Ik voel me onveilig...

24-11-2011 20:29 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden woon ik in een grote stad, helemaal leuk, maar nu even niet...

De laatste weken is er in mijn buurt een bende actief die mensen 's nachts aanvalt en berooft. Ze maken veel slachtoffers, sommige liggen nog steeds in het ziekenhuis. Ik kon het tot nu toe relativeren omdat het voornamelijk middenin de nacht gebeurde (en dan lig ik in bed) en een paar straten verderop. Maar vannacht is er iemand aangevallen die ik ken, praktisch voor mijn deur. En nu begin ik hem toch te knijpen. Ik merkte dat ik net toen ik naar huis liep echt bang was en ik zie er enorm tegenop om de komende dagen 's avonds de deur uit te gaan. Maar ik wil me ook niet laten regeren door angst. Iemand tips of geruststellende woorden?
geruststellende woorden? nee, "gewoon" niet meer 's avonds de deur uitgaan iig niet alleen. Denk dat je in dit geval even naar je gevoel moet luisteren ipv je verstand.
Ik woon gewoon in west-Europa. Toen ik hier kwam wonen werd me verteld dat er hier heus wel eens wat gebeurde, maar vrijwel nooit in mijn wijk. Vervolgens kwamen er dan tips als "loop niet 's nachts alleen door een onverlicht park" en "loop niet opzichtig met dure spullen rond". Joh . Dat soort dingen deed ik allemaal niet, dus ik dacht: het zal allemaal wel meevallen. En dat doet het dus niet. Er is niets waarmee ik mezelf kan verdedigen, er zijn ook kleine groepjes aangevallen. Dat geeft een heel kwetsbaar gevoel.

Misschien moet ik toch maar taxi's gaan inschakelen. Wordt een dure grap, maar dat is mijn veiligheid me wel waard. Ik baal er wel van, het is hier om half vijf al donker dus mijn bewegingsvrijheid wordt enorm beperkt. Maar er zit niets anders op.
?
quote:Sylphide75 schreef op 24 november 2011 @ 21:30:

[...]

Of in L.A? Ik ken dergelijke verhalen van een vriend die daar heeft gewoond, echt verschrikkelijk.

In de VS is pepperspray Heul Erg legaal (in ieder geval in de staat waarin ik woon). Ik ken meiden die het aan hun sleutelbos hebben hangen.
quote:Conundrum schreef op 24 november 2011 @ 21:43:

Hoelang moet je daar nog blijven liquorice?Ongeveer een maand.
quote:Liquorice schreef op 24 november 2011 @ 21:40:

Ik woon gewoon in west-Europa. Toen ik hier kwam wonen werd me verteld dat er hier heus wel eens wat gebeurde, maar vrijwel nooit in mijn wijk. Vervolgens kwamen er dan tips als "loop niet 's nachts alleen door een onverlicht park" en "loop niet opzichtig met dure spullen rond". Joh . Dat soort dingen deed ik allemaal niet, dus ik dacht: het zal allemaal wel meevallen. En dat doet het dus niet. Er is niets waarmee ik mezelf kan verdedigen, er zijn ook kleine groepjes aangevallen. Dat geeft een heel kwetsbaar gevoel.

Misschien moet ik toch maar taxi's gaan inschakelen. Wordt een dure grap, maar dat is mijn veiligheid me wel waard. Ik baal er wel van, het is hier om half vijf al donker dus mijn bewegingsvrijheid wordt enorm beperkt. Maar er zit niets anders op.Jee zeg, nu word ik wel nieuwsgierig in welk land dat dan is. Wil je dat vertellen?
quote:Sylphide75 schreef op 24 november 2011 @ 21:47:

[...]

Jee zeg, nu word ik wel nieuwsgierig in welk land dat dan is. Wil je dat vertellen?*poef*
quote:Liquorice schreef op 24 november 2011 @ 21:40:

Misschien moet ik toch maar taxi's gaan inschakelen. Wordt een dure grap, maar dat is mijn veiligheid me wel waard. Ik baal er wel van, het is hier om half vijf al donker dus mijn bewegingsvrijheid wordt enorm beperkt. Maar er zit niets anders op.Ah, oke, in die richting dacht ik al ja. Pff, echt shit voor je. Ik zou daar ook bang zijn (wie niet?). Gelukkig hoef je niet lang meer te blijven, dat scheelt al.
Een maand taxi's nemen is te overzien toch?
Lijkt me ook, al is het wel duurder dan openbaar vervoer, maar het is wel veilig.
ik was ook al nieuwschrierig en had een stad bij elkaar gegoogled, maar ik had het dus fout.

Ik wist niet dat waar jij zit het zo gevaarlijk kan zijn. Misschien is het voor een maand financieel aantrekkelijker om een deal te maken met een youghthostel in een beter stuk van de stad dan steeds taxi's te nemen?
quote:aaaanne schreef op 24 november 2011 @ 21:53:

ik was ook al nieuwschrierig en had een stad bij elkaar gegoogled, maar ik had het dus fout.

Ik wist niet dat waar jij zit het zo gevaarlijk kan zijn. Misschien is het voor een maand financieel aantrekkelijker om een deal te maken met een youghthostel in een beter stuk van de stad dan steeds taxi's te nemen?Ik woon op kruipafstand van alle plekken waar ik zoal moet zijn gedurende de dag. Verhuizen zou meer reistijd betekenen en ik weet ook niet of ik me veiliger zou voelen. Maar ja, een taxi nemen voor een stuk dat je in tien minuten kunt lopen, het voelt zo maf en overbezorgd.
.
Ik krijg net te horen dat mijn universiteit een gratis taxiservice aan gaat bieden voor studenten in de bewuste wijk (ik dus). Phew, dat scheelt al enorm. Als ik 's avonds uitga neem ik wel een gewone taxi. Het blijft een eng idee dat er 's avonds enge mensen onder mijn raam doorlopen maar de kans dat ik ze tegenkom is in ieder geval iets kleiner. Gelukkig woon ik hoog...
Oh als het op kruipafstand is zal de taxi ook wel niet al te duur zijn. Kan me voorstellen dat het stom voelt. Maar misschien wel beter save dan sorry.
Ik lees hier veel tips over pepperspray ed en wil daar toch voor waarschuwen. Het gebeurt namelijk regelmatig dat slachtoffers uiteindelijk aangevallen worden met hun eigen 'wapen'. Wees dus altijd voorzichtig met dat soort dingen en hou het alleen bij je als je zeker weet dat je snel genoeg bent om als eerste te spuiten en sterk genoeg om het niet af te laten pakken. De politie gebruikt het, en zij krijgen er allemaal eerst training in voor ze er mee de straat op mogen. Dat is niet voor niets...
)
Pepperspray is in Nederland inderdaad verboden. Het valt onder de zwaarste categorie wapens die er bestaan.

Het kopen en bij je hebben van pepperspray geeft misschien wel een veilig gevoel. Maar dat is een vorm van schijnveiligheid. Zonder juiste training is het erg lastig om met pepperspray goed te richten en de juiste persoon te raken.

Er kleven heel veel nadelen aan pepperspray:

- Erg lastig richten,

- Met een kleinbeetje wind is het nog lastiger richten,

- In besloten ruimten beperkt bruikbaar,

- Werkt niet meteen,

- Werkt niet bij iedereen,

- Doelwit kan de straal afweren,

- Je raakt zelf besmet door de straal en bent daardoor erg kwetsbaar,

- De spuitbuis word afgepakt,

- De dader wordt slachtoffer,

Pepperspray brengt ook gezondheidsrisico's met zich mee. Er zijn gevallen bekend van mensen die blind zijn geworden na gebruik hiervan. Ook mensen met luchtwegaandoeningen kunnen te maken krijgen met levensbedreigende benauwdheidsklachten.

De dader kan dus aangifte doen tegen het slachtoffer waardoor de rollen worden omgekeerd. Wanneer er echt sprake is van een noodweersituatie zal de rechter geen straf opleggen voor mishandeling van de dader. Maar de rechter kan wel een straf opleggen voor het in bezit hebben van pepperspray. De maximum straf die de wet beschrijft is 3 maanden gevangenisstraf of een geldboete van ¤7600,-

Je hebt het over een bende/groep die aanvalt en berooft. Tegen een hele groep doe je als individu niets. De hele groep bespuiten met pepperspray zal ook niet werken. Heb je er 1 bespoten, tegen de tijd dat je 2 wilt bespuiten heb je al een gebroken neus en ben je al je voortanden kwijt.

Pepperspray is voor zelfverdediging een zeer ongeschikt wapen. Een wapenstok, stroomstootwapen, vuurwapen of een hond heeft veel meer effect en werkt veel sneller. Als je goed oplet zul je zien dat pepperspray meestal in combinatie met een ander geweldsmiddel word gebruikt.

Veiligheid creëer niet met alleen wapens. Veiligheid hangt af van je eigen gedrag, rekening houden met onvoorziene situaties en voorzorgsmaatregelen die je neemt. Verder kijken dan je neus lang is en proberen te voorkomen dat je in onveilige situaties terecht kunt komen. Een gezonde dosis angst is nooit slecht.
Hoi Liquorice,

Lukt het nu met de taxi's?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven