Ik wil schrijven maar weet niet hoe

11-06-2024 11:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje gekke titel, maar ik ben erg introvert en heb steeds meer de behoefte om alle gedachten die in mijn hoofd zitten, op te schrijven. Deels om het uit mijn hoofd te krijgen en overzicht te krijgen over alle gedachten/inzichten die ik heb. Deels ook om gebeurtenissen, ervaringen en gevoelens niet te vergeten. Sinds ik moeder ben word ik zo geleefd voor mijn gevoel, en ik vergeet heel veel dingen die ik me later zo graag zou willen herinneren.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit ga doen. Ik wil het alleen voor mezelf opschrijven, als een soort dagboek, dus ik wil dat niemand het kan lezen. Ik wil het graag typen, op papier schrijven heb ik het geduld niet voor. Ik zit te denken om mails naar mezelf te typen, maar misschien heeft iemand anders ideeën? Hoe doe jij dit? Hou je een document bij? En schrijf je op vaste momenten of gewoon wanneer het je uitkomt? Ik weet ook niet echt waar te beginnen. Dus alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik whatsapp wel eens naar mijzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt naar jezelf mailen, maar je kunt ook een word-document aanmaken en dat vergrendelen met een wachtwoord.
Verder gewoon beginnen. Schrijven is zo persoonlijk, ik denk dat je zelf moet ervaren wat voor jou werkt. Het kan wel helpen om in het begin een timer te zetten op 5 of 10 minuten en in die tijd aan een stuk te schrijven. Dat helpt om er niet te veel bij na te denken wat je schrijft, maar gewoon vanuit je gevoel zonder remmingen te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien gewoon beginnen, en jezelf trainen. Op een leuke en laagdrempelige manier. Sluit iedere dag je dag af met drie zinnen in je notebook. Je merkt vanzelf wel of je de behoefte voelt om uitgebreider te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een speciaal document op mijn Google drive, zo kan ik er altijd bij en een notitieboekje voor schrijven (maar daar heb jij verder niks aan).

Wat mij helpt met beginnen is een fijne omgeving creëren. Dus ergens in een cafeetje met een kop koffie of wat eten, thuis met een speciale playlist voor schrijven en een lekkere kop thee.

Soms denk ik lang na over hoe ik iets opschrijf, maar vaker zet ik een timer en begin ik gewoon met schrijven. Een lange tijd heb ik morning pages gedaan; elke ochtend twee pagina's vol schrijven met wat-dan-ook, soms zelfs alleen wat geschets. Dat hoeft niet mooi, maar is een fijne manier om je hoofd leeg te maken 's ochtends.

Ik eindig vaak met een dankbaarheidslijstje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Via AI kan je tegenwoordig heel gemakkelijk mindmaps maken, zou dat wat voor je zijn? Dan hoef je alleen maar steekwoorden op te schrijven. Als je Googled op AI mindmap maken dan krijg je een paar suggesties van mogelijkheden die je kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf al jaren elke ochtend bij het ontbijt. Tussen mijn koffie en de bak muesli. Dat vind ik een fijn moment omdat mijn hoofd dan nog niet zo vol zit. Heb grote schriften en schrijf met vulpen. Maar met laptop kan natuurlijk ook. Ik zet pen op papier en schrijf alles wat in me opkomt. Denk er niet bij na, het hoeft niet mooi of goed of zelfs zinvol te zijn.
Heel vaak is het niet meer dan geleuter over dagelijkse dingen. In moeilijke tijden heeft het me erg geholpen om zaken op een rijtje te zetten en soms ook van me af te schrijven. Ik heb ook meer inzicht in mezelf gekregen. Die momenten ontstonden altijd vanzelf, tijdens het schrijven. Ik kan dat niet afdwingen. Go with the flow.
Ik schrijf dit niet om herinneringen te bewaren en gooi de schriften weg als ze vol zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begonnen met een simpel schriftje, als ik dan iets in m'n hoofd had schreef ik het op, als ik savonds thuis op de bank zat schreef ik het op. Geen verhaal, gewoon lukraak schrijven wat op dat moment in m'n hoofd zat. Dat haalde al veel chaos en ruis weg uit m'n hoofd.

Nu maak ik gebruik van een moodjournal en soms stuur ik mezelf een whatsapp als ik onderweg of op het werk ben bv.
Merk dat schrijven echt voor verlichting kn zorgen, de scherpe randjes zijn er dan wat af.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
De app Daylio heeft een dagboek functie met wachtwoord. Je kan ook je stemming van die dag en je activiteiten ingeven met icoontjes.
impala wijzigde dit bericht op 11-06-2024 14:28
0.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schrijven is fijn en goed. Ik merkte dat ik minder snel een schriftje pakte of achter de laptop ging, mede omdat het de bedoeling is alles er uit te gooien en ik nooit zou willen dat iemand dat per ongeluk leest. Gewoon alle hersenspinsels zonder dat het een echt samenhangend verhaal is. Ik heb daarom een 'veilige map' aangemaakt op mijn telefoon ( Samsung ) en daarin schrijf ik via Samsung Notes en sla ze daar op.

Succes. Ik hoop voor je dat het je zal helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak een baby/peuter boek evt digitaal dus met foto's.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic is pas al geweest.
Er bestaan dagboekapps.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het probleem niet geloof ik. Je wil typen, dan open je toch gewoon een leeg Worddocument? En dan maak je een map "dagboek" waar je alle schrijfsels in opslaat.
Je wordt pas nat als het regent

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven