Ik ben verveeld, wat te doen?
donderdag 7 juni 2012 om 17:24
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar ik denk zelf dat Psyche de beste plek is. Zoals sommige van jullie misschien wel weten, woon ik alweer geruime tijd in het buitenland. Ik doe hier een leuke studie, werk er soms bij, maar heb (zoals ik ook in een ander topic aangaf) weinig geld voor extra'tjes of hobbies. En daar ligt eigenlijk het probleem.
Ik gebruik de studie alleen waar hij voor bedoeld is: het opdoen van kennis. Ik ga dan ook verder niet om met andere studenten, omdat ik in het verleden nogal eens de taak van psycholoog voor mijn hele vriendengroep op me heb moeten nemen, en daar heb ik gewoon geen zin in. Verdere sociale contacten doe ik eigenlijk vrij weinig op, op de vriendengroep van mijn vriend na. Maar daar ligt niet echt het probleem.
Ik merk de laatste tijd dat ik me begin te vervelen en dan begin te piekeren. (Met name over mijn verleden, daar heb ik ook al eens een topic over geopend.) Ik hou me met name bezig met mijn studie, en met het huishouden, maar daarnaast heb ik weinig activiteiten in mijn leven. Mijn vraag is: wat zou ik nou kunnen doen, wat je gedachten een beetje verzet? Ik heb zelf al bedacht dat het me leuk lijkt om meer te gaan skeeleren, omdat ik dan ook nog eens wat meer beweeg, maar verder loop ik eigenlijk vast. Wat zijn leuke dingen om te doen, die niets, of niet teveel kosten? En zijn er nog andere tips om ervoor te zorgen dat de muren niet constant op me af komen?
Ik ben overigens van plan om na mijn studie, als ik echt een vast inkomen heb, weer aan sport te gaan doen. Lekker wat avondjes voor mezelf, met de mogelijkheid om weer wat nieuwe mensen te leren kennen. Ik wil gewoon niet teveel afleiding tijdens mijn studie.
Ik gebruik de studie alleen waar hij voor bedoeld is: het opdoen van kennis. Ik ga dan ook verder niet om met andere studenten, omdat ik in het verleden nogal eens de taak van psycholoog voor mijn hele vriendengroep op me heb moeten nemen, en daar heb ik gewoon geen zin in. Verdere sociale contacten doe ik eigenlijk vrij weinig op, op de vriendengroep van mijn vriend na. Maar daar ligt niet echt het probleem.
Ik merk de laatste tijd dat ik me begin te vervelen en dan begin te piekeren. (Met name over mijn verleden, daar heb ik ook al eens een topic over geopend.) Ik hou me met name bezig met mijn studie, en met het huishouden, maar daarnaast heb ik weinig activiteiten in mijn leven. Mijn vraag is: wat zou ik nou kunnen doen, wat je gedachten een beetje verzet? Ik heb zelf al bedacht dat het me leuk lijkt om meer te gaan skeeleren, omdat ik dan ook nog eens wat meer beweeg, maar verder loop ik eigenlijk vast. Wat zijn leuke dingen om te doen, die niets, of niet teveel kosten? En zijn er nog andere tips om ervoor te zorgen dat de muren niet constant op me af komen?
Ik ben overigens van plan om na mijn studie, als ik echt een vast inkomen heb, weer aan sport te gaan doen. Lekker wat avondjes voor mezelf, met de mogelijkheid om weer wat nieuwe mensen te leren kennen. Ik wil gewoon niet teveel afleiding tijdens mijn studie.
donderdag 7 juni 2012 om 17:36
Weet niet waar je woont, maar misschien meer de natuur opzoeken? Hiken, wandelen. Moestuintje beginnen.
Meer creatieve dingen: Verhalen schrijven. Cursus kleding maken voor jezelf. Schilderen, bakken, muziekinstrument leren bespelen.
Ik ga ook weleens alleen naar musea. Vind ik ontspannend om een of andere reden. Ben laatst ook alleen naar de dierentuin geweest. Vind ik zo fijn, soms een dagje alleen op stap.
Meer creatieve dingen: Verhalen schrijven. Cursus kleding maken voor jezelf. Schilderen, bakken, muziekinstrument leren bespelen.
Ik ga ook weleens alleen naar musea. Vind ik ontspannend om een of andere reden. Ben laatst ook alleen naar de dierentuin geweest. Vind ik zo fijn, soms een dagje alleen op stap.
donderdag 7 juni 2012 om 17:38
Wandelen door de stad of het gebied waar je je nu bevind. Maak foto's, teken of schrijf wat je ziet. Geef jezelf telkens iets anders waar je op let. Geur of kleur zijn eenvoudige gegevens die binnen een korte afstand al bijzonder kunnen verschillen.
Maak een soort speurtochten voor jezelf. Zoek verschillende bakkers voor je brood.
Verzamel indrukken en documenteer ze op jouw manier.
In veel landen zijn musea op bepaalde dagen gratis.
Leer een taal
Maak een soort speurtochten voor jezelf. Zoek verschillende bakkers voor je brood.
Verzamel indrukken en documenteer ze op jouw manier.
In veel landen zijn musea op bepaalde dagen gratis.
Leer een taal
donderdag 7 juni 2012 om 17:42
Banaanaap, ik leer op dit moment 2 talen. Dat komt me de strot inmiddels ook wel uit Ik vind het moestuintje wel een leuk idee, helemaal omdat de zomer er nu aankomt! Ik denk dat het me er echt een beetje om gaat dat ik graag het huis uit wil. Ik wandel ook wel regelmatig buiten (met onze kat), maar onze omgeving is niet zo spectaculair en bakkers e.d. hebben we niet.
Koken ben ik al mee begonnen en is een soort hobby van me aan het worden, maar dat doe ik dus 's avonds, als mijn vriend er ook alweer is om me te vermaken
Dat kleren maken lijkt me ook leuk, ik wil graag leren breien. (Klinkt stom, maar mijn schoonmoeder maakt de mooiste sokken en ik wil dat ook kunnen.)
Koken ben ik al mee begonnen en is een soort hobby van me aan het worden, maar dat doe ik dus 's avonds, als mijn vriend er ook alweer is om me te vermaken
donderdag 7 juni 2012 om 18:01
Je zegt dat je niet opnieuw de rol van psych wilt, maar daar ben je toch ook zelf bij? Zou je het niet leuk vinden om gewoon iets met een ander te doen, zonder dat je meteen heel diepgaande gesprekken moet hebben? Bv samen leren om kleding te maken of te skeeleren of een van de andere dingen die je noemde? Ik kan mezelf goed vermaken en verveel me niet snel, maar vind het ook leuk om af en toe anderen om me heen te hebben.
Koken zou je trouwens ook eens overdag al kunnen doen, zodat je het later alleen hoeft op te warmen. Heb je meer tijd om iets leuks met je vriend te doen!
Koken zou je trouwens ook eens overdag al kunnen doen, zodat je het later alleen hoeft op te warmen. Heb je meer tijd om iets leuks met je vriend te doen!
Dat de omgeving niet interessant is, dat denk je maar. Breng dat rondje met je kat maar in kaart. En elke keer weer op een andere manier.
Voorbeelden:
-tel je stappen
- documenteer alleen het geluid
- documenteer alleen de geur.
- zoek en zie hartjes in de kleinste dingen (bijv platgedrukte kauwgum)
- let op de bestrating en hoe het varieert onder je voeten
- etaleer vondsten van onderweg
- kijk naar de gevelornamenten van huizen.
- neem een houtskooltje en papier mee en teken het uitzicht vanaf het mooiste plekje
- loop je rondje van de stomste plek naar de mooiste
- zie variatie in de normaalste zaken als brievenbussen en naambordjes.
- loop je rondje en probeer je in te beelden hoe het er honderd jaar geleden uit zag
Bovenstaande kan een behoorlijke dosis inspiratie bieden voor schrijven/schilderen/tekenen/muziek maken.
Voorbeelden:
-tel je stappen
- documenteer alleen het geluid
- documenteer alleen de geur.
- zoek en zie hartjes in de kleinste dingen (bijv platgedrukte kauwgum)
- let op de bestrating en hoe het varieert onder je voeten
- etaleer vondsten van onderweg
- kijk naar de gevelornamenten van huizen.
- neem een houtskooltje en papier mee en teken het uitzicht vanaf het mooiste plekje
- loop je rondje van de stomste plek naar de mooiste
- zie variatie in de normaalste zaken als brievenbussen en naambordjes.
- loop je rondje en probeer je in te beelden hoe het er honderd jaar geleden uit zag
Bovenstaande kan een behoorlijke dosis inspiratie bieden voor schrijven/schilderen/tekenen/muziek maken.
Ik heb je vorige topics niet gelezen (voor zover ik weet). Maar misschien vind je het wel leuk om mensen te interviewen. Over de gebruiken in dat land (geboorte, huwelijk, dood zijn de meest gangbare maar wellicht zijn er nog andere) en kan je daar iets over schrijven (met foto's) en wie weet wel publiceren. Of over iets anders, (de gevolgen van) een gebeurtenis in die regio (aardbeving, overstroming, ...) of gewoon het leven in zo een plaatsje als waar jij zit. Sommige mensen hebben hele interessante verhalen uit het verleden of hebben interessante hobbies.
Op deze manier kom je er uit, ontmoet je mensen en schrijf/fotografeer je wat niet zoveel hoeft te kosten. Je deelt je eigen tijd in en je ziet wel waar het schip strand.
Op deze manier kom je er uit, ontmoet je mensen en schrijf/fotografeer je wat niet zoveel hoeft te kosten. Je deelt je eigen tijd in en je ziet wel waar het schip strand.
donderdag 7 juni 2012 om 18:08
Denizcim, dat is zo, maar ik laat me meeslepen in die rol. En op de een of andere manier hebben mensen enorm de neiging om mij met hun problemen op te schepen, want zo voelt het wel. Ik heb onlangs leuk contact gehad met een andere studente, maar zij ging terug naar haar eigen land. Ik durf het gewoon niet echt aan, omdat ik bang ben dat ik weer compleet meegesleurd wordt en meer tijd kwijt ben aan andere mensen dan aan mezelf.
zondag 10 juni 2012 om 16:47
Al eens gedacht aan vrijwilligerswerk? Ik kan er altijd wel veel voordelen van inzien: Je doet sociale contacten op, bent lekker bezig met iets wat je leuk vind (je zoekt het immers zelf uit) en vaak zijn mensen je dankbaar, wat jou weer een goed gevoel geeft. Ik heb zelf een jaar lang kleine werkzaamheden in het bejaardentehuis gedaan (ik was toen 18 ofzo) en gewoon een praatje maken over het weer en over hoe lekker het eten wel niet was vinden die mensen al helemaal geweldig!