Is het gebruikelijk dat psycholoog je social media checkt

26-03-2020 18:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het gebruikelijk dat je psycholoog je social media checkt?

Mijn psycholoog wist dat ik konijnen heb thuis, ik heb echt in mijn geheugen gegraven maar ik weet zeker dat ik dit niet heb verteld. Wel staat er veel over mijn konijnen op mijn social media, zou hij dit gecheckt hebben?
Alle reacties Link kopieren
Heeft de psycholoog niet gewoon (met toestemming van jou) een startdossier gekregen ? Misschien staat daar wel in dat jij van konijnen houdt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Weet gewoon echt zeker dat ik dit nooit aan iemand heb verteld

Maar vraag me echt serieus af of dit zo’n rare vraag is
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2020 19:19
Ik vind het niet normaal hoor, een hulpverlener die de social media van zijn cliënten af speurt. Verboden is het natuurlijk niet, maar ik vind het wel raar.

Aan de andere kant is het ook weer geen wereldramp dat je psych nu weet dat je konijnen houdt. En je kunt hier zelf iets aan doen: gewoon de boel niet op openbaar zetten.
Ik heb mijn psych ook gegoogled, maar hij heeft alleen linkedin openbaar staan ;-D

Vind het eigenlijk best normaal om te kijken met wie je in zee gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goh, viel hij even door de mond met zijn konijnen vraag. Er zullen zeker therapeuten zijn die dit doen. Het blijven mensen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2020 19:19
Ik vind het niet normaal hoor, een hulpverlener die de social media van zijn cliënten af speurt. Verboden is het natuurlijk niet, maar ik vind het wel raar.

Aan de andere kant is het ook weer geen wereldramp dat je psych nu weet dat je konijnen houdt. En je kunt hier zelf iets aan doen: gewoon de boel niet op openbaar zetten.
Dit dus. Als je zelf niks op internet plant, is er ook niks over je te vinden, niks over je familie, je huisdieren, je hobbies, enz. Waarom is het zo nodig om elke wind die je laat op internet te zetten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2020 19:19
Ik vind het niet normaal hoor, een hulpverlener die de social media van zijn cliënten af speurt. Verboden is het natuurlijk niet, maar ik vind het wel raar.

Aan de andere kant is het ook weer geen wereldramp dat je psych nu weet dat je konijnen houdt. En je kunt hier zelf iets aan doen: gewoon de boel niet op openbaar zetten.
Als dat al zo is.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
26-03-2020 19:40
Goh, viel hij even door de mond met zijn konijnen vraag. Er zullen zeker therapeuten zijn die dit doen. Het blijven mensen.
Waarom viel hij door de mand? Als je zelf dingen in de krant zet, moet je niet verwonderd zijn dat anderen die dingen lezen. Als je zelf dingen op internet zet, moet je niet verwonderd zijn dat anderen die zien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat je niet wil dat anderen van je weten moet je dus niet op internet/social media zetten.
Zo raar vind ik het ook niet, hij/zij doet grondig huiswerk en uiteindelijk wordt jij er alleen maar beter van lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-03-2020 19:43
Waarom viel hij door de mand? Als je zelf dingen in de krant zet, moet je niet verwonderd zijn dat anderen die dingen lezen. Als je zelf dingen op internet zet, moet je niet verwonderd zijn dat anderen die zien.
De therapeut dient een zekere afstand te behouden. Niet alleen om de eventuele privacy (client deelt wat client wil delen met de therapeut) maar ook om open minded te blijven en niet per ongeluk beïnvloed te worden. Wat TO doet maakt verder niet zoveel uit, want het is de therapeut die de professionele rol heeft.
Mijn fysiotherapeut begon laatst ook over het werk wat ik deed voor ik ziek werd. Ik dacht zeker te weten dat ik daar nooit iets over had verteld tegen hem, hij zei van wel. Ik kan het ook vergeten zijn.

Het is nou niet iets waar je je direct druk om hoeft te maken denk ik.
Luci_Morgenster schreef:
26-03-2020 19:42
Als dat al zo is.
Waarom zou het niet zo zijn? Psychologen zijn ook maar mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon vragen aan je therapeut. Eerlijkheid en openheid voor alles toch? Daarnaast vergis je niet wat je zelf ongemerkt allemaal verteld tegen een therapeut, dus het zou makkelijk uit je eigen mond gekomen kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
26-03-2020 19:49
De therapeut dient een zekere afstand te behouden. Niet alleen om de eventuele privacy (client deelt wat client wil delen met de therapeut) maar ook om open minded te blijven en niet per ongeluk beïnvloed te worden. Wat TO doet maakt verder niet zoveel uit, want het is de therapeut die de professionele rol heeft.
Maar het is absoluut niet verboden dat een therapeut kennis neemt van dingen die je zelf op openbare media zet. Als je zelf een verhaal over je konijnen in de krant zet, kan je moeilijk vinden dat je therapeut die niet mag zien of lezen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een potentiële werkgever mag dat ook niet zonder aankondiging. Dus ik vind het niet zo'n gekke vraag hoor.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
26-03-2020 20:03
Een potentiële werkgever mag dat ook niet zonder aankondiging. Dus ik vind het niet zo'n gekke vraag hoor.
Ik wel. Alles wat je zelf publiceert in openbare media, of dat nou een krant is, of een internetblog, of een facebookpagina, is gewoon openbaar en vrij te bekijken door iedereen. Daar kies je dan zelf voor, om die gegevens in de krant te zetten, of in een openbaar toegankelijke internetsite. Dan moet je achteraf ook niet zeuren dat een werkgever of wie dan ook dat heeft gelezen of gezien. Want dat is dan toch JOUW keuze geweest, om die dingen openbaar te maken en voor iedereen die maar wil, zichtbaar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2020 19:59
Waarom zou het niet zo zijn? Psychologen zijn ook maar mensen.
En patienten met paranoide verzinnen/zien overal dingen die er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
26-03-2020 19:49
De therapeut dient een zekere afstand te behouden. Niet alleen om de eventuele privacy (client deelt wat client wil delen met de therapeut) maar ook om open minded te blijven en niet per ongeluk beïnvloed te worden. Wat TO doet maakt verder niet zoveel uit, want het is de therapeut die de professionele rol heeft.
Is dat echt landelijk zo geregeld of is dat jouw mening ?
...
Alle reacties Link kopieren
Vind je hem leuk?
Iedereen mag googlen wat ie wil. Wat je niet wil dat vreemden zien moet je niet openbaar zetten. Dit heeft niks met AVG te maken. Doordat je het zelf openbaar zet geef je toestemming dat de hele wereld deze informatie zou kunnen inzien.

Het zou wat anders zijn dat als jij bevriend bent met zijn nichtje, hij via haar account bij jou gluurt als je dingen privé hebt staan.

Dat hij dat bekijkt om een complete beeld van jou te krijgen vind ik zelf eigenlijk niet zo gek. Het is aan jou wat je de buitenwereld wil laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 20:11
Is dat echt landelijk zo geregeld of is dat jouw mening ?
Nee het is niet zo geregeld in de wetgeving geloof ik. Niet specifiek althans. Maar mijn vriend is therapeut en die zou zoiets niet doen. Zulke onderwerpen bespreken collega’s wel onderling. Het wil nog weleens andersom plaatsvinden en dan een stapje verder; cliënten die vriendschapsverzoeken sturen naar de behandelaar.
Alle reacties Link kopieren
Goed toch van de psych.. doen ze een keer wat meer speurwerk om een goed totaalbeeld te krijgen is het ook niet goed.
Hoe meer ze weten hoe beter ze je kunnen beoordelen.
En wil je dat niet dan gooi je niks op internet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-03-2020 20:10
En patienten met paranoide verzinnen/zien overal dingen die er niet zijn.
Het was een grap heh dat ik paranoïde ben
Alle reacties Link kopieren
Ik verzin het niet hoor.

Van de site Autoriteit Persoonsgegevens:

Mag een werkgever mij op internet opzoeken als ik solliciteer?

Ja, maar dat mag alleen als uw werkgever een grondslag heeft om de gegevens die over u op internet staan te verwerken.

Bijvoorbeeld omdat de informatie van belang is voor de functie waarop u solliciteert. Hij moet u ook van tevoren vertellen dat hij u gaat opzoeken op internet. De werkgever moet daarnaast beseffen dat niet alle informatie op internet waar hoeft te zijn. Betrekt de werkgever gegevens van internet bij de sollicitatieprocedure? Dan moet hij u de kans geven om de gevonden informatie toe te lichten.
Afschermen profielen

Wilt u niet dat uw toekomstige werkgever uw profiel(en) op sociale media bekijkt? Scherm uw profielen dan af voor onbekenden via de privacy-instellingen.


Maar goed, dit gaat over solliciteren. Hoe het voor therapeuten e.d. geregeld is weet ik niet. Misschien gelden daar andere regels voor.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Waarom houden mensen alles voor zichzelf? Honderden foto’s op Instagram maar dan er wel lekker een slotje op zetten. Tja...
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
26-03-2020 20:39
Het was een grap heh dat ik paranoïde ben

Hi. Hi.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven