Hulp nodig bij paniekaanvallen

07-03-2021 18:35 82 berichten
Hallo allemaal,

Er is op dit moment aardig wat aan de hand in mijn leven en ik merk dat ik hierdoor paniekaanvallen krijg.

Om alles zelfs als ik gewoon op de bank zit. Mijn hele lijf staat strak mn hartslag is continue heel erg hoog en ik weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan.

Ik wil er niet aan toegeven en blijf zitten maar het liefst loop ik rondjes door de kamer.

Morgen bel ik de huisarts maar iemand tips wat een beetje kan helpen?
Heb geprobeerd te kalmeren met wijn de afgelopen dagen maar dat is natuurlijk geen oplossing en maakt het alleen maar erger.
Doe een dutje.
Daar heb ik helaas de rust niet voor
Zoek een meditatie app of muziek die je opzet als je je zo voelt
Probeer in ieder geval afleiding te zoeken.
Schoonmaken,douchen alles kan helpen
Dat probeer ik maar dan sta ik onder die douche en dan vind ik daar geen rust of ik loop naar buiten en dan keer ik na 5 min weer om want daar vind ik het ook niet
Sannie727 schreef:
07-03-2021 18:39
Daar heb ik helaas de rust niet voor
Daar hoef je in de eerste instantie de rust niet voor te vinden, maar gaan liggen en je ogen sluiten en je concentreren op het grote niks kan helpen je kalmte terug te vinden.
Cateautje schreef:
07-03-2021 18:37
Doe een dutje.
Ja joh, dat is de oplossing bij een paniekaanval O_o

TO, het helpt om lichamelijk actief te worden. Kun je een rondje gaan (hard)lopen of fietsen ofzo? Je misleid je lichaam dan door te denken dat de hoge hartslag van het sporten komt, plus het geeft afleiding.

En inderdaad, morgen naar de huisarts.
Cateautje schreef:
07-03-2021 18:43
Daar hoef je in de eerste instantie de rust niet voor te vinden, maar gaan liggen en je ogen sluiten en je concentreren op het grote niks kan helpen je kalmte terug te vinden.
Ik doe daar heel erg mijn best voor maar op het moment dat ik ga liggen moet ik opspringen en als ik mezelf dan tegenhoud word ik nog onrustiger
Sannie727 schreef:
07-03-2021 18:47
Ik doe daar heel erg mijn best voor maar op het moment dat ik ga liggen moet ik opspringen en als ik mezelf dan tegenhoud word ik nog onrustiger
Geef daar dan aan toe, dat is blijkbaar wat je nodig hebt.
Eet je wel goed, TO?
Ik heb het zelf eerder als ik niet genoeg binnen heb. Puzzelen? Bijv Sudoku?
Nee eten is een heel groot probleem. Ga mezelf nu dwingen soep te maken en iets binnen te houden
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt bij een paniekaanval is mezelf letterlijk met beide benen op de grond zetten. Maakt niet uit waar ik ben en wanneer de paniekaanval komt, ik ga op de grond zitten/liggen en spreek hardop uit dat ik niet doodga (ik ervaar paniekaanvallen soms als doodgaan) en dat veel van mijn angsten nergens op gebaseerd zijn. Het rusteloze herken ik, maar probeer je echt te focussen op één ding. Dat kan stofzuigen zijn, desnoods ga je even naar buiten een blokje om. Afleiding kan werken, maar hardop tegen jezelf spreken helpt vaak ook goed. Vechten tegen een paniekaanval werkt averechts. Laat hem maar gewoon komen en onthoudt: iedere aanval gaat ook weer voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Afleiding zoeken.

Ga buiten een rondje lopen met muziek op. Wandelen, joggen of hardlopen, kan allemaal.

Ga dansen en rondspringen op muziek, en zing mee. Op die manier kun je wat van de opgekropte spanning kwijt en je ademhaling wordt rustiger van zingen.

Zoek een puzzel of print een kleurplaat en ga die maken. Print sudoku’s.

Ga koken of bakken. Koekjes, brood, cake, granola, grote pan soep... als het je maar even bezig houdt. Zet er een muziekje, luisterboek of podcast bij aan.
Ben ook gelukkig niet alleen nu dat scheelt maar als ik er te zeer aan toe geef kom ik er niet meer uit
Alle reacties Link kopieren
Sannie727 schreef:
07-03-2021 18:58
Ben ook gelukkig niet alleen nu dat scheelt maar als ik er te zeer aan toe geef kom ik er niet meer uit
Je komt er wel uit. Je put jezelf alleen maar meer uit als je die aanval met man en macht tegen probeert te houden.
Ik heb oxazepam in huis ben aan het twijfelen of ik die ga nemen voor de nacht om een beetje te slapen want dit gaat ook de hele nacht zo door dus ben al uitgeput
Sannie727 schreef:
07-03-2021 19:01
Ik heb oxazepam in huis ben aan het twijfelen of ik die ga nemen voor de nacht om een beetje te slapen want dit gaat ook de hele nacht zo door dus ben al uitgeput
Doen! Nu meteen
Alle reacties Link kopieren
Neem die oxazepam maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik liet het maar gewoon gebeuren en als mijn man thuis was ging ik naar boven (2 kleine kinderen thuis) om me daar af te zonderen en het eruit te laten komen tot het zakte. Vaak met muziek op of doelloze tv aan op de achtergrond.
Als het gebeurde als man op zn werk was, en ik alleen met de kinderen, dan belde ik mijn moeder. Die loodste me er dan doorheen.

En soort mantra zoals Rosebloom zegt herhalen "het is niet erg, dit gaat weer over, in en uit ademen, laat de tranen maar komen"

Daarna ook zo uitgeput alsof je 3 marathons achter elkaar hebt gelopen , ik sliep wel, was kapot.

Als je iets in huis hebt qua medicatie wat kan helpen, waarom niet nemen.
Ik ben er door goede hulp langzaam vanaf gekomen en geen medicatie nodig gehad, maar had er zeer zeker gebruik van gemaakt als die stap wel was gezet.
Tralalalala
Ja ik neem hem om 9 uur en hoop dat ik een rustige nacht maak.
Probleem is dan dat ik morgenvroeg niet kan rijden
Wat is er dan allemaal in de hand in je leven wat de paniekaanvallen uitlokt?
Kun je hierover niet praten met een vriendin of met familie?
Zijn deze zaken niet op te lossen. Wat mij goed helpt is opschrijven wat het probleem is, wat ik precies voel erdoor en wat de oplossingen zouden kunnen zijn waardoor ik me terug beter voel.
Ook rustgevende muziek en massageapparaat voor mijn nek helpt bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Sannie727 schreef:
07-03-2021 19:12
Ja ik neem hem om 9 uur en hoop dat ik een rustige nacht maak.
Probleem is dan dat ik morgenvroeg niet kan rijden

Waarom uitstellen? Oxazepam is echt niet zo’n sterk middel dat je gelijk in slaap valt, dat kan je ook prima overdag nemen, zeker als je zo opgefokt bent.
Wat betreft het autorijden, dat is sowieso geen goed idee als je je zo slecht voelt dus dat maakt ook niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Sannie727 schreef:
07-03-2021 19:01
Ik heb oxazepam in huis ben aan het twijfelen of ik die ga nemen voor de nacht om een beetje te slapen want dit gaat ook de hele nacht zo door dus ben al uitgeput
Gewoon doen. Dan kom je een beetje tot rust.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven