Loslaten en genieten!

26-04-2011 11:01 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik ben een piekeraar, ook wel een beetje een controle freak en start binnenkort met therapie voor verlatingsangst.

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht...heel binnenkort krijgen we de sleutel. Ik ben er echt heel erg blij mee en zou hier veel meer van willen genieten. Want ik merk aan mezelf dat ik me wel een beetje druk maak...Kunnen we wel wennen in het nieuwe huis, zal het snel als ons thuis gaan aanvoelen? Hoe zullen wij met deze nieuwe verandering omgaan? Altijd spannend in een relatie natuurlijk.

Ik vind het eng en moeilijk vertrouwen te hebben, dingen even te laten voor wat het is, door controle te houden denk ik daarmee misschien ook vervelende dingen te kunnen voorkomen. Maar die controle houd me soms meer tegen dan dat het me helpt.

Mijn vriend is ook totaal anders dan ik ben...veel makkelijker en soms ook veel positiever...

Herkend iemand mij, iemand tips?

Groet,
Herken het wel een beetje, ik ben zelf iemand die erg aan zekerheden vasthoudt, ik heb bijv recent mijn appartement te koop gezet, loop al paar jaar met de gedachte en eindelijk actie ondernomen, maar op het moment dat ik de knoop doorhakte wordt ik weer overspoeld door twijfels of ik er wel goed aan doe, en tegelijkertijd denk ik er komt wel weer iets nieuws voor in de plaats. Vind het erg vermoeiend zo nu en dan, en heb soms het gevoel dat ik daardoor niet verder kom.

Tips, probeer het toch een beetje los te laten dat controle gevoel, probeer ik ook, gaat ene keer makkelijker dan andere keer en probeer te genieten van nieuwe stap en heb vertrouwen.
Herken het ook wel wat. Ben het type 'kustvaarder'. Soms heb ik er echt last van maar over het algemeen probeer ik te accepteren dat ik nu eenmaal een beetje een zekerheidszoeker ben.

Wat voor mij hielp / helpt is het opschrijven. Waar zag ik tegenop? Waarom? En hoe was het na afloop. Was het echt zo erg? Bijna altijd valt het heel erg mee. Daar leer je dan toch wat van relativeren en loslaten. Achteraf vergeet je vaak dat iets waar je tegenop keek heel erg is meegevallen. Als je het soms wat moeilijk hebt, kun je het weer nalezen.

Succes en inderdaad, heb vertrouwen en geniet!
Hoi meiden,

Dank jullie wel voor de reactie, ik heb het met name in mijn relatie. Is hij nog wel gelukkig, zal hij wel kunnen wennen in het nieuwe huis etc etc. Ik ben bang om hem te verliezen..Terwijl we samen een huis hebben gekocht en ook gaan trouwen...Kan soms zo boos worden op mezelf....waarom dan soms toch zo bang zijn.
En ik realiseer me dat ik beter kan vertrouwen dan bang zijn...maar ik vind dat zo eng. Eng om dat vertrouwen te geven...
Soulsearch, lastig, ik herken dat gedeelte ook wel, bang om mensen te verliezen (relatie & vriendschappen), lijkt wel naarmate ik ouder wordt ik er meer moeite mee heb. Ik wist niet dat jullie ook gaan trouwen, leuk! hebben jullie al een datum geprikt? Wel goed van je dat je gaat beginnen met therapie voor verlatingsangst. Heb je het er weleens met je vriend over, zo ja wat vind hij ervan?
We hebben inderdaad een data geprikt...:) Ik praat er wel over met mijn vriend maar ik heb soms het idee dat hij me niet begrijpt. Hij heeft een 100% waterdicht vertrouwen in mij...en ik heb dat niet altijd bij hem. Soms ben ik bang dat ik ineens niet goed genoeg voor hem ben of dat hij mijn struggles zat is. Als ik hem de hele dag niet hoor kan ik weleens paniek voelen, als hij soms wat kort reageerd kan ik weleens denken: oh ben je boos? Ik wordt verdorie 30 jaar dit jaar, ben geen meisje van 12 meer..
grappig, ik herken dat wel wat je zegt als je hem de hele dag niet hoort of als hij kortaf reageert, ik had dat gisteren nog bijv met een vriendin, 's ochtends gebeld, ze belt altijd redelijk snel terug en gisteren niet, en het knaagt dan toch de hele dag aan me of er wat is. Lastig inderdaad, merk wel dat mijn reactie afhangt van hoe ik me voel, ene moment kan ik er meer ontspannen mee omgaan dan de andere keer.
Ik merk het de laatste 1,5 maand dat ik dingen niet los kan laten. Het ergste is dat ik ben gaan twijfelen over mijn gevoelens voor mijn vriend, waarom, geen idee! Het is echt op niets gebaseerd, ik was (en ben op sommige momenten) nog steeds heel gelukkig met hem. Ik kan alleen het negatieve gevoel niet uit mijn hoofd krijgen en ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik hem niet meer leuk vind. Het liefst zou ik alles willen loslaten en kunnen genieten, maar heb nog niet de manier gevonden waarop ik dat kan doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven