hoe ontspannen thuis?

26-12-2011 13:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik heb een ontspanningsprobleem. Mijn leven is behoorlijk druk en van karakter ben ik ook vrij actief. Kan me niet goed ontspannen en op de bank een boekje lezen ofzo. Ik benijd mensen die dat wel kunnen. Ik ben nu 2 weken vrij en verveel me vandaag zo erg dat ik de grote schoonmaak wil doen of mijn interieur wil veranderen.

Herkent iemand zich hierin?

Ik lig nu ff op de bank te nixen maar mijn hoofd vertelt me dat er nog zoveel moet gebeuren in huis.... Zucht
Je vervelen is geen ontspanning. Iets (actief) doen waar je zin in hebt, ook al is het schoonmaken, is wel ontspanning.
Ja ja, nu weet ik het wel!
quote:appelsien27 schreef op 26 december 2011 @ 13:54:

Dames,

Ik heb een ontspanningsprobleem. Mijn leven is behoorlijk druk en van karakter ben ik ook vrij actief. Kan me niet goed ontspannen en op de bank een boekje lezen ofzo. Ik benijd mensen die dat wel kunnen. Ik ben nu 2 weken vrij en verveel me vandaag zo erg dat ik de grote schoonmaak wil doen of mijn interieur wil veranderen.

Ik lig nu ff op de bank te nixen maar mijn hoofd vertelt me dat er nog zoveel moet gebeuren in huis.... ZuchtDan ga je toch lekker schoonmaken en je huis veranderen. Heerlijk toch, en je zult je na afloop dan heel fijn en voldaan voelen. Beter dan blijven niksen.
quote:appelsien27 schreef op 26 december 2011 @ 13:54:

Dames,

Ik lig nu ff op de bank te nixen maar mijn hoofd vertelt me dat er nog zoveel moet gebeuren in huis.... ZuchtKun je je niet goed ontspannen omdat je denkt aan alle dingen die gedaan moeten worden? Of houd je er niet van om op de bank te liggen omdat je liever actief bent? Dat zijn nl. twee heel verschillende dingen.
Nou daar zit het probleem : huis is superschoon en interieur is prima en toch heb ik drang om als een wervelwind door het huis te gaan.
Wat vind je naast schoonmaken leuk om te doen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
@ cici ik denk allebei... Als ik op de bank lig heb ik het gevoel dat de tijd voorbij tikt en ik niets nuttigs heb gedaan terwijl goede vriendinnen hetzelfde doen en zich daar heel goed bij voelen.

Lijkt net een dwangstoornis ofzo... Ben altijd gehaast dat ik er nu echt moe van word.
quote:appelsien27 schreef op 26 december 2011 @ 14:14:

Nou daar zit het probleem : huis is superschoon en interieur is prima en toch heb ik drang om als een wervelwind door het huis te gaan.

Je mag anders wel ff bij mij aan de slag hoor! Dan heb je echt eer van je werk!

(lees ik ondertussen dat boek wel!)
quote:appelsien27 schreef op 26 december 2011 @ 14:14:

Nou daar zit het probleem : huis is superschoon en interieur is prima en toch heb ik drang om als een wervelwind door het huis te gaan.Misschien is het dan een goed idee om buiten een flink stuk te gaan lopen. Even uitwaaien en je gedachtes te verzetten. Als je dan terugkomt ben je hopelijk zo moe geworden dat je moe maar voldaan op de bank ploft.
quote:jo12345 schreef op 26 december 2011 @ 14:17:

[...]

Je mag anders wel ff bij mij aan de slag hoor! Dan heb je echt eer van je werk!

(lees ik ondertussen dat boek wel!)Chips, te laat.
quote:appelsien27 schreef op 26 december 2011 @ 14:16:

@ cici ik denk allebei... Als ik op de bank lig heb ik het gevoel dat de tijd voorbij tikt en ik niets nuttigs heb gedaan terwijl goede vriendinnen hetzelfde doen en zich daar heel goed bij voelen.

Lijkt net een dwangstoornis ofzo... Ben altijd gehaast dat ik er nu echt moe van word.Dat kan. Het kan dat je van binnen altijd een enorm gejaagd gevoel ervaart. Probeer eens te gaan wandelen of je gejaagde gevoel te stoppen in een sport. Misschien helpt het als je een uurtje gaat zweten zodat je daarna lekker de rust hebt om te kunnen bankhangen. Of misschien is yoga of meditatie wel een oplossing. Mocht dit allemaal niet helpen en ervaar je er toch dusdanig veel hinder van? Dan kun je altijd nog overwegen om eens een aantal therapiesessies te gaan volgen om te achterhalen waar dat gehaaste gevoel bij jou nu vandaan komt. Ik kon vroeger ook nooit ontspannen en heb middels therapie geleerd hoe ik dat nu wel kan doen.
ja ik herken het ik kan me ook heel moeilijk ontspannen lezen gaat alleen snachts als er geen prikkels meer zijn...

Ik ga dan ook iets nuttigs doen met die onrust

opruimen of boodschappen doen

Waarom ga je niet lekker schoonmaken of interieur veranderen dan?

Geen zin?

dan niet komt morgen wel weer!
@ cici ja ga ik wel overwegen... Het gaat zover dat ik mijn vriendin haar huis of mijn moeder haar keuken binnen no time heb opgeruimd. Zij vinden het altijd geweldig als ik langskom. De laatste tijden word ik er echt moe van... Heb het gevoel dat ik altijd moet draaien Om een voldaan gevoel te krijgen....en dat rust me onrustig maakt snap je...
Als je de onrust echt 'in je lijf' voelt, dan zou er ook een lichamelijke oorzaak kunnen zijn. Misschien is een medische check-up geen gek idee?
Ik heb het tegenovergestelde. Is ook niet fijn.
Koop een waterpijp. Voordat je het weet moet je van de bank af getrapt worden.
Ga floaten, werkt echt superontspannend

Of naar een wellnescentrum, kan je niet wegrennen als je onder de modder zit!
Als je precies weet wat er moet gebeuren lijkt het me geen probleem.
it's a big club and you ain't in it
Heel herkenbaar, maar ik heb dan ook adhd.....kon ook nooit op bank zitten en boek lezen. Kan nu wel uren in hangmat liggen tot schuldgevoel komt, moet wat doen, wel heel veel minder dwang handelingen en schuldgevoel sinds ik bij een psych loop (ging er ook daarvoor heen werd gestoord van mezelf).

Dus conclusie:

Check, heb je geen adhd?

Praat met psycholoog (coachen of medicijnen tegen dwangmatige handelingen)

Koop een hangmat ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven