Manipulatieve zuster

03-07-2020 09:01 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van mij afschrijven.

Ik ben gewend dat mijn zusje vaker vervelende opmerkingen naar mij maakt. Dit doet zij verpakt, ze zegt het niet direct maar insinueert. Ze weet welke woorden triggers voor mij zijn en gebruikt die. Ze kent natuurlijk mijn verleden en probeert oud zeer naar boven te halen.

(Ik noem geen voorbeelden vanwege herkenbaarheid en omdat het een ander niet zoveel zou zeggen)

Daarnaast ligt haar focus op imperfecties van andere. Dat lijkt zij te verzamelen en later tegen je te gebruiken. Het zijn vaker dingen die niemand anders opmerkt. Dat iemand bijvoorbeeld soms wat scheel kijkt, iemand soms wat stotterd, of weer een ander het vaak over hetzelfde heeft. Daar kan ze dan ineens over beginnen en brengt het dan alsof iedereen dat opmerkt en zich daaraan zou storen. Vaker brengt ze het alsof ze het zegt om je te helpen.

Doorgaans verdraag ik het gedrag. Dan weet ik wel dat ik mij daar niet iets van hoef aan te trekken. Dat het eigenlijk voor haarzelf het naarst is om zo te zijn. Eronder zit een heel slecht zelfbeeld en het laat haar even beter voelen om andere te wijzen op hun imperfecties of uit de hoogte te doen.

Ook weet ik dat het geen zin heeft om er iets over te zeggen. Ze zal het ontkennen en ze reageert dan ook vrij explosief.

Echter zit ik de afgelopen tijd niet lekker in mijn vel en wordt het verdragen van haar gedrag mij teveel. Dus ik heb haar erop aangesproken dat ze een keer moet ophouden met die vervelende opmerkingen.

Wat er dan vervolgens gebeurd is dat ze ontkent dat ze het doet en vervolgens draait ze alles zo dat ik spoken zie. Ik vind dat eigenlijk nog 10x erger dan dat iemand je de grond inpraat. Er was iemand bij op het moment dat we het erover hadden. Ik word steeds bozer, zij blijft rustig en lacht tussendoor of schud met haar hoofd. Ze doet alsof ze geen idee heeft waar ik het over heb, ontkent, verdraaid, wijst mij erop dat ik niet kan onderbouwen of uitleggen, spreekt zichzelf tegen en lijkt dat niet door te hebben, haalt wat er gezegd is uit zijn verband en speelt ook nog eens in op hoe gemeen ik ben tegen haar. Ik gaf al meerdere keren aan dat het klaar is, maar dan blijft ze doorgaan. Als ik er niet op reageer gooit ze de kaart op dat ze gelijk moet hebben omdat ik niks meer weet te zeggen. Ik weet dat ze het gewoon niet kan hebben om geen gelijk te krijgen, dus ze probeert mij zo op stang te jagen tot ik iets verkeerd zeg. Zodat ze dat tegen mij kan gebruiken. Ik ben op een gegeven moment maar weggegaan, ik voelde mij zo kwaad en wilde niet dat ik mij daarin zou gaan verliezen.

Ik weet even niet wat ik er mee moet. Ik voel mij enorm kwaad en moet haar morgen weer zien. Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.

Maar eigenlijk weet ik ook wel dat ze oprecht niet inziet wat ze doet. Ze manipuleert al vanaf kinds af aan en heeft niet meer door dat ze het doet. Ze kan wel opelijk toegegeven dat ze manipuleert, grootheidswaanzin heeft, andere bewust kwetst. Maar niet op het moment dat ze het aan het doen is.
Dat vind ik het lastiger maken. Omdat ik het dan lastig vind te geloven dat ze het daadwerkelijk niet doorheeft.

Klinkt dit herkenbaar voor sommige?
Ze wil gewoon dat anderen zien wat zij ziet. Nu lijkt het blijkbaar voor anderen alsof er niks gaande is, maar zij voelt de steken duidelijk.
Of zit dat gewoon in haar hoofd..
Ik zou hetzelfde gaan doen, maar dat ben ik. En dan ook doen alsof je neus bloedt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-07-2020 18:14
Jij wil niet dat zij jou of anderen vernedert in gezelschap, waarom zou je haar dan wel mogen laten afgaan in gezelschap? Dan wil je toch hetzelfde met haar doen als zij met jou?

Wanneer je wil dat zij afgaat waar anderen bij zijn of wanneer je wil dat anderen voor jou opkomen dan ben jezelf ook niet volwassen bezig. Een volwassen persoon denkt of daar heb je mijn zus weer en laat het van zich afglijden of vindt het zo erg dat zij zelf zegt: dit vind ik geen fijne opmerkingen daar en daar om.

Ik zou deze situaties ook meenemen in therapie en ermee oefenen.

Ik zou niet jij-bakken of zeggen dat zij ermee moet stoppen, maar alleen zeggen dat op dat moment die specifiek opmerking jou kwetst.
Ik vind het kwetsend dat je me onvolwassen noemt ;-)

Het is wel een goede tip, ik zal kijken wat het uithaalt.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat het niet handig is om wanneer je het zelf vervelend vindt om waar andere mensen bij zijn omlaag gehaald te worden, je dan het zelfde bij haar wil doen. Het kopieren van het gedrag wat jij vervelend vindt van haar is nogal passief-agressief, net zoals de gedachte dat een ander voor jou op zal komen.

Ik denk dat de kans klein is dat je zus zal stoppen met dit gedrag, omdat zij het ook bij en over andere mensen doet.

Het enige wat je kan doen is je eigen grens aangeven en weggaan wanneer het te
vervelend is om in haar gezelschap te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
04-07-2020 18:29
Ik vind het kwetsend dat je me onvolwassen noemt ;-)

Het is wel een goede tip, ik zal kijken wat het uithaalt.
Echt? Je voelt je al gekwetst door een onbekende op een forum?

Verder is het probleem zo groot als je het zelf maakt.
Ik zou het grotendeels negeren en ja en amen zeggen, dan is de lol voor haar er zo af.
Levensgenieter ;)
Alle reacties Link kopieren
Juist goed dat ze oefent: zie de smiley.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MissButterflyyy schreef:
04-07-2020 18:49
Echt? Je voelt je al gekwetst door een onbekende op een forum?

Verder is het probleem zo groot als je het zelf maakt.
Ik zou het grotendeels negeren en ja en amen zeggen, dan is de lol voor haar er zo af.
Het is maar net hoe je kwetsend definieert :) je kan ermee bedoelen dat een opmerking je intens diep pijnigt, maar je kan net zo goed bedoelen dat je een opmerking (onnodig) onaardig vind. In dit geval triggerde het mijn ergernis wel een beetje, onvolwassen klinkt voor mij soort gelijk aan zwakzinnig of onderontwikkeld, terwijl dat zeer waarschijnlijk niet is zoals het werd bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Onvolwassen is niet zelf willen dragen en willen dat een ander het voor je oplost. En dat soort gedachten beschrijf je zelf.

Ook een soort zelfmedelijden van 'straks dan zie ik haar weer en dan doet zij mij dit aan'.

Wachten tot een ander je erkenning geeft, is een verlangen wat herkenbaar is, maar niet persé getuigt van volwassen copinggedrag.
hanke321 wijzigde dit bericht op 04-07-2020 22:53
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ken je 't verschijnsel bingo kaart? Dan kan je helpen uit de strijd en de interactie te stappen zonder dat je het gevoel krijgt dat je jezelf dit laat aandoen.

Elke opmerking tellen per samenkomst en bij 10 vinkjes mag je een rituals douche gel uitzoeken bijv. Zo 'beloon' je jezelf voor het niet vermijden maar voed je de toxische interactie niet.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-07-2020 22:42
Onvolwassen is niet zelf willen dragen en willen dat een ander het voor je oplost. En dat soort gedachten beschrijf je zelf.

Ook een soort zelfmedelijden van 'straks dan zie ik haar weer en dan doet zij mij dit aan'.

Wachten tot een ander je erkenning geeft, is een verlangen wat herkenbaar is, maar niet persé getuigt van volwassen copinggedrag.
Hanke verwoord beter wat ik bedoel.
En ook Viva-Amber trouwens.

Je wilt haar zien afgaan of door de mand zien vallen; waarom? Wat brengt het jou.
Die vragen bedoel ik goed.
Want wat heb je dan? Genoegdoening? Wacht niet tot je genoegdoening van anderen krijgt maar ga die uit jezelf halen, dat bedoel ik.

Laat je eigen gemoedsrust niet afhangen van het gedrag van je zus, sta erboven hoe moeilijk ook.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-07-2020 22:42
Onvolwassen is niet zelf willen dragen en willen dat een ander het voor je oplost. En dat soort gedachten beschrijf je zelf.

Ook een soort zelfmedelijden van 'straks dan zie ik haar weer en dan doet zij mij dit aan'.

Wachten tot een ander je erkenning geeft, is een verlangen wat herkenbaar is, maar niet persé getuigt van volwassen copinggedrag.
Hanke verwoord beter wat ik bedoel.
En ook Viva-Amber trouwens.

Je wilt haar zien afgaan of door de mand zien vallen; waarom? Wat brengt het jou.
Die vragen bedoel ik goed.
Want wat heb je dan? Genoegdoening? Wacht niet tot je genoegdoening van anderen krijgt maar ga die uit jezelf halen, dat bedoel ik.

Laat je eigen gemoedsrust niet afhangen van het gedrag van je zus, sta erboven hoe moeilijk ook.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-07-2020 22:42
Onvolwassen is niet zelf willen dragen en willen dat een ander het voor je oplost. En dat soort gedachten beschrijf je zelf.

Ook een soort zelfmedelijden van 'straks dan zie ik haar weer en dan doet zij mij dit aan'.

Wachten tot een ander je erkenning geeft, is een verlangen wat herkenbaar is, maar niet persé getuigt van volwassen copinggedrag.
Je volgende tip vind ik een goede meedenker :)

Deze vind ik jammer, want dat heb ik al toegelicht.
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
04-07-2020 23:51
Hanke verwoord beter wat ik bedoel.
En ook Viva-Amber trouwens.

Je wilt haar zien afgaan of door de mand zien vallen; waarom? Wat brengt het jou.
Die vragen bedoel ik goed.
Want wat heb je dan? Genoegdoening? Wacht niet tot je genoegdoening van anderen krijgt maar ga die uit jezelf halen, dat bedoel ik.

Laat je eigen gemoedsrust niet afhangen van het gedrag van je zus, sta erboven hoe moeilijk ook.
Jij bent juist degene die het omschrijft zo dat ik het begrijp ;)

Dat zijn inderdaad goede vragen die ik mijzelf kan stellen en onderzoeken.

Sorry voor de andere die eigenlijk hetzelfde bedoelde. Voor mij zijn verlangens, intenties en handelen uiteenlopend :) dus ik begrijp het niet als je het één bedoeld en het andere zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel hoor, dat je wil dat anderen zien wat ze doet. Manipulerende mensen zijn soms erg goed in het verbergen van hun gedrag, heel selectief. En dan dat ook nog eens ontkennen als je ernaar vraagt, is toch een beetje gaslighting. Dan wil je een soort bevestiging.

Best lastig dat het je zusje is, anders had ik gezegd: neem afstand. Ik zou inderdaad gewoon zo vlak mogelijk reageren, of inderdaad erg goede tip, heel stoïcijns vragen: waarom zeg je dat eigenlijk? Alsof je er daadwerkelijk benieuwd naar bent. Ook al geeft ze daar geen antwoord op, ik denk dat ze er dan wel degelijk over na gaat denken.
Alle reacties Link kopieren
uitdelucht schreef:
05-07-2020 17:41
Ik snap het wel hoor, dat je wil dat anderen zien wat ze doet. Manipulerende mensen zijn soms erg goed in het verbergen van hun gedrag, heel selectief. En dan dat ook nog eens ontkennen als je ernaar vraagt, is toch een beetje gaslighting. Dan wil je een soort bevestiging.

Best lastig dat het je zusje is, anders had ik gezegd: neem afstand. Ik zou inderdaad gewoon zo vlak mogelijk reageren, of inderdaad erg goede tip, heel stoïcijns vragen: waarom zeg je dat eigenlijk? Alsof je er daadwerkelijk benieuwd naar bent. Ook al geeft ze daar geen antwoord op, ik denk dat ze er dan wel degelijk over na gaat denken.
Het is denk ik inderdaad gaslighting.
Maar mensen hier hebben gelijk, ik kan alleen veranderen in hoeverre ik het aantrek :). Ik heb ook even gekeken naar video's over hoe om te gaan met gaslighting. Je kan diegene niet laten inzien wat hij/zij doet, dat zou ook alleen averechts werken en dat heb ik nu gemerkt.

Ergens hoopte ik dat mijn zusje het wel zou kunnen inzien, aangezien ze wel kan zeggen dat ze bijvoorbeeld manipulatief kan zijn. Ook denk ik niet dat ze echt narcistisch is, alleen bepaalde trekjes heeft.
En direct aanspreken als het aan de orde is. Bij jezelf blijven. Ik vind het vervelend dat je dat zegt. Ik voel mij er niet prettig bij. Als ze vraagt om onderbouwing kun je aangeven dat gevoel niet altijd te onderbouwen is.

En vragen waarom: waarom blijf je doorgaan terwijl je weet dat het voor mij niet goed voelt, waarom zeg je dit... hoe voelt het voor jou dat ik mij niet prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ze manipuleert je inderdaad. Als je terugkijkt naar de hoeveelheid tijd die je nu al in haar steekt door dit topic te openen. Is ze dat waard? Is zij echt iemand waar je zoveel uren tijd in wilt investeren?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je met haar omgaan eigenlijk?
Zo.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 10:24
Meestal als ze iets over me zegt dan geef ik haar gelijk en benader ik het op een niet neerbuigende manier naar mezelf. Iets in de trant van: "ja dat klopt daar heb ik af en toe weleens moeite mee"
Zou ik niet meer doen. Stel het gaat over stotteren. Echt niet dat je dan hoeft te zeggen "ja dat klopt daar heb ik af en toe wel eens moeite mee".
Nee helemaal niet. Je zegt zelf dat je je niet aan die dingen stoort - wat ook helemaal terecht is. Dus haal je zelf ook niet naar beneden.

Als ze zegt: je stottert, reageer dan zoals het zou moeten zijn: dat het niet boeiend is. Haal je schouders op of kijk haar aan van ik heb geen idee wat je van me wil.
Of nog mooier: draai het positief en straal uit dat het een geweldige eigenschap van je is die jou jou maakt.

Ga uit van je eigen kracht.

Bedenk vast als je rustig bent wat de dingen zijn die je triggeren, bedenk ook hoe je daarmee omgaat de volgende keer dat ze daar op gaat duwen.
Alle reacties Link kopieren
Voor stotteren bestaat een cursus, maar met een rotkarakter moet je leren leven....waarom geef je haar gelijk? Terwijl je je naar beneden gehaald voelt.

Of je zegt: Waarom is het nodig om daar de aandacht op te leggen?

Of je zegt: ik vind het niet leuk dat je daar zo de nadruk op legt.

Waarom zeg je dingen die je niet meent?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet teveel met haar omgaan, ik ken ook zo'n persoon, ik wordt er bloednerveus van, ze gaat altijd expres in je buurt staan en heel hard vragen aan je stellen zodat iedereen kijkt, en als je een antwoordt terugmompelt zegt ze wat zeg je? Ik verstond je niet.
En zwakke plekken uitvergroten waar iedereen bij is.
Gewoon contact beperken en dat soort momenten negeren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, ik heb nu wat meer perspectief om naar de situatie te kijken :)

Ik ben ook weer rustig, niet meer boos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven