Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.

Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Jaaaaaaa eindelijk een zielsverwant!! Ik heb dan ook nog dat ik me lichamelijk helemaal niet lekker voel als het warm is dus dat werkt ook niet mee. Helemaal herkenbaar dus.

Herfst is overigens mijn favoriete jaargetijde, als de luchten en de blaadjes rood kleuren en de wolken dreigend grijs zijn. Heerlijk, daar word ik dus blij van!
als t dagen achter elkaar regent en stormt, en ik kom bekenden tegen zeggen ze altijd: nou, tis weer jouw weertje, he?

En ik ken niemand in mijn omgeving die ook zo happy word van donker weer. Inderdaad, dat verplichte vrolijk doen, nee beh.

Ik vind winterkleding ook veel fijner!

Gek genoeg ging ik wel altijd naar de zon op vakantie...
Ik kan uit mijn hum raken van de zomerkleding die weer uit de kast moet.

Ben te zwaar en word dat extra geconfronteerd met mijn bleke lillende winterkilo's. Bah....

Als ik ook in de zomer broeken met laarzen en warme vesten aankon, zou het top zijn....

Ik ben bijvoorbeeld ook niet van het strand want kan me soms echt een kneus voelen... Al die meiden die hun mooie bruine slanke strak getrainde lichaam kunnen showen terwijl ze hun blonde haar naar achter gooien en nog een roseetje bestellen met een beachboy aan hun zijde..... zucht......

Het is geloof ik die hele openlijke bacardi reclame in de zomer waar ik soms moedeloos van kan worden.
Geen winterdepressie, geen zomerdepressie. Ik trek me gewoon niets aan van wat 'hoort' en wat 'normaal' is. In de winter kan ik vaker naar buiten gaan dan in de zomer. Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Ik herken het wel..dat mensen je voor gek verslijten dat je met prachtig weer binnen zit...so what? Ik ga naar buiten wanneer ik daar zin in heb en dat is gelukkig niet afhankelijk van het weer. Make your own rules, verdwijnt die "depressie" ook vanzelf
quote:Sensy12 schreef op 06 april 2009 @ 17:29:

Geen winterdepressie, geen zomerdepressie. Ik trek me gewoon niets aan van wat 'hoort' en wat 'normaal' is. In de winter kan ik vaker naar buiten gaan dan in de zomer. Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Ik herken het wel..dat mensen je voor gek verslijten dat je met prachtig weer binnen zit...so what? Ik ga naar buiten wanneer ik daar zin in heb en dat is gelukkig niet afhankelijk van het weer. Make your own rules, verdwijnt die "depressie" ook vanzelf Hoe simpel kan het zijn, ik ben het hélemaal met je eens! Zelf ben ik geen fan van die snoeihete dagen in Nederland. Die zijn er gelukkig ook niet zoveel, dus wat dat betreft hoor je mij niet klagen. Maar áls ze er zijn, zit ik hier heerlijk thuis voor de buis of met een boek, want bij mij is het heerlijk koel binnen. Of ik ga lekker shoppen, want ik winkels hebben ze altijd airco! Ja hoor, zo kom ik de zomer prima door.
Heel herkenbaar allemaal ..... Stiekem hoop ik ieder weekend dat het koud en regenachtig wordt, dan kan ik heerlijk op de bank wegkruipen met een goed boek of een stapel tijdschriften, kaarsje aan, pot thee erbij, heerlijk.

Maar oh als het dan prachtig weer wordt ..... dan loopt manlief (super zonaanbidder) al om 10 uur de fietsbanden op te pompen, staat fluitend te douchen, helemaal blij plannen makend wat we voor leuke fietstocht gaan maken. Of hij legt neuriënd de kussens op de tuinstoelen, alles klaar voor een heerlijk dagje in de tuin. En ik ...... ik draai het zonnescherm uit, nestel me in de koele woonkamer op de bank, met dat boek, met die pot thee, en probeer al die vrolijkheid te weerstaan. 'Kom nou ook lekker buiten zitten' 'Ja, straks' 'Je kunt buiten toch ook je boek lezen?' 'Ja, ik kom zo ....' terwijl ik denk: ik WIL helemaal niet buiten lezen, dan schittert die zon op de bladzijden, dan krijg ik het warm, dan moet ik me insmeren met factor 30 om niet te verbranden ..... Ik wil lekker binnen, op de bank, in de koele kamer.

Maar ja, de meeste mensen zijn inderdaad zonaanbidders, en die snappen mij echt niet. Gelukkig kan ik zeggen dat het in mijn genen zit, mijn zus heeft het ook.

Ooit heb ik me door vrienden laten verleiden om een weekje met hen naar de Canarische eilanden te gaan; zij zijn allebei zonaanbidders, mijn man ook, dus die wilde wel en ik wilde geen spelbreker zijn. Mijn god, wat een vréselijke week was dat ..... Het ontbijt was leuk en gezellig, en na 5 uur 's middags was het ook leuk en gezellig, lekker borrelen, slenteren over de boulevard, ergens lekker gaan eten. Maar die verschrikkelijke uren op dat bloedhete strand. Iedereen lag te bakken in de zon, en daar zat Joyce, onder de parasol, met een bloes met lange mouwen en een handdoek over haar benen, om maar niet te verbranden. En na een wandeling langs de waterlijn (om toch eens wat anders te doen dan onder die parasol te zitten) roodverbrand als een kreeft. Neen, laat mij maar lekker in de schaduw, ik gun iedereen zijn zon, als ik er maar niet in hoef!
Joyce, leuke manier van schrijven!!

Ik vind zonnig weer heerlijk maar wil niet in de zon zitten..
Ik word heel vrolijk van de zomer en het zachte lenteweer, maar ik snap dat "ik moet buiten iets leuks doen!" gevoel wel.

Ik herken het ook.......als ik op een snikhete zomerdag lekker achter m'n pc zit voel ik me schuldig

Heb ik constant t gevoel dat ik naar buiten zou moeten en "gebruik moet maken van dit mooie weer"

Maar ja.......als ik buiten nou niks te doen heb en liever binnen een boek lees of op t vivaforum zit? Is dat dan echt zo erg?

En voor wie voel je je eigenlijk schuldig??
Ik dacht altijd dat ik meer van de winter hield - sneeuw, ijs, vroeg donker, mutsen, sjaals, warme chocolademelk, sfeervolle avonden...

Ik vind al die dingen nog steeds erg fijn/lekker, maar heb wel gemerkt dat ik dan ook chagijniger ben en helemaal niet optimaal presteer. Te warm weer hoeft voor mij ook weer niet, maar dat zonnetje.... nothing beats a sunny day :-)

Dat "ik moet iets doen" herken ik gelukkig niet. Ik kan prima lui zijn en niets doen - zonder schaamte, terwijl iedereen maar bezig is met volle agenda's, rennen van hot naar her, klagen over druk zijn, etc. Als ik niets wil doen, doe ik niets.
quote:allesrose schreef op 06 april 2009 @ 16:28:

als t dagen achter elkaar regent en stormt, en ik kom bekenden tegen zeggen ze altijd: nou, tis weer jouw weertje, he?

Ja dat hoor ik ook wel vaak, maar vaker nog moet ik het uitleggen aan mensen. Ze begrijpen het meestal helemaal niet. Op van die dagen dat het 1000 graden is tegen mij zeggen: wat een lekker weer he! Terwijl ik zwetend en puffend de dag probeer door te komen. Op een gegeven moment ga ik het niet eens meer uitleggen. Dat antwoord ik gewoon: ja hoor, heerlijk.
Ik houd ook meer van het winterseizoen. Lekker donker 's avonds, kaarsjes aan, kop hete thee met chocolaatjes, plaid over me heen en de poezen bij me. Heerlijk.

En toch kan ik ook genieten van het zonnetje, lekker buiten eten, lezen, van alles buiten doen. Mits het niet te warm is. Ik slik medicijnen die er helaas ook voor zorgen dat mijn lichaam hitte niet kwijt kan. Als het dus warmer is dan 25 graden krijg er last van en kan niet veel meer. Dus wat dat betreft mag het altijd winter zijn. Zoals het vorige week was, 20 graden in het zonnetje wat warmer, zo mag de zomer van mij zijn.

Maar ja...gelukkig hebben wij het nog steeds niet voor het zeggen. Anders zou er nog meer ruzie zijn in de wereld, want iedereen wil toch wat anders.
Nooit gedacht dat dit bestond. Tijdje geleden wel iemand ontmoet die liever naar Schotland gaat in de herfst dan naar een warm land. Maar geef mij maar de warmte. Waar komt het idee eigenlijk vandaan dat je vanalles moet in de zomer. Die lange warme zwoele zomer dagen en avonden zijn uitermate geschikt voor luieren in de tuin of op of in het water liggen. Misschien moet je gewoon je taktiek veranderen en een zinken bad in de tuin zetten en daarin gaan liggen met koud water in de zon. Niks doen èn bruin worden......?
Hmmm als dat zou kunnen, maar helaas met een balkon van anderhalve meter bij anderhalve meter kan je weinig.

Als het zo verschrikkelijk warm is doe ik zo min mogelijk. Ik moet dus niks. Ik zit het liefst binnen met de airco en de ventilator aan.

Op mijn werk merk je gelukkig weinig van de warmt, de klimaatbeheersing werkt daar goed. Ik moet helaas ook nog met de trein en de bus reizen. Trein gaat wel, maar de bussen hier zijn net een rijdende sauna. Daar kan je helaas weinig aan doen.
Ik word juist depressief van de winter, het donker, de kou en nog wel 't meest van de kale natuur! Vreselijk vind ik die maanden. En gewoon lekker relaxt 'n boekje lezen vind ik echt wel veel fijner vanaf mijn ligstoel in de tuin in 't zonnetje.
Heeeeel herkenbaar!!

Ik heb precies hetzelfde, en iedereen om je heen maar roepen dat het zulk heeeeeerlijk weer is pffffffffffffffff.

Die hitte, zweten, altijd maar van alles moeten ondernemen.

En ook zoiets het gevoel van bruin "moeten" zijn.

Ik herken ook zo wat hiltje zegt, ik kamp ook met overgewicht, en dan moet je idd weer met je witte dril armen enz naar buiten enz. En ook zoiets, je moet elke dag weer een "leuke zomeroutfit" uitkiezen blehhh

Nee geef mij maar de winter heerlijk!

Ben wel opgelucht dat er dus meerdere mensen zijn die dit herkennen...
Grappig om te lezen die winterhunkering van mensen totaal niet herkenbaar. Ik spring altijd weer een gat in de lucht als ik rond februari eindelijk die vogels weer eens hoor fluiten en voel dat de zon iets warmer aanvoelt. Mensen op straat die opgewekt elkaar vertellen wat een mooi weer het is, fantastisch. Dat gesagerijn in de winter norse gezichten op straat en hoe komen we zo snel mogelijk weer binnen, sla mij maar over. Ook al dat aankleden in de winter incl de kinderen, in 1 woord afschuwelijk. Dikke jassen, sjaals, wanten, mutsen, maillots onder broeken, regenjassen nee ik ben blij dat ik steeds meer uit kan trekken nu en dat ik lekker zorgeloos met mijn kinderen een uur sneller de deur uit ben, jas aan nee hoor niet nodig. Niet meer buiten staan kleumen omdat je kinderen buiten spelen smachtend dat ze snel naar binnen willen omdat het gewoonweg totaal geen hol aan is in de kou te staan. Nu maak ik me niet druk, kinderen buiten spelen ik kan er gewoon bij zitten met een boekje zolang als ik wil of ondertussen kletsen met volwassenen op straat die ook zo gelukkig en vrolijk zijn van het mooie weer. Maar liever 30 graden elke dag dan 2 dagen 21 graden en de rest regen gedurende de zomer.
Herken mezelf er ook wel een beetje in. Ben ook meer een wintermens, gezellig kaarsjes aan terwijl het buiten koud en guur weer is, heeft iets knus. Aan de andere kant een dag zoals vandaag kan ik ook van genieten alleen als het echt zomer is heb ik ook het gevoel dat ik maar vooral vrolijk en gezellig moet doen en zijn terwijl ik me soms zo niet voel. Waar het idee vandaan komt dat je in de zomer perse of op het strand moet zitten, bij een feest moet zijn in een strandtent, op het strand moet liggen etc, ik weet het niet maar ik ervaar die druk soms ook, komt er ook nog eens bij dat mensen in mijn omgeving gesettled zijn merendeel met kids en die trekken er op warme zomerdagen er toch vaak met het gezin op uit, voel me als half single zijnde;-) dan een beetje verloren.
De mooiste seizoenen vind ik de lente en de herfst. Vaak is het ook mooier/droger weer dan in juli en augustus en rustiger als je 'ns ergens naartoe wil (als je de feestdagen vermijdt). Juist in het hoogseizoen voel ik me ook niet geroepen om er veel op uit te trekken. Ik woon heerlijk in 't bos en kan in de schaduw van m'n bomen zitten en voor binnen heb ik 'n airco, dus als het me te heet wordt dan trek ik mij gewoon binnen terug. Maar ik moet gewoon groene blaadjes om me heen zien, ik ga altijd 'n beetje mee dood als de bomen weer kaal worden.
quote:Jane1970 schreef op 11 april 2009 @ 00:50:

Nooit gedacht dat dit bestond. Tijdje geleden wel iemand ontmoet die liever naar Schotland gaat in de herfst dan naar een warm land. Maar geef mij maar de warmte. Tja, smaken verschillen, ik ga dus ook veel liever naar Schotland en dat hoeft niet per se in de herfst; ik was er verleden jaar mei en dat was ook schitterend!. Lekker genieten van de natuur en van temperaturen waarbij ik puf hebt om prachtige wandelingen te maken, veel liever dan sjokken langs een bloedheet strand in tropische landen.quote:Jane1970 schreef op 11 april 2009 @ 00:50:

Waar komt het idee eigenlijk vandaan dat je vanalles moet in de zomer.Dat komt van al die mensen die het zo héérlijk vinden in de zon, die maar blijven roepen waarom ik niet 'lekker' (lees: zweterig, plakkerig van factor 30 op m'n huid en na een uurtje roodverbrand) naar buiten ga. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen, wat ik lekker vind? Ik sleur die mensen ook niet mee voor een strandwandeling op een stormachtige novemberdag, als je tegen de wind in kunt 'hangen', en dan na afloop een grote kop warme chocolademelk, want tja, dat is nu eenmaal wat ik lekker vind.quote:Jane1970 schreef op 11 april 2009 @ 00:50:

Die lange warme zwoele zomer dagen en avonden zijn uitermate geschikt voor luieren in de tuin of op of in het water liggen. Misschien moet je gewoon je taktiek veranderen en een zinken bad in de tuin zetten en daarin gaan liggen met koud water in de zon. Niks doen èn bruin worden......?

Prima als je een makkelijke huid hebt maar de mensen die meteen verbranden - zoals ik - zul je dus niet op of in het water aantreffen, dat is vragen om moeilijkheden want op en in het water verbrand ik dubbel zo snel.

Is dat bruin worden dan zó belangrijk? Zelfs als ik een snel bruinende huid had zou ik me nog afvragen of ik dat dan wel wil, ik ken inmiddels een aantal mensen met huidkanker Het is niet voor niets dat mensen in de zuidelijke en tropische landen zelf echt niet in die zon gaan zitten; die blijven overdag binnen, lopen met een parasolletje of als ze - zoals in Aziatische landen - op het land moeten werken dragen ze niet voor niets van die grote hoeden met sjaals eromheen geknoopt, om maar uit de zon te blijven!

Ieder zijn meug, laat iedereen gewoon lekker doen wat hij/zij zelf wil, maar laat de mensen die niet van die warmte en al die zon houden lekker zitten waar ze zitten ......
quote:Sensy12 schreef op 06 april 2009 @ 17:29:

Geen winterdepressie, geen zomerdepressie. Ik trek me gewoon niets aan van wat 'hoort' en wat 'normaal' is. In de winter kan ik vaker naar buiten gaan dan in de zomer. Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Ik herken het wel..dat mensen je voor gek verslijten dat je met prachtig weer binnen zit...so what? Ik ga naar buiten wanneer ik daar zin in heb en dat is gelukkig niet afhankelijk van het weer. Make your own rules, verdwijnt die "depressie" ook vanzelf PRECIES!!! Doe gewoon wat je zelf wilt! Als jij gewoon op de bank wil hangen met een boek dan moet je dat gewoon doen, zomer of winter. Voel je niet gedwongen tot het doen van andere dingen vanwege het weer. Ik vind de lente / zomer heerlijk omdat ik dan langer buiten kan zijn maar als ik gewoon lekker binnen wil blijven met een boek terwijl de rest op het terras zit dan doe ik dat gewoon. Kan ik nog kiezen tussen bank of ligstoel in de tuin. Ik heb ook mensen om me heen die zo hyper doen over in de tuin eten en dat soort dingen waar ik geen behoefte aan heb. Ik eet liever in huis. Dan ben ik maar raar omdat ik dat niet doe, big deal! Elke kudde heeft zijn zwarte schaap.
quote:hiltje schreef op 06 april 2009 @ 16:58:

Ik kan uit mijn hum raken van de zomerkleding die weer uit de kast moet.

Ben te zwaar en word dat extra geconfronteerd met mijn bleke lillende winterkilo's. Bah....

Als ik ook in de zomer broeken met laarzen en warme vesten aankon, zou het top zijn....

Ik ben bijvoorbeeld ook niet van het strand want kan me soms echt een kneus voelen... Al die meiden die hun mooie bruine slanke strak getrainde lichaam kunnen showen terwijl ze hun blonde haar naar achter gooien en nog een roseetje bestellen met een beachboy aan hun zijde..... zucht......

Het is geloof ik die hele openlijke bacardi reclame in de zomer waar ik soms moedeloos van kan worden.Jij hebt een verkeerd beeld van het strand. Het strand in Nederland ligt vol van bleke, niet getrainde lichamen die wel een paar kilootjes minder mogen.
Klinkt echt heel erg herkenbaar,

ik heb het gevoel altijd bij de lente, dat ik dan dicht klap.

Dan kom ik gewoon niet vooruit, echt raar hoe dat gaat.

Zo'n omswitch! Maar ik probeer echt mijn best te doen, om me aan te passen en leuke dingen te doen. En mijn hw te maken;)
quote:Stoeptegel schreef op 11 april 2009 @ 12:03:

Grappig om te lezen die winterhunkering van mensen totaal niet herkenbaar. Ik spring altijd weer een gat in de lucht als ik rond februari eindelijk die vogels weer eens hoor fluiten en voel dat de zon iets warmer aanvoelt. Mensen op straat die opgewekt elkaar vertellen wat een mooi weer het is, fantastisch. Dat gesagerijn in de winter norse gezichten op straat en hoe komen we zo snel mogelijk weer binnen, sla mij maar over. Ook al dat aankleden in de winter incl de kinderen, in 1 woord afschuwelijk. Dikke jassen, sjaals, wanten, mutsen, maillots onder broeken, regenjassen nee ik ben blij dat ik steeds meer uit kan trekken nu en dat ik lekker zorgeloos met mijn kinderen een uur sneller de deur uit ben, jas aan nee hoor niet nodig. Niet meer buiten staan kleumen omdat je kinderen buiten spelen smachtend dat ze snel naar binnen willen omdat het gewoonweg totaal geen hol aan is in de kou te staan. Nu maak ik me niet druk, kinderen buiten spelen ik kan er gewoon bij zitten met een boekje zolang als ik wil of ondertussen kletsen met volwassenen op straat die ook zo gelukkig en vrolijk zijn van het mooie weer. Maar liever 30 graden elke dag dan 2 dagen 21 graden en de rest regen gedurende de zomer.

owww vreselijk, elke dag 30 graden!

Dat zou voor mij rampzalig zijn, hahahah denk dat ik dan maar een vakantie boek naar Lapland ofzo...
Ik hou heel veel van de zomer, de geur van zonnebrandcreme de geur van de zee, warm hout of (gemaaid!) gras, heerlijk. Of de kleur en de warmte van de tegels in de tuin of in de straten Daarvan word ik echt heel gelukkig. Anders dan de winter, hoewel dat ook zijn charme heeft vind ik alles dan zo grauw dat ik daar depressief van word.

Ik kan me ook bijna niet voorstellen hoe jullie je voelen in de zomer.... Het is wel zo dat ik me niet laat leiden door wat 'moet', ik kan me voorstellen dat dat een gevoel van onrust geeft. Of misschien zelfs eenzaamheid.

Zoiets als alleen thuis zitten in Brabant, als het carnaval is.

Ik mis zomers wel de avonden, onder de dekens tegen elkaar aan een film kijken met warme chocolademelk. Maar die avonden zijn er in Nederland meer dan de zomeravonden, dus ook in dat opzicht heb ik niets te klagen. Die paar avonden breng ik dan wel door met een boek/vrienden en wijn, in de tuin.

Een vuurkorf aan het is ook best knus..
Hitte vind ik verschrikkelijk. Alles boven de 25oC is voor mij te tropisch. Ik guts meteen uit al mijn gaten en ik ben met geen stok vooruit te krijgen.

Ik word van geen enkel weertype depressief en ik vind het weer zoals het nu is zalig, deur open, zon er bij, heerlijk. Maar veel warmer hoeft het niet te worden wat mij betreft.

Ook als het heel mooi weer is doe ik waar ik zelf zin in heb. Als ik met 30oC binnen wil zitten (met de airco aan!) doe ik dat lekker en op een terras zul je met erge warmte ook niet tegenkomen. Ik laat me door het weer niet op mijn kop zitten of zo maar ik kan niet zeggen dat de zomer of een hittegolf nou iets is waar ik erg naar uitkijk, dat nou ook weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven