Is dit een vorm van autisme?

24-10-2013 12:19 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
anoniem_155037 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 02:08
Reden: prive
99.22% gewijzigd
quote:phoebeisback schreef op 24 oktober 2013 @ 12:34:

To: zowel jij als wij zijn geen psychiaters en kunnen dus niet, ook niet met informatie van wikipedia maar met diagnoses gaan strooien.

Een autistische spectrum stoornis of klassiek autisme (dat laatste is die jongen sowieso niet, dan kun je nauwelijks praten..) heeft overigens te maken met sociale omgang en communicatie.

Als iemand in jouw ogen een beetje vreemd is wil het niet perse zeggen dat hij daar moeite mee heeft.

Bovendien, als iemand door welke rede dan ook sommige dingen niet handig doet kan hij of zij daar niet zoveel aan doen....

Ik zou vooral oppassen met maar stempels gaan plakken. Je hebt daar niet voor gestudeerd, punt.Onzin, veel mensen met klassiek autisme kunnen ook gewoon leren praten en kunnen ook prima leren functioneren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 12:57:

[...]

En dan ben ik echt niet opzoek naar een definitieve ''stempel'' ofzo, maar wat uitleg van iemand die dit (deels) herkent zou fijn zijn...

Die uitleg krijg je hier toch ook? Nota bene van mensen die ervaring hebben met autisme of een autistisch kind hebben.

Maar daar lees je voor het gemak overheen, excuses verzinnend voor het rotgedrag van een stel mensen die volwassen heten te zijn maar dat overduidelijk toch niet zijn. Jij blaat wel over "een trap onder zijn reet krijgen", maar van enig begrip of empathie, die 25-jarigen inmiddels best zouden moeten hebben, zie ik geen enkel sprankje.

Ik kan hier best het een en ander over mijn autistische kind gaan uitleggen, maar iets zegt mij dat dat totaal verspilde moeite is.

"Hij moet maar normaal gaan doen", is de teneur.
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 12:57:

[...]

Tja, ik zal er wel commentaar op krijgen, maar ik denk dat er maar weinig vriendengroepen zijn die iemand van 25 die niet in zijn eentje naar de bar durft te lopen, die niet in zijn eentje in de tram durft, zullen begrijpen.

Zoiets lokt bij heel veel mensen denk ik toch hier en daar een grapje uit, niet alleen bij specifiek mijn ''pestkopperige'' vrienden, alsof het een hele grote uitzondering is dat wij zo reageren ; en ik ken niemand die in dat geval zou zeggen '' ach jongen, ik breng je wel even naar het station als je zelf niet durft'', althans, niet bij een ''normaal'' iemand, want dan denk je : Wat ben jij in hemelsnaam voor figuur dat je dit niet durft, jij moet eens een trap onder je reet krijgen...

Maar als er dus iets aan de hand is waar we niet van weten hoe dat werkt in een brein, kan het iets veranderen misschien..

En dan ben ik echt niet opzoek naar een definitieve ''stempel'' ofzo, maar wat uitleg van iemand die dit (deels) herkent zou fijn zijn...

Je zou kunnen vragen of je hem kan brengen in plaats van lullig te doen. Al eens aan gedacht

Maar nee jullie gaan hem pas begrijpen en "helpen" als ie een etiketje heeft.

Ik zou je vrienden een trap onder hun reet verkopen in plaats van die jongen.
quote:Lughnasadh schreef op 24 oktober 2013 @ 13:05:

[...]

"Hij moet maar normaal gaan doen", is de teneur.Huh? Ik lees juist het tegenovergestelde: ik lees een TO die juist beter wil kunnen inspelen op het 'vreemde' gedrag van de vriend.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:sandt schreef op 24 oktober 2013 @ 13:02:

[...]

Nou zulke mensen ken ik gelukkig wel, die een ander helpen omdat die ander hulp nodig heeft. Maak ze niks uit of het nou wel een naam heeft of niet! Dus ik zou zeggen zoek andere vrienden want jouw beeld van de wereld klopt niet helemaal met de werkelijkheid. Ik ken overigens ook mensen zoals in jouw vriendengroep zitten. Gelukkig hoef ik die niet tot mijn vriendengroep te rekenen.Precies dit!
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 13:03:

[...]

Ik roep er iets over, maar ik stel niet dat het zo is...

En daardoor heb je in je hoofd dat stempeltje al gezet!

Mijn dochter heeft een jongen in de klas en die vind het moeilijk om de weg naar school te vinden. Het halve wegennet in het dorp lag hier op de schop, dus hoe je vandaag wél kunt fietsen kun je morgen niet meer. Die jongen woont paar straten bij ons vandaan. Ze fietsten vorig jaar elke dag samen, dat steunde hem en voor dochter kleine moeite! En mijn dochter kwam ook met de vraag of die jongen autistisch is, want dat zeiden veel anderen op school. Ik heb haar verteld dat dat pas zo is, als hij er een uitspraak van een psychiater over heeft, en tot die tijd is het gewoon een jongen van 15 die ergens moeite mee heeft!
Eens met de rest trouwens, ik vind het ook niet klinken als een fijne vriendengroep.

[...]

Die uitleg krijg je hier toch ook? Nota bene van mensen die ervaring hebben met autisme of een autistisch kind hebben.

Maar daar lees je voor het gemak overheen, excuses verzinnend voor het rotgedrag van een stel mensen die volwassen heten te zijn maar dat overduidelijk toch niet zijn. Jij blaat wel over "een trap onder zijn reet krijgen", maar van enig begrip of empathie, die 25-jarigen inmiddels best zouden moeten hebben, zie ik geen enkel sprankje.

Ik kan hier best het een en ander over mijn autistische kind gaan uitleggen, maar iets zegt mij dat dat totaal verspilde moeite is.

"Hij moet maar normaal gaan doen", is de teneur.En hier ook heel erg mee eens.
Veroordeel mensen niet op hun onvermogen.

Hij weet dat hij ergens tekortschiet en niet mee kan komen met andere mensen. Dit tast zijn zelfvertrouwen al aan.

Als mensen hem dan ook nog eens uit de tent gaan lokken, wordt hij terecht nerveus, en dit is dan ook heel gemeen.

Ik weet niet of het autisme is wat hij heeft. Het kan ook zijn dat hij gewoon niet zo'n hoog iq heeft.

Ik kan uit jouw verhaal niet echt autistische trekjes halen bij hem. Wel bij jullie: gebrek aan inleving en empathie.
quote:Solomio schreef op 24 oktober 2013 @ 13:08:

[...]

Huh? Ik lees juist het tegenovergestelde: ik lees een TO die juist beter wil kunnen inspelen op het 'vreemde' gedrag van de vriend.Alleen als ie echt wat mankeert, een etiketje heeft...
bericht verwijderd
anoniem_155037 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 02:09
Reden: prive
98.14% gewijzigd

[...]

"Hij moet maar normaal gaan doen", is de teneur.

Ik denk dat je dan niet goed leest, of zelf alleen maar leest wat je wil lezen, want ik zei het in een hele andere context..

Ik schreef dat ik het in de eerste instantie zo zie, maar dat ik ook besef dat dit wellicht te kort door de bocht is. Dat gedeelte sla jij dan weer uit gemak even over..

Verder kom ik hier niet om ruzie te maken.. volgens mij typ ik gewoon rustig, en al zijn sommige mensen het er niet mee eens, ik heb geen zin om hele aanvallende reacties te gaan beantwoorden, is volgens mij nergens voor nodig..
Het klopt wel dat je sneller begrip voor iemand hebt als je weet dat hij een diagnose hebt, maar het feit blijft staan dat je hem niet uit zijn tent hoeft te lokken en belachelijk hoeft te maken. Of hij nou autisme heeft of niet, kennelijk vindt hij bepaalde dingen in het leven nogal moeilijk en als je vrienden van iemand bent ga je dat niet nog erger maken of diegene te kakken zetten.
quote:iones schreef op 24 oktober 2013 @ 13:11:

Veroordeel mensen niet op hun onvermogen.

Hij weet dat hij ergens tekortschiet en niet mee kan komen met andere mensen. Dit tast zijn zelfvertrouwen al aan.

Als mensen hem dan ook nog eens uit de tent gaan lokken, wordt hij terecht nerveus, en dit is dan ook heel gemeen.

Ik weet niet of het autisme is wat hij heeft. Het kan ook zijn dat hij gewoon niet zo'n hoog iq heeft.

Ik kan uit jouw verhaal niet echt autistische trekjes halen bij hem. Wel bij jullie: gebrek aan inleving en empathie.

Autisme was voor mij -als leek op dit gebied- zomaar de eerste term die bij me opkwam, en had dat ook beter niet in de OP kunnen zetten denk ik..

Uit de tent lokken is inderdaad lullig, en ik moet toegeven dat dit ook regelmatig gebeurt.. Zelf heb ik er in het verleden ook wel aan meegedaan, maar sinds ik hem wat beter ken (en het is echt wel een aardige gozer), vind ik het lullig voor hem, en het is ook gewoon te makkelijk over de rug van een ander grappig willen zijn..
quote:Solomio schreef op 24 oktober 2013 @ 13:08:

[...]

Huh? Ik lees juist het tegenovergestelde: ik lees een TO die juist beter wil kunnen inspelen op het 'vreemde' gedrag van de vriend.De TO wil vooral een stempel om het gedrag beter te kunnen begrijpen, maar is het daarnaast ook eens met zijn vrienden die vinden dat hij een schop onder zijn reet moet krijgen en "normaal" moet gaan doen. Een stempel plakken maakt het gedrag niet anders en ook zonder stempel kun je toch wel bedenken dat uitlachen en kleineren bepaald niet de manier is om iemand te helpen.
Paarlen voor de zwijnen dit....
quote:sandt schreef op 24 oktober 2013 @ 13:08:

[...]

Mijn dochter heeft een jongen in de klas en die vind het moeilijk om de weg naar school te vinden. Het halve wegennet in het dorp lag hier op de schop, dus hoe je vandaag wél kunt fietsen kun je morgen niet meer. Die jongen woont paar straten bij ons vandaan. Ze fietsten vorig jaar elke dag samen, dat steunde hem en voor dochter kleine moeite! En mijn dochter kwam ook met de vraag of die jongen autistisch is, want dat zeiden veel anderen op school. Ik heb haar verteld dat dat pas zo is, als hij er een uitspraak van een psychiater over heeft, en tot die tijd is het gewoon een jongen van 15 die ergens moeite mee heeft!Mijn zoon van 13 heeft ook z'n vriend. En hij haalt hem dus gewoon overal op en brengt hem weer terug, daar denkt ie niet eens over na. Geen idee of hij autistisch is en ik geloof ook niet dat mijn zoon zich dat afvraagt. Bij hem in de klas is het merendeel wel "een beetje raar", ze zijn het gewend om rekening met elkaars dingen te houden.
Waarom hoort die jongen tot jullie vriendengroep? Zo iemand wil je er toch helemaal niet bij hebben, als hij zo verschilt van jullie en als hij zo'n raar karakter heeft. Is hij wel een vriend binnen jullie groep?
Je kunt nog veel meer voorbeelden gaan geven van vreemd gedrag dat je vriend vertoont, maar het beeld is denk ik al duidelijk.

Waar het om gaat is dat je denk ik zelf ook zou moeten kunnen inzien dat iemand die zo doet, daar zelf waarschijnlijk ook enorm hinder van heeft. En mensen waar psychisch iets niet helemaal goed gaat, dat zie natuurlijk niet aan de buitenkant!

Waar het om gaat is dat ik het verhaal lees van een jongen met problemen,die een vriendengroep heeft die niet snappen waar het punt ligt dat plagen pesten wordt.

Natuurlijk wordt er binnen vriendengroepen best geplaagd. Maar als iemand zo makkelijk van zijn stuk te krijgen is, dan komt goed bedoelt geplaag al snel over als gepest. En als dat dan ook maar door gaat, en over dingen waar die persoon zelf waarschijnlijk ook mee zit en niet veel aan kan doen, dan is het in mijn ogen geen plagen meer maar pesten.

Dus ja, ik vind nog steeds dat jullie pesten.
Dat gepest wat veel mensen dan gelijk gaan doen zodra iemand iets doet dat afwijkt van hoe de rest van de menigte het doet dat is nou net het gene waardoor veel mensen zoals jou vriend zo erg in de put komen te zitten.

Het zou inderdaad een stuk handiger en vriendelijker zijn als men bepaald gedrag accepteert ipv van bekritiseerd en belachelijk maakt.
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 13:16:

[...]

Autisme was voor mij -als leek op dit gebied- zomaar de eerste term die bij me opkwam, en had dat ook beter niet in de OP kunnen zetten denk ik..

Uit de tent lokken is inderdaad lullig, en ik moet toegeven dat dit ook regelmatig gebeurt.. Zelf heb ik er in het verleden ook wel aan meegedaan, maar sinds ik hem wat beter ken (en het is echt wel een aardige gozer), vind ik het lullig voor hem, en het is ook gewoon te makkelijk over de rug van een ander grappig willen zijn..

Hou alsjeblieft rekening met de gevoelens van deze kwetsbare vriend. Wat er nu gebeurt en gebeurt is kan heel veel schade aanrichten voor de toekomst. Besef dat.

Het is in ieder geval fijn te lezen dat jij je in hem verdiept.
quote:sandt schreef op 24 oktober 2013 @ 13:08:

[...]

Mijn dochter heeft een jongen in de klas en die vind het moeilijk om de weg naar school te vinden. Het halve wegennet in het dorp lag hier op de schop, dus hoe je vandaag wél kunt fietsen kun je morgen niet meer. Die jongen woont paar straten bij ons vandaan. Ze fietsten vorig jaar elke dag samen, dat steunde hem en voor dochter kleine moeite! En mijn dochter kwam ook met de vraag of die jongen autistisch is, want dat zeiden veel anderen op school. Ik heb haar verteld dat dat pas zo is, als hij er een uitspraak van een psychiater over heeft, en tot die tijd is het gewoon een jongen van 15 die ergens moeite mee heeft!

De jongen waar ik het over heb is wel even 15 jaar ouder..

Ik heb geen (autistisch) kind, en heb er verder eigenlijk helemaal geen ervaring mee, dus tot zover zou het behoorlijk goed kunnen dat ik met bepaalde uitspraken de plank nogal mis sla..

Maar dat helpen is juist wat ik graag bij de rest van de groep ook zou willen zien. Ik zie ons eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren dat we met hem meefietsen naar het treinstation omdat hij alleen niet durft, want ik denk er inderdaad zo over dat hij dit gewoon zelf moet kunnen, en als hij dit niet durft hij dit misschien maar moet gaan leren durven.

Dat is misschien niet zo begripvol als sommige mensen hier vinden dat ik moet zijn, maar so be it..

Wat ik alleen wel wil bereiken is om zelf een beetje te begrijpen hoe iemand hij redeneert. Waar is hij bang voor, hij is goed met computers en een iphone, waarom typt hij niet op 9292 ov in welke route hij moet nemen, zoals 99% van alle mensen?

Niet dat ik wil zeggen dat het belachelijk is, maar ik begrijp het gewoon niet.. Hij is best wel redelijk intelligent, heeft een prima woordenschat en interesseert zich ook in kunstgeschiedenis enzo, dus dat lijkt me niet het probleem..

Iemand zei dat ik hier geen tips ging krijgen, en volgens die user moest ik hier maar weggaan, want die wist zelf kennelijk alles heel goed.. Zelf sta ik nog wel voor dingen open... Maar wel gewoon op een normale manier, zonder allerlei verwijten naar mijn hoofd te gaan slingeren..

Heb verder echt geen slechte intenties ofzo, dus zie niet zo snel in waar dat voor nodig is. Misschien heb ik niet hetzelfde begrip voor hem als een moeder met een autistisch kind, maar andersom zou zo iemand ook moeten begrijpen dat het voor mij allemaal iets minder bekend is...
Met de vraag is het opvoeding of een aandoening stel je jezelf eigenlijk de vraag is het norture or nature. Nog steeds geen reden om iemand af te rekenen op zijn onvermogens.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Lughnasadh schreef op 24 oktober 2013 @ 13:20:

[...]

Bij hem in de klas is het merendeel wel "een beetje raar", ze zijn het gewend om rekening met elkaars dingen te houden.

Ik denk dat dit het voornaamste probleem is: TO en zijn vrienden zijn niet gewent aan mensen die 'anders' zijn dan zij. Dat is op zich niet erg, en ze zijn nu op een leeftijd dat het op gaat vallen & dat zij kunnen leren hoe ze die jongen kunnen helpen.

Mijn advies: ga eens met z'n allen om de tafel zitten, op een rustig moment. Geef bij vriend aan dat jullie zien dat hij anders is, en dat dat mag. Zeg ook dat jullie bereid zijn om hem te helpen en om dingen uit te leggen indien nodig. Vraag hem wat hij nodig heeft (dat jullie je klep houden in de auto, een tram eerder nemen, samen reizen met het ov, een bierviltje om het rondje dat hij gaat halen op te schrijven, een keer samen koken als zijn ouders met vakantie zijn...). En laat hem ook benoemen wat hij 'raar' of 'gek' vindt aan jullie (en dat is misschien meer of confronterender dan je denkt). Dat zorgt ervoor dat de verhoudingen gelijk blijven.

Is die jongen toevallig ook ergens heel goed in? Ik hoorde je al tekenen roepen, misschien kan hij een spandoek maken als jullie eens naar het voetbal ofzo gaan? Of helpen met schilderen als er een van jullie verhuisd? Zo leren jullie hem ook waarderen om alles wat hij wél kan.
quote:viva-amber schreef op 24 oktober 2013 @ 13:29:

Met de vraag is het opvoeding of een aandoening stel je jezelf eigenlijk de vraag is het norture or nature. Nog steeds geen reden om iemand af te rekenen op zijn onvermogens.

Aan de andere kant : ligt het in het geval van norture niet misschien juist een beetje bij de vriendengroep om hem een beetje meer te laten comformeren aan de maatschappij? Is dat niet ook een beetje het doel van het hebben van ''vrienden'?

Niet dat ik nu ineen keer wil gaan doen alsof we hier bewust mee bezig zijn, want lachen of iemand belachelijk maken is altijd de verkeerde reactie, maar ik ken zijn ouders toevallig, en die laten hem rustig 2 weken binnen op zijn kamer zitten en zijn moeder brengt dan ook nog een broodje naar zijn kamer..

Hij moest een tijdje terug stage lopen, maar van zijn vader hoefde hij niet, want hij kreeg er niet voor betaald, en toen is hij maar gestopt met zijn opleiding, want zijn vader wilde niet dat hij onbetaald ging werken...

Naar mijn mening wordt hij daardoor ook wel een beetje op een achterstand gezet, en hoe moeten wij dan reageren? Meegaan in zijn gedrag, als hij iets niet durft ook nog eens met hem mee gaan fietsen?

Als ik zelf kijk naar de invloed die mijn vrienden op me hebben gehad, heeft me denk ik ook wel geholpen. Mijn moeder heeft me ook altijd de hand boven het hoofd gehouden ( niet zo veel als daar ), maar door mijn vrienden ben ik wel een stukje ''vlotter'' geworden om het zo maar te noemen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven