Leven na depressie, hoe zet ik mezelf aan tot meer actie?

16-10-2017 09:36 106 berichten
In mijn tienerjaren en als jongvolwassene heb ik verschillende depressies gehad. Ook heb ik een sociale angststoornis gehad. Gelukkig ben ik daar dankzij goede hulp en hard werken overheen gekomen. Inmiddels leef ik al 10 jaar zonder depressies en onderneem ik dingen waar ik met andere mensen te maken heb. Daar ben ik ook wel trots op.

Maar ik haal nog steeds heel weinig uit het leven. Ik heb allerlei dromen en doelen, maar op de één of andere manier lukt het me niet om daarvoor in actie te komen. Mijn dagen zien er eigenlijk nog heel erg hetzelfde uit als toen ik depressief was, alleen met een betere stemming en ik eet beter. Ik heb een eigen bedrijf wat soms heel goed loopt en soms is het erg rustig, zoals de laatste tijd. Netwerken heeft nog niet veel opgeleverd, ik denk dat ik soms een beetje vreemd of gemaakt overkom, omdat een praatje over koetjes en kalfjes nog steeds niet vanzelf gaat.

Ik zoek tips. Hoe zet je jezelf aan tot actie? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je je huis schoonmaakt of aan een cursus werkt? Of dat je gaat sporten? Hoe bouw je gewoontes op? Zou het helpen als ik weet hoe het komt dat ik zo, tja, lui ben of is het een kwestie van jezelf een schop onder de kont geven (hoe dan)?
De poh'er kan me trouwens niet echt verder helpen, dus dat traject loopt alweer af voor het goed en wel begonnen is. Intussen probeer ik wel te oefenen met wat dingen, zoals 's ochtends 5 dingen kiezen die ik ga doen die dag en ik zet er dan ook bij hoe lang ik daarmee bezig zou moeten zijn. Ik kies 2 dingen om te doen tussen ontbijt en lunch, en 3 dingen tussen lunch en avondeten.

Niet elke dag gaat even goed, maar dat heb je als je iets nieuws aan het leren bent. ;)
Komende week ga ik juist in de ochtend een hobby plannen, om te kijken of ik daar juist energie uit haal om de rest van de dag het schema ook te volgen. En om te oefenen met leuke dingen voor mezelf doen zonder schuldgevoel.
Ik las iets over executieve functies (of executive functions in het Engels). Gebrekkige executieve functies schijnt veel voor te komen bij mensen die een periode minder actief zijn geweest, door burn-out, depressie of bijvoorbeeld lange tijd in het ziekenhuis. Daarna houden ze problemen met zichzelf in actie te zetten, zich een tijdje te focussen op een taak, en voelen ze zich snel overweldigd door dingen die ze willen doen.

Ik herken daar wel het één en ander in. Ook dat je er de ene dag meer last van hebt dan de andere dag, door bijvoorbeeld wisselende hoeveelheden slaap, stress en lengtes van takenlijstjes.

Nou ja, een oplossing heb ik nog niet gevonden, maar ik wou dit even delen voor het geval er nog mensen meelezen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nog mee :bye:

Jammer dat de poh'er je niet verder kan helpen. Had hij/zij ook geen ideeën over bij wie je wel aan kunt kloppen?

Dat van die executieve functies herken ik wel, en zie ik ook om me heen bij anderen. Als er een oplossing bij had gestaan, had je die wel gepost hè? Dus die stond er daar ook niet bij, gok ik.

Helpt het om je hobby eerst te doen?
Hoi! De poh'er raadde cognitieve gedragstherapie aan. Maar dat heb ik al een paar keer gehad (bij verschillende therapeuten) en eigenlijk heb ik niet zoveel zin om daar weer mee te beginnen.

Een tip die ik ergens las en nu in de praktijk breng, is een korte takenlijst maken met heel korte taken. Alles opknippen. In de 2 dagen dat ik dat nu toepas, heb ik in elk geval meer gedaan en heb ik me minder down en overweldigd gevoeld. Dus wie weet is dat het.

Bijvoorbeeld de huisarts bellen voor een recept: ik heb het opgedeeld in 3 stappen: de telefoon aan de lader leggen (die was inderdaad leeg), precies opschrijven wat ik moet bestellen en dan bellen. En morgen het recept ophalen: eerst de banden van de fiets controleren en eventueel oppompen, dan ophalen, 2 stappen dus. Op stroeve dagen laat ik me door een lege telefoon of lege banden meteen uit het veld slaan. Bovendien is voor een klein stapje makkelijker motivatie op te boksen dan meteen de hele klus te klaren.

Eigenlijk gaat het om je niet overweldigd te voelen en om kleine stapjes te maken waar je een beetje energie en motivatie van krijgt. Maar goed, in 2 dagen valt er nog niet heel veel over te zeggen. (Wel leuk dat je meeleest :proud: anders wordt het zo'n blogtopic)
Het gaat nog steeds goed met de lijst met extreem korte klusjes. Ik heb nog nooit zoveel gedaan als de afgelopen 2 weken. Oh, en op tijd pauzeren en wat eten heb ik ook geïntroduceerd. Ik heb de neiging om als ik dan eindelijk ergens mee begin, het ook helemaal te willen afmaken en dat is soms veel te veel. Nu dus op tijd pauzeren, eten (brandstof aanvullen) en ontspannen en dan pas weer verder.
:cheer:
Alle reacties Link kopieren
wat goed Snowkitty! Ik kan nog wat van je leren!
Alle reacties Link kopieren
misschien is productivity planner dan ook wel iets voor jou?

kun je ook bijhouden hoelang je over een taak doet.
hierbij krijg ik persoonlijk een veel beter beeld van hoelang ik met een taak bezig ben, waardoor ik het makkelijker gedaan heb en veel efficiënter ben.

Zoals de badkamer schoonmaken zag ik altijd enorm tegenop, in de praktijk heb ik aan 10 min per week voldoende. Dat plan ik wekelijks in op zaterdagmiddag (structuur is belangrijk voor mij met dit soort taken), werkt perfect.
De productivity planner ziet er heel leuk uit, dat zeker! Maar als ik zoiets zelf moet invullen, loop ik daar vaak al vast. Ik ben vrij slecht in het bepalen van wat de meeste prioriteit heeft en dat leidt dan tot me overweldigd voelen en vervolgens afleiding zoeken (vermijding). Wat dan tot nog meer rommel en achterlopen leidt natuurlijk. Ik heb de afgelopen week veel gelezen en geleerd over hoe die cirkel werkt bij mij. Helaas nog niet veel tips gevonden, maar je kunt niet alles hebben. :)

Bijhouden hoelang je over een taak doet is wel heel slim trouwens. Dat ga ik zeker doen.
Ik zet trouwens wel eens de kookwekker bij taken waar ik erg tegenop zie. Als ik dan eindelijk ergens mee ben begonnen, wil ik het helemaal afmaken, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet. Ik heb het nu ook niet meer over schoonmaken, maar schoner maken. :proud: Schoner is goed genoeg.

Hoe werkt structuur bij jou? Hoe zorg je dat je die volgt?
Ik vind dat namelijk heel moeilijk. Als ik elke zaterdag hetzelfde lijstje moet afwerken, voelt dat al meteen als overweldigend.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Maar het mooie van productivity planner is dat je jezelf niet afvraagt "Wat heeft de meeste prioriteit?", want dat is inderdaad een vraag die overweldigt en het gevoel geeft dat je héél veel moet doen.

Wat er staat is: "If this was the only thing you did today you'd be satisfied"

Dat gaat zoveel dieper, wanneer ben je tevreden? Als je van jezelf eist dat je én gedoucht, én de vaatwasser hebt uitgepakt, én ook nog de rekening hebt betaald en je mail weggewerkt, en dat overweldigt je, dan vraag je eigenlijk teveel van jezelf.

Maar als je nu dat ene mailtje waar je al weken tegenop ziet verstuurd. En je zet voor jezelf een wekker, je mag er 25 minuten over doen en dan is 'ie verstuurd. En na die 25 minuten ga je iets leuks voor jezelf doen, dat heb je dan verdient.

Dat is toch veel liever voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Het leuke is dat je dopamine stijgt als het je gelukt is een taak uit te voeren, waardoor je zin krijgt op het tweede deel van de productivity planner te doen: als je deze taken niet doet is de dag als goed, maar als je ze wel doet is de dag nóg beter.

Het helpt mij wel. Ik ben minder streng voor mezelf dan in mijn diepste depressieve periode, maar ook veel productiever, bij mij zijn die twee sterk aan elkaar gelinkt.

De app Marv helpt mij ook. Dit is een soort robotje die je motiveert. Als ik erg depressief ben kan ik nogal piekeren en treuzelen.

Ik weet dat ik max. 5 minuten doe over de wasmachine aanzetten, 2 min wc schoonmaker, 2 min vloer badkamer schoonmaken, 5 min slaapkamer schoonmaken etc. Dit voer ik in en Marv motiveert me om door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
"Als ik dan eindelijk ergens mee ben begonnen, wil ik het helemaal afmaken, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet. Ik heb het nu ook niet meer over schoonmaken, maar schoner maken. :proud: Schoner is goed genoeg."

Ja super herkenbaar! Een tijdsperiode voor jezelf stellen helpt mij wel. Ik mag 5 minuten per week de slaapkamer schoonmaken. Als het voor mijn gevoel dan niet schoon genoeg is jammer dan. De week daarop op zaterdagmiddag heb ik weer 5 minuten de tijd.

En expres verdeelt in dat soort kleine opdrachtjes. Dus niet "In 30 minuten de slaapkamer schoon", dat overweldigt me.
Alle reacties Link kopieren
Maar hier loopt ook nog niet alles op rolletjes hoor. Gisterenavond sinterklaas gevierd en ik voelde me super, vandaag veel in bed gelegen was helemaal kapot, ik begin me nu pas weer een beetje oké te voelen.

Er kwam vandaag ook veel op me af qua deadlines, werkopdrachten en uitjes met vriendinnen. En ik heb overal NEE op gezegd. Dat lucht op, maar ik merk dat het me ook mega veel energie kost. Je bent er toch druk mee in je hoofd.

Vanavond heb ik weer een deadline en daar kan ik nog steeds moeilijk mee dealen.
Jempo schreef:
04-12-2017 14:17

Wat er staat is: "If this was the only thing you did today you'd be satisfied"

Dat gaat zoveel dieper, wanneer ben je tevreden? Als je van jezelf eist dat je én gedoucht, én de vaatwasser hebt uitgepakt, én ook nog de rekening hebt betaald en je mail weggewerkt, en dat overweldigt je, dan vraag je eigenlijk teveel van jezelf.
Ik kan wel trots op mezelf zijn als ik bepaalde taken heb gedaan. Maar tegelijkertijd schaam ik me dat mijn leven eigenlijk ver onder de standaard van anderen ligt. En dat vind ik moeilijk om te accepteren, meestal, niet altijd. Dus tevreden? Ik zou tevreden zijn als er geen rommel meer op de vloer ligt en als dat soort taken zich niet opstapelen. Maar dat doen ze altijd. En dan schaam ik me weer en vind ik het stom dat het weer zo is gegaan. Vandaar dat ik nu probeer te denken "ik maak schoner" en niet per se schoon. Kleinere taken maken, die hopelijk ook voor langere tijd vol te houden zijn.

Wordt je slaapkamer echt schoon met 5 minuten in de week? Kasten afnemen, bed verschonen, stofzuigen, dat duurt wel langer, toch? Of heb je dat ook onderverdeeld?

Is het gelukt met je deadline gisteren?
Alle reacties Link kopieren
x
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 21:10
99.83% gewijzigd
Een schoon en goed bijgehouden huis geeft meer rust in het hoofd. Dat en de schaamte die ik voel als er mensen op bezoek zijn, zijn eigenlijk de grootste motivaties om het huishouden te willen doen. En wanneer het dan goed genoeg is, tja... Ik zag net een vies beestje op de muur, dus zoals het nu is, is in elk geval onder iedere standaard. Bah. Positief bekijken: dat is extra motivatie voor vandaag.

En ja, ik schaam me ook om dit op te schrijven. Het is heel lief bedoeld als mensen zeggen dat het vast wel meevalt en zo, maar dat is gewoon niet waar. Als ik rondkijk staan de tranen in mijn ogen, want het is allemaal zo veel en ik weet niet waar ik moet beginnen vaak en dan begin ik dus niet. De minitaakjes helpen wel, maar ik heb helaas vooralsnog niet het idee dat het beter wordt.

Niet alleen in huis, maar ook andere dingen waar ik mee bezig wil zijn, maar die ik toch wat moeilijk vind. Een online cursus over mijn interesse, een sport waar ik mee wil beginnen. Ik kan me maar moeilijk ergens op richten als het huis rondom een tyfusbende is. Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor een hulp in huis, al is het maar tijdelijk, dan komt er in elk geval wat meer schot in de zaak.
Oh, ik lees in een ander topic dat er 25.000 insecten in een kerstboom zouden zitten. Hier geen kerstboom, dus dat valt dan weer mee. :proud:
(Inmiddels lekker aan het opruimen... Vrije dag komt goed uit.)
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk kan ik ook niet in 5 min én de kasten afnemen, én m'n bed opmaken én stofzuigen. Daar gaat het juist om, dat je dat eisenlijstje leert loslaten. Ik mag trots op mezelf zijn als ik 5 minuten heb schoongemaakt.

En je hoeft toch ook niet elke week de kast af te nemen? Moet er persoonlijk niet aan denken. Die eisen leg je jezelf op he!

En je kunt ook niet in het leven van een ander kijken. Dus vergelijk jezelf niet met een ander.

Deadline gehaald maar maandagochtend een nieuwe deadline en heb nog niet gedaan :S Voor volgende week heb ik mezelf meer tijd gegeven voor mijn studie, zodat ik hard kan doorwerken. Maar vandaag heb ik nog niet gedaan - ook moe van de hele week. Dus vanavond moet ik hard aan de slag! Gelukkig alleen thuis, geen afleiding.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst jempo en snow wat knap hoe jullie met de situatie omgaan. Veel herkenbaarheid ook. Hier moet het huis ook netjes en schoon zijn voor ik iets anders kan en mag doen. Heb van de week om 22:30 nog de badkamer schoongemaakt omdat het in mijn hoofd moest. Gelukkig heb ik een hele lieve schoonmoeder die ons helpt. Want en 32 uur werken en afstuderen en een huishouden is gewoon heel veel.
Alle reacties Link kopieren
@ibennietgek leuk om weer iets van je te horen! Ik werk ook zoveel en studeer en huishouden, dus herken het helemaal. Ik probeer wel minder streng te zijn voor mezelf. Badkamer schoonmaken om half 11 's avonds doe ik echt niet, daar raak ik burn-out van op de lange termijn.

Ben nu mijn nieuwe 5 minute journal aan het invullen voor 2018 :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Snowkitty,

Ik herken veel in je verhaal. Ik ben alleen nog niet zo ver als jij ;) Ben nog niet zo gek lang herstellende van een zware depressie. Zo werk ik ook nog steeds niet.
Maar misschien heb je iets aan de dingen die mij helpen.

- In kaart brengen van energiegevers en energievreters.
Wat geeft jou energie en wat kost jou energie. Zorg ervoor dat dit in balans is, dus na een energievreter moet er altijd een energiegever komen. Zorg er ook voor dat je altijd energie over houd om iets leuks te doen.

- Plannen
Ik doe dit a.d.h.v. een Bullet Journal (misschien ff googlen als je dat niet kent). Hierin schrijf ik vrijwel alles op. To-do lijstjes, doelen, trackers (hoe vaak ik sport bijv) en ik maak voor iedere week een planning. Op de ene pagina zet ik de dagen met de (vaste) afspraken (bij wijze van tandarts, vrijwilligerswerk, etc). Op de andere pagina zet ik een to do lijstje: regeldingen, huishoudtaken, etc. Per dag kijk ik wat ik van mijn to do lijstje die dag kan gaan doen. (het geeft mij voldoening om dingen af te kunnen strepen) Wat niet lukt schuif ik door naar de volgende week.

- Doelen
In mijn Bullet Journal zet ik mijn doelen. Momenteel is het voor mij lastig om grote doelen te stellen en ver vooruit te kijken. Dus kleine doelen en kleine stapjes. Deze maand bijv.: tijd voor mijzelf nemen. Ik beschrijf in welke stapjes en houd bij hoe vaak ik dat doe.

Al met al is het denk ik erg belangrijk om reëel te blijven. Niet teveel te kijken hoe jij (of de ander) vindt hoe je leven zou moeten zijn. Maar wat is haalbaar voor jou, wat wil jij en wat vind jij leuk. Welke doelen kun je hieraan koppelen en welke stapjes kun je hierin zetten.

Kleine stapjes zijn voor jou te doen en is te overzien. Dan doe je succeservaringen op en daar krijg je weer meer energie en zelfvertrouwen van.

Met (te) grote en (te) spannende stappen zit je jezelf in de weg. Je gaat jezelf overvragen en voordat je die stap überhaupt gezet hebt, heb je al veel energie verspild, door er in je hoofd over te malen of misschien wel boos op jezelf te zijn dat het niet lukt.

Wees dus lief voor jezelf! Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren, maar houd ook tijd vrij voor leuke dingen (echt belangrijk!). Soms kan een moet-dingetje wel wachten en ga je even lekker iets leuks doen.

En tot slot. Ik heb de neiging om eerst alles af te handelen voordat ik mag zitten. Vooral als ik eenmaal begonnen ben of een goede (energieke dag heb). Maar heb ervaren dat dit averechts werkt. Mijn energie gaat weer op. Wat betekent dat ik de rest van de moe ben of de dag erna gesloopt. Bij mij betekent moe, ook somber, en das niet oke! Nu gun ik mijzelf meer om pauze te nemen. Dat moet, want anders word ik somber ;) En als je energie hebt, mag je dit ook gewoon aan leuke dingen besteden! ;)

Ik hoop dat ik je hiermee (een beetje) heb kunnen helpen.
Heel veel succes iig!
Leuk interessant topic een tvp om later helemaal door te lezen
Quote van Maia_Sofia
Kleine stapjes zijn voor jou te doen en is te overzien. Dan doe je succeservaringen op en daar krijg je weer meer energie en zelfvertrouwen van.

Met (te) grote en (te) spannende stappen zit je jezelf in de weg. Je gaat jezelf overvragen en voordat je die stap überhaupt gezet hebt, heb je al veel energie verspild, door er in je hoofd over te malen of misschien wel boos op jezelf te zijn dat het niet lukt.
De spijker op de kop.
De rest wat je schrijft is ook heel herkenbaar!

Ik besefte me gisteren dat ik eigenlijk voortdurend naar bevestiging zoek dat ik dingen niet goed doe. In dat opzicht is het wel heel knap dat ik elke dag mijn bed uitkom. :facepalm:

Ik heb ook een bujo, al helpt het (nog) niet zoveel met dingen uitvoeren, het helpt wel om mijn hoofd leeg te maken en een overzicht te hebben van alles wat ik moet en wil doen. Ik maakte altijd al lijstjes, maar nu ze in een boekje zitten, raak ik ze niet kwijt tussen de stapels. In plaats van dag- en weekplanningen maak ik maandplanningen. Ik voel me echt snel overweldigd als ik zie wat ik anders op een dag of in een week moet doen. Met een maand denk ik sneller dat ik wel even een dingetje kan doen. En soms heb ik een heel productief dagje en dan doe ik veel. Helaas ga ik dan weer vaak over de grenzen heen, en inderdaad, van moeheid word je somber, dat heb ik ook. Dat afremmen voelt dan heel vervelend, maar is wel belangrijk. Leerpuntje, hoor! Ik ben daar nog niet goed in, dus goed dat je het zegt!

@Jempo, succes met de volgende deadline morgen.
Ik snap nu beter hoe je dat doet met die 5 minuten. Misschien helpt dat wel om in elk geval in actie te komen, dat 5 minuten in een kamer schoonmaken (of ergens anders aan werken) al iets is om trots op te zijn. Een overwinning. Ik ga ermee oefenen. :)

@Ikbennietgek, om half 11 de badkamer nog schoonmaken? Wauw. Ik ben meer een struisvogeltype. Als ik het niet zie, kan ik een beetje doen alsof het er niet is.

Mijn focus ligt voorlopig op ontspullen zoals ze dat zeggen. Ik heb nog een hele kast vol dingen uit mijn jeugd en ik wilde daar van alles mee doen, om bepaalde dingen te verwerken en om de leuke dingen dan te houden, maar die hele kast vind ik naar. Zo langzamerhand voelt het wel oké om daar met een grote vuilniszak doorheen te gaan. Energievreters inderdaad.

Oh, een tip die ik elders las: leg overal schoonmaakspullen neer. Dan hoef je niet eerst die dingen te pakken voordat je kunt beginnen, maar kun je bijvoorbeeld meteen al een keukenrol en een spray pakken en een kastje afnemen. Ook als je met iets voor school bezig bent, kun je alles wat je daarvoor nodig hebt bij elkaar neerleggen op een plek waar je toch al gauw neerploft (bij de televisie bijvoorbeeld), zodat je als je automatisch daar gaat zitten makkelijk die spullen kunt gaan pakken zonder voorbereiding.
Alle reacties Link kopieren
Jempo succes met je deadline vandaag!

Grappig om te lezen dat iedereen weer anders omgaat met schoonmaken. Misschien heel autistisch maar hier moet iedere week alles schoongemaakt worden. En van een volle wasmand word ik ook onrustig. Eigenlijk heb ik pas tijd voor mezelf en de studie als alles gedaan is.

Momenteel heb ik weer een behoorlijke dip. Gelukkig kan ik gelijk weer terug bij de psycholoog. Deze keer ben ik ook heel angstig waardoor ik mijzelf letterlijk ziek maak. Nu helpt het ook niet mee dat ik pas een begrafenis had. Ik dit weekend mijn verjaardag vierde wat ik toch wel zwaar vond. En natuurlijk de drukte van december. Mochten jullie nog tips hebben voor in tijden van drukte.

En toch gaan we er weer voor vandaag want wie wat voor moois deze dag brengt.
Mijn tip voor in tijden van drukte is niet overal naartoe gaan waar je voor wordt uitgenodigd. Maak afwegingen en kies één of twee, wat je maar aankan, maar ga niet jezelf overvragen door overal aanwezig te zijn omdat het zo gezellig is als dat betekent dat je daarna een paar dagen kapot bent. Ik kan ook niet zo goed tegen drukte. Als ik lange tijd ergens op bezoek ben, zorg ik dat ik ook wat tijd voor mezelf kan hebben, bijvoorbeeld door een wandeling te maken of door een kamer te hebben waarin ik me even kan terugtrekken. Zo ben ik voor anderen echt veel gezelliger, want dan trek ik het beter.

Fijn dat je meteen terug kunt bij je psycholoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven