Hoofd leegmaken, hoe doe je dat

dinsdag 29 september 2009 om 16:53
Vandaag best wel 'zware' dag gehad op het werk, en nu spookt het continue door mijn hoofd. Ben er geen tel los van.
De gesprekken, de harde stem van de bewuste collega, het wil me niet loslaten. Meestal is het na een uurtje wel over, maar ik vrees dat ik hier de hele avond mee zit.
Ben verdorie vrij en in mijn hoofd nog steeds met het werk bezig.
Wat doen jullie als je je hoofd leeg wil maken?
De gesprekken, de harde stem van de bewuste collega, het wil me niet loslaten. Meestal is het na een uurtje wel over, maar ik vrees dat ik hier de hele avond mee zit.
Ben verdorie vrij en in mijn hoofd nog steeds met het werk bezig.
Wat doen jullie als je je hoofd leeg wil maken?
dinsdag 29 september 2009 om 19:23
Op mijn koelkast hangt een artikel uit de Happinez over de Sedonamethode..(dit artikel kan ik online niet vinden maar wel info over deze methode...) Zo probeer ik me steeds bewust te zijn dat ik altijd een keuze heb wat ik ergens mee doe en wat het me oplevert om het los te laten...
Iets over deze methode:
http://www.managementissu ... oslaten._20060408354.html
Maar ik vind het ook lastig hoor en raak het het beste kwijt als ik het er met iemand over kan hebben.
Iets over deze methode:
http://www.managementissu ... oslaten._20060408354.html
Maar ik vind het ook lastig hoor en raak het het beste kwijt als ik het er met iemand over kan hebben.
dinsdag 29 september 2009 om 19:29
Je wil niet weten op hoeveel manieren en via welke methode je je hoofd leeg kunt maken, zeg... misschien is er één bij die bij jou past?
http://www.google.nl/sear ... UTF-8&sa=N&tab=iw&start=0
http://www.google.nl/sear ... UTF-8&sa=N&tab=iw&start=0
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 29 september 2009 om 20:42
als het een confrontatie is schrijf in je hoofd of op papier een hele agressieve conversatie hoe je de persoon op zijn plaats wil zetten. Anders schrijf gewoon alles wat in je hoofd op komt neer en dan uiteindelijk zal alles eruit zijn en kan je gaan slapen. Ook een goede komedische film zien of een goed boek helpt bij mij.
Groetjes
Tineke
Groetjes
Tineke
dinsdag 29 september 2009 om 20:45
mediteren is de manier om je hoofd leeg te maken.
Er zijn genoeg centra waar je hier les in kan krijgen.
Het heeft heel veel voordelen; minder slaap nodig, beter kunnen slapen, meer grijze massa in het brein, socialer in contact (echt allemaal bewezen hoor)
Het vraagt ook wel wat discipline om je er toe te zetten soms, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.
Meditatietechnieken kan je overigens jezelf ook aanleren. Er zijn genoeg boeken over.
Er zijn genoeg centra waar je hier les in kan krijgen.
Het heeft heel veel voordelen; minder slaap nodig, beter kunnen slapen, meer grijze massa in het brein, socialer in contact (echt allemaal bewezen hoor)
Het vraagt ook wel wat discipline om je er toe te zetten soms, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.
Meditatietechnieken kan je overigens jezelf ook aanleren. Er zijn genoeg boeken over.
dinsdag 29 september 2009 om 22:32
Ja, ook mediteren. Of naar rustige klassieke muziek luisteren.
Ik heb net een boekje plus cd gekocht van Edel Maex. Daar zijn werkboeken van met oefeningen die je kunt doen. Je gaat gewoon zitten of liggen en zet het cdtje op. Hele rustige stem die je wat vertelt over een berg, een bloem of een meer. (de cd Beelden is dat). Alleen al van die stem word je rustig, en het is niet moeilijk. Makkelijker dan meditatie, hoewel het ook een soort meditatie is, het zijn Mindfulness-oefeningen.
Succes!
Ik heb net een boekje plus cd gekocht van Edel Maex. Daar zijn werkboeken van met oefeningen die je kunt doen. Je gaat gewoon zitten of liggen en zet het cdtje op. Hele rustige stem die je wat vertelt over een berg, een bloem of een meer. (de cd Beelden is dat). Alleen al van die stem word je rustig, en het is niet moeilijk. Makkelijker dan meditatie, hoewel het ook een soort meditatie is, het zijn Mindfulness-oefeningen.
Succes!
woensdag 30 september 2009 om 12:00
ik heb ook veel gehad aan dat boek van edel maex over mindfulness. mediteren is voor mij de beste manier om rustig te worden en mijn hoofd leeg te maken, ook als ik boos, verdrietig of ongeduldig ben. maar je moet altijd wel door veel weerstand heen om er aan te beginnen.
die cd van edel maex kende ik nog niet, die ga ik ook maar eens kopen dan
succes!
die cd van edel maex kende ik nog niet, die ga ik ook maar eens kopen dan
succes!