycholoog gekregen. Die man was letterlijk mijn redding, hij heeft stap voor stap met mij gezorgd dat ik dingen leerde accepteren, herkennen , voorkomen, en hoe ermee om te gaan en vervolgens alles een plekje te geven.

Echt mijn redding in alle betekenissen van het woord!Mijn eerste psycholoog was ook particulier (net als mijn eerste psychiater). Hij kon me echter niet verder helpen omdat hij alleen eerstelijnshulp verleende. Ik speel wel met de gedachte om weer particuliere hulp te zoeken.
Meis ik hoop dat je een goede vind.

Ik wil niet uitgebreid neerzetten wat ik heb (had) omdat ik dat te prive en te herkenbaar vind.

Maar ik heb nu al 6 jaar geen medicijnen meer, ik ken mijn beperkingen, grenzen en leef op een voor mij goede manier.

Ik weet van mezelf wat ik wel en niet kan.

Sterkte!
quote:mali30 schreef op 29 juni 2011 @ 14:05:

Meis ik hoop dat je een goede vind.

Ik wil niet uitgebreid neerzetten wat ik heb (had) omdat ik dat te prive en te herkenbaar vind.

Maar ik heb nu al 6 jaar geen medicijnen meer, ik ken mijn beperkingen, grenzen en leef op een voor mij goede manier.

Ik weet van mezelf wat ik wel en niet kan.

Sterkte!dank je Ik hoop dat ik eens hetzelfde kan zeggen.
Wat mij/ psych heel erg heeft geholpen is een enorm uitgebreide psychoanalyse. Was een hoop invulwerk en een hoop getest. Maar het gaf een hoop handvaten voor de behandeling en hoe om te gaan met mijn beperkingen.

Edit

Het waren niet de standaard testen die je bijv bij het riagg/altrecht en derglijke krijgt.
quote:Leergierig schreef op 29 juni 2011 @ 13:47:

[...]

@Bahco,

Als je het jezelf nog toe kunt staan of je wel of niet depressief bent, heb je geen depressie, maar een dip.

Dit soort opmerkingen trekt een depressie weer in de sfeer van doorzetten en wilskracht en daar heeft het niets mee te maken. Dat zal je waarschijnlijk helemaal niet zo bedoelen, maar het is zo jammer.Nee. Maar na jarenlang, decennialang min of meer depressief vraag je jezelf alleen nog maar af of je het volgende moment depressief of wat minder depressief wilt. Het antwoord is dan: minder depressief, dus beweeg je hemel en aarde om het volgende moment (seconden, minuten) minder depressief te krijgen.
quote:lila01 schreef op 29 juni 2011 @ 14:30:

Die had ik even nodig.
quote:perseph0ne schreef op 29 juni 2011 @ 12:54:

Ik wens je heel veel sterkte!Eens!!.. De moed heb je al lang! dat heb je inmiddels wel bewezen.. je bent sterk Blijf alsjeblieft net zo lang zoeken totdat je wel de juiste therapie hebt die bij jouw klachten aansluit.. echt, die verdien je! duurt misschien even een (zware) tijd, maar dat is je leven sowieso waard meid. Veel sterkte!!
quote:fossiel schreef op 29 juni 2011 @ 12:38:

Hallo,

Ik ben een jonge vrouw van 23 ... toen keek ik naar jouw nickname - dat past leuk bij elkaar

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ik probeer tegen mezelf te vechten. Ik wil gemotiveerd zijn. Actief worden. Mijn schouders eronder zetten. Maar ik voel me zo ontzettend moe en gedesillussioneerd.

Nu is mijn vraag, na een ontzettend lang verhaal; Wie kent dit gevoel en weet hoe je jezelf kan motiveren om te veranderen. Hoe kan ik die knop omzetten?

Waarom vecht je eigenlijk tegen jezelf?

Zie je jezelf al voor je staan: He joh, doe eens gemotiveerd - schop - je zit hier maar te zitten - klets - wees eens niet zus of zo - stomp. En hier heb je er nog een paar: kabeng, klats, tets.

En wat nu als je nou eens naast jezelf gaat zitten en sla eens figuurlijk een arm om je heen. En zeg eens iets als: meissie, je hebt het zwaar, geeft niet, dat is nu zo en we gaan samen kijken wat we daaran kunnen doen.

Niet vechten tegen jezelf, maar jezelf wat support en aanmoediging geven. Voelt dat verschillend?

En waarom jezelf motiveren om te veranderen. Volgens mij (maar ik ben niet deskundig) heb je een pittige stoornis / ziekte. Dat kun je niet veranderen. Je kunt jezelf wel motiveren om te accepteren dat je die ziekte hebt. Is ook niet makkelijk, maar accepteren dat je die stoornis hebt, geeft misschien ook ruimte om er op een voor jou haalbare manier mee om te gaan.

Wat mij hielp bij het accepteren van mijn ziekte (geheel andere ziekte overigens): ik ben de ziekte niet, maar ik heb de ziekte. Mijn identiteit, mijn zijn wordt niet bepaald door de ziekte. Ik heb m, het is onderdeel van mij, maar mijn identiteit, mijn zijn bepaalt hoe ik met die ziekte omga.

Jij bent niet bipolair, maar je hebt een bipolaire persoonlijkheidsstoornis. En jij bepaalt hoe je omgaat met die stoornis, dat onderdeel van jou. Je bent niet bipolair, want dan bepaalt de stoornis hoe hij omgaat met jou.

En dat is een groot verschil.

Verder, onderschat jezelf niet! Volgens mij ben je oersterk omdat je tot hier weet te komen met de achtergrond en ziekte die je hebt gekregen... Ik maak er een diepe buiging voor!

quote:DynaMiek schreef op 29 juni 2011 @ 18:01:

[...]

Waarom vecht je eigenlijk tegen jezelf?

Zie je jezelf al voor je staan: He joh, doe eens gemotiveerd - schop - je zit hier maar te zitten - klets - wees eens niet zus of zo - stomp. En hier heb je er nog een paar: kabeng, klats, tets.

KNIP

Verder, onderschat jezelf niet! Volgens mij ben je oersterk omdat je tot hier weet te komen met de achtergrond en ziekte die je hebt gekregen... Ik maak er een diepe buiging voor!

Wat een lieve post!!! (Ik vind em voor mezelf ook waardevol. Dus dubbeldank. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven