Manipulatieve zuster

03-07-2020 09:01 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van mij afschrijven.

Ik ben gewend dat mijn zusje vaker vervelende opmerkingen naar mij maakt. Dit doet zij verpakt, ze zegt het niet direct maar insinueert. Ze weet welke woorden triggers voor mij zijn en gebruikt die. Ze kent natuurlijk mijn verleden en probeert oud zeer naar boven te halen.

(Ik noem geen voorbeelden vanwege herkenbaarheid en omdat het een ander niet zoveel zou zeggen)

Daarnaast ligt haar focus op imperfecties van andere. Dat lijkt zij te verzamelen en later tegen je te gebruiken. Het zijn vaker dingen die niemand anders opmerkt. Dat iemand bijvoorbeeld soms wat scheel kijkt, iemand soms wat stotterd, of weer een ander het vaak over hetzelfde heeft. Daar kan ze dan ineens over beginnen en brengt het dan alsof iedereen dat opmerkt en zich daaraan zou storen. Vaker brengt ze het alsof ze het zegt om je te helpen.

Doorgaans verdraag ik het gedrag. Dan weet ik wel dat ik mij daar niet iets van hoef aan te trekken. Dat het eigenlijk voor haarzelf het naarst is om zo te zijn. Eronder zit een heel slecht zelfbeeld en het laat haar even beter voelen om andere te wijzen op hun imperfecties of uit de hoogte te doen.

Ook weet ik dat het geen zin heeft om er iets over te zeggen. Ze zal het ontkennen en ze reageert dan ook vrij explosief.

Echter zit ik de afgelopen tijd niet lekker in mijn vel en wordt het verdragen van haar gedrag mij teveel. Dus ik heb haar erop aangesproken dat ze een keer moet ophouden met die vervelende opmerkingen.

Wat er dan vervolgens gebeurd is dat ze ontkent dat ze het doet en vervolgens draait ze alles zo dat ik spoken zie. Ik vind dat eigenlijk nog 10x erger dan dat iemand je de grond inpraat. Er was iemand bij op het moment dat we het erover hadden. Ik word steeds bozer, zij blijft rustig en lacht tussendoor of schud met haar hoofd. Ze doet alsof ze geen idee heeft waar ik het over heb, ontkent, verdraaid, wijst mij erop dat ik niet kan onderbouwen of uitleggen, spreekt zichzelf tegen en lijkt dat niet door te hebben, haalt wat er gezegd is uit zijn verband en speelt ook nog eens in op hoe gemeen ik ben tegen haar. Ik gaf al meerdere keren aan dat het klaar is, maar dan blijft ze doorgaan. Als ik er niet op reageer gooit ze de kaart op dat ze gelijk moet hebben omdat ik niks meer weet te zeggen. Ik weet dat ze het gewoon niet kan hebben om geen gelijk te krijgen, dus ze probeert mij zo op stang te jagen tot ik iets verkeerd zeg. Zodat ze dat tegen mij kan gebruiken. Ik ben op een gegeven moment maar weggegaan, ik voelde mij zo kwaad en wilde niet dat ik mij daarin zou gaan verliezen.

Ik weet even niet wat ik er mee moet. Ik voel mij enorm kwaad en moet haar morgen weer zien. Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.

Maar eigenlijk weet ik ook wel dat ze oprecht niet inziet wat ze doet. Ze manipuleert al vanaf kinds af aan en heeft niet meer door dat ze het doet. Ze kan wel opelijk toegegeven dat ze manipuleert, grootheidswaanzin heeft, andere bewust kwetst. Maar niet op het moment dat ze het aan het doen is.
Dat vind ik het lastiger maken. Omdat ik het dan lastig vind te geloven dat ze het daadwerkelijk niet doorheeft.

Klinkt dit herkenbaar voor sommige?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hier boven staan.

Wat duidelijk niet werkt is haar aanspreken op iets dat ze gisteren of vorige week zei - de befaamde viva-forum-gesprekken 'het erover hebben'. Dat wordt ook in feedback niet aangeraden. Het moet over dat moment gaan.

Wat misschien wel werkt is er boven staan. Als ze geen grip krijgt of zelfs een onplezierige stimulans is de lol er snel af.

'voel je je beter als je dit zegt' en 'helpt het voor je eigen zelfbeeld om dit over een ander te zeggen' is precies de spijker op de kop en raakt haar precies midden in haar onzekere zelfbeeld.
Als het werkt houdt ze snel haar mond. Want jij hebt haar door en je zegt precies wat ze niet wil horen. Als ze hier aanvallend op reageert kaats je hem terug met een koekje van eigen deeg: "het is alleen maar een vraag. Ik vraag alleen maar. Nee hoor, ik bedoel er niets mee, het is alleen maar een vraag".
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt iedereen :)

Ik zal de tips die gegeven zijn uitproberen, kijken wat werkt.
Ja, herkenbaar. Loslaten en toekijken hoe ze het zichzelf extra lastig maakt als ze jou niet meer kan raken. Dan je schouders ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo een zus de meest slechte dingen over mij verteld tegen al haar vriendjes waarvan een het mij wel verteld heeft een diepe trauma waar ik mee loop wat ik liever bij me zelf en fam houd, ik heb besloten het contact heel minimaal te houden en helemaal niets meer te delen het gaat altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de ander niet veranderen, wel jouw reactie op de ander. Je schrijft: 'Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.' schrijf je.

Ik vraag mij af wie hier nou wie manipuleert, want jij wil jouw mening overt haar gedrag opdringen en haar publiekelijk vernederen. Jouw motieven zijn net zo goed niet oprecht.

De appels vallen allebei niet ver van de boom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij mijn zus?
Ik krijg deze verwijten namelijk regelmatig naar mijn hoofd. Maar ben me van geen kwaad bewust.
Ik ben iemand die compleet zijn eigen plan trekt en eigenlijk in 90% van de gevallen geen mening heeft over iemand anders. De andere 10% wel dat lijkt me menselijk. Ik verkondig die mening dan slechts in 2% van de gevallen. Voor de rest verwonder ik me vooral.

Mijn zus is erg onzeker, ik heb het idee dat ze het fijn vind en het nodig heeft mij op ‘onhebbelijkheden’ te pakken om zichzelf zo aan te praten dat het aan mij ligt en zij dus geen moeite hoeft te doen zelf wat aan haar eigen zelfbeeld te moeten doen en de competitie aan te gaan met een jongere zus die een totaal ander leven heeft, en daarbij vind ik vergelijken met een ander sowieso zinloos.
Zij komt met allerlei insinuaties dat ik ‘blikken trek’ of dat ik ‘dingen anders uitstraal en niet uitspreek’. Ik denk vooral dat ze spoken ziet.

Zomaar even een andere kijk op de situatie.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-07-2020 12:39
Je kunt de ander niet veranderen, wel jouw reactie op de ander. Je schrijft: 'Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.' schrijf je.

Ik vraag mij af wie hier nou wie manipuleert, want jij wil jouw mening overt haar gedrag opdringen en haar publiekelijk vernederen. Jouw motieven zijn net zo goed niet oprecht.

De appels vallen allebei niet ver van de boom.
Ik bedoelde dat meer in de zin van dat het heel fijn zou zijn als dat kon, maar ik weet dat, dat nooit zal gebeuren. Het is dus niet mijn intentie om dat doel te bereiken.
Heb je ouders, een broer of een andere zus, en zien die het ook?
Vaak is het namelijk zo het geval dat alleen de naasten het goed zien. Je kent elkaar je leven lang en weet wat er bedoelt wordt met bepaalde woorden en gezichtsuitdrukkingen.

Als zij het ook zien en er eventueel ook last van hebben (gehad), hoe gaan zij daar dan mee om?
SteunEndeToeverlaet schreef:
03-07-2020 10:46
'voel je je beter als je dit zegt' en 'helpt het voor je eigen zelfbeeld om dit over een ander te zeggen' is precies de spijker op de kop en raakt haar precies midden in haar onzekere zelfbeeld.
Als het werkt houdt ze snel haar mond. Want jij hebt haar door en je zegt precies wat ze niet wil horen. Als ze hier aanvallend op reageert kaats je hem terug met een koekje van eigen deeg: "het is alleen maar een vraag. Ik vraag alleen maar. Nee hoor, ik bedoel er niets mee, het is alleen maar een vraag".
Dit vind ik zo therapeutisch klinken.
Zou die voorbeelden dus niet uitproberen.
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 09:33
Bedankt voor de reacties. Jullie hebben gelijk, ik kan haar niet veranderen, wel hoe ik ermee omga.

Ze zit trouwens in een breder netwerk dan alleen familie, dus ik ontkom er niet aan om haar overal tegen te komen.
Nee je kunt haar niet veranderen. Wel kun je haar laten weten wat het met je doet. Dat het je pijn doet en dat je dit gedrag niet meer wilt. Vervolgens kies jij voor een andere manier om met haar gedrag te dealen.
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
03-07-2020 12:46
Ben jij mijn zus?
Ik krijg deze verwijten namelijk regelmatig naar mijn hoofd. Maar ben me van geen kwaad bewust.
Ik ben iemand die compleet zijn eigen plan trekt en eigenlijk in 90% van de gevallen geen mening heeft over iemand anders. De andere 10% wel dat lijkt me menselijk. Ik verkondig die mening dan slechts in 2% van de gevallen. Voor de rest verwonder ik me vooral.

Mijn zus is erg onzeker, ik heb het idee dat ze het fijn vind en het nodig heeft mij op ‘onhebbelijkheden’ te pakken om zichzelf zo aan te praten dat het aan mij ligt en zij dus geen moeite hoeft te doen zelf wat aan haar eigen zelfbeeld te moeten doen en de competitie aan te gaan met een jongere zus die een totaal ander leven heeft, en daarbij vind ik vergelijken met een ander sowieso zinloos.
Zij komt met allerlei insinuaties dat ik ‘blikken trek’ of dat ik ‘dingen anders uitstraal en niet uitspreek’. Ik denk vooral dat ze spoken ziet.

Zomaar even een andere kijk op de situatie.
Ik denk niet dat je mijn zusje bent :-D maar er zal vast en zeker ook wel wat zitten in haar kant van het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
03-07-2020 13:12
Heb je ouders, een broer of een andere zus, en zien die het ook?
Vaak is het namelijk zo het geval dat alleen de naasten het goed zien. Je kent elkaar je leven lang en weet wat er bedoelt wordt met bepaalde woorden en gezichtsuitdrukkingen.

Als zij het ook zien en er eventueel ook last van hebben (gehad), hoe gaan zij daar dan mee om?
Ik denk niet dat mijn familie dit echt opmerkt, ze hebben wel hun eigen issues met haar, dingen waar ik dan bijvoorbeeld weer geen last van heb. Ik kan wel praten met mijn ex-zwager, die weet heel goed hoe zij in elkaar zit.
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 13:18
Ik denk niet dat mijn familie dit echt opmerkt, ze hebben wel hun eigen issues met haar, dingen waar ik dan bijvoorbeeld weer geen last van heb. Ik kan wel praten met mijn ex-zwager, die weet heel goed hoe zij in elkaar zit.
Doe dat maar niet, want voor je het weet praat hij nog eens met haar en komen jouw woorden ter sprake.
Heb dat bij iemand anders gezien, die dacht dus even met zijn goede vriend over zijn zus te kunnen praten en dat werd daarna netjes doorverteld.
Denk dat er 2 jaar lang over en weer werd genegeerd.

Hij zal beamen wat jij zegt, en dat is natuurlijk fijn die bevestiging, maar uiteindelijk blijft zij jouw zus met haar manieren en is hij je ex-zwager.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 13:18
Ik kan wel praten met mijn ex-zwager, die weet heel goed hoe zij in elkaar zit.
maar hij is niet voor niets ex

zou er mee uitkijken hoor
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
03-07-2020 13:14
Dit vind ik zo therapeutisch klinken.
Zou die voorbeelden dus niet uitproberen.
Ken het als voorbeeld van iemand die gepest werd. Die prikte er doorheen: dat de pester zijn eigen situatie op anderen zat af te reageren. En het was meteen over.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 13:04
Ik bedoelde dat meer in de zin van dat het heel fijn zou zijn als dat kon, maar ik weet dat, dat nooit zal gebeuren. Het is dus niet mijn intentie om dat doel te bereiken.
Hoezo is het fijn voor jou om haar publiekelijk te kakken te zetten?

Je wil het niet oplossen, je wil wraak nemen en dat is net zo goed pestgedrag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 13:15
Ik denk niet dat je mijn zusje bent :-D maar er zal vast en zeker ook wel wat zitten in haar kant van het verhaal.
Ja. Zeker. Ik ben een mens met al mijn gebreken en menselijkheden.
Maar wel een die zijn eigen plan trekt en niet continu als een soort gestapo haar zus zit te begluren en op elke slak zout te leggen. Ik zeg niet dat jij dit ook doet maar je hele neiging naar wraak en het met de vinger naar je zus wijzen triggert mijn ergernis.

Doe jezelf een plezier en get a grip! Laat de strijd met je zus los, laat haar los en focus je op jezelf.
Je kunt haar niet veranderen, is ook helemaal niet jouw taak in het leven.
Aanschouw het, verwonder je en laat het rusten. Focus je op jezelf!
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 13:15
Ik denk niet dat je mijn zusje bent :-D maar er zal vast en zeker ook wel wat zitten in haar kant van het verhaal.
Ja. Zeker. Ik ben een mens met al mijn gebreken en menselijkheden.
Maar wel een die zijn eigen plan trekt en niet continu als een soort gestapo haar zus zit te begluren en op elke slak zout te leggen. Ik zeg niet dat jij dit ook doet maar je hele neiging naar wraak en het met de vinger naar je zus wijzen triggert mijn ergernis.

Doe jezelf een plezier en get a grip! Laat de strijd met je zus los, laat haar los en focus je op jezelf.
Je kunt haar niet veranderen, is ook helemaal niet jouw taak in het leven.
Aanschouw het, verwonder je en laat het rusten. Focus je op jezelf!
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
03-07-2020 16:53
Ja. Zeker. Ik ben een mens met al mijn gebreken en menselijkheden.
Maar wel een die zijn eigen plan trekt en niet continu als een soort gestapo haar zus zit te begluren en op elke slak zout te leggen. Ik zeg niet dat jij dit ook doet maar je hele neiging naar wraak en het met de vinger naar je zus wijzen triggert mijn ergernis.

Doe jezelf een plezier en get a grip! Laat de strijd met je zus los, laat haar los en focus je op jezelf.
Je kunt haar niet veranderen, is ook helemaal niet jouw taak in het leven.
Aanschouw het, verwonder je en laat het rusten. Focus je op jezelf!
Ik begrijp niet zo goed waar jij en viva-amber uit opmaken dat een wraakactie overweeg om haar publiekelijk te kakken te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Dat haal ik uit dit stukje:


Ik weet even niet wat ik er mee moet. Ik voel mij enorm kwaad en moet haar morgen weer zien. Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.


Waarom wil je dat? Wat brengt het jou als persoon? Waarom heb je dit nodig?

Probeer je zelfvertrouwen uit jezelf te halen en niet uit de vergelijking met je zus.
Als je dat gaat doen, stap jij uit de strijd.
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
04-07-2020 13:37
Dat haal ik uit dit stukje:


Ik weet even niet wat ik er mee moet. Ik voel mij enorm kwaad en moet haar morgen weer zien. Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.


Waarom wil je dat? Wat brengt het jou als persoon? Waarom heb je dit nodig?

Probeer je zelfvertrouwen uit jezelf te halen en niet uit de vergelijking met je zus.
Als je dat gaat doen, stap jij uit de strijd.
Vergelijken met mijn zusje? Ik ben niet jouw zus, zie dat alsjeblieft los van elkaar.

Ik doelde meer op dat ik het (in mijn moment van boosheid) graag had gewilt dat iemand opmerkte hoe zij tegen mij doet. Dat andere dan haar eens aanspreken op dat ze vrij onaardig doet. Dat mijn zusje dan misschien iets heeft van misschien moet ik mij toch even anders gaan gedragen.

Ik begrijp enigzins dat je het stukje kan opvatten als 'ik zie haar morgen en wat ik dan zou willen'. Maar zo bedoelde ik dat niet. ik bedoelde 'Ik ben boos en moet haar morgen ook nog eens zien, terwijl ik op dit moment alleenmaar kan denken: ik wou dat ze het toegaf of door de mand viel'
Alle reacties Link kopieren
Wel raar dat je je zus verwijt dat zij haar eigen onaangename gedrag niet begrijpt terwijl jezelf niet zo goed over die eigenschap beschikt. Je hebt geen enkel inzicht in hoe je eigen houding en gedrag bijdraagt aan dit conflict.

Andere mensen erbij halen gaat dit niet oplossen, dan manipuleer jezelf ook. Je bent volwassen, los het zelf op.
Zeg tegen haar: dat vind ik niet zo een fijne opmerking omdat je mij daarmee kwetst.

Niet meer en niet minder: in het moment aangeven dat je iets niet fijn vindt zonder te jijbakken.

En wanneer ze kwaad spreekt over anderen dan je schouders ophalen en denken: dat is typisch mijn zus.
Niet overal de strijd over aangaan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-07-2020 18:03
49.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja zeg gewoon tegen je zus, ik vind dit niet fijn, je kwets me.
Ze zal je er alleen wel om uit gaan lachen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-07-2020 17:57
Wel raar dat je je zus verwijt dat zij haar eigen onaangename gedrag niet begrijpt terwijl jezelf niet zo goed over die eigenschap beschikt. Je hebt geen enkel inzicht in hoe je eigen houding en gedrag bijdraagt aan dit conflict.
Kun je dan ook toelichten door welk gedrag ik bijdraag aan het conflict? Ik wil best naar je advies luisteren

En bedoel je dat ik net zo goed over dezelfde eigenschap beschik als zij of dat ik niet goed beschik over een bepaalde eigenschap? Dat is mij niet helemaal duidelijk :)

Oh je had nog wat toegevoegd.
Het klopt wat je zegt, alleen ik zelf kan leren er minder of niets van aan te trekken en het gaat idd niet helpen als andere mij daarbij gaan helpen.
Ik wil alleen wel even duiden dat wat ik gezegd heb slecht een verlangen was op dat moment. Niet iets wat ik van plan ben te gaan doen of rationeel gezien als oplossing zie voor dit probleem.
oliebolmetkrenten wijzigde dit bericht op 04-07-2020 18:18
24.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij wil niet dat zij jou of anderen vernedert in gezelschap, waarom zou je haar dan wel mogen laten afgaan in gezelschap? Dan wil je toch hetzelfde met haar doen als zij met jou?

Wanneer je wil dat zij afgaat waar anderen bij zijn of wanneer je wil dat anderen voor jou opkomen dan ben jezelf ook niet volwassen bezig. Een volwassen persoon denkt of daar heb je mijn zus weer en laat het van zich afglijden of vindt het zo erg dat zij zelf zegt: dit vind ik geen fijne opmerkingen daar en daar om.

Ik zou deze situaties ook meenemen in therapie en ermee oefenen.

Ik zou niet jij-bakken of zeggen dat zij ermee moet stoppen, maar alleen zeggen dat op dat moment die specifiek opmerking jou kwetst.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-07-2020 18:21
37.82% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven