Hoe radicaliserende vriend helpen
zaterdag 20 juni 2020 om 23:03
Hallo Viva-forum,
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie.
Ik heb een vriend. Ooit hebben we even gedate, wat ons contact soms nog best wel kan doen knetteren. Geen beste vrienden dus, gewoon af en toe contact.
Het is een jonge man (achterin de 20) en ik weet dat hij met zichzelf in de knoop zit. Veel depressieve periodes gekend en ook aan de medicatie gezeten. Nooit een studie afgerond en geen idee wat hij met zijn leven aanmoet. Tot zover.
Sinds eind 2019 is hij echter naar mijn idee aan het 'radicaliseren'. Het begon vrij mild, maar na eerdere gesprekken en vandaag een klapper maak ik me echt enorme zorgen.
Hij is inmiddels incel geworden, hangt Trump aan, gelooft niet in vaccinaties en niet in klimaatverandering. Hij noemt media als NOS, NRC en Volkskrant 'fake news'. Vrouwenrechten zijn te ver doorgeslagen en seksisme en racisme bestaan niet. Hij schrijft hier ook vreemde dingen over op internet en ik zag op z'n sociale media dat hij doet alsof hij een paar dingen heeft gestudeerd, terwijl ik weet dat dit niet zo is.
Dit past totaal niet bij de man die ik ooit heb leren kennen. Ik sprak er vandaag ook nog andere vrienden over en zij hebben allemaal het contact verbroken. Dat was ook mijn eerste reactie, maar ik maak me ontzettend zorgen. Hij is bekend met mentale problemen en dit voelt voor mij bijna als een psychose. Hij krijgt nu ook geen therapie meer.
Ik wil hem hier zo graag uit trekken, terug naar de realiteit en weg van die toxische internetomgeving van verwarde jonge mannen.
Ik ben bang dat hij z'n leven vergooit nu, dat z'n kansen op geluk op deze manier verdwijnen en dat hij een ander of zichzelf wat aan doet.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Bedankt voor het lezen alvast, het is toch een stukje langer geworden dan ik wilde.
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie.
Ik heb een vriend. Ooit hebben we even gedate, wat ons contact soms nog best wel kan doen knetteren. Geen beste vrienden dus, gewoon af en toe contact.
Het is een jonge man (achterin de 20) en ik weet dat hij met zichzelf in de knoop zit. Veel depressieve periodes gekend en ook aan de medicatie gezeten. Nooit een studie afgerond en geen idee wat hij met zijn leven aanmoet. Tot zover.
Sinds eind 2019 is hij echter naar mijn idee aan het 'radicaliseren'. Het begon vrij mild, maar na eerdere gesprekken en vandaag een klapper maak ik me echt enorme zorgen.
Hij is inmiddels incel geworden, hangt Trump aan, gelooft niet in vaccinaties en niet in klimaatverandering. Hij noemt media als NOS, NRC en Volkskrant 'fake news'. Vrouwenrechten zijn te ver doorgeslagen en seksisme en racisme bestaan niet. Hij schrijft hier ook vreemde dingen over op internet en ik zag op z'n sociale media dat hij doet alsof hij een paar dingen heeft gestudeerd, terwijl ik weet dat dit niet zo is.
Dit past totaal niet bij de man die ik ooit heb leren kennen. Ik sprak er vandaag ook nog andere vrienden over en zij hebben allemaal het contact verbroken. Dat was ook mijn eerste reactie, maar ik maak me ontzettend zorgen. Hij is bekend met mentale problemen en dit voelt voor mij bijna als een psychose. Hij krijgt nu ook geen therapie meer.
Ik wil hem hier zo graag uit trekken, terug naar de realiteit en weg van die toxische internetomgeving van verwarde jonge mannen.
Ik ben bang dat hij z'n leven vergooit nu, dat z'n kansen op geluk op deze manier verdwijnen en dat hij een ander of zichzelf wat aan doet.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Bedankt voor het lezen alvast, het is toch een stukje langer geworden dan ik wilde.
zondag 21 juni 2020 om 01:28
zondag 21 juni 2020 om 06:28
zondag 21 juni 2020 om 06:38
Ik snap je wel! Ik zou mij ook erg veel zorgen maken als ik diep van binnen voel dat dit echt niet de persoon is die ik ken.
Gelukkig zijn er ook tips waar je misschien iets mee kunt doen.
Want idd daar ben je vrienden voor. Ik zou het ook niet over mn hart kunnen verkrijgen om mn rug toe te keren zonder iets te hebben gedaan... Mocht er niks uitkomen dan zou afstand idd het beste zijn maar ook in mijn ogen pas als je hebt gedaan wat binnen je macht lag (zonder daar zelf de dupe van te worden dan wel)
Wens je heel veel succes!
Gelukkig zijn er ook tips waar je misschien iets mee kunt doen.
Want idd daar ben je vrienden voor. Ik zou het ook niet over mn hart kunnen verkrijgen om mn rug toe te keren zonder iets te hebben gedaan... Mocht er niks uitkomen dan zou afstand idd het beste zijn maar ook in mijn ogen pas als je hebt gedaan wat binnen je macht lag (zonder daar zelf de dupe van te worden dan wel)
Wens je heel veel succes!
zondag 21 juni 2020 om 07:15
RaveMeisje schreef: ↑20-06-2020 23:49Je zou een OGGZ melding kunnen maken en aangeven wat je hier ook vertelt. Meer kan je niet doen, zorg vooral goed voor jezelf.
Als je nog wel contact met hem wil hebben zou je het over koetjes en kalfjes kunnen hebben. Niet meegaan in zijn radicale uitspraken en denkwijzen.
Zo’n melding doen ze wat mee als er daadwerkelijk gevaar voor iemands gezondheid bestaat.
Deze persoon zal ongetwijfeld mentale klachten hebben als TO hem als zodanig kent en omschrijft.
Maar wat zij hier omschrijft als zijn huidige denkbeelden staat daar los van. Dat die denkbeelden ter discussie staan, betekent nog niet dat iemand radicaliseert. En al helemaal niet dat hij psychisch zo ver weg is dat er iets met zo’n melding wordt gedaan.
Trump aanhangen, niet-vaccineren, niet geloven in klimaatverandering, en de mainstreammedia fake nieuws noemen is over het algemeen dan een ver van ons bed show voor veel forummers, het zijn geen uitspraken waarvoor iemands mentale welzijn onderzocht gaat worden.
Daar komt wel meer bij kijken dan dit.
zondag 21 juni 2020 om 07:28
zondag 21 juni 2020 om 07:38
Ken je zijn familie? Ik zou geloof ik in eerste instantie eens contact met hem zoeken. Verrechtsen ansich is geen reden voor bemoeizorg om in actie te komen. Tenzij hij bijvoorbeeld ook verward is, zich terugtrekt uit de samenleving, versmeert, agressief naar anderen of zichzelf, dat soort zaken. Dat lees ik nu niet. Maar ik snap je zorgen over zo'n verandering wel. Dus ik zou mijn zorgen denk ik delen met de mensen die met hem verbonden zijn, ouders, broers zussen enzv.
zondag 21 juni 2020 om 07:55
Hij klinkt alsof hij op de Actueel pijler thuis hoort, daar zitten heel veel medestanders.
Volgens mij weet iedereen wel dat bij incels de nodige schroefjes los zitten, maar ik denk niet dat jij dat voor hem kan oplossen.
Ik zou contact verbreken. De politie zou ik alleen inschakelen als hij zich met geweld bezig houdt zoals de 5G gekkies
Volgens mij weet iedereen wel dat bij incels de nodige schroefjes los zitten, maar ik denk niet dat jij dat voor hem kan oplossen.
Ik zou contact verbreken. De politie zou ik alleen inschakelen als hij zich met geweld bezig houdt zoals de 5G gekkies
zondag 21 juni 2020 om 09:25
zondag 21 juni 2020 om 09:57
Al is het maar voor TO haar eigen gevoel dat ze “iets” heeft gedaan. Hij is bekend met psychische problemen geeft TO aan. Ik ga er vanuit dat hij dus al ergens binnen het GGZ bekend staat. In mijn ervaring staat het vrij om met het OGGZ te bellen al is het maar zodat zij kunnen signaleren en eventueel contact opnemen met zijn vorige behandelaar bij het GGZ.EHR schreef: ↑21-06-2020 07:15Zo’n melding doen ze wat mee als er daadwerkelijk gevaar voor iemands gezondheid bestaat.
Deze persoon zal ongetwijfeld mentale klachten hebben als TO hem als zodanig kent en omschrijft.
Maar wat zij hier omschrijft als zijn huidige denkbeelden staat daar los van. Dat die denkbeelden ter discussie staan, betekent nog niet dat iemand radicaliseert. En al helemaal niet dat hij psychisch zo ver weg is dat er iets met zo’n melding wordt gedaan.
Trump aanhangen, niet-vaccineren, niet geloven in klimaatverandering, en de mainstreammedia fake nieuws noemen is over het algemeen dan een ver van ons bed show voor veel forummers, het zijn geen uitspraken waarvoor iemands mentale welzijn onderzocht gaat worden.
Daar komt wel meer bij kijken dan dit.
Wie wat wil die moet wat.
zondag 21 juni 2020 om 10:23
Maar als de dingen die jij nu noemt duiden op een psychose, dan zit 5% van Nederland nu dus in een psychose.
Het zijn geen waanbeelden die hij heeft, het is een beeld dat hij deelt met een heleboel anderen. (Helaas).
En deze tijd is blijkbaar het perfecte moment om daar voor uit te komen lijkt het. Misschien had hij deze ideeen altijd wel, maar heeft dat nooit openbaar gemaakt.
Dat je het niet eens bent met zijn visie op de wereld dat kan, maar om dit nou onder een psychose te schalen vind ik wel ver gaan.
Je kan hem vertellen hoe jij je hierbij voelt, maar verder kan je er weinig mee.
Het zijn geen waanbeelden die hij heeft, het is een beeld dat hij deelt met een heleboel anderen. (Helaas).
En deze tijd is blijkbaar het perfecte moment om daar voor uit te komen lijkt het. Misschien had hij deze ideeen altijd wel, maar heeft dat nooit openbaar gemaakt.
Dat je het niet eens bent met zijn visie op de wereld dat kan, maar om dit nou onder een psychose te schalen vind ik wel ver gaan.
Je kan hem vertellen hoe jij je hierbij voelt, maar verder kan je er weinig mee.
zondag 21 juni 2020 om 12:21
Klopt, is niet realistisch.viva-amber schreef: ↑21-06-2020 06:28Zeer rechtse mensen ze bestaan....wil je ze allemaal gaan bestrijden of naar de dokter brengen om te genezen.
zondag 21 juni 2020 om 13:03
zondag 21 juni 2020 om 13:09
Medeplichtig aan wat? Het hebben van een niet linkse mening? Doe even normaal zeg.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
dinsdag 23 juni 2020 om 09:53
Niet zo negatief, misschien is hij inmiddels aan het afstuderen aan de University of Life.HenkdeTank schreef: ↑23-06-2020 09:29De NOS en de kranten die je noemt zijn ook nep. Ze dringen een bepaalde ideologie op en zijn heel selectief met nieuws. De meeste media is politiek gekleurd en liegen. Instanties als het RIVM wordt ook nog serieus genomen door veel mensen en waar is dat op gebaseerd? Ze spreken zichzelf constant tegen.
Je vriend heeft eindelijk de waarheid gezien en dwaalt niet af. Alleen beetje jammer dat hij geen doorzetter is en iets afmaakt.
dinsdag 23 juni 2020 om 10:15
RIVM baseert zich steeds op de nieuwste onderzoeken, logisch dus, dat hun beleid verandertHenkdeTank schreef: ↑23-06-2020 09:29Instanties als het RIVM wordt ook nog serieus genomen door veel mensen en waar is dat op gebaseerd? Ze spreken zichzelf constant tegen.
dinsdag 23 juni 2020 om 20:20
Helaas ken ik ook zo iemand, sterker nog, dit verhaal komt zo overeen dat ik bijna denk dat we het over dezelfde persoon hebben.
Ook in korte tijd zeer extremistisch geworden; verkeerde vrienden, obsessief (extreem)rechtse iconen volgen, geschiedenis ontkennen/goedpraten, het idee in de gaten gehouden te worden door de overheid (want hij kent de ‘waarheid’ en kan die delen met anderen, dus ziet de overheid hem als bedreiging). Rare en provocerende berichten op Facebook.
Eerst dacht ik dat hij vooral aandacht zocht maar inmiddels laat hij zich ook vol tattooeren met nazi-symboliek...
We hebben inmiddels geen contact meer want hij was onbereikbaar voor andere meningen en hulp.
Sterkte TO
Ik heb helaas geen tips voor je, ik denk niet dat je tot hem door kan dringen.. vooral niet als hij al zo ver heen is als ‘mijn geval’..
Ook in korte tijd zeer extremistisch geworden; verkeerde vrienden, obsessief (extreem)rechtse iconen volgen, geschiedenis ontkennen/goedpraten, het idee in de gaten gehouden te worden door de overheid (want hij kent de ‘waarheid’ en kan die delen met anderen, dus ziet de overheid hem als bedreiging). Rare en provocerende berichten op Facebook.
Eerst dacht ik dat hij vooral aandacht zocht maar inmiddels laat hij zich ook vol tattooeren met nazi-symboliek...
We hebben inmiddels geen contact meer want hij was onbereikbaar voor andere meningen en hulp.
Sterkte TO
Ik heb helaas geen tips voor je, ik denk niet dat je tot hem door kan dringen.. vooral niet als hij al zo ver heen is als ‘mijn geval’..