Hoe pak ik dit het beste aan?

30-06-2012 13:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heeft mijn buurvrouw om mijn telefoonnummer gevraagd voor eventuele nood situaties.

Nu belt zij mij dus regelmatig dik 2 uur lang om haar verhaal kwijt te raken, over haar prive situatie. Het gesprek gaat dan ook alleen maar over haar zelf, ik kom er nauwlijks tussen. Toen ik een afspraak met haar wilde maken over wat te doen bij eventuele noodsituatie, werd het gesprek zo afgekapt, dat ze naar bed wilde en hier later op terug wilde komen. Kom ik haar tegen en gaat het gehele gesprek weer alleen over haar zelf. Ik vind het zo vermoeiend

Ik merk dat dit contact mij te veel energie kost. Wat ik op dit moment niet kan gebruiken.

Willen jullie mij adviseren, hoe ik het beste afstand kan nemen van mijn buur, zonder haar hierin te kwetsen, maar dat de boodschap wel goed bij haar overkomt?
Je kan denk ik het best even met haar om tafel gaan zitten en haar rustig vertellen dat je haar heel aardig vind maar echt geen tijd hebt om zo vaak en zo lang met haar te bellen! Misschien kan je voorstellen elkaar eens in de 2 weken te spreken over hoe het met haar gaat zodat ze haar ei even kwijt kan!

Heb je hier ook geen behoefte aan......dan kan je ook keihard zijn maar das niet zo aardig!
Het kan subtiel en niet subtiel. Niet subtiel is: niet opnemen als ze belt of als ze belt direct de hoorn er op gooien.

Wel subtiel is gewoon zeggen aan het begin van zo'n gesprek: sorry buuv: ik was bezig met wat anders, ik ga verder. Dahaag!
.
Hoezo laat jij haar 2 uur lang aan de telefoon hangen?

Je kunt toch je eigen grenzen aangeven. Iemand die dat niet respecteert zoekt het maar uit. Ik denk dat je je niet moet afvragen of je haar wel of niet zult kwetsen. Sommige boodschappen zijn nu eenmaal niet leuk. That's life.
Ik liet haar uitpraten omdat ik haar niet wilde kwetsen. Maar nu beld zij mij regelmatig op mijn huistel onbekend op, waardoor ik niet kan denken, ik zal de buuf maar negeren vandaag. Want het kan netzo goed iemand van het ziekenhuis zijn, want die bellen ook prive.

Vinden jullie dat ik haar ook kan smsen met de mededeling, dat ik geen behoefte heb aan persoonlijk contact? Of is dat niet netjes. Want ik wil haar wel als een goede buur houden
quote:blauwpaars schreef op 30 juni 2012 @ 13:46:

Ik liet haar uitpraten omdat ik haar niet wilde kwetsen. Maar nu beld zij mij regelmatig op mijn huistel onbekend op, waardoor ik niet kan denken, ik zal de buuf maar negeren vandaag. Want het kan netzo goed iemand van het ziekenhuis zijn, want die bellen ook prive.

Vinden jullie dat ik haar ook kan smsen met de mededeling, dat ik geen behoefte heb aan persoonlijk contact? Of is dat niet netjes. Want ik wil haar wel als een goede buur houdennee, persoonlijk of per telefoon zeggen
quote:kabouterpuntmuts schreef op 30 juni 2012 @ 13:33:

Tsja, als ik jou was zou ik zeggen: luister, niet lullig bedoeld, maar ik heb je mijn nummer gegeven voor als je huis in de fik vliegt, je je sleutels kwijtraakt, dat dat soort zaken. Ik ben geen psycholoog en wil niet over jouw persoonlijke problemen praten
Wat Kabouter zegt, maar dan met een iets vriendelijker sausje.
Ik heb net alle moed verzameld en haar vriendelijk uitgelegd, dat ze mij in nood sitiuaties gerust mag bellen, maar dat ik geen behoefte heb aan persoonlijk contact, omdat ik daar weinig tijd voor heb.

Alsnog begon ze weer over haar persoonlijke problemen (wat ze zelf niet door heeft), maar dat heb ik gelukkig snel kunnen afkappen, met de mededeling, dat ik haar heel veel sterkte met met alles wens.

Ik voel me nu een stuk opgeluchter.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Hoe ik het doe:

Ik word gebeld en dan vraagt de andere kant hoe het met me gaat en dan zeg ik:

Prima, maar ik moet het kort houden hoor, heb plannen voor zometeen.

Die hint wordt vaak wel opgepakt wanneer ik niet in de stmming ben om andermans ellende aan te horen....

Is wellicht zwak, maar beter dan iemand kwetsen (vind ik)
Goed gedaan!
Zeker goed gedaan !, en volhouden...........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dank jullie wel, voor de complimenten.

Ik merk aan mijzelf, door niet assertief te zijn, krijg ik steeds met de zelfde valkuilen te maken.

Mijn wens/doel is om hiermee aan de slag te gaan
quote:Kier_V schreef op 30 juni 2012 @ 14:19:

Hoe ik het doe:

Ik word gebeld en dan vraagt de andere kant hoe het met me gaat en dan zeg ik:

Prima, maar ik moet het kort houden hoor, heb plannen voor zometeen.

Die hint wordt vaak wel opgepakt wanneer ik niet in de stmming ben om andermans ellende aan te horen....De mensen in mijn omgeving vragen dan rustig: Ow leuk wat ga je doen?
quote:blauwpaars schreef op 30 juni 2012 @ 14:37:

Dank jullie wel, voor de complimenten.

Ik merk aan mijzelf, door niet assertief te zijn, krijg ik steeds met de zelfde valkuilen te maken.

Mijn wens/doel is om hiermee aan de slag te gaanDus: vriendelijk zeggen wat je bedoelt en rekening houden met de ontvanger brengt jou opluchting! Hou vast aan dat gevoel.
quote:blauwpaars schreef op 30 juni 2012 @ 14:18:

Ik heb net alle moed verzameld en haar vriendelijk uitgelegd, dat ze mij in nood sitiuaties gerust mag bellen, maar dat ik geen behoefte heb aan persoonlijk contact, omdat ik daar weinig tijd voor heb.

Alsnog begon ze weer over haar persoonlijke problemen (wat ze zelf niet door heeft), maar dat heb ik gelukkig snel kunnen afkappen, met de mededeling, dat ik haar heel veel sterkte met met alles wens.

Ik voel me nu een stuk opgeluchter.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

En nu volhouden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven