Is het vreemd als je als vrouw niets hebt met kinderen?

13-10-2010 16:12 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik dit onderwerp wel onder Psyche moet plaatsen maar ik weet even geen betere plek. Vanaf mijn 30e zijn er steeds meer mensen in mijn omgeving die kinderen krijgen of mensen die van mening zijn dat ik een 'geweldige' moeder zou zijn. Inmiddels ben ik 33 en tot op de dag van vandaag heb ik niet het gevoel dat ik iets mis en mijn vriend denkt er net zo over. Wat is je probleem dan? Nou ik heb geen probleem maar het schijnt ABNORMAAL te zijn als ik eerlijk aangeef dat ik weinig heb met kinderen. Het is niet zo dat ik een hekel aan ze heb want op afstand zijn ze best leuk maar ik moet er gewoon niet aan denken om ze zelf te hebben. Maar het is nog steeds een onderwerp wat heel gevoelig ligt bij heel veel vrouwen. Ben van mening dat je beter bewust voor geen kinderen kan kiezen dan dat je toch wel overstag gaat en er spijt van hebt want ik lees de laatste tijd steeds meer verhalen over moeders die zeggen 'was ik er maar nooit aan begonnen'. Zijn er meer vrouwen die mijn 'gevoel' met mij delen?
Ik heb nooit kinderen gewild en ik hoef me eigenlijk nauwelijks te "verantwoorden" voor mijn keuze. Zal er wel aan liggen dat ik weinig in aanraking kom met mensen die de keuze van een ander niet respecteren.

Ik kan me trouwens best wel voorstellen dat het geweldig is om een kind te hebben, vind kinderen ook leuk. Ik wil ze alleen zelf niet omdat ik mezelf niet fulltime voor een kind zie zorgen.
Cum non tum age
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:38:

[...]

Andersom zie ik dat " jullie " ook nogal wat aardige dingen over ouders/ moeders te melden hebben. Die zouden dan wel voor iedereen opgaan.

Heb je mijn motto weleens gelezen en er langer dan twee tellen over nagedacht?toevallig had ik jouw motto vroeger zelf als onderschrift, op een ander forum, namelijk www.bokt.nl

De dingen die ik over moeders en ouders te melden heb, zijn algemeen maar gaat niet voor allemaal op. Dat weet ik ook wel. Maar ik ga af op mijn bevindingen. Mijn bevindingen zijn nu eenmaal mijn informatie en die kan ik moeilijk negeren. Je kunt moeilijk anders denken dan dat de ervaring je geleerd hebt. Dat snap je toch wel.

quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:35:

[...]

Je hoeft niets te ontkrachten. Je kunt niet iets ontkrachten voor iemand anders. Dit is zoals mensen die geen kinderen willen het ervaren, wat ze mee maken.

Wil je nu beweren dat ik NIET heb meegemaakt dat er op een verjaardag ALLEEN maar gesproken wordt over kinderen en nergens anders over?
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 12:42:

[...]

Maar dit is dan ook een topic waarin kinderlozen elkaar treffen

Nee, dat is dat ándere topic.

en dan wil je graag ook eens je ergenissen ventileren. De mensen mét kinderen hoeven dit niet te lezen, maar het mag natuurlijk wel.Ze hoeven niet te reageren maar dat mag geloof ik ook niet?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Iwannalive schreef op 14 oktober 2010 @ 12:42:

[...]

Die quote was toch ter onderbouwing?Nee, die quote onderbouwde je stelling op geen enkele manier.quote:Volgens mij onderbouw ik mijn beweringen meer dan de stellingen die jij hier neerzet als zijnde de waarheid.Dat maakt discussie dan ook zinloos.quote:Je roept gewoon ik geloof er geen barst of dat iets onzin is, en daarmee is iets een feit?Dat ik er geen barst van geloof is een feit. Dat jouw weerlegging onzinnig onderbouwd werd ook.quote:Ik vind het prima hoor, ik lees het en denk er het mijne van.Vooral doen. Zie verder mijn motto.
quote:rider schreef op 14 oktober 2010 @ 12:05:

[...]

Kan. Kan ook dat mensen in dit topic alleen de uitzonderingen kennen, zien, willen zien of benoemen.

Ik sluit niet uit dat ik een gekleurde bril op heb, maar ik zie inderdaad IRL ook veel meer moeders die totaal veranderd zijn dan moeders die nog een eigen identiteit hebben.

Op dit forum tref ik hele leuke moeders, zolang ik maar van de Kinderpijler weg blijf.
quote:kjong schreef op 14 oktober 2010 @ 12:40:

[...]

Dus is er twijfel, voors en tegens afstrepen.

En bij twijfel weet ik komt dat kind er uiteindelijk wel.

Waarom? Als er voors en tegens worden afgestreept kan de balans ook naar de andere kant doorslaan bij mensen die de tegens te zwaar vinden doorwegen.

Ik zie alleen maar tegens, dus hier geen twijfel, maar ik zie zeker niet in waarom mensen die wél twijfelen, uiteindelijk allemaal naar vóór zouden omswitchen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:39:

[...]

http://www.encyclo.nl/begrip/bias

Weer iets nieuws geleerd.

Goed, bias, vanuit ouders naar mensen zonder kinderen: we zijn egoistisch en kinderhatend.
ik praat weinig met mensen over dat ik geen kinderen wil / heb omdat alle redenen en argumenten te weerleggen zijn en het alleen maar uit te leggen is 'over alles' heen gezien en dat is dat ik gewoon niet het gevoel heb dat ik heel erg graag kinderen wil

sommige mensen vinden het vaak moeilijk te begrijpen waarschijnlijk omdat ze zelf zo veel plezier uit hun kinderen halen en dat snap ik ook wel maar ik wil niet in een welles/nietes discussie verzanden. het lijkt dan vaak alsof ik niet van kinderen hou. dat is totaal niet zo ha . Ik hoor wel eens dat ik zo met vol liefde over kinderen kan praten en ik vind het ook leuk om zo nu en dan van collega of vriend te horen hoe gaat met hun kinderen bijv.

ik heb wel eens gedacht aan alle redenen om wel een kind te willen proberen te maken en dan vind ik het ook schattig maar zodra ik dan echt zou denken ok dan nu stoppen met voorbehoedsmiddelen, wilde ik dat echt niet. dat zegt me genoeg.

en nu denk ik er niet eens meer over na, ik wilde/wil het echt niet (hoe gek ik dat soms van mezelf ook vindt haha)
quote:rider schreef op 14 oktober 2010 @ 12:40:

[...]

Sneu als je je zo definieert op basis van het wel of niet hebben van kinderen. Echt, ik kan dat alleen maar heel sneu vinden.Nee Rider dat doen wij niet zelf, dat doen anderen.
quote:rider schreef op 14 oktober 2010 @ 12:40:

[...]

Sneu als je je zo definieert op basis van het wel of niet hebben van kinderen. Echt, ik kan dat alleen maar heel sneu vinden.

het is sneu als je zo behandeld of bekenen wordt door mensen ja. Op basis van het feit dat je geen kinderen wilt.

Nog sneuer als er dan ouders zijn die dat ook nog eens keihard gaan ontkennen.

Ik zeg niet dat jij er zo over denkt, maar feit is dat ik nogal wat om de oren heb gekregen voor mijn keuze. Ik heb me zovaak moeten verdedigen, ben zoveel aangevallen, zoveel verwijten, ongeloof, ik heb alle cliches naar mijn hoofd gekregen. Daar heb jij geen benul van. Want als je dat wel had, dan was je van je stoel gevallen.
voors en tegens dat hielp mij echt niet dan had ik het wel moeten doen (stoppen met voorbehoedsmiddelen) het was echt een gevoel

en niets bias hier welke kant ook op. Ik snap heel goed waarom je kinderen zou willen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:43:

[...]

Ze hoeven niet te reageren maar dat mag geloof ik ook niet?

Tuurlijk mag dat, er zitten ook moeders tussen. Als het je aanspreekt dan is het een leuk geintopic.

Dit is de serieuzere variant waarin vooral kinderlozen hun ervaringen uitwisselen.
quote:iones schreef op 14 oktober 2010 @ 12:43:

[...]

[...]

Je hoeft niets te ontkrachten. Je kunt niet iets ontkrachten voor iemand anders. Je spits me anders wel iets in mijn maag; ik zal wel denken dat..... da's lekker makkelijk discussiëren, zeg. Zeg ik niets zal het wel zo zijn en zeg ik er wel wat over gaat het over iets waar ik op dat moment eigenlijk geeneens over wilde praten.

Dit is zoals mensen die geen kinderen willen het ervaren, wat ze mee maken. Nee........zoals jij het meemaakt. Of zijn jullie allemaal hetzelfde? Ik zie Noa bijvoorbeeld hele andere dingen zeggen dan bijv. Elninjoo.

Wil je nu beweren dat ik NIET heb meegemaakt dat er op een verjaardag ALLEEN maar gesproken wordt over kinderen en nergens anders over?Jeetje, wat voer jij op een rare manier een discussie. Ik heb dat nergens beweerd en zit dus nu weer dingen te ontkrachten die jij me huppeté zo in mijn maag splitst. Vermoeiend, zeg.
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 12:38:

[...]

Nee, ik heb geen respect voor het feit dat mensen gewoon vanuit hun egocentrische behoeftes een kind krijgen, lijkt me ook niet nodig.

Wat betreft het leven na mij: daar maak ik me totaal niet druk om, de wereld draait ook door zonder de mensheid, beter zelfs .

Niet respect voor hun beweegredenen, maar meer in de zin van "toch knap" dat ze die verantwoordelijkheid, drukte, organisatie, zelfopoffering, van zo een gezin kunnen handelen.

Ik bedoel echt niet dat je buigend voorwaarts langs ouders met kinderen hoeft te gaan, maar de toon sloeg naar mijn mening wat door alsof mensen met kinderen gek zijn en jullie zonder kinderwens en met alle vrijheid, het veel slimmer doen in het leven. Hetzelfde dat je van hen verwacht, voor vol aangezien te worden en iemands keuze van het hebben van geen kinderen te respecteren, dat geldt ook andersom lijkt me.
Lieve dames, gisteren heb ik dit bericht geplaatst en ik was benieuwd of er al reacties waren...nou die zijn er zeker, wat ontzettend fijn om te lezen dat er gelukkig meer vrouwen zijn die dit gevoel met mij delen. De reden dat ik er behoorlijk onzeker door word komt vooral omdat ik aan de ene kant echt kan genieten van een mooie baby en ook oprecht blij ben voor mensen om me heen die een kindje hebben maar aan de andere kant ook wel weer blij ben als ik gewoon lekker thuis kom zonder dat er een kleintje ligt te huilen etc. Ik ben een super sociaal mens, ben dol op de mensen om me heen en ben zo zorgzaam als maar zijn kan, juist die zaken zorgen ervoor dat mensen roepen 'wat zou jij een lieve moeder zijn' Ja dat zal best maar een weekendje oppassen is genoeg hoor :-) Als ik dan zeg dat ik er happy ben met mijn leven is het weer 'wacht maar af, bij jou komt het echt nog wel' of 'als je later oud ben heb je er spijt van'. Mijn moeder is tot haar 58e mijn steun en toeverlaat geweest en toen kreeg ze vroegtijdig vasculaire dementie waardoor ze nu met haar 65e jaar in een verpleeghuis zit en niets meer kan. En dan bedoel ik dus ook echt niets meer, niet meer praten, niet meer zelfstandig eten of drinken, ze draagt een luier en zit maar een beetje voor zich uit te staren. Daar komt bij dat ik enig kind ben dus helaas kan ik dit verdriet alleen met mijn vader delen maar die zit elke dag van 11 tot 19.30 uur bij ma omdat hij de zorg over en voor haar niet los kan laten. Al met al een situatie waar je als mens zijnde niet blij van wordt. Voordat jullie nu zeggen 'aha komt het daardoor dat je geen kinderen wil omdat je bang bent dat jou hetzelfde overkomt?' Nee want er kan altijd iets met je gebeuren, dan zou er niemand meer aan kinderen kunnen beginnen. Maar het is wel zo dat door dit alles er wel een behoorlijke schaduw over alles heen is gekomen.
ssie 1977 precies zo heb ik ook; kan enorm genieten van kinderen, het is het gevoel dat zegt nee ik (nu) niet
quote:rider schreef op 14 oktober 2010 @ 12:44:

[...]

Nee, die quote onderbouwde je stelling op geen enkele manier.

[...]

Dat maakt discussie dan ook zinloos.

[...]

Dat ik er geen barst van geloof is een feit. Dat jouw weerlegging onzinnig onderbouwd werd ook.

[...]

Vooral doen. Zie verder mijn motto.Jeetje waarom kom je eigenlijk op een forum discussieren. Om je gezichtsveld te verbreden en van gedachten te wisselen of om anderen jouw mening op te leggen? Zo is iets en niet anders, en als je dat wel vindt, dan maak ik je monddood. Maar nog steeds heb je niks onderbouwd van hetgeen je zegt. Misschien dat dat nog komt en dat ik daar weer wat van leer, maar voor nu mag je wat mij betreft fijn in je eentje verder discussieren om als je je computer straks uitzet te beseffen dat je fijn in een monoloog met jezelf gepraat hebt.
quote:Iwannalive schreef op 14 oktober 2010 @ 12:49:

[...]

Niet respect voor hun beweegredenen, maar meer in de zin van "toch knap" dat ze die verantwoordelijkheid, drukte, organisatie, zelfopoffering, van zo een gezin kunnen handelen.

Nee, niet echt, want dat willen ze zelf graag.

Ik bedoel echt niet dat je buigend voorwaarts langs ouders met kinderen hoeft te gaan, maar de toon sloeg naar mijn mening wat door alsof mensen met kinderen gek zijn en jullie zonder kinderwens en met alle vrijheid, het veel slimmer doen in het leven. Hetzelfde dat je van hen verwacht, voor vol aangezien te worden en iemands keuze van het hebben van geen kinderen te respecteren, dat geldt ook andersom lijkt me.

Iedereen voor vol zien lijkt me niet meer dan logisch.
quote:Iwannalive schreef op 14 oktober 2010 @ 12:55:

[...]

Jeetje waarom kom je eigenlijk op een forum discussieren..Die vraag stel ik jou ook al twee keer.
quote:iones schreef op 14 oktober 2010 @ 12:35:

[...]

In het gunstigste geval plegen ze abortus en anders worden die meisjes om zeep geholpen. Schrijnend, zeer schrijnend. Aan de andere kant, als je als meisje in zo'n maatschappij moet leven, dan kun je er maar beter niet zijn.

Ik hoop dat door gebrek aan vrouwen de mensheid nu ZWAAR terugloopt in china, dan is die een kind politiek ook niet meer nodig. Eigenlijk verdienen die chinezen helemaal geen kind! Heb je ooit de documentaire "dark rooms" gezien? Gaat over weeshuizen, en hoe kinderen er verwaarloosd en ZELFS geelimineerd worden!!!!Nog niet gezien, ga hem googlen en bekijken, als ik het aandurf zoveel ellende... brrr.
Ik heb 37 jaar geen kinderen gewild, en heb me daar nog nooit voor hoeven verantwoorden of wat dan ook. Ik vind het ook geen onderwerp, net als de hoogte van je salaris of politieke voorkeur etc.... Blijkbaar denken mensen toch gauw 'dat het niet lukt'. Dat vond ik altijd prima en liet het zo...

In 2008 begon het ineens te kriebelen en mijn man (we zijn dit jaar 19 jaar getrouwd) vond het ook een goed idee. Binnen 1 maand zwanger en hoppetee, zie daar een bijzonder mooi en lief zoontje van nu 1.5 jaar.

Ik vind wel dat het krijgen/hebben van kinderen schromelijk wordt overschat. Juist omdat we zo lang kinderloos zijn geweest weten we hoe heerlijk het is om geen kind te hebben. Maar met onze zoon is het ook heel leuk. We willen ook geen tweede, het is goed zo. Het voelt goed voor ons, dus is het goed. Maar ook zonder kind was het goed geweest.

Ik denk wel dat je diep in je hart een beetje moet weten of je het wel of niet wilt. Alleen maar afgaan op wat 'men vindt' of omdat je anders bang bent om alleen te blijven of later spijt te krijgen is voor ons nooit aanleiding geweest ok het te proberen.

Succes smet je beslissing.

Monique
Ssie, heftig zeg. Sterkte.
Cum non tum age
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:56:

[...]

Die vraag stel ik jou ook al twee keer.Echt waar joh? Even teruglezen...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 oktober 2010 @ 12:48:

[...]

Jeetje, wat voer jij op een rare manier een discussie. Ik heb dat nergens beweerd en zit dus nu weer dingen te ontkrachten die jij me huppeté zo in mijn maag splitst. Vermoeiend, zeg.

Nee, dat maak jij ervan dat ik jou bepaalde gedachtes over ons in de maag splits. Lees maar eens terug. Ik heb niet gezegd dat jij er zo over denkt, maar waar ik me over stoorde is dat er een grote groep is die er WEL zo over denkt en het feit dat jij dat in twijfel trok.

Probeer eens na te gaan waarom het zou komen dat ik redeneer zoals ik doe. Ik kan je wel een sterk voorbeeld laten zien hoor, weer zo'n typische reactie in een ander topic of het vivaforum:

http://forum.viva.nl/forum/quote_messag ... uote:Pipoo schreef op 14 oktober 2010 @ 12:13:

[...]

Betalen jullie later ook jullie eigen Filipijnse bejaardenverzorg(st)ers? Want om nu extra belasting te moeten betalen omdat ik kinderen heb en later ook nog eens mijn kinderen te laten opdraaien voor de zorg voor de oudere generatie vind ik wat veel gevraagd. Bewust kinderlozen die nu kiezen voor korting op de belasting moeten dat dan maar zelf regelen...

Zo'n reactie krijg je bijvoorbeeld te horen als je te kennen geeft geen kinderen te willen. Ze zien het alleen als nadeel, niet als voordeel (want als mensen zich niet willen voortplanten biedt dat zeer zeker voordelen want mensen zijn nu eenmaal heel slecht voor het milieu en er zijn er duidelijk veel te veel op deze wereld).

M.a.w.: als je geen kinderen hebt, draag je niets bij. Dus: van je inkomen betaal je geen belasting waarvan een deel naar de kinderbijslag gaat, studiebeurs etc.

Nog eentje die voor velen te herkennen zal zijn:

"mijn kinderen betalen straks jouw aow!".

Dit klopt niet eens. Want zelf heb je toch ook voor de AOW van anderen gewerkt? En.... de vraag is uberhaupt of er t.z.t nog een AOW is. Maar goed, nu mag je aan van alles meebetalen maar straks niets meer terugverwachten.

Komt toch op me neer alsof je minderwaardig bent wanneer je geen kinderen hebt.
quote:iones schreef op 14 oktober 2010 @ 12:30:

Ik kom op het kindervrijforum en daar lees ik allemaal dezelfde klachten. Nu lees ik die klachten hier ook al. Dus dan zal er toch wel een kern van waarheid in zitten.

Je leest dus alleen wat je bevestigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven