Leven na depressie, hoe zet ik mezelf aan tot meer actie?

16-10-2017 09:36 106 berichten
In mijn tienerjaren en als jongvolwassene heb ik verschillende depressies gehad. Ook heb ik een sociale angststoornis gehad. Gelukkig ben ik daar dankzij goede hulp en hard werken overheen gekomen. Inmiddels leef ik al 10 jaar zonder depressies en onderneem ik dingen waar ik met andere mensen te maken heb. Daar ben ik ook wel trots op.

Maar ik haal nog steeds heel weinig uit het leven. Ik heb allerlei dromen en doelen, maar op de één of andere manier lukt het me niet om daarvoor in actie te komen. Mijn dagen zien er eigenlijk nog heel erg hetzelfde uit als toen ik depressief was, alleen met een betere stemming en ik eet beter. Ik heb een eigen bedrijf wat soms heel goed loopt en soms is het erg rustig, zoals de laatste tijd. Netwerken heeft nog niet veel opgeleverd, ik denk dat ik soms een beetje vreemd of gemaakt overkom, omdat een praatje over koetjes en kalfjes nog steeds niet vanzelf gaat.

Ik zoek tips. Hoe zet je jezelf aan tot actie? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je je huis schoonmaakt of aan een cursus werkt? Of dat je gaat sporten? Hoe bouw je gewoontes op? Zou het helpen als ik weet hoe het komt dat ik zo, tja, lui ben of is het een kwestie van jezelf een schop onder de kont geven (hoe dan)?
Zo, al gelijk een boterham gegeten voor ik het vergeet en hongerig de deur uitga, dus dat is gedaan.

Het is trouwens niet erg dat ik zo laat ben, want maandag en dan zijn de winkels pas om 11 uur open, dus nu kan ik gelijk door.

Heb besloten dat ik ga lopen en mijn brommertje laat staan, misschien dat ik dan wat meer energie krijg, want dat zitten overal naartoe zet ook geen zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig toppertjes!!! Hoop dat je inmiddels heerlijk aan de wandel bent Cateau, of in elk geval aan het klaarmaken bent.

Ik heb zelf geen moeite met uit bed komen 's ochtends, maar wel met starten aan de studie. Ik heb veel last van angsten en blokkades. Mijn deadline heb ik niet gehaald, ik hoop het eind van de dag af te hebben. Maar het blijft een worsteling om me ertoe te zetten.
Jempo schreef:
23-10-2017 11:41
Goed bezig toppertjes!!! Hoop dat je inmiddels heerlijk aan de wandel bent Cateau, of in elk geval aan het klaarmaken bent.

Ik heb zelf geen moeite met uit bed komen 's ochtends, maar wel met starten aan de studie. Ik heb veel last van angsten en blokkades. Mijn deadline heb ik niet gehaald, ik hoop het eind van de dag af te hebben. Maar het blijft een worsteling om me ertoe te zetten.
Ik ben me aan het voorbereiden geweest om aan de dag te beginnen. Mijn neushaar hing zowat op mijn kin, dus dat heb ik nu even getrimd, hoort ook bij de verzorging. :)

Jempo, maak een kopje thee en leg er iets te knabbelen naast en ga er dan voor zitten. Misschien is het fijn voor je als je een muziekje op de achtergrond hebt, dat leidt wat af van rare geluiden in de omgeving, een rustig muzakje.
Kom op, je kan het en als je er nu aan begint dan lukt het je om het vandaag af te maken en dan ben je er van af, verlost, bevrijdt.
Alle reacties Link kopieren
Wat super Cateautje, ik zie zelf ook altijd op tegen het scheren van mijn benen en het wassen van mijn haar, dus ik weet hoe het is, en je mag trots zijn op mezelf!

Je hebt mij nu ook de motivatie gegeven om aan de slag te gaan, dankjewel! :) Ik ga nu direct beginnen en zal nog wat updates geven.

Fijne dag! :)
Ik ben gepoetst en geboend en ga zo de deur uit, te voet!!! :proud:

Ga maar lekker aan de slag Jempo, het geeft je een schitterende toekomst, dus je weet waar je het voor doet.
Werkze.


Ik hoop dat Sirius ook in actie is gekomen.

Geef even een updat als ik terug ben.

Doei!!! :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijner zou vinden als er een apart topic komt voor het aanmoedigen. Dan hou ik het hier overzichtelijk met tips en kijk wat wel en niet werkt. Updates over wat een ander voor elkaar heeft gekregen in het huishouden interesseren me eerlijk gezegd niet zo. Sorry als dit rot overkomt, ik bedoel dat niet zo. Gewoon dat als hier alleen maar klusjeslijsten worden gedeeld, ik als TO eigenlijk het overzicht verlies. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
18-10-2017 16:44
Ik zou nog even reageren.



@Shrodingerskat, ik moest lachen om je berichten! Heel herkenbaar. Ik heb een heel mooie bulletjournal trouwens. Heel veel lege vakjes. Als een maand voorbij is, pak ik weer een bladzijde voor de nieuwe maand en kan ik 80% van de vorige maand overnemen. :proud: Zo'n lijst is meer een braindump voor me dan een goede planning.
Ah kijk dit bied mogelijkheden. Ik herken me heel erg in jouw verhaal en heb ook een bullet.

Wat echt voor mij werkt is een bullet bingo per maand. Hierop zet ik dingen als: minimaal 1 boek lezen, de berging opruimen, minimaal 2 nieuwe recepten, 2 uur werken aan mijn bullet, 2 kilo afvallen, de auto wassen, minder dan 10 keer snaaien, 2 keer oefenen handletteren en deze maand staat er zelfs op: uitzieken echt hele basis dingen.

Ik heb dan per maand 12 "doelen" en vanaf 10 doelen beloon ik mijzelf. 10 doelen is bij mij bv winkelen voor 2,50. 11 doelen voor 5 euro en alle 12 voor 7.50. Maar dat wisselt per maand, ligt er ook aan hoe uitdagend ik de bingo van die maand gemaakt heb.

Dit werkt zelfs zo goed voor mij dat mijn man gevraagd heeft of ik ook een bingo (in overleg met hemzelf natuurlijk) wilde maken voor hem! En zowaar dit werkt als een trein. Voor hem heb ik oa de beloning een massage van mij en dat ziet hij wel zitten haha.

En ik heb een lijstje gemaakt:
Wat wil ik zeker wel
Wat wil ik zeker niet
Wat weet ik nog niet zeker

Dat gaf mij ook overzicht of mijn eigen wensen/doelen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Snowkitty schreef:
23-10-2017 12:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijner zou vinden als er een apart topic komt voor het aanmoedigen. Dan hou ik het hier overzichtelijk met tips en kijk wat wel en niet werkt. Updates over wat een ander voor elkaar heeft gekregen in het huishouden interesseren me eerlijk gezegd niet zo. Sorry als dit rot overkomt, ik bedoel dat niet zo. Gewoon dat als hier alleen maar klusjeslijsten worden gedeeld, ik als TO eigenlijk het overzicht verlies. :redrose:
Het heeft gewerkt voor Jempo en mij. Jempo zit nu te werken en ik ben naar buiten gegaan om de dingen te doen die nodig waren.

Je kan wel lamlendig aan de computer blijven zitten om een hele reeks aan tips te absorberen, maar als dat alles is wat je doet schiet dat natuurlijk ook niet op.
Ik vind het in alle eerlijkheid ook een beetje egocentrisch om dit topic alleen maar over jou te laten gaan, terwijl er meer mensen zijn die in dezelfde situatie zitten.
@Cateautje. Ik had wel het vermoeden dat mijn bericht niet in goede aarde zou vallen. Maar dat is gewoon wat ik vind. Er zijn inderdaad veel mensen die hiermee zitten, vandaar dat er ook een soortgelijk topic loopt op Psyche. Maar weet je, ik ben dit topic gestart om tips te krijgen (en die heb ik gekregen, waarvoor dank, voor iedereen) en niet om lijstjes uit te wisselen. Het staat je vrij zelf zo'n topic te openen. En ik bedoel het absoluut niet lullig of wat dan ook.

Ik ben ooit lid geweest van de FlyLady e-mailgroep waarin zo'n 20 vrouwen de hele dag gingen mailen wat ze allemaal van plan waren en hadden gedaan, en al die lijsten waren tergend lang, ook van de vrouwen die weinig energie hadden of chronisch ziek waren. En die lijsten deden me helemaal niet in actie komen, maar juist vergelijken, hoe slecht ik wel niet bezig was, want mijn lijstje was niet eens een vijfde van wat zij deden en ik kwam er al niet toe. Dat zou ik graag willen voorkomen. Ik wil namelijk niet vergelijken. Mijn doel of vraag voor het topic staat duidelijk in de OP.
@IBI, leuk idee! Daar kun je ook meteen wat creativiteit in kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
23-10-2017 15:33
@IBI, leuk idee! Daar kun je ook meteen wat creativiteit in kwijt.
Klopt! Je bent dan gelijk al bezig met een doel althans ik wel.

@ ik heb ook wel de behoefte aan een dergelijk topic. Cateautje, open jij er 1? Anders doe ik het wel als jij er geen opent. Neem aan dat dat geen probleem is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenbaar topic.

Snowkitty veel succes met alles :)

Ik schrijf graag mee als er een nieuw topic is. (En ja ik ben in de fase dat ik daar dan gewoon op wacht ipv het te openen ;-) )
Je kunt méér.
IBIopviva schreef:
23-10-2017 15:38
Klopt! Je bent dan gelijk al bezig met een doel althans ik wel.

@ ik heb ook wel de behoefte aan een dergelijk topic. Cateautje, open jij er 1? Anders doe ik het wel als jij er geen opent. Neem aan dat dat geen probleem is.
Open jij het topic maar, dan kom ik meeschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Dames en heren, ik heb een topic geopend met een voor Moon bekende titel!

psyche/goede-dag-slechte-dag/list_messages/393561
ibiopviva wijzigde dit bericht op 23-10-2017 16:29
2.93% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Veel succes! :redrose:
minameut schreef:
18-10-2017 21:14
Goed dat je hulp hebt gevraagd!
Ik ben iemand die ook snel vervalt in tv kijken of op mobiel.
Ik weet dan ook zeker dat als ik geen moeder was dat ik dan veel meer zou kijken en veel minder zou doen dan dat ik nu doe.
Ik sta met moeite op, maar door de kinderen (beide nu naar school) moet ik wel. Door hun moet ik snelsnel en daarna vaak nog zelf werken. Op de dagen dat ik vrij ben (2 dagen doordeweeks) ga ik meteen na wegbrengen van kinderen (school) de nodige boodschappen halen. Dan is het rond 9.15 en is dat maar gedaan.
Kan ik dat tenminste ook niet uitstellen.
Maar daarna wordt lastig. Liefst wil ik rust, mijn eigen ding eindelijk eens kunnen doen. Al is het maar even tv kijken ofzo. Terwijl ik een woning heb die juist dan schoongemaakt kan worden zonder afgeleid te worden door de kinderen.
Ik sta vaak ik tweestrijd: ben ik nou lui of heb ik meer rust nodig dan de gemiddelde mens???
Ik ben er wel nu goed achter gekomen dat ik echt oplaad zodra ik alleen ben en niks 'moet'. Maar vaak zodra ik alleen ben 'moet' ik van mezelf zoveel.
Ik heb tot nu toe het volgende bedacht waarvan ik weet dat ik mij daar beter aan kan houden:
- 1e vrije dag beneden schoonmaken
Zodra dat klaar is op mobiel lezen of tv kijken ofzo (ontspannen).
- 2e vrije dag wel boodschappen halen maar daarna 'moet' er niet veel. Mag ik van mezelf even de tijd voor mezelf nemen (kinderen dan korte ochtend school dus ook zo voorbij). Wellicht binnenkort op een sport die ochtend zodra ik de stap durf te nemen.
- op zaterdag maak ik boven nodige schoon. Maar als ik zaterdag weg moet dan moet dat dus wel vrijdag gedaan worden... plannen dus....

In de avonden kom ik tot niks, ik heb het deels maar geaccepteerd.
Ik merk dat ik af en toe somber ben, niet meer kan genieten op zulke dagen, hoewel er op zich dan weinig aan de hand is. Voor mij dan extra signalen minder van mezelf te eisen.
Afijn, door ritme met gezin kom ik sneller tot actie en moet ik meer.
Als je alleen woont is deze motivatie ver te zoeken (ik heb 3 jaar alleen gewoond dus weet wel verschil). Idd kleine stappen maken en gewoontes ervan proberen te maken.

Ik herinner me nu dat ik toen ik alleen woonde mezelf soms taken gaf: na avondeten eerst afwassen en dan pas tv aan! Blij dat het daarom niet bleef liggen en kon ik ongestoord die avond tv kijken, zonder soort van schuldgevoel. Ook omdat ik wist dat als ik eenmaal op de bank zat ik niet meer in actie zou komen.
Doe wat voor jou goed/passend voelt. En oja ook ik heb handlettering aangeschaft en bleef maanden liggen.
Uiteindelijk video's erover bekeken en toen werd ik meer gemotiveerd. Met mezelf toen afgesproken dat ik op een vrijdagochtend dit zou doen, gewoon een oefenen. Eerste keer was leuk en ging nog goed ook. Tweede keer ging minder en week erop stond mijn hoofd er niet naar. Ik merkte op dat ik dat oké vond. Ik had het immers wel gestart en 'moet' niet elke week! Minder druk erop en dus blij zijn met de wel genomen stappen.
Overigens (hoe grappig) komt het in mijn werk weleens voor dat ik een ander moet helpen met overzicht krijgen, soms ook in huishouden en week structuur. Ik kan het prima overzien bij anderen.... Maar bij mezelf is het toch lastiger en het doen is een 2e punt ;-)
Succes! De eerste stappen zijn gezet. En elke stap vooruit is meer kans op verandering.
(Sorry voor lap tekst, hopelijk wel duidelijk) ;-)
Wat een herkenbaar topic. Ik heb geen depressie gehad, wel een burn out waar ik net van ben hersteld. En hetgeen jullie schrijven over uitstellen, jezelf niet in actie krijgen en dergelijke is zo enorm herkenbaar.

Bovenstaande post had ik kunnen schrijven.

Ik ben de afgelopen dagen ook erg inactief en ik kom tot weinig. Ik was dan ook vrij en sinds gisterenochtend ben ik veelal alleen thuis. Mijn dochter is uit logeren. En mijn man vertrekt rond halfzes naar zijn werk voor avond/nachtdienst.

Ik ga nu avond eten maken en neem me voor om vanavond nog even twee uurtjes huishouden te doen. De rest van de avond mag ik ontspannen. Morgen weer werken.

Ik zou het wel leuk vinden om over dit onderwerp te schrijven met elkaar en elkaar te motiveren of te leren accepteren hoe je bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat ongelofelijk herkenbaar allemaal!! Ik twijfel nog een beetje om in het vervolgtopic mee te schrijven maar lees zeker mee! :hug:
Voor degenen die lijstjes willen delen en aanmoediging/schop onder hun kont verlangen, dit is het topic dat IBI heeft geopend daarvoor: psyche/goede-dag-slechte-dag/list_messages/393561 :)
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
23-10-2017 16:16
Dames en heren, ik heb een topic geopend met een voor Moon bekende titel!

psyche/goede-dag-slechte-dag/list_messages/393561
Yes!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-10-2017 10:58
Goedemorgen Sirius,

Ben net wakker, het is laat geworden gister.
Ik zit nu aan mijn eerst beker koffie en als ik die op heb neem ik die schop onder mijn kont ter harte, op één voorwaarde en dat is dat je het beddengoed van je bed aftrekt. Doe dat maar even, dat is zo gebeurt en als het er eenmaal af is, moet je er ook weer schoon opleggen, maar dat is van latere zorg. Kom op, in de beentjes!!! Ik wacht tot je het gedaan hebt en dan ga ik douchen.
Hoi, uitgerekend vandaag geen internet :(
Nu even eten en dan even alles doorlezen er is het een en ander bijgeschreven zie ik :)

Cateautje bedankt, nu al! Heb echt heel veel gedaan vandaag, alleen nog even het bed opmaken. Eten staat nu op het vuur later meer.
Uitslapen is niet erg, koffie MOET gewoon als je eind van de dag maar tevreden kan zijn zonder dat nare gevoel dat je niks gedaan hebt de hele dag.

Tot later, ik ben heel blij met dit topic want ik dacht dat ik gewoon lui was terwijl dat niet het geval is. Het lukt me gewoon niet om in actie te komen zonder stok achter de deur en het doet me goed dat er meer mensen worstelen met exact hetzelfde.
Elkaar een handje helpen op gang te komen :shout: al is het digitaal lijkt me een top-idee :jump:
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
23-10-2017 12:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijner zou vinden als er een apart topic komt voor het aanmoedigen. Dan hou ik het hier overzichtelijk met tips en kijk wat wel en niet werkt. Updates over wat een ander voor elkaar heeft gekregen in het huishouden interesseren me eerlijk gezegd niet zo. Sorry als dit rot overkomt, ik bedoel dat niet zo. Gewoon dat als hier alleen maar klusjeslijsten worden gedeeld, ik als TO eigenlijk het overzicht verlies. :redrose:
Hoi Snowkitty hoe gaat het met jou?
Jammer dat je niet ook meeschrijft in het aparte topic wat mij betreft hoe meer ervaringen hoe beter. Ook als het niet wil lukken allemaal.

Toch wil ik je nog iets vragen heb je zelf tips of trucs om te kijken wat werkt om aan de gang te komen? Lijstjes maken of dat soort dingen werkt bij mij totaal niet. Ik probeer ook te begrijpen waarom bepaalde zaken die niets met werk te maken hebben en ooit als LEUK zijn ervaren nu een zware opdracht zijn geworden.
Hoeft ook niet perse dus laat ik het maar en nog weer wat later heb ik spijt dat ik iets niet gedaan heb.

Naar de kapper gaan om maar iets te noemen. Koffie drinken in de stad als ik daar toch moet zijn. Maar ook mijn kleding uitzoeken en netjes ophangen. Zo ik kom steeds dingen tegen waarvan ik vergeten was dat ik ze had gekocht voor de winter alvast. Nog in het zakje met de bon erbij. Hoe krijg ik mezelf zo ver dat ik nieuwe spullen meteen een plekje geef, niet altijd alles uitstel tot morgen?? Als je dat elke dag doet gebeurt er niks en zo voelt het voor me ook omdat ik andere dingen doe dan ik me had voorgenomen.

Zelfs meeschrijven in het andere topic begint me nu alweer teveel te worden omdat het voelt als iets dat MOET. Zo vermoeiend want het gaf me wel een boost in het begin maar WAAROM is dat gevoel dan zo snel weer aan het zakken. Om moedeloos van te worden :(
Hoi Sirius, dat is nog een reden waarom ik geen lijstjestopic wilde. Het gevoel hebben dat je het moet bijhouden. Maar ik snap best dat het voor sommigen heel fijn is.

De trucs die op dit moment werken zijn:
- 's ochtends meteen iets gaan doen wat beweging vereist (huishouden of een wandeling)
- niet gaan stilstaan bij het feit dat ik er misschien geen zin in heb, maar focussen op hoe fijn het resultaat zal zijn (vooral bij het huishouden, maar ook het handletteren). Je gaat naar de kapper zodat je daarna blij bent met je mooie kapsel. Je gaat koffie drinken in de stad, omdat je daarvan geniet of om je dagen wat afwisseling te geven. Je hangt je nieuwe kleding op, omdat je blij bent met je aankoop en als het in de kast hangt, kun je bij het aankleden kiezen om die te gaan dragen. Over nieuwe kleding nog een tip: als je thuiskomt met je aankopen, dan niet meteen gaan zitten en ontspannen, maar eerst alles opbergen.
- de programmaatjes die me laten zien hoeveel tijd ik op bepaalde sites doorbreng en die tijd beperken. Inzicht dus.
- aan het eind van de dag alvast iets klaarleggen waar je de volgende dag meteen mee aan de slag kunt. Zo hoef je de volgende dag niet eerst te bedenken wat je moet gaan doen en dan nog de spullen op te zoeken om dan nog eens te beginnen, nee, je kunt meteen aan de slag.

Qua spullen ben ik al ruim een jaar bezig met proberen kieskeuriger te zijn. Ik heb al heel wat dozen naar de kringloopwinkel gebracht. Alleen de boeken houden die ik nog een keer wil lezen en die niet te oud zijn, alleen de kleding bewaren die ik vaker dan een paar keer per jaar aan heb, etc. Mijn kasten puilen niet meer uit en als ik iets gekocht heb, past dat gewoon. Minder spullen hebben betekent ook minder hoeven opruimen en afstoffen. Ik heb zelfs een kast weggedaan. Minder kopen helpt ook trouwens.

Ik weet niet hoe het in het lijstjestopic gaat, hoor, maar misschien is het helemaal niet nodig om het bij te houden of geregeld mee te schrijven? Misschien kun je gewoon delen waar je tegenaan loopt en dan verder?

Die boost die je voelde, dat heb ik dus ook telkens als ik een nieuwe structuur of routine heb bedacht. Dan gaat het een paar dagen, soms zelfs een paar weken, goed en daarna komt de klad er weer in en gebeurt er weer heel weinig. Maar ja, dan heb je toch een tijdje wél dingen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
23-10-2017 09:30
@Vinsent en Puntje, ik ben niet depressief.
.

Dat was ter vergelijking waar ik mee kamp en me daardoor zo herken in jouw verhaal.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Hoi Snowkitty,
Ik vind het heel fijn voor je dat je wat trucs/middelen hebt gevonden die voor je werken!!
Het is zo zoeken he, in dat doolhof aan dingen iets vinden wat aansluit bij je, wat werkt voor je.
Ik kan daar heel erg aan relateren ( dat zoeken) en daarom wil ik je graag even zeggen dat ik het fijn voor je vind. Im vind het tof voor je :-)
@Puntje, je begon je bericht met "fijn dat iemand hetzelfde ervaart". Maar het is niet hetzelfde als depressief zijn, voor mij althans. Toen ik depressief was, deed ik niets, echt helemaal niets. Nu ik niet depressief ben, doe ik wel wat dingen, maar heb ik moeite met bepaalde dingen, zoals dingen puur en alleen voor mezelf doen en routines. Dat vind ik lastig.

Als ik sombere perioden heb, en die heb ik wel degelijk nog steeds zo nu en dan, dan kan ik heel snel terugschakelen naar een mildere overtuiging over mezelf en vind ik de wasmachine aandoen of whatever al goed genoeg en ben ik daar ook tevreden mee. Misschien is dat zelfs één van de dingen die ervoor zorgt dat een sombere periode tegenwoordig niet meer overgaat in een depressie bij mij.

Hoe gaat dat bij jou? En heb je wat aan tips in dit topic (gehad)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven