Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag het elke dag tussen de 18 en 20 graden zijn, zonnig, zonder regen (die mag 's nachts vallen) en een beetje wind. Ik ben dus een voorstander van een goeie lente en een mooie nazomer...
Alle reacties Link kopieren
Hmmzz nee totaal niet herkenbaar....

Het enige wat ik leuk vind aan de winter is sneeuw want snowboarden. En lekker met mijn liefje binnen zitten met kaarsjes en wijn terwijl het buiten sneeuwt.

Niksdoen is sowieso niet mijn ding dus de zomer is me op het lijf geschreven. Ben weer volop bezig met mijn board&outdoor-sporten en het kan me niet lang genoeg duren!!



Maar ik begrijp degenen die niet van de zomer houden ook wel weer......maar het heerlijke van de zomer is toch juist dat niks moet en alles mag? Laat je niet opnaaien door die figuren die vinden dat je perse buiten moet zijn en doe lekker je ding....
Gelukkig! Morgen de langste dag alweer gehad en dan langzaamaan wordt het weer donkerder, gaat dan wel niet zo snel.

Gisteren stond er een stuk in de spits over zomerdepressie, we zijn dus niet de enigen!

Maar in mijn omgeving verklaart iedereen mij toch voor gestoord als ik zeg dat het van mij lekker fris weer mag worden en om 6 uur in de avond donker.

Hoop dat het niet te heet wordt deze zomer. Maar de vooruitzichten zijn slecht, eind van de week 25 graden.
Alle reacties Link kopieren
Sjee. Ik zit met verbazing te lezen! Dat dit bestaat!



Ik ben absoluut een zomer/licht mens. Ik zie nu al op tegen october.

Ik schiet heel vaak in een winterdip. Heb in de donkere maanden ook veel minder energie.



Alleen al dat je 'smorgens in het pikkedonker naar je werk gaat en 'savonds in het pikkedonker thuiskomt.

Nooit licht!

Gruwelijk!



Van mij mag het het hele jaar 25-30 graden zijn, met 16 uur licht per 24 uur.

Daar wordt een mens blij van!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je helemaal emma4! Ikzelf word heel erg onrustig als de dagen weer langer worden. Ben ook altijd blij als het gaat schemeren omdat dat een soort van einde van de dag aangeeft, dat geeft mij rust. Dit mis ik echt in de zomer. Ik denk wel dat het bij mij met een depressie te maken heeft. Ik moet er in ieder geval niet aan denken om in een land te wonen waar het altijd mooi weer is.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dit!

Wilde hier laatst een topic over openen, blijkt er al 1 te bestaan.

Een oude dan wel, maar goed.



Herken het ook heel erg.

VREEEESELIJK dit weer! Wat een hitte!



Herken ook wel de depressieve gevoelens. Het gevoel er opuit te moeten met je kinderen, want t is zielig om ze binnen te laten zitten met dit mooie weer. En dus doe ik dan dan ook maar.

Beetje vitamine D hebben ze wel nodig Maar ik niet!



Ik hou van het vroege donker worden, zeiknat thuiskomen van een regenbui, kachel op 21, droge kleren aan doen, kaarsjes aan, cd-tje op, warm eten, gezellig!!



Ik dacht ook altijd dat ik de enige was, maar er zijn er veel meer!

Ik dacht ook altijd dat mijn moeder me gehersenspoeld had, want alleen zij en ik hebben het in onze familie, derest zijn van die zonaanbidders...



Op mijn werk zitten ze me raar aan te kijken als ik kerstliedjes aan het zingen ben met dit weer...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zeker last van zomerdepressie, of de officiele term; Reverse Seasonal Affective Disorder.

Op dit moment zit ik al de hele dag binnen, ramen open (bedankt asociale mensen voor de harde muziek), gordijnen dicht en ik kan bijna niets meer doen.

Ik HAAT de zon, zomer, hitte, zonlicht, etc.

Dit weer is voor mij hel op aarde.

Maar waar ik vooral gek van wordt is dat het apart gevonden wordt, want ik vond het juist heel apart dat mensen van de zomer houden.

Hoe kan iemand dit weer in godsnaam lekker vinden?

Heet, klef, benauwd, lawaaierig, etc, etc.



Maar goed, ik heb al mijn hele leven een hekel aan de zon, als kind moesten mijn ouders me gillend mee naar het strand sleuren.



Ik zie mezelf niet als depressief of dat er iets mis met me is, want als mensen roepen dat ze een hekel hebben aan de winter, regen, etc, dan roept men ook niet gelijk dat die mensen een probleem hebben... terwijl ik vind dat die wel hulp moeten gaan zoeken ;)



Ik geloof dat 1% van de mensen last heeft van zomerdepressie maar dat een veel groter percentage gewoon niet van de zomer houd.

Ik stoor me er niet aan dat je blijkbaar van alles MOET doen met dit weer, ik trek me niets aan van wat andere mensen vinden en doe al lang niet wat men vind dat ik moet doen.

Maar ik stoor me er wel aan dat iedereen dit weer lekker vind en maar niet begrijpen kan dat ik dat niet vind.

Ik snap simpelweg niet waarom mensen dit weer wel lekker vinden en geen een heeft me dat ook uit kunnen leggen.

De 'leuke' dingen die bij de zomer horen vind ik namelijk ook al niet leuk.



Ik hou van de herfst en winter, vroeg donker, lekker weer, kachel aan, lichtjes aan en niet gewekt worden door zonlicht en kwetterende vogels nog voor dat je uberhaupt in slaap gevallen bent.



Vandaag heb ik het behoorlijk zwaar, ik wil het liefst een hap frisse lucht nemen maar krijg als ik me mond open doe alleen maar een brok kleffe lauwe doorgekookte lucht binnen.

Ik kan niet naar buiten, dat is gewoon niet te doen.

Boodschappen wachten dus maar tot een uurtje of 9 vanavond.



Ik overweeg serieus om te emigreren, een stuk naar het noorden, waar men nog normaal weer heeft.



Nee, laat die zomer maar snel afgelopen zijn.
Alle reacties Link kopieren
http://www.zomerdepressie.net/
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me erg vervelend, bepper! Gelukkig duren de zomers hier nooit zo lang. Ik ben zelf ook geen fan van dit hele warme weer, maar een echte zomerdepressie lijkt me behoorlijk heftig. Je zult wel blij zijn met de weersverwachtingen voor volgende week!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk om dit allemaal te lezen, wat een herkenning.

Ik had echt het idee dat ik de enige was die zo tegen de zomer op zag.



Mensen die tegen je zeggen, "moet je kijken, hoe mooi alles weer in bloei staat" het enige wat ik dacht, "lekker belangrijk".

Elk voorjaar wordt mijn AD verhoogt en sla ik me geweldig door het voorjaar en begin van de zomer heen, ga binnenkort maar weer afbouwen.



De zomers duren hier gelukkig nooit lang, dus nog even volhouden!
Ik heb geen last van een zomerdepressie, maar heb wel een teringhekel aan dit bloedhete weer van de afgelopen week. Doe mij ook maar kou!
Alle reacties Link kopieren
quote:JepJep schreef op 25 juni 2009 @ 13:58:



Herken ook wel de depressieve gevoelens. Het gevoel er opuit te moeten met je kinderen, want t is zielig om ze binnen te laten zitten met dit mooie weer. En dus doe ik dan dan ook maar.

Beetje vitamine D hebben ze wel nodig Maar ik niet!



Ik hou van het vroege donker worden, zeiknat thuiskomen van een regenbui, kachel op 21, droge kleren aan doen, kaarsjes aan, cd-tje op, warm eten, gezellig!!

Herkenbaar! Vooral het gevoel dat je echt naar buiten moet voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt niet depreessief van de zomer, wordt er juist wel vrolijk van, maar of ik er echt van houd, nee. Vooral niet als het zo enorm benauwd is en binnnen een week 10 graden verschil. Het ergst vind ik dat mensen kennelijk vinden dat je niet wit kunt zijn in de zomer. Ik heb nogal een gevoelige huid, die alleen met veel moeite bruin wordt. En asl ie eenmaal bruin is, is dat zo weer verdwenen als ik het niet bijhoudt. Ik krijg ook legio moedervlekjes van de zon. Vaak wordt er aan mij gevraagd of ik ziek ben, omdat ik zo wit ben, zucht. Zomers wordt dat alleen maar erger. Nee geef mij de knusse herfst/winter/lente maar!
Ik herken het niet, maar dat komt misschien omdat ik niet het gevoel heb dat ik er per sé op uit moet.



Wij blijven rustig de hele dag op bed liggen lezen als we daar zin in hebben. Als het echt aangenaam weer is (zo'n lekker zacht zomerbriesje) ga ik er zeker wel naar buiten, als ik daar zin in heb. Boodschappen doen, de stad in, terrasje, dat soort dingen.



Maar je zult mij nooit aantreffen op een strand in de brandende zon zonder enige schaduw. Dáár ga ik me wel slecht van voelen, en is ook superslecht voor je huid.



Ik denk dat wij in NL niet goed snappen hoe je met de zomer om moet gaan, omdat het hier zo vaak koud is (en daar heb ik dus echt een hekel aan!). In zuidelijker landen houden ze een siesta, en gaan ze lekker in de schaduw zitten, op die manier is een zomer heerlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het - in het dagelijkse leven - zo'n taboe-achtig onderwerp is; zelf heb ik hier al enkele jaren last van en het wordt helaas steeds erger (ben er nu "gewoon" ook écht depressief bij, wat het natuurlijk nog moeilijker maakt. Door bepper's post ben ik gaan googlen op 'Reverse Seasonal Affective Disorder" en dan vind je er veel meer over.



Overigens, ik heb hier enkele jaren geleden ook eens een topic over geopend en wat mij opvalt is, dat zo rond juli de berichten minder worden (misschien omdat men er niet zo "actief" mee bezig wil zijn, zodat het niet zo erg voelt....).



Persoonlijk heb ik heel veel moeite met juli en augustus. De luttele keren dat ik de deur nog uitga, voelt het felle licht als een " aanval" en dan al dat lawaai buiten.



Ik gun iedereen die van de zomer houdt, een hele mooie zomer, maar ooooooooooooooooooooooh, wat zal ik me weer normaal en gelukkig voelen als het heerlijk donker is, regent en waait (en dan wéten dat dat nog enkele maanden zal duren, dat sleept me hier doorheen)



Ik wens iedereen die hier last van heeft sterkte en voor "straks" : een heerlijke, frisse, zuurstofrijke herfst . Want meiden, die gáát er komen...
Alle reacties Link kopieren
ik snap het ook wel...



Hou erg veel van de zomer maar woon nu sinds een tijd in een flat middenin de stad zonder tuin, ben mn rijbewijs kwijt en heb 2 kittens die ik niet te lang alleen kan laten, werk fulltime op kantoor een vrij zware baan (behalve in de vakantieperiodes)...

Nu is het mooi weer en dan denk ik echt: Je moet gaan zwemmen (zalig) of barbequeen! je vrienden opzoeken!



Aangezien dit nu allemaal even moeilijk is verlang ik naar de winter waarin je gewoon lekker dagen lang binnen kan hangen, lekker koken zonder dat je je keuekn uitbrand en heerlijk op de bank wegzinken met een pot thee en een boek. Je hoeft je niet druk te maken dat je nog bruin moet worden, want je zit onder een laag kleren verstopt en je kan als je er niet uitziet een laag make up opdoen dat je er uit ziet als de eerste de beste covergirl zonder dat het van je gezicht afsmelt...



Maar als er wel middelen zijn (vlakbij het strand wonen, je rijbewijs terughebben, een heerlijke tuin hebben, genoeg vrije tijd, een baan buiten) dan kan de zomer hartstikke leuk zijn!!! vind ik dan.Toch mag nu de herfst inderdaad komen van mij.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben nogal een buitenmens. Ook in de winter, ook als het regent. Dan geef ik er toch de voorkeur aan als het een beetje droog is :-)

Heerlijk om in de tuin te zitten en te kijken naar de bloemetjes en de bijtjes. Daar word ik rustig van.

Dat heeft niets te maken met een gemaakte hype.



Ik verrast me nogal dat er ook mensen niet-blij kunnen worden van waar ik zo blij van wordt. Maar goed, waarom ook niet.



Maar Emma, wat doet het er toe wat anderen vinden? Ga lekker op de bank zitten. Als je bruin toch een mooi kleurtje vindt, maar er niet voor in de zon wil zitten, neem je het uit een spuitbusje.

Ik krijg de indruk uit je verhaal dat je eigenlijk heel blij bent met wie je bent en wat je doet, maar dat het de reacties van anderen zijn die het voor jou moeilijk maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met verbazing in een reactie ergens aan het begin van deze discussie dat men denkt dat zomerdippers eigenlijk depressievelingen zijn, die zich 's winters beter kunnen verstoppen dan 's zomers en daarom een hekel hebben aan de zomer.



Wat een flauwekul zeg. Ik lijd al jaren aan de zgn. zomerdip, maar ben allesbehalve depressief en ook nooit depressief geweest. Ik heb in veel dingen interesse, heb een behoorlijk zelfvertrouwen en wil heel graag allerlei dingen doen. Zowel 's winters als 's zomers. Maar al die dingen die ik graag zou willen doen kan ik niet als het zo idioot warm is dat ik me er lichamelijk beroerd van voel.



Verder vind ik het wel degelijk een hype om de zomer fijn te moeten vinden. Hoe vaak word je scheef aangekeken als je zegt dat je geen zin hebt om buiten te zitten en word je als het ware gepusht om lekker buiten te gaan barbecuen en dat soort dingen. Als je zegt dat je verlangt naar de herfst, maken mensen een bepaald gebaar lang hun voorhoofd alsof je niet goed snik bent.



Ik wil alleen maar zeggen mensen: gun elkaar je specifieke dip. Ik heb respect voor de narigheid van de winterdippers en probeer me daar oprecht in te verplaatsen (alhoewel het wat mij betreft een week kan regenen zonder dat ik daar depri van word, ik let er niet eens op, ben altijd bezig). Maar gun ons zomerdippers dan alsjeblieft ook onze zgn. eigenaardigheden. Niet iedereen is gelijk, vrijheid blijheid.

Overigens is dit tegenwoordig een item dat nogal in de belangstelling staat, ik las ergens dat een onderzoek heeft aangetoond dat er zelfs meer zomerdippers zijn dan winterdippers. En aan een winterdip kun je met een lamp tenminste nog wat doen. Wij kunnen die zon daarentegen niet een dagje uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
Hoera! Het is 1 september geweest; de meteorologische herfst is begonnen!



En wat word ik blij als ik de KNMI voorspellingen voor de komende dagen lees: De middagtemperaturen komen niet meer boven de 20 graden uit, er wordt veel regen en harde wind verwacht, en 's nachts is het lekker koel. Dat wordt dus heerlijk slapen onder mijn dekbedje. Welterusten!
Alle reacties Link kopieren
up
Alle reacties Link kopieren
?



Nooit gedacht dat dit zou kunnen bestaan!

Ik ben lichtelijk onder shock, ik zit al sinds december de bolletjes uit de grond te kijken en juich en jubel (niet hardop hoor...) bij elke zonnestraal.

Weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Ja guinevieve dit bestaat echt.

Dr zijn mensen die een hekel aan hitte hebben, net zoals er mensen zijn die een hekel aan kou hebben.

Het vervelende is dat je het zo moet uitleggen aan mensen, ze kijken je idd aan alsof je knettergek bent.

En de vraag die ik echt HAAT is; zit je met dit mooie weer nou binnen??
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die een zomerdip hebben. Ik ben juist, sinds de temperatuur weer boven de 10 graden is en de zon schijnt, echt weer een leuker, gezelliger, vrolijker mens dan in die lange koude donkere winter. Wat me ook wel natuurlijk lijkt; de mens en alle flora en fauna hebben zonlicht en warmte nodig om te kunnen leven.

Hoe dat andersom werkt, dat mensen snakken naar donker en kou, is me een raadsel. Iemand hier die een wetenschappelijke verklaring heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik snak niet naar donker en kou hoor, maar vind de winter altijd wel een gezellige tijd. Ik vind het bijvoorbeeld ook niet erg om 's avonds in het donker thuis te komen van mijn werk. Lekker de verwarming aan, kaarsjes aan, gewoon heel knus. Ik kan dus wel begrijpen dat mensen fan zijn van de winter. Die sneeuw was dan weer drie keer niks. Een weekje is leuk, maar dit was teveel van het goede. De lente is mijn favoriete seizoen. Vind ik lekkerder dan de zomer. Die snikhitte vind ik niet prettig.



Een zomerdepressie heb ik absoluut niet, maar ik heb wel begrip voor mensen die niet van de zomer houden.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven