Koop obsessie

28-07-2011 09:32 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren heb een ding in mijn kop dat ik perse wil kopen, terwijl ik er niet eens het geld voor heb. Het is mij al een paar keer overkomen dat ik een ding zie en alleen daar nog maar aan kan denken, dat ik het wil hebben. Nu gaat het over een merk handtas van bijna duizend euro. Ik werk, verdien een lekker bedrag, maar ben niet rijk, kan alleen niet sparen. Die handtas heb ik helemaal niet nodig, ik heb al 4 handtassen en ik gebruik altijd dezelfde. En van die 4 handtassen heb ik er al een door mijn obsessie gekocht en kijk er nu niet meer naar om. Dat zou als een les moeten dienen, maar nee, het gebeurt weer. Ik voel mezelf belachelijk, maar waarom krijg ik die tas niet uit mijn hoofd, ik slaap er zelfs niet meer van, verzin op allerlei manieren waarop ik hem toch zou kunnen kopen. Ik schaam mij, dat ik zoveel energie hier aan kwijt raak, door te piekeren. Ik weet heel goed dat ik nooit zo'n dure tas ga kopen, ik zou me schamen ookal zou ik het tegen niemand zeggen. Maar waarom kan ik de gedachten niet met rust laten? Ik ga er mee naar bed ( slaap super slecht) en sta ermee op. Zijn er andere mensen die dit probleem hebben?
Misschien wat vaker dromen over kindjes in de derde wereld en je bent van je probleem af. ;)
Misschien helpt het als ik je voor gek verklaar dat het uberhaubt in je opkomt om een tas van 1000 euro aan te gaan schaffen?

Ik vind 75 euro al belachelijk veel.

Misschien eens gaan lezen over impulsbeheersing ofzo?

Verder nooit meer geld uitgeven dan je hebt.

Sparen zien als onderdeel van je vaste lasten. (automatische overschrijving rond de tijd dat je salaris wordt gestort)

Verder kies een doel voor je spaargeld.

Misschien staan er op de site van het NIBUD nog wat tips.

Heb je vaker last van impulsieve acties? (eten, relaties?)
Vervelend zeg.. maar wel goed dat je zelf inziet dat het een impuls is, en dat het iets is dat je niet echt (echt niet!) nodig hebt en dat je je bovendien niet kunt permitteren.

Misschien helpt het als ik je vertel dat ik iemand ken met eenzelfde probleem, dat ooit zo vrij klein begonnen is, maar inmiddels helemaal uit de hand aan het lopen is. Het huis is volledig aan het dichtslibben met onnodig spul, haar huwelijk staat op springen omdat haar man het niet meer trekt, ze stiekem spullen koopt, ontkent, en zelfs steelt.. Probeer het in de hand te houden nu je het zelf nog ziet en het nog kan!!
anoniem_55368 wijzigde dit bericht op 28-07-2011 09:44
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:pathoulli schreef op 28 juli 2011 @ 09:32:

Sinds gisteren heb een ding in mijn kop dat ik perse wil kopen, terwijl ik er niet eens het geld voor heb. Het is mij al een paar keer overkomen dat ik een ding zie en alleen daar nog maar aan kan denken, dat ik het wil hebben. Nu gaat het over een merk handtas van bijna duizend euro. Ik werk, verdien een lekker bedrag, maar ben niet rijk, kan alleen niet sparen. Die handtas heb ik helemaal niet nodig, ik heb al 4 handtassen en ik gebruik altijd dezelfde. En van die 4 handtassen heb ik er al een door mijn obsessie gekocht en kijk er nu niet meer naar om. Dat zou als een les moeten dienen, maar nee, het gebeurt weer. Ik voel mezelf belachelijk, maar waarom krijg ik die tas niet uit mijn hoofd, ik slaap er zelfs niet meer van, verzin op allerlei manieren waarop ik hem toch zou kunnen kopen. Ik schaam mij, dat ik zoveel energie hier aan kwijt raak, door te piekeren. Ik weet heel goed dat ik nooit zo'n dure tas ga kopen, ik zou me schamen ookal zou ik het tegen niemand zeggen. Maar waarom kan ik de gedachten niet met rust laten? Ik ga er mee naar bed ( slaap super slecht) en sta ermee op. Zijn er andere mensen die dit probleem hebben?

Verkoop de tassen die je al hebt. zet dat geld apart.

kijk of je nog meer spullen kunt verkopen.

zet ook dat geld apart.

Als je dan 1000 euro hebt gespaard, kun je de tas kopen
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:jojanneke66 schreef op 28 juli 2011 @ 09:43:

[...]

Verkoop de tassen die je al hebt. zet dat geld apart.

kijk of je nog meer spullen kunt verkopen.

zet ook dat geld apart.

Als je dan 1000 euro hebt gespaard, zou je de tas kunnen kopenkun je de tas kopenWees dan trots op jezelf dat jet gelukt is om geld te sparen en dat je de drang om de tas te kopen kan weerstaan.
Je heet toch niet Rebecca he... Rebecca Bloomwood?

[img]http://www.jkoster.net/img/covers/Shopaholicf.jpg[/img]
Inderdaad...

Becky... Is it you?
Ai, ik herken het probleem. Ik heb gisteren een hele mooie winterjas gezien en die was ¤ 500. Het enige waar ik nu aan kan denken is die jas!!

Mijn oplossing: gewoon niet doen, zeker niet als het om een tas gaat. Je hebt er al een paar en gebruikt er maar één. Je zal er vanzelf minder aan gaan denken. Vond die tip om die andere tassen te verkopen ook goed!!

Mijn jas is natuurlijk een ander verhaal, die heb ik echt nog wel nodig de komende winter;)
De afschrijving van iets wat in de kast eindigt berekenen kan ook wel helpen.

Stel je koopt hem en hij staat 2,5 jaar in de kast en dan verkoop je hem via marktplaats voor de helf (als je mazzel heb)

dan staat er per jaar 100 euro in de kast weg te rotten.

OW en je hebt al 4 tassen dus da's dan 500 euro per jaar.
TO, ik heb wel eens dezelfde drang gehad. Alleen als je dan wat dieper kijkt dan de drang, dan is er vaak een onderliggende reden waarom je die drang tot kopen hebt. Bij mij is het dan vaak onrust. Dan heb ik een bepaald probleem en om niet aan dat probleem te denken, focus ik me op hetgeen ik zou willen kopen.

Ik heb zelf nog nooit aan de drang toegegeven, ik herken wel het mechanisme.

Verder eens met Jojanneke. Kun je niet de tassen verkopen die je hebt en toch niet gebruikt? Dan heb je en wat extra geld (bij voorkeur sparen ), en je voelt je wellicht niet meer zo naar over jezelf.

Je kunt trouwens ook nog wat gaan "schijn-shoppen". Je virtuele boodschappenwagentje vol gooien met spul dat je graag zou willen hebben maar het uiteindelijk gewoon niet kopen.

Als je je impulsen echt niet kunt beheersen, dan is het wellicht goed dit eens met je huisarts te bespreken om hulp hierbij te krijgen. Zoals de reactie van Lotteke laat zien is impulskopen een echt probleem, eentje die gemakkelijk uit de hand kan lopen.

Succes!
Spreek met jezelf af dat wanneer je iets wilt/moet hebben, je het dubbele van dat bedrag moet sparen/hebben. Dus een jas van

¤ 500,- ? Dan ¤ 1000,- sparen. En waarschijnlijk is tegen die tijd de 'nood' om het ding te kopen allang verdwenen.

En als je veel geld uitgeeft aan onzin-met-een-verlengsnoer, dan daar per maand een bepaald bedrag voor in een aparte portemonee stoppen, wat je daaraan mag verbrassen. Op is op.

Maar hoe dan ook: alles valt of staat met discipline.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat van Himalaya vind ik een goed idee. Je obsessie mat die tas zal vanzelf minder worden!

In mijn geval gaat het niet op helaas, heb een redelijk bedrag op mijn spaarrekening staan, dus zou die jas makkelijk kunnen kopen. Toch staat het idee van een maand huur "verbrassen" aan een jas me tegen. Aan de andere kant is het een prachtige jas en zal hij meerdere seizoenen mee kunnen gaan. Dillema!!
quote:Floozie schreef op 28 juli 2011 @ 10:27:

In mijn geval gaat het niet op helaas, heb een redelijk bedrag op mijn spaarrekening staan, dus zou die jas makkelijk kunnen kopen. Toch staat het idee van een maand huur "verbrassen" aan een jas me tegen. Aan de andere kant is het een prachtige jas en zal hij meerdere seizoenen mee kunnen gaan. Dillema!!

Dat vind ik dan weer wat anders Floozie, je hebt het geld en de jas gaat meerdere seizoenen mee. Ben je erg modebewust, of ga je die jas ook echt meerdere seizoenen dragen? Dan zou je het bedrag kunnen delen door het aantal seizoenen en dan kijken of je het er wel voor over hebt.

Ik ben de laatste jaren ook steeds meer kwaliteitsspul gaan kopen. Schoenen van ¤ 100,-, ik moest er tot een paar jaar geleden niet eens aan dénken om zoveel geld er voor uit te geven. Nu heb ik enkele paren schoenen uit de (voor mij dan ) hogere prijsklasse, en die blijven mooi en gaan al een paar jaar mee. Dan vind ik dat dus een prima aankoop (en ik eet er geen broodje minder om, dat zal ook meespelen).
Een beetje schoen is zo 100 euro, dat is toch niet duur?
Schoenen van 100 euro prima voor bijvoorbeeld wandelschoenen die jaren mee gaan. Die zijn vaak duurder maar da's oké.

100 euro voor een seizoensslippertje wat met mijn loopstijl een halfjaar mee gaat, vind ik gekkenwerk.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 28 juli 2011 @ 10:37:

Een beetje schoen is zo 100 euro, dat is toch niet duur?Wat ik zeg: tot voor een paar jaar geleden vond ik 220 gulden voor een paar schoenen heul veul geld
Misschien kan je proberen jezelf in je hoofd te prenten dat het gewoon geen optie is om die tas te kopen. Het kan gewoon niet, punt uit. Des noods roep je het gevoel op van toen je een kind was en heel graag iets wilde en het mocht niet van je ouders: toen had je je er ook bij neer te leggen. Nu is dat net zo. Geef niet toe aan de drang, leg je erbij neer en je zal zien dat de drang vanzelf stopt. Succes!
Een tas van 1000 euro?? :shock:

Denk dat ik zelfs als ik multimiljonair zou zijn, dat nog niet voor 'n tas zou overhebben.

Wél voor allerlei gadgets, maar die hebben dan ook nog 'n praktische functie (een gps bijv) maar voor 'n tas niet. Hoe duurder, hoe onpraktischer is het bij modegadgets ook nog vaak.
Nee, ik ook niet. 1000 euro.. en ik woon nog wel in de buurt van de PC!

Ik denk als ik zo'n dure tas of portemonnee zou kopen heb ik niks meer over om erin te stoppen
mag ik een plaatje zien van de tas van ¤1000??? Dan praat ik het je wel uit je hoofd

¤1000 voor een tas is gewoon belachelijk veel geld. Van dat geld kun je op vakantie(tje)!
Ja maar dat is gewoon een kwestie hoe je prioriteiten liggen: als je het geld hebt is het geen probleem, alleen gaat de één er liever van op vakantie, en de ander koopt er een tas voor. (maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe een tas van 1000 euro eruit ziet!)

Ik denk alleen, zoals TO erover praat, dat het toch wel een beetje een probleem is, geld uit willen geven dat je eigenlijk niet hebt, aan zaken die je niet nodig hebt, het niet uit je hoofd kunnen zetten.. klinkt toch als wat Ikbenanoniem al zei, en zou ik even bij mezelf te rade gaan.
Ik heb alleen maar schoenen van 100 euro en meer. Al jaren. Na een aantal goedkopere miskopen was ik er helemaal klaar mee, omdat dat op de lange termijn duurder is dan die goede schoenen van 100 euro kopen.

Mijn wandelschoenen zijn meestal rond de 140 euro, maar daar doe ik geen jaren mee. Wij lopen veel, dus na 2 jaar zijn ze wel aan hun eind.

500 euro voor een winterjas vind ik persoonlijk wel heel veel geld. En 1000 euro voor een handtas ook. Dat heb ik er zelf niet voor over.
Als ik wel eens jouw probleem heb, maar dan in veel lichtere mate, dan zeg ik tegen mezelf: 'het is maar een tas. Ik hoef hem niet te hebben. Het is niet belangrijk. Laat het los.' Meestal lukt dit dan wel.

Bij mij zit er onrust onder. Als ik lekker in mijn vel zit en gefocust met m'n werk/hobby's bezig ben, zijn materiele dingen niet belangrijk.

Dus als de onrust er is, en mijn gedachten allerlei kanten opvliegen (bv. ik moet absoluut een goede ovenschaal hebben, de allerbeste, en ik moet nu de stad in), dan sta ik stil bij dit proces. En dan focus ik me innerlijk op zaken die belangrijk voor me zijn. Wat wil ik echt ? En dat heeft dan niets te maken met zo'n tas (of ovenschaal).

Je vermannen en dan iets gaan doen waar je je echt goed bij voelt. Of het nu een wandeling langs de zee is, op de bank een boek lezen, afspreken met iemand bij wie je goed voelt, enz..

Of je prioriteiten eens op papier zetten en erover nadenken. Waar word je gelukkig van ? Maar ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Geobsedeerd zijn door een tas is echt vluchtgedrag. Wel knap dat je voor je 'koopziekte' durft uit te komen.

Een tas zal je nooit gelukkig maken. Dan loop je met je tas door de stad, een mooie tas, maar jij bent nog steeds hetzelfde, je schiet er niets mee op.

Het gaat erom hoe je je van binnen voelt, dat straal je uit, en dat maakt je aantrekkelijk. Zo'n tas is maar een extra'tje.
Ben ik weer, natuurlijk heb ik al jullie berichten gelezen. Het probleem is niet dat ik een tas van zoveel geld absoluut wil kopen, ik geef toe dat ik het gehele bedrag niet heb en ik me zou schamen om met zo'n tas zou lopen en bang zou zijn dat ze 'em van mijn arm zouden stelen. En het bedrag is natuurlijk echt gekke werk, maar wat mij bezig houd is dat als ik iets zie wat ik graag zou willen kopen voor mijzelf, ik nergens anders meer aan kan denken, alles draait alleen nog maar om mijn gedachten "en als ik dit nou zou hebben" . Ik ga niet op vakantie, behalve bij familie op bezoek, ik werk het hele jaar keihard, dus soms doe ik mijzelf wel eens plezier met kwaliteit spullen. maar dit keer is 1000 ¤ echt te gek. Maar vandaag gaat het gelukkig een stuk beter, mijn verlangen naar die speciale tas beginnen te vervagen en ik ga weer eens proberen te sparen ! Mijn anderetassen heb ik al eens te koop gezet, maar dat wil niet werken ! Dus ik ga ze maar weer eens uit de kas trekken en gebruiken. De tas is een Lancel Adjani tas voor de nieuwsgierigen, een echte gooische vrouwen tas !!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven