Lijkt dit op ADD?

17-04-2012 10:38 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het andere topic dat ik had geopend, heb ik nog eens gekeken naar de symptomen van ADD. Ik heb alleen nog geen goede lijst (dus zonder verhaaltjes gevonden). Ik herken wat ik tot nu toe voorbij zie komen wel, maar ik had dit niet al als kind, heb ik het idee. En dat schijnt wel nodig te zijn voor ADD?

Nu vertoon ik zwaar uitstelgedrag. Op mijn werk kom ik afapraken niet na. En ik wil het zo graag wel doen en toch krijg ik het niet gedaan en ik voel me daar erg slecht onder. Ik ben ook snel afgeleid: ik werk liever aan een vraag die net is binnengekomen, liever dan een langere termijn project. Ik dacht dat dit kwam doordat mijn baan te saai voor mij werd, maar ook bij mijn nieuwe baan had ik dit probleem. Ook voor de studie laat ik alles op het laatste aankomen en zit ik nietachter zaken aan. En thuis zeg ik tegen mijn vriend dat ik xyz ga doen, maar ik doe het dan niet. Ik ben ook altijd wel chaotisch geweest, vooral vanaf de middelbare. Maar als kind had ik volgens mij de touwtjes wel goed in handen. Ik wilde dat iedereen zijn best deed tijdens musical en sprak de andere kinderen erop aan als zij hun tekst verkeerd hadden onthouden en ik hielp graag andere kinderen met hun vragen in de klas (de snellere kinderen moesten de tragere kinderen helpen met hun werk, zeg maar). Deze instelling werd wel gewaardeerd door mijn ouders, dus in hoeverre het beinvloed is door hen? Alles heb ik afgemaakt, maar niet omdat ik nog veel interesse had, maar omdat het moest. De middelbare gaf me trouwens wel een goed gevoel, omdat ik dat wel leuk vond en ik door het afronden ervan de kans kreeg om verder te leren, dus daar zag ik ook het doel wel van in. Ik had wel 10 mogelijke studies op mijn lijstje staan, maar hebuiteindelijk een veilige keuze gemaakt waar mijn ouders achter stonden. Toen dit te saai werd, heb ik het was opgeleukt met perioden in het buitenland en extra vakken. Ik heb een hoop dingen op mijn to do lijst staan, maar ik weet niet of ik het langer dan een dag volhoud. Ik voel dat ik me altijd moet verdedigen waarom ik dit nu nog niet heb gedaan of dat nu nog niet heb geregeld. Ik voel me chaotisch. Ik vind dat zelf wel ok, maar ik wordt wel nerveus van de mensen die willen dat ik alles op orde heb en dus voel ik me op een of andere manier indirect dus helemaal niet blij met chaos.

Ik heb een vriend met ADD en door hem dacht ik dat wat ik heb er niets mee te maken heeft(en misschien vinden jullie dat ook wel). Hij kan namelijk echt een uur te laat zijn voor de film, omdat hij niet kon kiezen welk flesje drinken hij mee moest nemen en waar hij dat flesje ging kopen. Ook raakt hij de tijd uit het oog als hij achter de computer zit en hij iets wil doen wat nog even tussendoor moet. Hij moet een wekker zetten om niet te vergeten dat hij moet eten. En hij vergeet of mist geregeld een vlucht. Dat soortdingen heb ik dan weer niet, maar dat is ook omdat ik bijvoorbeeld zo uitkijk naar een vlucht dat ik daarvoor mijn aandacht wel kan behouden ofzo.

Iemand met ADD hier of met kennis hierover die hier iets meer van weet? Ik weet ik moet naar de huisarts en psych voor een diagnose, maar ik wil niet daar binnenstappen en zeggen dqt ik iets meen te hebben als het er niet eens op lijkt.
Het label ADD of ADHD hebben hoeft natuurlijk niet automatisch in te houden dat je je daardoor gaat verschuilen achter dat label als je in de shit zit.

Helemaal mee eens maar ik spreek over mezelf en ik wil me niet verschuilen achter een bepaald label. Ik zeg niets over anderen.

Je vergelijking met verziendheid vind ik krom want is een lichamelijke beperking zo kan ik ook dingen voor mezelf recht praten.

En ja, ik vind dat mensen soms naar hun diagnose gaan leven en dat als reden geven waarom iets wel of niet kan. Dit is voor mij een van de redenen geweest om mezelf en zeker niet mijn zoon te laten testen ondanks druk van buitenaf.

Ik snap je verhaal over de verklaring van gedrag die een diagnose je geeft, lijkt me wel verhelderd inderdaad maar ik leef ondanks problemen gerelateerd aan mijn eigenschappen niet geheel normaal maar best oké.
quote:dagretour schreef op 17 april 2012 @ 13:31:

Het label ADD of ADHD hebben hoeft natuurlijk niet automatisch in te houden dat je je daardoor gaat verschuilen achter dat label als je in de shit zit.

Helemaal mee eens maar ik spreek over mezelf en ik wil me niet verschuilen achter een bepaald label. Ik zeg niets over anderen

Door de opmerking "IK wil me niet verschuilen achter een bepaald label", impliceer je indirect dat er andere mensen zijn die dat wel doen. Daar reageerde ik op    quote:.

Je vergelijking met verziendheid vind ik krom want is een lichamelijke beperking zo kan ik ook dingen voor mezelf recht praten.

Als verziendheid een lichamelijke beperking is in jouw ogen, wat is ADD/ADHD dan? Dat is ook een lichamelijke beperking. Dus waar zit het verschil?quote:

En ja, ik vind dat mensen soms naar hun diagnose gaan leven en dat als reden geven waarom iets wel of niet kan. Dit is voor mij een van de redenen geweest om mezelf en zeker niet mijn zoon te laten testen ondanks druk van buitenaf.

Tja, ik leef ook naar mijn lichamelijke beperkingen, ik draag een bril, en hou rekening met het feit waardoor ik met mijn ADD wel of niet geschikt ben voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten.

En dus hier weer het kromme in jouw redenatie: Bril dragen bij als je visueel beperkt bent is goed, rekening houden met je ADD/ADHD en je beperkingen is niet goed.    quote:Ik snap je verhaal over de verklaring van gedrag die een diagnose je geeft, lijkt me wel verhelderd inderdaad maar ik leef ondanks problemen gerelateerd aan mijn eigenschappen niet geheel normaal maar best oké.

Daar ben ik blij om dat jij daar een balans in hebt gevonden. En let wel, je hoort me niet zeggen dat iedereen die denkt dat hij of zij ADD/ADHD heeft nu meteen maar een offciele diagnose moet halen.

Het kan alleen wel verhelderend werken op het moment dat je leven niet meer in balans is, en je geen mogelijkheden meer ziet om dat zelfstandig (lees zonder diagnose of hulp van buitenaf) om dat weer in balans te krijgen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:truffelmaffia schreef op 17 april 2012 @ 13:18:

Ik heb ook dingen van een andere aandoening (borderline) zonder borderline te hebben. Ik heb er dus (flink veel) trekken van. Maar mijn grootste probleem is de contactstoornis die ik heb.

Ik snap niet dat mensen zeggen: Waarvoor is een etiketje nodig? Nou eeehhh, het kan handig zijn voor bepaalde dingen. Ik kan geen regulier werk aan, dat zou nooit worden geaccepteerd (door UWV) als ik geen etiketje zou hebben. Nu heb ik dus een diagnose en kan prima onderbouwen waarom ik regulier werk niet aankan.

Mij werkt het juist tegen.

Zo is iedereen weer anders.

Ik wil graag normaal zijn maar door het etiketje mag ik niet zomaar normaal afrijden bijvoorbeeld. Of werkt het juist tegen bij normaal werk zoeken.

Maar het grootste probleem zit in mezelf denk ik, ik ben druk met tegen het etiketje schoppen dan met ermee om leren gaan.

Sjah hoe leer je dat nou es af...?
@BAM: Juiste peut vinden, werken aan je zelfkennis en het moeilijkste daar na, jezelf accepteren.
Bij dat laatste blijf ik hangen ja
quote:bammetjebamie schreef op 17 april 2012 @ 14:08:

Bij dat laatste blijf ik hangen ja
@ BAM: Als ik ooit weer begin met rijlessen moet ik idd ook aangeven wat ik heb. Als ik dat niet zou doen en een ongeluk zou veroorzaken, dan heb ik een groot probleem.

Ik vind dat eigenlijk niet zo'n probleem, dat moeten aangeven wat je hebt. Zo weten zij wat er is en waar je eventueel hulp bij nodig hebt. Of het blijkt dat rijbewijs halen niet mogelijk is (misschien in mijn geval.)

Jij wil graag normaal werk BAM, maar als je objectief zou kijken, kun je dan normaal werk aan? Zijn er geen kenmerken van je aandoening die daarbij in de weg liggen?
Ik heb me trouwens ook even verzet tegen mijn Asperger diagnose. Maar nu begrijp ik wel dat ik moet accepteren dat ik dat heb.
Beste jojanneke66, ik impliceer helemaal niets als je goed leest. Ik spreek alleen over mezelf. Ik doe maar één algemene opmerking en die gaat over gedrag na een diagnose.

Volgens mij is adhd een gedragsstoornis die o.a. komt door afwijkingen in de hersenen waardoor informatie iets anders wordt verwerkt maar ik weet er best weinig vanaf omdat het me nou ook weer niet zo veel boeit. Lijkt me wel dat je het met een bril opzetten niet oplost.

Je spreekt over pijnpunten die je hebt en positieve kanten van add die nooit worden belicht. Ik snap best dat het een belangrijk iets in je leven is en je soms tegen onbegrip aanloopt. Maar ook daarom zou ik geen diagnose willen omdat het dan misschien een groot onderdeel van mijn leven gaat worden. En ook deze opmerking doe ik namens mezelf. Ik heb geen waardeoordeel over iemand die wel een diagnose wil of heeft. Ik vind dat ik goede redenen heb om het niet te willen, voor mijn zoon en voor mezelf.
Ik ben blij dat ik al een rijbewijs heb.

Er gaat trouwens w.b. AD(H)D wel het e.e.a. veranderen geloof ik. Er is iig een hoop discussie over.

En ik denk dat normaal werken met AD(H)D zeker mogelijk is. Als je maar ergens zit waar je je op je plek voeld en de dingen kan doen waar je goed in bent.

Blijven klooien op een plek waar je je niet thuis voelt en blijven proberen om je zo aan te passen dat je er wel past, moet je niet doen. Da's slecht voor je mentale en lichamelijke gezondheid.
[quote]Maja82 schreef op 17 april 2012 @ 14:25:

Er gaat trouwens w.b. AD(H)D wel het e.e.a. veranderen geloof ik. Er is iig een hoop discussie over.

Grappig, ik mocht niet afrijden omdat ik volgens meerdere rijschoolhouders een gevaar op de weg was en me ook niet goed kon concentreren tijdens het rijden. Ook niet toen ik ouder was. Geheel terecht want ik zou echt een ongeluk kunnen veroorzaken. Is het dan zo dat mensen met een diagnose ook niet mogen afrijden?
quote:dagretour schreef op 17 april 2012 @ 14:37:

Grappig, ik mocht niet afrijden omdat ik volgens meerdere rijschoolhouders een gevaar op de weg was en me ook niet goed kon concentreren tijdens het rijden. Ook niet toen ik ouder was. Geheel terecht want ik zou echt een ongeluk kunnen veroorzaken. Is het dan zo dat mensen met een diagnose ook niet mogen afrijden?

Ik heb er een dure keuring bij een psychiater en drie rijtesten voor nodig gehad om nu eindelijk weer te mogen afrijden.

In een automaat, dat dan wel.

Terwijl ik voordat ik het etiketje had al twee keer mocht afrijden in een schakelauto.

En idd wordt het waarschijnlijk binnenkort afgeschaft dat gedoe.

Snap dus ook niet waarom ze nu nog moeilijk doen.
Dank voor je antwoord Bammentjebamie! Raar hoor dat je door bepaalde instanties niet meer als individu wordt bekeken maar als patiënt. Nog een reden om geen diagnose te willen. Ik hoop dat je slaagt en zonder problemen kan autorijden, ik ben oprecht jaloers.
quote:dagretour schreef op 17 april 2012 @ 14:37:

Dit geeft precies he dilemma weer.

Ik heb jarenlang in de buitendienst gewerkt, maakte jaren van meer dan 60.000 km per jaar, en dit zonder ongelukkken.

Autorijden is iets wat ik met veel plezier doe, en wat ik ook goed kan.

Kortom, voor mensen moeten beoordeeld worden op hun persoonlijke vaardigheden, en niet op hun "label" .
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:Maja82 schreef op 17 april 2012 @ 14:25:

En ik denk dat normaal werken met AD(H)D zeker mogelijk is. .Dat zal ook voor iedereen verschillend zijn. Maar bijv. mijn vriend werkt gewoon 40 uur in de week in een leuke baan waar hij het prima naar zijn zin heeft. Kan dus zeker wel. Als je maar weet waar je zwakheden liggen en eigenlijk nog veel belangrijker (en dat is ook wat Jojanneke steeds benadrukt) waar je kracht ligt.
@BAM: Zorgt die automaat er dan voor dat je je beter kunt concentreren? Wat een rare gedachtengang zeg van die instanties :-/
quote:jojanneke66 schreef op 17 april 2012 @ 14:52:

[...]

Dit geeft precies he dilemma weer.

Ik heb jarenlang in de buitendienst gewerkt, maakte jaren van meer dan 60.000 km per jaar, en dit zonder ongelukkken.

Autorijden is iets wat ik met veel plezier doe, en wat ik ook goed kan.

Kortom, voor mensen moeten beoordeeld worden op hun persoonlijke vaardigheden, en niet op hun "label" .Maar de realiteit is dat aardig wat mensen bol staan van de vooroordelen, deze zijn soms zelfs gestandaardiseerd als je dus blijkbaar niet mag afrijden zonder een verklaring van een psycholoog en allerlei testen. Daar word ik helemaal naar van, de gedachte dat ik me op die wijze moet verdedigen of bewijzen alleen omdat ik een diagnose op zak heb. Zo onterecht.
quote:Lunax schreef op 17 april 2012 @ 15:03:

@BAM: Zorgt die automaat er dan voor dat je je beter kunt concentreren? Wat een rare gedachtengang zeg van die instanties :-/

Dan hoef ik minder handelingen tegelijk uit te voeren.

En ze hebben gelijk hoor, het rijdt een stuk prettiger, maar ik kan ook schakelen.

Zonder etiketje hadden ze gezegd nog even door oefenen op drukke punten, nu kan ik het gewoon niet door mijn "aandoening" en dat vind ik zo jammer.

Dat sommige dingen bij voorbaat al afgeschreven zijn.
quote:Lunax schreef op 17 april 2012 @ 15:03:

T idee er achter is dat je minder handelingen hebt in de auto en dus beter op kan letten op dingen buiten de auto.

Ik rij ook al jaren zo'n 25.000 km per jaar en het ergste wat er tot nu toe gebeurd is is dat ik met mn bumper tegen een stapeltje stenen gezeten heb.

Ik moest alleen opletten toen in ritalin e.d. had dat ik geen rebound kreeg in de auto maar nu met andere meds is dat geen probleem meer.
Een automaat rijdt sowieso prettiger. Ook voor mensen zonder ADD. Maar goed, daar ging het niet om

Heeft het etiketje je niks gebracht BAM? Alleen maar 'vechten tegen je aandoening'?

Bij mijn vriend zag ik heel veel puzzelstukjes op zijn plek vallen. Zie ik ook hoe hij nu beter weet om te gaan met zijn zoon (die ook ergens in het spectrum zit) en daar beter mee om kan gaan. Zie ik hoe hij nu de structuur die anderen hem bieden aanneemt ipv er tegen schopt (want ik kan het toch wel selluuuf). etc. Dit vond ik winst. Voor hem én voor zijn omgeving.

(Hij weigert trouwens nog steeds Ritalin of elke andere medicatie en dat is zijn keus en dus prima. Heeft het label geaccepteerd en pakt de hulp die hij kan krijgen maar vind verder dat hij het prima heeft gered tot nu toe zonder medicatie (en dat is ook zo) en dat dat niet veranderd door het label)

Heb je dat niet?
Ik verdedig me trouwens liever omdat de stroompjes in mijn hoofd wat anders lopen dan gemiddeld dan dat ik mij moet verdedigen omdat ik lui zou zijn en dingen niet zou willen snappen.
quote:Lunax schreef op 17 april 2012 @ 15:12:

Een automaat rijdt sowieso prettiger. Ook voor mensen zonder ADD. Maar goed, daar ging het niet om

Heeft het etiketje je niks gebracht BAM? Alleen maar 'vechten tegen je aandoening'?

Bij mijn vriend zag ik heel veel puzzelstukjes op zijn plek vallen. Zie ik ook hoe hij nu beter weet om te gaan met zijn zoon (die ook ergens in het spectrum zit) en daar beter mee om kan gaan. Zie ik hoe hij nu de structuur die anderen hem bieden aanneemt ipv er tegen schopt (want ik kan het toch wel selluuuf). etc. Dit vond ik winst. Voor hem én voor zijn omgeving.

Heb je dat niet?

Nee.

Volgens mij staat bij mij de afkorting voor altijd allerverschrikkelijkst dwars
quote:Maja82 schreef op 17 april 2012 @ 15:13:

Ik verdedig me trouwens liever omdat de stroompjes in mijn hoofd wat anders lopen dan gemiddeld dan dat ik mij moet verdedigen omdat ik lui zou zijn en dingen niet zou willen snappen.Precies. Dat lijkt mij ook prettig(er).
quote:bammetjebamie schreef op 17 april 2012 @ 15:14:

[...]

Nee.

Volgens mij staat bij mij de afkorting voor altijd allerverschrikkelijkst dwars Bij mij vriend ook
Ik ben ooit naar een psych gegaan omdat ik last had van stemmingswisselingen.

Ik ben slim genoeg maar door mijn ADD is het alsof ik soms een giga biblotheek in mijn kop heb waar de boeken niet op volgorde staan en waar maar een halve catalogus aanwezig is. (en altijd net het stukje wat je nodig hebt ontbreekt).

Dan kan je je vast voorstellen dat het soms wat botst in mn koppie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven