Last van vallende blaadjes

08-11-2011 11:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Teneerste wil ik graag weten wie dit kent het last hebben van vallende blaadjes.

Het gaat er kort gezegd om dat vanwege de herfst (vallende blaadjes) men wat meer gevoelig is en sneller gestressed enzo. De herfst varaint van een winterdip.

Nu vroeg ik me af wie dit ook kent (heeft op het moment of gehad).

En als jullie het kennen hoe gaan jullie er mee om?

Alvast bedankt.
Waarom vraag je dit? Heb je dit zelf dan ook? Of wil je er een studie van maken?
Werk je bij de NS?
Hier hebben veel mensen last van, in meer of mindere mate. Het is een heel natuurlijk verschijnsel: de natuur wisselt, bladeren vallen buiten, dit heeft redenen. Het is nodig om plaats te maken voor iets nieuws, voor nieuwe groei. En die nieuwe groei heeft ruimte nodig. Zo geldt dat ook voor mensen: oude zaken afwikkelen, opruimen, en plaats maken voor iets nieuws. En dan bedoel ik het niet zozeer letterijk, maar wel figuurlijk. Plaats in je lichaam, plaats in je hoofd. Niet met oude zaken blijven zitten, met ongezonde dingen, etc.

Het is net als met de menstruatiecyclus: het woord zeg het al, het is een cyclus. En dat is ook zo met de seizoenen. En die zijn evengoed voelbaar en zichtbaar.

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat het ook nog met het zuurstofgehalte in de lucht te maken heeft. Dat is nu eenmaal minder in deze tijd, ook daarom vallen de bladeren. En voel jij dat aan je lichaam.

Daarnaast worden de dagen korter, er is minder zonlicht, je maakt daardoor bepaalde vitamines minder aan.

En het laatste punt, wat eigenlijk door iedereen als eerste (en enige) punt genoemd wordt: het is somber en donker weer, dus daarom voel je je ook somber en donker.

Dit was de uitleg. Hoe je ermee omgaat? Je hier bewust van zijn, hoe het werkt, hoe de natuur en je lichaam in elkaar zitten. Dan valt het je eerder op en kun je er eerder op reageren. Door meer naar buiten te gaan, (nog) gezonder te eten, op tijd naar bed te gaan, etc. En sta eens stil bij jezelf, letterlijk en figuurlijk.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 08 november 2011 @ 11:32:

Werk je bij de NS?

Dat was ook mijn eerste associatie
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik helaas, of het aan de blaadjes ligt geen idee. Maar het grauwige, ijzige wind, donker maakt mij niet bepaald op en top. Terwijl in de zomer, lente het lijkt alsof ik alles aan kan en in de herfst/winter alles lijkt te gebeuren terwijl je een mega hogen berg moet beklimmen

Maar goed wat doe je er aan , wachten tot de lente !
en regelmatig even een zonnebankje en een wake-uplight om mee wakker te worden. Het is nog niet perfect, maar bij mij helpt het wel om het uit te zitten tot de lente
Ja duhhuh het is herfst: dan vallen de blaadjes gewoon. Wist je dat dan niet?

En als je last hebt van de 'kortere dagen', dan is lichttherapie misschien een idee. Regelmatig naar de suana, de zonnebank, met vrienden wat gaan drinken in kroeg, uit eten gaan, lekker koken, etc.

Dat je gevoleiger bent en sneller stressy bent, hoeft niets met de herfst te maken te hebben. Sterker nog: stress-hormonen zouden juist af moeten nemen bij minder zonlicht: dan neemt het slaaphormoon melatonine juist toe. Dat gaat stress tegen.
Only dead fish go with the flow
Ik heb er niet echt last van, maar probeer bomen er in de herfst wel altijd van te overtuigen dat ze hun blad vast moeten houden. Kaal staat gewoon zo kil. In andere seizoenen heb ik niet de neiging tegen bomen te praten.
Ik zag hele bergen blaadjes voor me op tO 's oprit en dat ze niet meer weg kan, of blaadjes in je wasgoed of blaadjes in dakgoten.

Herfst depressie? Nee. Ik word pas melancholisch als het bijna kerst / oud & nieuw is.

Ik hou van afgevalln blaadjes; stamp er het liefst met veel herrie en gekke sprongen doorheen (en een zich generende vriend die naast me loopt maakt het allen nog maar grappiger op zo'n moment)
quote:Dreamglasses schreef op 08 november 2011 @ 12:17:

Ja duhhuh het is herfst: dan vallen de blaadjes gewoon. Wist je dat dan niet?

En als je last hebt van de 'kortere dagen', dan is lichttherapie misschien een idee. Regelmatig naar de suana, de zonnebank, met vrienden wat gaan drinken in kroeg, uit eten gaan, lekker koken, etc.

Dat je gevoleiger bent en sneller stressy bent, hoeft niets met de herfst te maken te hebben. Sterker nog: stress-hormonen zouden juist af moeten nemen bij minder zonlicht: dan neemt het slaaphormoon melatonine juist toe. Dat gaat stress tegen.Helaas heb ik niets aan jouw tips. Ik kan niet tegen de sauna, te benauwd, de zonnebank wil en durf ik niet onder, drinken in een kroeg vind ik boring, uit eten gaan heb ik al helemaal een hekel aan en aan "lekker koken" ook
Toen ik de titel las dacht ik: zeik niet zo. Maar ik herken het. Als het waait word ik onrustig. Slaap ik slecht, rare dromen, piekeren.
Joh je zit er wel echt middenin niet, zwitsal nijn?(mijn iPhone maakt er zeurzak van ipv zwitsal. Ik twijfelde om t te laten staan in dit geval maar ik vind je wel lief hoor Nijntje. Sterkte met deze herfst n winter. Ook voor alle andere tijdelijke zeurzakken
Jaaa jottem, ook op deze pijler gaan we lekker trappen en na-trappen... Als ik op alle topics die over gevoel gaan 'zeurzak' als kwalificatie moet gaan laten vallen dan ben ik nog wel even bezig.

Ga dan even ergens anders lopen rellen.
quote:fantastissima schreef op 08 november 2011 @ 13:50:

Joh je zit er wel echt middenin niet, zwitsal nijn?(mijn iPhone maakt er zeurzak van ipv zwitsal. Ik twijfelde om t te laten staan in dit geval maar ik vind je wel lief hoor Nijntje. Sterkte met deze herfst n winter. Ook voor alle andere tijdelijke zeurzakken

Haha het was niet erg negatief bedoelt hoor

I.p.v. de sauna e.d krijg ik van mijn vriend een massage cadeau (hij heeft er niet altijd zin om het te doen Dus mag ergens heen! )

Oh en overigens de winter vind ik niet zo heel erg, ik probeer mijn vriend over te halen snowboots te kopen want ik hoop eigenlijk dat het heel veel gaat sneeuwen, zodat we lekker in de sneeuw kunnen banjeren! Dat vind ik echt leuk :@ Overigens is de winter nooit zo g rauw met die witte sneeuw
En ik bedoelde het ook niet uitgesproken negatief; eerder als grapje zie ook de

Gelukkig zag ZN. Dat wel in
quote:molly74 schreef op 08 november 2011 @ 11:37:

Hier hebben veel mensen last van, in meer of mindere mate. Het is een heel natuurlijk verschijnsel: de natuur wisselt, bladeren vallen buiten, dit heeft redenen. Het is nodig om plaats te maken voor iets nieuws, voor nieuwe groei. En die nieuwe groei heeft ruimte nodig. Zo geldt dat ook voor mensen: oude zaken afwikkelen, opruimen, en plaats maken voor iets nieuws. En dan bedoel ik het niet zozeer letterijk, maar wel figuurlijk. Plaats in je lichaam, plaats in je hoofd. Niet met oude zaken blijven zitten, met ongezonde dingen, etc.

........................

Hartelijk bedankt voor de reactie.

Ik zou de tips proberen toe te passen.
Ik ben ernstig ziek,ga door een hel. Nu de dagen korter worden en de lucht grijs is kan ik wel janken. Ik wandel zoveel mogelijk in het bos om toch nog wat zonnestraaltjes op te pikken. Dat helpt ook goed vind ik zelf. Moet je wel een bos/park in de buurt hebben natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven