Leven na depressie, hoe zet ik mezelf aan tot meer actie?

16-10-2017 09:36 106 berichten
In mijn tienerjaren en als jongvolwassene heb ik verschillende depressies gehad. Ook heb ik een sociale angststoornis gehad. Gelukkig ben ik daar dankzij goede hulp en hard werken overheen gekomen. Inmiddels leef ik al 10 jaar zonder depressies en onderneem ik dingen waar ik met andere mensen te maken heb. Daar ben ik ook wel trots op.

Maar ik haal nog steeds heel weinig uit het leven. Ik heb allerlei dromen en doelen, maar op de één of andere manier lukt het me niet om daarvoor in actie te komen. Mijn dagen zien er eigenlijk nog heel erg hetzelfde uit als toen ik depressief was, alleen met een betere stemming en ik eet beter. Ik heb een eigen bedrijf wat soms heel goed loopt en soms is het erg rustig, zoals de laatste tijd. Netwerken heeft nog niet veel opgeleverd, ik denk dat ik soms een beetje vreemd of gemaakt overkom, omdat een praatje over koetjes en kalfjes nog steeds niet vanzelf gaat.

Ik zoek tips. Hoe zet je jezelf aan tot actie? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je je huis schoonmaakt of aan een cursus werkt? Of dat je gaat sporten? Hoe bouw je gewoontes op? Zou het helpen als ik weet hoe het komt dat ik zo, tja, lui ben of is het een kwestie van jezelf een schop onder de kont geven (hoe dan)?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag naar de psycholoog geweest. Moet nu een verwijsbrief regelen bij de huisarts dat ik toch weer in behandeling ga.

Begin januari start ik met emdr therapie. Vandaag al een begin gemaakt. Vind het een bijzondere vorm van therapie maar denk dat het wel gaat werken.

Hoe gaat het met jullie?
Januari, dat is gelukkig al gauw.

Hier gaat het wisselend. De ene dag doe ik best veel en ben ik energiek en vrolijk en de andere dag komt er niet veel uit mijn handen. Ik heb van de week wel een grote stapel tijdschriften bij het oud papier gedaan. Nu hoef ik ze niet meer te lezen en liggen ze niet steeds in de weg. Ook kleine overwinningen moet je vieren, he. :cheer:
Alle reacties Link kopieren
@ikbennietgek Wat goed dat je EMDR therapie gaat doen! Wil je hier je ervaringen blijven delen? Ben heel benieuwd, hoop dat het je gaat helpen!

@Snowkitty Herkenbaar die wisselingen in stemming en energielevel.

En van die tijdschriften, super herkenbaar dat doe ik ook! Vroeger kon ik prima de boel laten verslonsen, lekker overal tijdschriften, boeken, CD's en films die ik ook nooit wel een keer ging lezen/beluisteren/bekijken, mailtjes die ik later wel kon lezen etc. Sinds de depressie wil ik dat niet meer want ik merk dat het me toch onrust brengt in mijn hoofd, zeker sinds de whatsapp etc., iets met dopaminelevels.

Ik wil nu mijn mailboxen leeg hebben, whatsapp- en smsgesprekken verwijder ik ook, dus mijn telefoon en laptop zijn altijd leeg. Het huis heb ik deze zomer opgeruimd middels de Marie Kondo methode. Ik koop nu alleen nog maar spullen die praktisch zijn en waar ik gelukkig van word. Abonnementen heb ik niet meer. Heerlijk! Ik zie nu sinds de depressie pas hoe chaotisch mijn leven eerst was.
Ja, rommel brengt onrust. En bij mij ook vooral veel schuldgevoel en een gevoel van overload en daardoor vermijding. Kun je mij ook even komen helpen in huis? :-D
Abonnementen opzeggen is een goed idee. En een nee/nee sticker.

Ik probeer ook het gedrag te doorbreken dat ik iets bewaar om later nog mee bezig te gaan. Als ik er nu geen tijd voor maak, waarom zou dat in de toekomst dan anders zijn? Het is echt afscheid nemen van dingen die ik dacht ooit nog wel eens te gaan doen. Dat doet het ego pijn, geloof ik. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriften en weggooien lees ik hier. Ik schaam mij een beetje want ik heb tig stapels liggen voor als ik iets wil weten of tijd heb. Verder ben ik door mijn vriend wel een stuk netter geworden. Misschien dat ik het weekend toch maar even de bezem door t huis haal. Nee nee sticker zitten wij ook aan te denken. Wij krijgen onwijs veel in onze regio. 1 blad en folders lees ik de rest niet.

@jempo ik zal mijn ervaringen hier delen hoor. Ik lees weleens iets op t forum. En ook al ken ik je niet echt toch ben ik benieuwd naar hoe het met je gaat.
Tegenover mij hoef je je niet te schamen, hoor. Hier moet ook niet onverwachts bezoek langskomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven