ik zoek een ritme!
vrijdag 11 maart 2011 om 17:58
De laatste maanden is mijn ritme behoorlijk zoek. Na de feestdagen, vakantie, de eerste maanden van de zwangerschap (moe, misselijk, ellendig) ben ik mijn ritme kwijt. Omdat mijn zoontje naar school moet sta ik nog wel op en ben ik het eerste uur wel bezig. Als ik moet werken is er geen probleem, dan kan ik de discipline wel opbrengen om mezelf nuttig te maken. Maar op mijn vrije dagen krijg ik mezelf niet in beweging.
Ik hang achter de pc/ tv, doe alleen het hoogstnoodzakelijke (afwasmachine/ was/ boodschappen/ stofzuiger erdoor) en ben doodmoe tegen de tijd dat ik zoon weer uit school moet halen. Vandaag ook: de enige actie tussen negen en drie was de vaatwasser (vijf min) en boodschappen (ruim een uur).
Gevolg: ik voel me doodop, kom amper buiten (voorheen juist heel veel met super energieke zoon, maar die gaat nu naar school) het huis is onder de oppervlakte gewoon een bende, weet niet meer waar ik moet beginnen. Lig het liefst om 20.00 al in bed,
Maw: ik ben op zoek naar een schop onder mijn kont, icm wijze woorden en het liefst ook nog tips voor een dagritme/ schoonmaakrooster. Alvast bedankt!
Ik hang achter de pc/ tv, doe alleen het hoogstnoodzakelijke (afwasmachine/ was/ boodschappen/ stofzuiger erdoor) en ben doodmoe tegen de tijd dat ik zoon weer uit school moet halen. Vandaag ook: de enige actie tussen negen en drie was de vaatwasser (vijf min) en boodschappen (ruim een uur).
Gevolg: ik voel me doodop, kom amper buiten (voorheen juist heel veel met super energieke zoon, maar die gaat nu naar school) het huis is onder de oppervlakte gewoon een bende, weet niet meer waar ik moet beginnen. Lig het liefst om 20.00 al in bed,
Maw: ik ben op zoek naar een schop onder mijn kont, icm wijze woorden en het liefst ook nog tips voor een dagritme/ schoonmaakrooster. Alvast bedankt!
vrijdag 11 maart 2011 om 18:10
Misschien kun je de avond voor je vrije dag een lijstje maken met dingen die je wilt doen? Werkt bij mij altijd erg motiverend dat ik dingen kan afstrepen en dan heb ik aan het einde van de dag ook een voldaan gevoel. Maar klopt het dat je nu zwanger bent? Dan is het toch niet raar dat je vermoeid bent? Ik denk dat je dan gewoon je tempo een beetje aan moet passen op dit moment en dat ook moet accepteren,
vrijdag 11 maart 2011 om 18:24
Ik ben een ster in lijstjes maken, maar die houden me niet echt van uitstellen af. Doe niet vandaag wat je tot morgen kan uitstellen is mijn motto lijkt het wel. Meestal kom ik er tegen half drie achter dat ik al uren op mijn kont zit en dat ik echt wat moet gaan doen, maar dan moet ik dus ook al bijna weer weg zoon ophalen.
Ik ben nu 16 weken zwanger, en moet de komende 14 weken echt alles op orde gaan brengen voordat de buik in de weg gaat zitten. (de vorige keer kon ik met 30 weken mijn eigen veters amper meer strikken). Energie is idd wel iets minder dan normaal, maar geen excuus voor vijf uur nietsdoen.
Ik ben nu 16 weken zwanger, en moet de komende 14 weken echt alles op orde gaan brengen voordat de buik in de weg gaat zitten. (de vorige keer kon ik met 30 weken mijn eigen veters amper meer strikken). Energie is idd wel iets minder dan normaal, maar geen excuus voor vijf uur nietsdoen.
vrijdag 11 maart 2011 om 19:34
Tja, wat bij mij hielp is verantwoording afleggen aan mijn vriend... Ik heb nogal last gehad van scriptieontwijkend gedrag en kwam op een gegeven moment tot de conclusie dat ik mijn dagen prima vol kreeg met niks doen en op mijn kont zitten. Ben de afgelopen tijd zelfs in gewicht aangekomen mede daardoor... Ik werk nu nog steeds met lijstjes en moet nu aan het einde van de dag aan vriend vertellen wat ik met mijn dag heb gedaan. En als ik niks heb gedaan voel ik me dan echt heel schuldig. Het voelt gewoon veel beter om te kunnen vertellen welke dingen je al hebt gedaan. Verder dus geen tips, maar herkenbaar is het wel. Gewoon doen dus.
vrijdag 11 maart 2011 om 20:20
check de website www.sochicken.nl
Heeft mij al heel wat wijze lessen geleerd. Bv uitstelgedrag kwam laatst aan de orde.
Bedenk idd wel dat je zwanger bent en verwacht niet het uiterste van jezelf.
Grt, Lein38
Heeft mij al heel wat wijze lessen geleerd. Bv uitstelgedrag kwam laatst aan de orde.
Bedenk idd wel dat je zwanger bent en verwacht niet het uiterste van jezelf.
Grt, Lein38
vrijdag 11 maart 2011 om 20:39
Wees niet te streng voor jezelf. Misschien is het goed om een dagprogramma te maken. Bijvoorbeeld:
7.00 opstaan en ontbijt
8.00 zoon naar school brengen
9.00 kopje thee en krant lezen
9.45 afwas doen en keuken opruimen
10.00 Klus of afspraak A
11.30 Mail checken
12.00 Lunchen
12.45 woonkamer opruimen
13.00 Klus of afspraak B
14.30 kopje thee drinken
15.00 zoon van school halen
16.00 iets leuks doen met je zoon
17.00 koken
18.00 eten
19.00 zoon naar bed
20.00 zelf naar bed
Je doet al heel veel en er is op een dag dus eigenlijk niet eens veel tijd over om veel extra klussen aan te pakken, dus voel je niet schuldig. Misschien is het mogelijk wat dingen uit te besteden, bijvoorbeeld de boodschappen een keer per week laten bezorgen, een schoonmaakster inhuren of een familielid of vriendin om hulp vragen bij de voorjaarsschoonmaak.
7.00 opstaan en ontbijt
8.00 zoon naar school brengen
9.00 kopje thee en krant lezen
9.45 afwas doen en keuken opruimen
10.00 Klus of afspraak A
11.30 Mail checken
12.00 Lunchen
12.45 woonkamer opruimen
13.00 Klus of afspraak B
14.30 kopje thee drinken
15.00 zoon van school halen
16.00 iets leuks doen met je zoon
17.00 koken
18.00 eten
19.00 zoon naar bed
20.00 zelf naar bed
Je doet al heel veel en er is op een dag dus eigenlijk niet eens veel tijd over om veel extra klussen aan te pakken, dus voel je niet schuldig. Misschien is het mogelijk wat dingen uit te besteden, bijvoorbeeld de boodschappen een keer per week laten bezorgen, een schoonmaakster inhuren of een familielid of vriendin om hulp vragen bij de voorjaarsschoonmaak.
vrijdag 11 maart 2011 om 22:16
Toen ik ooit een tijdje werkloos was had ik een heel weekprogramma voor mezelf om een ritme te houden. Twee keer per week naar de bibliotheek, naar de markt, elke dag een nieuw recept uit proberen.
Maar ja... toen ik zwanger was.. was ik echt moe!!!! Op de dagen dat ik werkte deed ik ook niet meer dan dat en als ik niet hoefde te werken dan deed ik niets. Ik was gewoon kapot en ik heb mezelf dit echt niet verweten. Misschien moet je het jezelf gunnen, dat het mag nu je zwanger bent.
Maar ja... toen ik zwanger was.. was ik echt moe!!!! Op de dagen dat ik werkte deed ik ook niet meer dan dat en als ik niet hoefde te werken dan deed ik niets. Ik was gewoon kapot en ik heb mezelf dit echt niet verweten. Misschien moet je het jezelf gunnen, dat het mag nu je zwanger bent.
zaterdag 12 maart 2011 om 12:23
Dank je wel voor de reacties.
Verantwoording aan mijn vriend afleggen doe ik al wel, maar hij vind het wel best als er maar eten in huis is en er schone kleren in de kast liggen. Hij heeft totaal geen zicht op het huishouden, dus als ik zeg dat ik de was heb gedaan en stof gezogen dan gelooft hij wel dat ik de hele dag bezig ben geweest. En daarbij werkt motivatie vanuit mezelf beter dan dingen doen omdat mijn vriend dan blij wordt.
Die site zal ik eens bekijken, zit oha toch lang zat achter de pc.
Bedankt voor het schema, zoiets bedoel ik. Niet dat ik dat niet zelf kan maken, maar ik ben geneigd om zelf te weinig pauzes in te lassen, waardoor ik juist te lang blijf zitten.
Mezelf belonen werkt niet. Juist in de mood waar ik nu inzit vind ik alles ook stom dus ik zal echt de motivatie uit mijn tenen moeten halen.
En jullie hebben gelijk dat de lat best wat lager mag nu ik zwanger ben, maar de balans is enigzins zoek. Hier wordt ik echt niet vrolijker/ energieker van. Ik ga nu dan ook maar eens wat nuttigs doen.
Verantwoording aan mijn vriend afleggen doe ik al wel, maar hij vind het wel best als er maar eten in huis is en er schone kleren in de kast liggen. Hij heeft totaal geen zicht op het huishouden, dus als ik zeg dat ik de was heb gedaan en stof gezogen dan gelooft hij wel dat ik de hele dag bezig ben geweest. En daarbij werkt motivatie vanuit mezelf beter dan dingen doen omdat mijn vriend dan blij wordt.
Die site zal ik eens bekijken, zit oha toch lang zat achter de pc.
Bedankt voor het schema, zoiets bedoel ik. Niet dat ik dat niet zelf kan maken, maar ik ben geneigd om zelf te weinig pauzes in te lassen, waardoor ik juist te lang blijf zitten.
Mezelf belonen werkt niet. Juist in de mood waar ik nu inzit vind ik alles ook stom dus ik zal echt de motivatie uit mijn tenen moeten halen.
En jullie hebben gelijk dat de lat best wat lager mag nu ik zwanger ben, maar de balans is enigzins zoek. Hier wordt ik echt niet vrolijker/ energieker van. Ik ga nu dan ook maar eens wat nuttigs doen.