Leven na depressie, hoe zet ik mezelf aan tot meer actie?

16-10-2017 09:36 106 berichten
In mijn tienerjaren en als jongvolwassene heb ik verschillende depressies gehad. Ook heb ik een sociale angststoornis gehad. Gelukkig ben ik daar dankzij goede hulp en hard werken overheen gekomen. Inmiddels leef ik al 10 jaar zonder depressies en onderneem ik dingen waar ik met andere mensen te maken heb. Daar ben ik ook wel trots op.

Maar ik haal nog steeds heel weinig uit het leven. Ik heb allerlei dromen en doelen, maar op de één of andere manier lukt het me niet om daarvoor in actie te komen. Mijn dagen zien er eigenlijk nog heel erg hetzelfde uit als toen ik depressief was, alleen met een betere stemming en ik eet beter. Ik heb een eigen bedrijf wat soms heel goed loopt en soms is het erg rustig, zoals de laatste tijd. Netwerken heeft nog niet veel opgeleverd, ik denk dat ik soms een beetje vreemd of gemaakt overkom, omdat een praatje over koetjes en kalfjes nog steeds niet vanzelf gaat.

Ik zoek tips. Hoe zet je jezelf aan tot actie? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je je huis schoonmaakt of aan een cursus werkt? Of dat je gaat sporten? Hoe bouw je gewoontes op? Zou het helpen als ik weet hoe het komt dat ik zo, tja, lui ben of is het een kwestie van jezelf een schop onder de kont geven (hoe dan)?
Succes morgen. Zij kunnen je daar echt goed bij helpen.
De lat lager leggen en blij zijn met wat je wél bereikt. Dus in plaats van het hele huishouden begin je met een hele kleine stap. Misschien moet je jezelf wel een schop onder je kont geven voor die kleine stap, maar dat is wel te overzien. Als je die kleine stap hebt gezet niet denken aan alles wat je nog niet hebt gedaan, maar het goed vinden dat je die kleine stap wél hebt gedaan. En hoe vaker je het doet des te vanzelfsprekender het wordt. Het kakt alleen wel snel weer in, dus als je het erin wil houden, moet je het wel blijven doen. Maar als het een tijdje misgaat, niet jezelf van alles verwijten, begin weer met die kleine stap. En kijk vooral naar wat je wél doet in plaats van naar wat je allemaal niet doet. Dat geeft echt meer energie en dan zal je jezelf misschien verrassen door iets te doen zonder dat het echt 'moest'. Kijken naar alles wat je niet (goed genoeg) doet zuigt alleen maar energie en dan doe je nog minder of neemt de motivatie nog verder af.
Ik ben bij de praktijkondersteuner geweest.

Een kort gesprek gehad over waar de problemen liggen, zonder daarbij diep te graven in mogelijke achtergronden (gelukkig, dat heb ik genoeg gedaan). Een praktische opdracht meegekregen. Een lijstje maken met 3 kolommen: dingen die moeten (eten, slapen, werk), dingen die wat minder belangrijk zijn en wat langer mogen blijven liggen, en ten slotte dingen die niet zo belangrijk of nodig zijn. Daarna een dagindeling maken voor maandag t/m vrijdag met 3 dagdelen per dag. En daar dan per dagdeel 1 ding van die lijst invullen. Dat is het makkelijke.

Daarna begint het pas vrees ik. Dan is het de bedoeling om dat te gaan doen. Motivatie halen uit de tevredenheid over een afgevinkte activiteit. Als je iets niet hebt gedaan, dat dan niet gaan inhalen de volgende dag (lijkt me niet helemaal praktisch, maar we gaan het zien).

Het belangrijkste is om 's ochtends meteen in beweging te komen. Ik gaf ook aan dat als ik het druk heb met werk bijvoorbeeld, dat andere dingen ook beter lopen. Maar zodra het rustig is, verval ik in niksen. Dus 's ochtends meteen beginnen met iets, en daar ook tevreden over zijn (trots vond hij wat overdreven, maar ik vind dat niet zo overdreven).

Na een week kijken wat wel en niet is gelukt en zo'n schema dan aanpassen voor de week erop. En over een week of 2 de volgende afspraak.

Straks nog even bijlezen hier en reageren. Nu heb ik werk. :-D
Wat knap, dat je meteen de koe bij de horens hebt gevat en naar die praktijkondersteuner bent gegaan! Het zal heus niet in 1 keer 'goed' gaan (als in; dat je meteen je dagen met actie begint en in de flow van veen gedaan krijgen komt) maar het kan zeker wel helpen als je op regelmatige basis zulke gesprekken hebt. Hij zal je namelijk op een niet-veroordelende manier gaan vragen hoe het is gegaan en op die manier gaat het echt helpen inzicht te krijgen in wat voor jou wel en niet werkt.

Ik lees verder mee trouwens, ik heb namelijk die ervaring met een studentendecaan die me heel goed op de rit heeft gekregen na langdurige medische problemen tijdens mijn studie, en momenteel kamp ik ook met depressie en hoop ik over niet al te lange tijd weer actiever te worden.

Vind de tip van elkaar motiveren ook wel een goede, ik denk dat het voor mij op dit moment nog te hoog gegrepen is maar wie weet, over een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me hier ook in.

Heb eigen bedrijf dus moet altijd mezelf motiveren.

Ik heb een boek gelezen de War of Art. Het is nogal een cliché boek en gaat over kunst, maar zijn punt is eigenlijk, dat zodra je iets graag wilt, je het JUIST gaat uitstellen.
Ik denk dat dat te maken heeft met perfectionisme: "wat als ik het niet goed doe, een fout maak?", "ik moet het helemaal afmaken" enzovoort. Dat is in ieder geval bij mij zo. En vervolgens doe ik helemaal niks want ik krijg er zon Kutgevoel van dat ik het niet doe.
In dat boek word ook beschreven hoe opeens je vanalles moet doen ipv wat je wilde doen, en dat je opeens geen tijd hebt... herkenbaar?

Ik ben ook jaren geleden gediagnosticeerd met dysthymie, chronische depressie. Ik ben heel trots als ik zon snel depressie testje doe op het internet en ik in een milde, (of op het randje zit van geen depressie zelfs laatst)!
Ik dacht een paar dagen terug, zou iedereen zich nou zo voelen? En ik laat mijn vriend het doen en die zit bijna op minder dan nul. Dat vond ik dan wel grappig. Dat ik zo blij ben met mild en hij zonder moeite op nul zit.

Maargoed, even terug naar het onderwerp.

Ik heb vanalles geprobeerd. En er zijn een paar dingen die mij goed helpen:

- een schema maken de avond ervoor waarvan je jezelf bijna belachelijk maakt over hoe makkelijk het is. Dus ipv wat je eerder aangaf: 1 was doen. KLAAR.Dit is omdat je dan een positieve feedback loop krijgt. Je kunt het bijna niet niet doen. En zo geef je jezelf een goed gevoel, schrijf je op dat je het hebt gedaan (kom ik zo op terug) en dan heb je een goed gevoel over gehouden aan zon lijst. In plaats van die gedachten van: hoe kan het nu dat ik zelfs dit niet kan? Zon klein lijstje! Etc.

- schrijf het op. Ken je die agenda's die nu heel hip zijn? Een bullet journal? Ik kan dnek ik geen plaatjes plakken maar je hebt een boekje, en daarin schrijf je elke dag op wat je hebt gedaan. Goed hebt gedaan dus. Of je maakt een schemaatje en dan elke dag aankruisen als je het hebt gedaan. Dan krijg je ook een positieve feedback loop want als je het dan een dagje niet doet, zie je al die kruisjes van eerder en denk je, PWA! Heb ik toch maar goed gedaan. In plaats van te focussen op dat ene dagje dt je het niet doet.

Ik heb dat bijvoorbeeld met tandenpoetsen *schaam*. Ik vergeet het soms. En soms denk ik dan: "Jezus Christus kan ik niet eens mijn tanden niet vergeten te poetsen! Wat ben ik een idioot." En daar heb Ik niks aan. En dan kijk ik in mijn boekje en dan zie ik dat ik het elke andere dag wel heb gedaan en dat het dus niet zon big deal is.

Overigens wil ik best met jou de dag doornemen cateautje (en anderen) maar ik moet je daar wel bij zeggen dat ik dus verschrikkelijk slecht ben in routine dus ik zal het misschien vergeten!
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien projecteer ik nu en is het niet zo dat deze dingen bij jou spelen. In dat geval zou ik zeggen:

Pak het boekje met handschriften en doe 1 regel per dag. Dan mag je al blij zijn. Of een halve bladzijde per twee dagen. Heb je ook nog dagen vrij.

Zo kom je er uiteindelijk best. Het hoeft niet in een keer natuurlijk.

Zo! Nu heb ik genoeg uitgesteld! Ik moet maar zelf eens gaan beginnen.
Ik zou nog even reageren.

@Turquasi, leuk idee voor het weekmenu! Combineren met wat leuks en klein maken. Ik ga eens kijken of ik dat in de weekplanning die ik nu voor de poh'er heb gemaakt kan invoeren. Dat klinkt veel leuker namelijk. En leuk motiveert.

@Cateautje, bedankt voor je woorden over het schuldgevoel. Die komen wel binnen. Ik vind eigenlijk niet dat ik er mag zijn. Voor mij gevoel loop ik iedereen in de weg en vindt iedereen mij lastig, en ook al heb ik wel 100% voor het leven gekozen, jaren therapie hebben dat gevoel nog niet helemaal weggenomen. Ik blijf oefenen!

@Tyche, moeilijke vragen. Waarom ik iets wil doen, nou, omdat ik het leuk vind of omdat ik een schoon huis wil. Waarom doe ik het dan niet? Waar ben ik mee bezig als ik ding X wil doen, nou, meestal m'n tijd verdoen met dingen op het internet of tv kijken.

@Marrie, de huishoudelijke planning is heel precies en klein. Aanrecht schoonmaken bijvoorbeeld, of de woonkamer swifferen.
Volgens de poh'er is het zaak om 's ochtends meteen aan de slag te gaan. Vanochtend gedaan door een was te draaien en daarna de droge was van vorige week op te vouwen en op te bergen. Daarna wat werk gaan doen bij de computer en daar ben ik blijven plakken.

@KeaAlpine, kijken naar de successen, niet naar de mislukkingen. Daar zit een uitdaging.

@Hobbelster, sterkte met de depressie. :hug:

@Shrodingerskat, ik moest lachen om je berichten! Heel herkenbaar. Ik heb een heel mooie bulletjournal trouwens. Heel veel lege vakjes. Als een maand voorbij is, pak ik weer een bladzijde voor de nieuwe maand en kan ik 80% van de vorige maand overnemen. :proud: Zo'n lijst is meer een braindump voor me dan een goede planning.

Volgende acties:
Activiteiten kleiner maken en kijken of ik ze leuk kan maken door ze met een (nieuwe) hobby te combineren.
Weer eens een programma op de computer gebruiken die bepaalde websites gedurende bepaalde tijden blokkeert. :lol:
Bedenken hoe ik van internetten of tv kijken een minder aantrekkelijke optie maak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag mijn tanden gepoetst! :bonk:

Fijn dat je erom kon lachen. Goed gedaan met de was etc vandaag. Meer dan ik heb gedaan qua was. Dat ligt er nu al een tijdje daar te liggen in de wasmand :-$

Echt knap van je dat je die dingen uitgaat proberen. Ik ben benieuwd wat werkt voor je.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hulp hebt gevraagd!
Ik ben iemand die ook snel vervalt in tv kijken of op mobiel.
Ik weet dan ook zeker dat als ik geen moeder was dat ik dan veel meer zou kijken en veel minder zou doen dan dat ik nu doe.
Ik sta met moeite op, maar door de kinderen (beide nu naar school) moet ik wel. Door hun moet ik snelsnel en daarna vaak nog zelf werken. Op de dagen dat ik vrij ben (2 dagen doordeweeks) ga ik meteen na wegbrengen van kinderen (school) de nodige boodschappen halen. Dan is het rond 9.15 en is dat maar gedaan.
Kan ik dat tenminste ook niet uitstellen.
Maar daarna wordt lastig. Liefst wil ik rust, mijn eigen ding eindelijk eens kunnen doen. Al is het maar even tv kijken ofzo. Terwijl ik een woning heb die juist dan schoongemaakt kan worden zonder afgeleid te worden door de kinderen.
Ik sta vaak ik tweestrijd: ben ik nou lui of heb ik meer rust nodig dan de gemiddelde mens???
Ik ben er wel nu goed achter gekomen dat ik echt oplaad zodra ik alleen ben en niks 'moet'. Maar vaak zodra ik alleen ben 'moet' ik van mezelf zoveel.
Ik heb tot nu toe het volgende bedacht waarvan ik weet dat ik mij daar beter aan kan houden:
- 1e vrije dag beneden schoonmaken
Zodra dat klaar is op mobiel lezen of tv kijken ofzo (ontspannen).
- 2e vrije dag wel boodschappen halen maar daarna 'moet' er niet veel. Mag ik van mezelf even de tijd voor mezelf nemen (kinderen dan korte ochtend school dus ook zo voorbij). Wellicht binnenkort op een sport die ochtend zodra ik de stap durf te nemen.
- op zaterdag maak ik boven nodige schoon. Maar als ik zaterdag weg moet dan moet dat dus wel vrijdag gedaan worden... plannen dus....

In de avonden kom ik tot niks, ik heb het deels maar geaccepteerd.
Ik merk dat ik af en toe somber ben, niet meer kan genieten op zulke dagen, hoewel er op zich dan weinig aan de hand is. Voor mij dan extra signalen minder van mezelf te eisen.
Afijn, door ritme met gezin kom ik sneller tot actie en moet ik meer.
Als je alleen woont is deze motivatie ver te zoeken (ik heb 3 jaar alleen gewoond dus weet wel verschil). Idd kleine stappen maken en gewoontes ervan proberen te maken.

Ik herinner me nu dat ik toen ik alleen woonde mezelf soms taken gaf: na avondeten eerst afwassen en dan pas tv aan! Blij dat het daarom niet bleef liggen en kon ik ongestoord die avond tv kijken, zonder soort van schuldgevoel. Ook omdat ik wist dat als ik eenmaal op de bank zat ik niet meer in actie zou komen.
Doe wat voor jou goed/passend voelt. En oja ook ik heb handlettering aangeschaft en bleef maanden liggen.
Uiteindelijk video's erover bekeken en toen werd ik meer gemotiveerd. Met mezelf toen afgesproken dat ik op een vrijdagochtend dit zou doen, gewoon een oefenen. Eerste keer was leuk en ging nog goed ook. Tweede keer ging minder en week erop stond mijn hoofd er niet naar. Ik merkte op dat ik dat oké vond. Ik had het immers wel gestart en 'moet' niet elke week! Minder druk erop en dus blij zijn met de wel genomen stappen.
Overigens (hoe grappig) komt het in mijn werk weleens voor dat ik een ander moet helpen met overzicht krijgen, soms ook in huishouden en week structuur. Ik kan het prima overzien bij anderen.... Maar bij mezelf is het toch lastiger en het doen is een 2e punt ;-)
Succes! De eerste stappen zijn gezet. En elke stap vooruit is meer kans op verandering.
(Sorry voor lap tekst, hopelijk wel duidelijk) ;-)
Raar dat de topics die je zelf opent, niet gewoon bij de andere topics (waar je op hebt gereageerd) komen te staan.

@Shrodingerskat, de 2e was die ik had, was ik vergeten op te hangen, dus die is vandaag nog een keertje in de wasmachinedraaimolen geweest en dit keer wel aan de lijn geëindigd. :)

@Minameut, een ander helpen en advies geven is altijd vele malen makkelijker dan die dingen zelf toepassen, he?
Gewoontes maken is ook zo'n uitdaging.

Van de 10 dingen die ik voor gisteren en vandaag had gepland, heb ik er gisteren niets gedaan en vandaag 6. Dat is best een oké resultaat, toch? En voor het tijd verspillen op internet heb ik vandaag Stay Focusd geïnstalleerd. Je kunt daar websites invullen waar je helemaal niet op mag, een bepaalde periode niet op mag of waar je maar een bepaalde tijdsduur wel op mag. Het oogje zit in de taakbalk en is nu rood, want ik mag maar beperkt op het forum. :proud: En ik heb WebCrumbs geïnstalleerd, dat in een taartdiagram laat zien hoe lang je een bepaalde website hebt bezocht. (Forum: 160 minuten, andere sociale media: nog eens 160 minuten) Oeps, dat is wel veel.

Tijd om de pc uit te zetten!
Bij mij hielp het heel erg om actiepunten op te schrijven. Liefst de dag van te voren. Niet te gek maken, het moet haalbaar blijven.

Bij een vriendin hebben we met een groepje (in overleg met haar) een schema gemaakt om dingen met haar te ondernemen. Was eigenlijk erg gezellig. Mooie gesprekken. Eentje belde bv elke ochtend even: hoe het ging, peptalk, plannen voor de dag doornemen. Met een ander zwemmen, naar theater enz.
Heb je vrienden die je zoiets kunt vragen?
@Vinsent, hoewel ik echt wel kan begrijpen dat zoiets handig is om in actie te komen, vind ik eigenlijk dat die motivatie in jezelf moet liggen om duurzaam te zijn. Want wat als ik dingen wil of moet doen en de ander is even niet beschikbaar? Of ga ik dingen alleen doen als een ander mij motiveert? Misschien ben ik daarin te streng, hoor, dat is mogelijk. Ik doe dat trouwens wel als ik me een tijdje wat neerslachtig voel. Dan vraag ik m'n vriend een ding van mijn lijst te kiezen en dat probeer ik dan te doen die dag. Maar over het algemeen wil ik die motivatie uit mezelf kunnen halen.
Snowkitty schreef:
20-10-2017 08:53
...over het algemeen wil ik die motivatie uit mezelf kunnen halen.
Maar dat is juist het lastige bij depressie, je hebt die motivatie niet, en die komt niet vanzelf terug als je er op gaat zitten wachten. Bij inactiviteit wordt over het algemeen je stemming juist steeds slechter.
Dus niet te streng voor jezelf zijn en van jezelf eisen dat de motivatie uit je zelf moet komen. Accepteren dat je daarbij nu wat hulp nodig hebt.
(Als deze methode je wat lijkt)
Je hoeft trouwens niet gelijk je hele dag te laten volplempen. 3 "structuurpuntjes" op een dag is al mooi.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn om te lezen dat iemand hetzelfde ervaart!
Ik wist het niet zo goed onder woorden te brengen aan iemand, bang voor het oordeel 'lui'. Ik zit op dit moment thuis met een angststoornis en er zijn lichte depressieve klachten vastgesteld. Ik heb moeite met mijn dagen, waar niks gepland staat, in te vullen. Ik heb dit ook tijdens mijn therapie sessie besproken. Zij vertelde dat iets simpels als een wasje draaien en de vaatwasser in- en uitruimen ook al prima is. En als er één dag iets minder wordt gedaan dan de andere dag dat dat helemaal niet erg is en me er ook niet schuldig over moet voelen.

Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen dus dat ga ik nu doen.

Daarnaast goed van je (en alle anderen natuurlijk) je zo ver bent gekomen! :yes:
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in luiheid. Ik haat het als mensen zeggen "Hij heeft gewoon een schop onder zijn kont nodig"
Wij zijn namelijk geen veedieren die maar even mee moeten werken omdat dat zo hoort of verwacht word.

Wij DOEN dingen omdat we de winwin situatie ervan in zien.
Waarom kom je niet uit je bed? Omdat er geen win situatie voor jou is/word gevoeld om uit bed te komen. Waarom maak je je huis niet meer schoon? Omdat je bijvoorbeeld denkt: het word toch wel weer vies. Ook dit is weer geen winwin situatie voor jou, dus doe je maar niks meer. Dan ben je dus niet lui maar heb je een gebrek aan MOTIVATIE.

Je kunt jezelf trainen door rustig aan en stap voor stap bij dagelijkse dingen waar je geen motivatie voor hebt, op te noemen wat de winwin situatie ervan is voor jou. Dit kan zijn(voorbeelden)

Naar de supermarkt lopen om boodschappen te doen om in iedergeval 1 verse gezonde maaltijd te koken voor vanavond.
Lopen - winwin situatie/ goed voor je energiepijl en lichaam.
Gezond eten - winwin situatie/ je kunt meer aan door de vitamines en mineralen die je binnen krijgt. Je lichaam is daarin tegen moe en depressief na junkfood.
Koken: winwin situatie/ je voelt je beter als je wat doet voor jezelf, als je alleen woont ben je nog steeds de moeite waard om een lekkere maaltijd te eten die je zelf hebt bereid.

Waarom ik een voorbeeld geef als deze, de kleine overwinning die je kunt voelen na het volbrengen van een vrij simpel doel is belangrijk om je zelfvertrouwen weer op te bouwen. Begin ergens. En veroordeel jezelf niet wanneer het niet lukt. Je mag altijd veranderen van doel als je EERLIJK voelt dat het doel te hoog gegrepen is of probeer het later nog eens. Lukt het ook niet?. Probeer het later nog eens. Gotver weer niet gelukt!. Probeer het later nog eens. En nog eens. En nog eens.......
Alle reacties Link kopieren
Als een vriendin naar mij toekomt en zegt: "ik kom het bed al 5 weken niet meer uit, ik drink 1 fles wijn per dag en heb constant conflicten met collega's. Niemand zit nog op mij te wachten
Deze vriendin is niet lui! Zij heeft ook GEEN schop onder haar kont nodig.

Wat zij nodig heeft is erachter komen waarom zij denkt dat het voor haar meer oplevert om in bed te blijven met wijn dan het opstaan en conflicten met collega's oplossen. Misschien denkt zij bijvoorbeeld dat zij de eigenschappen niet bezit om het conflict op te lossen of aan te gaan. Hier is ALTIJD wat aan te doen. Tips kun je ook altijd vinden op de So chicken app of website.
Alle reacties Link kopieren
Oliveranosleep schreef:
21-10-2017 13:11
Ik haat het als mensen zeggen "Hij heeft gewoon een schop onder zijn kont nodig"
.
Dit. Dankje. :kneel:
En de rest van je post.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Goede post hierboven. Idd motivatie zien te vinden.
In de praktijk is het op het moment zelf wel lastig.
Zo heb ik steeds vaker moeite om op te staan, puur omdat ik even nog 'niks' wil en ik heel goed weet dat zodra ik opsta ik weer van alles moet (kinderen verzorgen, huishouden, werk, etc).

Wel heb ik vandaag minder van mezelf geëist, want normaal gesproken die ik de bovenverdieping op zaterdag maar had gisteren boven al gezogen en vandaag wat oude kleding opgeruimd en uitgezocht. Daarna vond ik het wel best eigenlijk. Dan maar een keer niet de badkamer bijv.
Heb nu ook een week vakantie, daarom laat ik het ook meer toe. Naar winkelcentrum geweest met de kinderen en ze mochten een tijdschrift uitkiezen vanwege de vakantie, zij blij ik blij ;-)
Net beneden gezogen en nu lekker lezen op het forum. Gen schuldgevoel dit keer of mijn eigen idee dat ik een schop onder mijn komt nodig heb. Dat voelt een stuk beter.
Ik besef wel dat ik dit gevoel zelden heb, vaker ben ik negatief en teleurgesteld in mezelf. En dan blij ik in het negatieve hangen.

TO Hoe gaat het nu met jou?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt overigens ook het term bore-out. Ik merk dat ik daar wat moeite mee heb. Ik denk niet dat deze mensen zich zozeer vervelen maar dat ze eerder de motivatie niet hebben. Ook lastig om iemand een 'stempel' op te drukken. Iedereen is anders.
Ik wil morgen vroeg aan de dag beginnen en veel ondernemen alleen mis ik de moed en de kracht om te doen wat nodig is om geboend, gekamd en aangekleed het huis te verlaten.

Wie wil mij morgenochtend een schop onder mijn gat geven en ervoor zorgen dat ik doe wat ik nu graag wil?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2017 23:34
Ik wil morgen vroeg aan de dag beginnen en veel ondernemen alleen mis ik de moed en de kracht om te doen wat nodig is om geboend, gekamd en aangekleed het huis te verlaten.

Wie wil mij morgenochtend een schop onder mijn gat geven en ervoor zorgen dat ik doe wat ik nu graag wil?
Heel veel herkenning hier..

Cateautje, ik kan er niet voor zorgen dat je straks gaat doen wat je je gisteravond hebt voorgenomen maar een schop onder je kont wil ik je als je dat wil wel geven :whip: en :hug:
Misschien beginnen met zorgen dat je geboend, gekamd en aangekleed raakt, als je zo de deur uit kan ga je ook eerder. Schoenen ook aan, je gaat immers toch zo naar buiten. Begin met iets waar je zin in hebt of maak een lijstje met wat je echt heel graag of al heel lang gedaan wil hebben en kies iets uit en gaan!

Ik zal aan je denken, ik moet van mezelf de schone was opruimen bed verschonen en de vloer in de woonkamer stofzuigen en dweilen en in ieder geval 3 keer per dag een flinke wandeling met de hond maken. Dat is heilig dat dier moet beweging hebben maar de rest.. ach ik ben niet de enige lees ik hier!
Als jij nou mijn stok achter de deur bent zodat ik vanavond kan vertellen dat alles gebeurd is ben ik jouw stok achter de deur en doe je vanavond verslag, als je daar prijs op stelt natuurlijk :)
Zet hem op het gaat je lukken en al lukt het niet je hebt in ieder geval je stinkende best gedaan. Vreet ook energie :(
'
Succes!! Ik laat vanavond weten of ik mijn goede voornemens uitgevoerd heb :-$
Fijne dag toegewenst :)
@Vinsent en Puntje, ik ben niet depressief.

@Oliveranosleep, mooie voorbeelden van hoe je jezelf kunt motiveren. Dat probeer ik ook op die manier te doen. Ja, het huis en de borden worden toch weer vies, maar ik voel me toch veel beter in een huis zonder stofvlokken en waar ik gewoon een schoon bord uit de kast kan pakken. Ik worstel wel met het dingen voor jezelf of je eigen welzijn doen. Maar oefening dus.

@Minameut, dat klinkt goed! Ik probeer ook minder in het schuldgevoel te blijven hangen. Eigenlijk zag ik van het weekend een aflevering van Black-ish wat me daarin aan het denken heeft gezet. In die aflevering hadden de ouders moeite met inzicht in de financiën en toen zei Dre: ik heb hierin geen voorbeeld gehad, want mijn ouders waren arm en dachten dus niet aan vooruit plannen.
Ik zit vaak te piekeren over geld, vooral qua toekomst, en omdat ik niet goed weet hoe ik dat aan moet pakken, probeer ik maar te doen alsof het er niet is. Wat het piekerprobleem natuurlijk niet oplost. Dus dit ga ik ook aanpakken. Praten met mensen die er wel verstand van hebben.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor het huishouden en het dagelijks leven. Mijn ouders hadden een uitkering, dus konden in principe elke dag beslissen wat ze dan gingen aanpakken. Ik moet, of wil, meer volgens een schema gaan leven, zodat ik me op maandag niet druk hoef te maken over een karwei dat donderdag wel aan de beurt komt. Ik geloof echt dat dat meer rust zal geven en ook het schuldgevoel zal verlichten. Want als ik maandag klaar ben met de maandagkarweitjes hoef ik me niet schuldig te voelen over de karweitjes die verderop in de week gepland staan. In theorie dan. Praktijk is.. oefenen...

@Cateautje en Sirius, zet 'm op! Ik ben vanochtend begonnen met de was opvouwen van vorige week en daarna een lekkere douche met m'n favoriete scrub. Een positief begin!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, ben je al geboend? Ben je gekamd? Beetje leuk aangekleed?
Waaaaaaat? Nog niet?
Kom, meissie, begin je dag!
Je hebt plannen, als je ze hebt uitgevoerd voel je je fijner en mag je heerlijk niksen.))
*schop*
If accidentally read, induce vomiting.
Sirius schreef:
23-10-2017 06:53
Heel veel herkenning hier..

Cateautje, ik kan er niet voor zorgen dat je straks gaat doen wat je je gisteravond hebt voorgenomen maar een schop onder je kont wil ik je als je dat wil wel geven :whip: en :hug:
Misschien beginnen met zorgen dat je geboend, gekamd en aangekleed raakt, als je zo de deur uit kan ga je ook eerder. Schoenen ook aan, je gaat immers toch zo naar buiten. Begin met iets waar je zin in hebt of maak een lijstje met wat je echt heel graag of al heel lang gedaan wil hebben en kies iets uit en gaan!

Ik zal aan je denken, ik moet van mezelf de schone was opruimen bed verschonen en de vloer in de woonkamer stofzuigen en dweilen en in ieder geval 3 keer per dag een flinke wandeling met de hond maken. Dat is heilig dat dier moet beweging hebben maar de rest.. ach ik ben niet de enige lees ik hier!
Als jij nou mijn stok achter de deur bent zodat ik vanavond kan vertellen dat alles gebeurd is ben ik jouw stok achter de deur en doe je vanavond verslag, als je daar prijs op stelt natuurlijk :)
Zet hem op het gaat je lukken en al lukt het niet je hebt in ieder geval je stinkende best gedaan. Vreet ook energie :(
'
Succes!! Ik laat vanavond weten of ik mijn goede voornemens uitgevoerd heb :-$
Fijne dag toegewenst :)
Goedemorgen Sirius,

Ben net wakker, het is laat geworden gister.
Ik zit nu aan mijn eerst beker koffie en als ik die op heb neem ik die schop onder mijn kont ter harte, op één voorwaarde en dat is dat je het beddengoed van je bed aftrekt. Doe dat maar even, dat is zo gebeurt en als het er eenmaal af is, moet je er ook weer schoon opleggen, maar dat is van latere zorg. Kom op, in de beentjes!!! Ik wacht tot je het gedaan hebt en dan ga ik douchen.
Sarcastaballcoach schreef:
23-10-2017 10:01
Cateautje, ben je al geboend? Ben je gekamd? Beetje leuk aangekleed?
Waaaaaaat? Nog niet?
Kom, meissie, begin je dag!
Je hebt plannen, als je ze hebt uitgevoerd voel je je fijner en mag je heerlijk niksen.))
*schop*
Jaja, ik ga zo, even koffie en wakker worden. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven