Hoe radicaliserende vriend helpen
zaterdag 20 juni 2020 om 23:03
Hallo Viva-forum,
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie.
Ik heb een vriend. Ooit hebben we even gedate, wat ons contact soms nog best wel kan doen knetteren. Geen beste vrienden dus, gewoon af en toe contact.
Het is een jonge man (achterin de 20) en ik weet dat hij met zichzelf in de knoop zit. Veel depressieve periodes gekend en ook aan de medicatie gezeten. Nooit een studie afgerond en geen idee wat hij met zijn leven aanmoet. Tot zover.
Sinds eind 2019 is hij echter naar mijn idee aan het 'radicaliseren'. Het begon vrij mild, maar na eerdere gesprekken en vandaag een klapper maak ik me echt enorme zorgen.
Hij is inmiddels incel geworden, hangt Trump aan, gelooft niet in vaccinaties en niet in klimaatverandering. Hij noemt media als NOS, NRC en Volkskrant 'fake news'. Vrouwenrechten zijn te ver doorgeslagen en seksisme en racisme bestaan niet. Hij schrijft hier ook vreemde dingen over op internet en ik zag op z'n sociale media dat hij doet alsof hij een paar dingen heeft gestudeerd, terwijl ik weet dat dit niet zo is.
Dit past totaal niet bij de man die ik ooit heb leren kennen. Ik sprak er vandaag ook nog andere vrienden over en zij hebben allemaal het contact verbroken. Dat was ook mijn eerste reactie, maar ik maak me ontzettend zorgen. Hij is bekend met mentale problemen en dit voelt voor mij bijna als een psychose. Hij krijgt nu ook geen therapie meer.
Ik wil hem hier zo graag uit trekken, terug naar de realiteit en weg van die toxische internetomgeving van verwarde jonge mannen.
Ik ben bang dat hij z'n leven vergooit nu, dat z'n kansen op geluk op deze manier verdwijnen en dat hij een ander of zichzelf wat aan doet.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Bedankt voor het lezen alvast, het is toch een stukje langer geworden dan ik wilde.
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie.
Ik heb een vriend. Ooit hebben we even gedate, wat ons contact soms nog best wel kan doen knetteren. Geen beste vrienden dus, gewoon af en toe contact.
Het is een jonge man (achterin de 20) en ik weet dat hij met zichzelf in de knoop zit. Veel depressieve periodes gekend en ook aan de medicatie gezeten. Nooit een studie afgerond en geen idee wat hij met zijn leven aanmoet. Tot zover.
Sinds eind 2019 is hij echter naar mijn idee aan het 'radicaliseren'. Het begon vrij mild, maar na eerdere gesprekken en vandaag een klapper maak ik me echt enorme zorgen.
Hij is inmiddels incel geworden, hangt Trump aan, gelooft niet in vaccinaties en niet in klimaatverandering. Hij noemt media als NOS, NRC en Volkskrant 'fake news'. Vrouwenrechten zijn te ver doorgeslagen en seksisme en racisme bestaan niet. Hij schrijft hier ook vreemde dingen over op internet en ik zag op z'n sociale media dat hij doet alsof hij een paar dingen heeft gestudeerd, terwijl ik weet dat dit niet zo is.
Dit past totaal niet bij de man die ik ooit heb leren kennen. Ik sprak er vandaag ook nog andere vrienden over en zij hebben allemaal het contact verbroken. Dat was ook mijn eerste reactie, maar ik maak me ontzettend zorgen. Hij is bekend met mentale problemen en dit voelt voor mij bijna als een psychose. Hij krijgt nu ook geen therapie meer.
Ik wil hem hier zo graag uit trekken, terug naar de realiteit en weg van die toxische internetomgeving van verwarde jonge mannen.
Ik ben bang dat hij z'n leven vergooit nu, dat z'n kansen op geluk op deze manier verdwijnen en dat hij een ander of zichzelf wat aan doet.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Bedankt voor het lezen alvast, het is toch een stukje langer geworden dan ik wilde.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:08
zaterdag 20 juni 2020 om 23:08
Nee, hij heeft een zeer moeizame relatie met het gezin waar hij uit komt.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:09
Hoe zou jij hem dit uitleggen? Ik wil hem niet nog meer isoleren en vervreemden. Ik ben uiteraard woedend van de dingen die hij zegt naar tegelijkertijd vooral gewoon berzorgd.Luci_Morgenster schreef: ↑20-06-2020 23:06Mijn vriend zou het niet meer zijn.
En ik zou hem dat 1x heel duidelijk uitleggen en hem dan zijn haatleven laten hebben.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:11
Wat ik zou doen is afstand nemen.Ik heb in het verleden te vaak geprobeerd om hulpverlener te spelen en dat heeft nooit goed uitgewerkt. Hij is volwassen en maakt zijn eigen keuzes, ongeacht wat jij of iemand anders daarvan vindt. Natuurlijk kan je suggesties opwerpen dat hij hulp moet zoeken, maar dat moet hij zelf doen
zaterdag 20 juni 2020 om 23:17
zaterdag 20 juni 2020 om 23:22
Dat mag hij zeker, maar om er dan bij te staan en naar te kijken hoe iemand afglijdt? Iemand kan natuurlijk anders over dingen denken, maar in relatief korte tijd zo'n extremistische omslag baart mij zeer grote zorgen over zijn mentale welzijn. En daar ben je, volgens mij, vrienden voor.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:25
Dan bespreek je die zorgen met hem en is het aan hem wat hij er mee doet. Nogal aanmatigend om te denken dat hij zijn leven beter moet besteden.LaFolie schreef: ↑20-06-2020 23:22Dat mag hij zeker, maar om er dan bij te staan en naar te kijken hoe iemand afglijdt? Iemand kan natuurlijk anders over dingen denken, maar in relatief korte tijd zo'n extremistische omslag baart mij zeer grote zorgen over zijn mentale welzijn. En daar ben je, volgens mij, vrienden voor.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:25
Het lijkt me overduidelijk dat hij zich afreageert op en met deze zaken omdat er iets schuilt dat hij niet onder ogen wil zien. Om daar achter te komen lijkt therapie me de gewenste weg, maar helaas, daar ga jij niet over. Hij heeft het volste recht om verstoppertje te spelen en zijn leven te vergallen in haat en frustraties.
Laat het los. Dat soort figuren trekken je alleen maar mee naar beneden.
Laat het los. Dat soort figuren trekken je alleen maar mee naar beneden.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:28
Ik zou eerlijk zijn over wat het met je doet, en daarna afstand nemen.
Als vrouw kom je niet meer door die muur, zeker niet als je ooit gedate hebt. Voor hem ben je misschien deel van het probleem.
Dit lijkt me nou typisch iets waar een andere man meer kans maakt om door te dringen. Je zou misschien met één van die vrienden die afstand heeft genomen hierover kunnen spreken?
nounou
zaterdag 20 juni 2020 om 23:34
.. en wilt. Je hebt een ideaalbeeld voor je van de persoon die jij graag (weer) zou willen zien. Misschien komt zijn huidige gedrag wel overeen met wie hij daadwerkelijk is, wat eenmaal afstotelijk blijkt te zijn voor jou (begrijpelijkerwijs, hoor). En wat niet wil zeggen dat zijn psychische welzijn in orde is natuurlijk. Zolang het een goede vriendschap is kun je er voor hem 'zijn' als luisterend oor etc., maar een vriendschap draait niet om de ander te willen veranderen naar jouw ideale plaatje. Het klinkt een beetje alsof je hem wilt hervormen o.i.d.. Je wilt hem 'helpen' daar waar hij geen hulp vraagt.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:49
Je zou een OGGZ melding kunnen maken en aangeven wat je hier ook vertelt. Meer kan je niet doen, zorg vooral goed voor jezelf.
Als je nog wel contact met hem wil hebben zou je het over koetjes en kalfjes kunnen hebben. Niet meegaan in zijn radicale uitspraken en denkwijzen.
Als je nog wel contact met hem wil hebben zou je het over koetjes en kalfjes kunnen hebben. Niet meegaan in zijn radicale uitspraken en denkwijzen.
Wie wat wil die moet wat.
zaterdag 20 juni 2020 om 23:58
Je zou hem één keer rustig kunnen vragen waarom hij toch zo kwaad is dat hij zich tot deze zaken heeft gekeerd, wat er nou echt aan de hand is. Dan kunnen er twee dingen gebeuren, of je krijgt eerlijk antwoord, of hij gaat ranten over wat hem nu bezighoudt.
Bij het eerste kan je hem vertellen dat er betere manieren zijn om vrede te vinden en bij het tweede is opstaan, vertrekken en nooit meer contact zoeken de allerbeste optie.
Bij het eerste kan je hem vertellen dat er betere manieren zijn om vrede te vinden en bij het tweede is opstaan, vertrekken en nooit meer contact zoeken de allerbeste optie.
zondag 21 juni 2020 om 00:08
Afstand nemen. Hij mag aanhangen war hij wil. Hoe weet je zeker dat dit waan is.
Mijn beste vriendin is ook binnen een half jaar bekeerd tot een 1 of andere pinkstergemeente. Is getrouwd met iemand die alleen maar met haar verder wilde als zij zich bekeerde.
Je doet er niks aan, het zijn volwassen mensen. Ik heb afscheid genomen. Ik heb veel moeite ermee gehad met haar keuze (En de manier waarop) maar besefte me ook dat het haar keuze dan maar is. Ik kan geen beste vriendschap hebben met iemand die dat zo aanhangt.
Afscheid nemen deed pijn, maar nu na vier jaar is het goed. Dat is het leven. Iedereen maakt eigen keuzes
Mijn beste vriendin is ook binnen een half jaar bekeerd tot een 1 of andere pinkstergemeente. Is getrouwd met iemand die alleen maar met haar verder wilde als zij zich bekeerde.
Je doet er niks aan, het zijn volwassen mensen. Ik heb afscheid genomen. Ik heb veel moeite ermee gehad met haar keuze (En de manier waarop) maar besefte me ook dat het haar keuze dan maar is. Ik kan geen beste vriendschap hebben met iemand die dat zo aanhangt.
Afscheid nemen deed pijn, maar nu na vier jaar is het goed. Dat is het leven. Iedereen maakt eigen keuzes