Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij... Ik hou ervan en ik hou er tegelijkertijd niet van. En de reden dat ik er niet van hou is omdat je er in NL wel van móet houden.



Toen ik nog vloog (was stewardess), ging ik regelmatig naar de zon en naar het strand. Als dan de lente in Nederland aanbrak had ik niet dat opgefokte gevoel van 'het iets moeten'. Ik was toch al bruin, altijd; het hele jaar door. Ik voelde mij er lekker rustig onder. Nu ik even niet meer vlieg krijg ik meteen weer die onrust. Je móet wel genieten he.



Wat de zomer misschien voor sommige onder ons lastig maakt is het gevoel, wanneer het mooi weer is, dat je uitbundig moet zijn, dat je maandag op kantoor wel iets te vertellen moet hebben, dat je voor een heel seizoen van 'happy de peppie' dingen staat (festivals, koninginnedag, awakenings, dancevalley, strandfeesten, BBQ's etc..etc..). En dat kan soms benauwend werken.



Daarom hoop ik dat het vanaf nu heel erg mooi weer blijft. Waarom? Als het vanaf nu zo blijft als het is... dan wordt het minder speciaal. Als het minder speciaal is dan zijn we ook niet meer zo opgefokt. Dan hoeven we niet perse elk zonnestraaltje op een terras door te brengen... Zodra er weer weken van regen voorbij komt en dan ineens weer 2 dagen 25C dan vind ik de gekte ook vervelend.



Dus... laat het maar lekker zo blijven... dan zijn we al snel wat minder hysterisch allemaal...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zich wel blij dat de zon weer schijnt en dat het zo lekker ruikt als ik buiten kom. Toch herken ik het wel dat van je wordt verwacht dat je extra sociaal doet in de zomer, elk weekend alleen maar ontzettend leuke dingen doet en er levendig sociaal leven op na houdt. Het is niet zo dat ik het gevoel heb dat je niet gewoon mag doen wat je zelf wilt. Als je met een boek op de bank wil zitten de hele dag is dat natuurlijk prima. Ik vind dat dan bij iedereen anders ook reuze normaal. Maar ik zou voor mezelf willen dat ik wel aan dat perfecte-zomerse-leven zou voldoen en als dat even niet lukt dan roept dat toch wel weer een gevoel van eenzaamheid op.



Daarbij is voor mij 25 graden ook wel de max..
Heel herkenbaar. Ook hier een echt wintermens. De korte dagen, lekker vroeg naar bed, rustig op straat en een heerlijke temperatuur.

Ha ha noorderling, de-je-moet-wat-leuks-gaan-doen-terreur.

En dan dat gezeik : wat een lekker weertje he. Alsof je niks beters te doen hebt.

Daarnaast kan ik niet tegen warmte, voel me daar echt niet lekker bij. Kan niet wachten tot het weer eind september is.
Oh wat vind ik dit een leuk onderwerp. Dacht dat ik echt de enigste was die niet blij is met de zomer. Herkennen jullie ook dat gevoel van onveiligheid, kan het niet zo goed uitleggen maar ik loop bijv. liever met mijn hondje in de winteravond langs het park dan nu het warmer en licht is. Gewoon meer tuig op straat, meestal nog in groepen en luidruchtig en opgefokt door de zon misschien.

En het gevoel dat er maar geen einde aan de dag komt.

Ik heb me voorgenomen als straks een van de buren weer roep: 'wat een weertje he" dat ik dan nee zeg. Waarschijnlijk bellen ze gelijk de blauwe wagen.
Alle reacties Link kopieren
de blauwe wagen??? Dat klinkt behoorlijk angstaanjagend, wat doet zo'n wagen? :-)
Dat is de overvalwagen van de politie, je bent toch bijna staatsgevaarlijk als je zegt niet van de zomer te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ìk denk dat het bij mij deels ook te maken heeft met overgewicht, ouder worden, allemaal blote topjes hempjes, waar je dan weer geconfronteerd word met je uiterlijk (onzekerheid).

Maar buiten dat vind ik de hitte gewoon vreselijk, bij alle kleine inspanningen gutst het zweet van mn lijf.

Herkent iemand hier ook het vreemde gevoel van de eerste zomerse dag met slippers naar buiten te gaan, (een soort gevoel van dat je met je blote billen naar buiten moet)?

Ik heb dat vooral in het begin van de zomer, naar mate de zomer vordert word het iets minder...
Alle reacties Link kopieren
is het nu hempjes, of hemdjes?? hahahaah nu ik het terug lees begin ik te twijfelen
Alle reacties Link kopieren
Niemand zo blij als ik dat het zonnetje weer schijnt en het weer lekker licht is buiten.

Ik zou wel met een van de zomerhaters een duo-baan en een duo-woning willen.

Dan neem ik de zonnige half jaren en de ander de donkere maanden. Wie wil?
Ik zou liefst gedurende onze winterperiode in Nieuw Zeeland of Australie willen kunnen wonen, alles om die ellendige donkere dagen maar te ontvluchten.
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo, ik was eerder.....
Alle reacties Link kopieren
Elninjo, dat wil ik ook wel.... ;)



Want ik heb geen hekel aan de zomer... in tegendeel. Ik heb alleen een hekel aan het gevoel dat je met een noodgang van de zomer móet genieten.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig kan ik wel van dit weer genieten!

Maar inderdaad, de eerste dagen zon met dat hysterische gedrag en korte rokjes. Come on..



Een terrasje vind ik nu ook heerlijk, maar niet iedere avond! s' Avonds binnen zitten met een (rood!) wijntje en een goede film op tv vind ik ook in de zomer heerlijk.



Toch geniet ik meer van de lente. Ontluikende bloemen, lekkere temperatuur, vrolijke mensen..heerlijk.

Oh, en wat ik ook zo lekker vind: de geur van stenen als het geregend heeft na een zonnige dag!



De zomer vind ik in NL al snel te plakkerig..



Zoals al eerder gezegd: het moet gewoon zo blijven. Dan gaat het hele bijzondere er ook weer af en kan ik gewoon broeken aan. Op de een of andere manier vinden mensen het abnormaal dat ik broeken aan heb met dit weer.. I don't think so.
Vandaag weer zo bloedheet gehad op mijn werk (thuiszorg) Loop je al te puffen omdat je 8 mensen moet douchen en dan is het al zo warm .

Natuurlijk vind ik de natuur wel mooi, prachtig die bomen in de bloei, het verse gras enz. Het is meer mijn gevoel, lichamelijk als geestelijk. Ik kan gewoon niet tegen warmte, wordt hondsberoerd en in mijn werk moet je toch netjes

(niet te bloot) aangekleed zijn.

Kan niet wachten tot het weer september is......
Alle reacties Link kopieren
Lammy, ik herken helemaal wat je beschrijft als " het gevoel dat er maar geen einde aan de dag komt". Die buitensporige dosis licht die er continue is. Nou komt het ook wel omdat ik in een huis en met name een woonkamer met enorm veel lichtinval woon. Voor mij is het ook wel zo dat de nare dingen die ik tot nu toe in mijn leven heb meegemaakt, het overlijden van mijn vader vroeger, het verongeluken van een familielid, een depressie, allemaal heb meegemaakt in de lente. De geur van bloesem bijv. brengt mij altijd 20 jaar terug in de tijd. Geef mij maar de donkere avonden met kaarsjes, een warme trui en een glaasje port. Lekker veilig.
En het duurt nog zo lang he woestje. We slepen ons er maar door heen.
Alle reacties Link kopieren
oh,wat ben ik blij...................zo blij........Ik stort elk jaar in als het voorjaar wordt.Om vervolgens 1 september weer geheel op te bloeien.Ik HAAT de zomer.Het heeft met mijn karakter te maken,ik kan er niets aan doen.Inderdaad geen psycholoog snapt deze gevoelens.Zou het er mee te maken kunnen hebben, als je in de winter geboren bent?Zomers sta ik altijd te trappelen voor de nachtdienst.Heerlijk.Thuiskomen om 8 uur smorgens,lekker je mandje in,en tegen de tijd dat je opstaat is die (heerlijke) zomerse dag al weer voorbij.Ik gun de zonaanbidsters onder ons,het mooiste weer vd wereld,maar voor mij hoeft het echt niet!!! Gordijnen dicht,kaarsen aan,erwtensoep,hagel,sneeuw,gure wind,kom maar op!!!!!!
quote:binkie13 schreef op 17 april 2009 @ 11:49:

oh,wat ben ik blij...................zo blij........Ik stort elk jaar in als het voorjaar wordt.Om vervolgens 1 september weer geheel op te bloeien.Ik HAAT de zomer.Het heeft met mijn karakter te maken,ik kan er niets aan doen.Inderdaad geen psycholoog snapt deze gevoelens.Zou het er mee te maken kunnen hebben, als je in de winter geboren bent?Zomers sta ik altijd te trappelen voor de nachtdienst.Heerlijk.Thuiskomen om 8 uur smorgens,lekker je mandje in,en tegen de tijd dat je opstaat is die (heerlijke) zomerse dag al weer voorbij.Ik gun de zonaanbidsters onder ons,het mooiste weer vd wereld,maar voor mij hoeft het echt niet!!! Gordijnen dicht,kaarsen aan,erwtensoep,hagel,sneeuw,gure wind,kom maar op!!!!!!Ik ben midwinter geboren maar ik HAAT winters en ik HAAT donker. Ik zou ook nooit nachtdienst willen want dan zie ik helemaal geen daglicht meer. Ik ben 'n echte lichtliefhebber. Zelfs nu het grauw en grijs is buiten ziet het er niet zo somber meer uit met al die fris groene blaadjes aan de bomen.
Ik ben in de zomer geboren dus het heeft er niet mee te maken wanneer je bent geboren.

Vind het vandaag weer wat lekkerder, kon die hitte gewoon niet meer aan. En dan moet de echte zomer nog beginnen.

Zoals ik al eerder schreef, de natuur vind ik heel mooi nu.
Alle reacties Link kopieren
Zodra de zomer begint, begin ik al te reken:, hoeveel maanden te gaan voordat het weer herfst word?

Het is bij mij alles bij elkaar, de hitte, het plakkerige, alle "blij" geklede vrouwen/meiden.

En ik met mn over gewicht hul me het liefst in zo donker mogelijke kleding, liefst zwart, oogt wat slanker,maar maakt tegelijkertijd dat je het nog warmer krijgt!



En dan heb je ook nog het gevoel een beete kleur te moeten hebben, want als het 30 graden word en je toch weer dat hemdje aan moet, is het weer geen gezicht met van die witte melk armen

Pfff laat die zomer aub snel voorbij gaan...
Ik dacht echt dat ik de enige was met dat 'moet-gevoel'! Ik heb het trouwens ook weer omgekeerd, in de winter. Als het dan weer zo vroeg donker wordt word ik juist dáár weer depressief door.
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenning! Ik heb ook een ontzettende hekel aan de lente en de zomer. Ik tel de dagen af tot eind augustus, begin september. Dat voelt voor mij als 1 januari, het begin van een nieuw jaar. Als het elke dag wat eerder donker wordt, het nieuwe televisie seizoen begint, de vakanties voorbij zijn.



Zelf weet ik wel de reden waarom ik zo'n hekel heb aan zonlicht. Ik heb dit mijn hele leven al en dacht altijd dat ik gewoon raar was. Maar tijdens een therapie sessie enkele jaren geleden werd duidelijk waardoor het komt, het heeft te maken met mijn vroege jeugd.



Tijdens de lentemaanden heb ik al een onrustig gevoel, dan hangt de zomer als een naderende donderwolk (hihi) boven mijn hoofd. Het ergste moet dan nog komen. Inderdaad, het gevoel wat hier eerder is beschreven, je moet er op uit, je moet vrolijk zijn, je moet zomerkleding dragen, je moet dit, je moet dat.



Ik ken werkelijk niemand in het echt die net zo'n afkeer heeft van de zon als ik. Ja, vollop mensen die hitte niet fijn vinden, maar niemand die me begrijpt als ik zeg dat ik het fijn vind als het zo vroeg donker is, of wanneer het regent. Erg fijn om hier te lezen dat er meer zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ja Suusy je bent gelukkig niet de enige hhahaha

Het is idd moeilijk om in real live mensen te vinden die dat gevoel ook hebben..

Ik vond dit ook een heel herkenbaar topic.

Ik denk dat het bij mij ook meerdere factoren zijn die mee spelen.

Ik heb in het verleden ook nare dingen mee gemaakt die meestal in de zomer waren...

En ik denk nu ook dat het ouder worden, en overgewicht een rol spelen, je MOET bloter gekleed enz.

Ik merk dat ik daar ook veel moeite mee heb, en ook met het overgewicht je zo zweterig plakkerig voelt, en ik ben dan bijna niet vooruit te branden.



Al met al, doe mij maar de heerlijk herfst winter, lekker laarzen en dikke jas, lekker veilig.....
Alle reacties Link kopieren
Oh en ja ik tel ook de dagen maanden af.

Nog ff ongeveer 3 maanden doorbijten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit juist helemaal niet. Ik ben dol op de lente, zomer en de herfst. De winter kan voor mij niet snel genoeg voorbij gaan --> is mij véééél te koud. En ik heb een hekel aan kou.



Waar ik overigens nog een veel grotere hekel aan heb is neerslag (in alle soorten en maten) en wind. BAH! Het enige dat ik leuk vind aan de wintermaanden zijn de feestdagen. Sinterklaas vind ik heel leuk (Ik werk ook elk jaar een paar dagen zwart in die periode) en Kerstmis en Oud en Nieuw vind ik heel gezellig, maar als het 1 januari is mag het van mij wel weer lente worden.

Heerlijk dat zonnetje en die bomen waar bladeren aan beginnen te groeien enzo.... Heeeeeeeeeeeerlijk...



Nu heb ik geen winterdip, maar ik merk aan mezelf dat ik veel vrolijker in mijn vel zit als de zon weer vaker schijnt (en dan hoeft het niet eens bloedheet te zijn, als die zon zich maar gewoon laat zien). Ik hoef niks, ik moet niks, ik doe lekker waar ik zelf zin in heb (nou ja.. je moet natuurlijk wel eens wat, maar niet in mijn vrije tijd!!)...

Als ik lekker buiten wil zitten doe ik dat, als ik binnen wil zitten doe ik dat ook.

Ik heb dan wel geen uitbundig sociaal leven, maar zelfs dan zou ik iets alleen doen als ik het leuk vond en niet omdat het moest!



Maar goed... voor de zomerhaters --> Succes de komende maanden want ik hoop voor mezelf natuurlijk dat het prachtig weer gaat worden (=veel zon en lekker warm), maar dat houdt wel in dat jullie dan dus erg moeten afzien...



Waar ik eigenlijk nog wel voor ben is dat iedereen zijn eigen stukje weer kan meenemen Dan heb ik gewoon het hele jaar door zon met een temperatuurtje van rond de 25 graden (nooit meer regen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven