Mijn dochter van bijna 12 en overbeharing

22-05-2012 10:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft erg veel last van haar op haar boven en onderbenen.Het loopt van haar onderrug tot aan beneden.Ook heeft ze donkere haren op haar bovenlip.we harsen al 2 jaar haar benen,maar in de zomer komt het zo vaak voor dat ze niet mee kan zwemmen of een korte broek aan kan door die stomme haren.Zelf heb ik er altijd vreselijk onder geleden dat ik behaard was,ik heb alles zelf moeten uitzoeken en het klinkt gek maar harige onderbenen vind, niemand raar,maar op je billen en bovenbenen is gewoon een no go issue lijkt wel.Ik durf dit ook niet met vriendinnen te bespreken.,zo erg schaam ik me ervoor.En nu mijn dochter het ook heeft zit ik er echt doorheen en ben al bij het AMC geweest bij een speciale haarpoli en die zeiden doodleuk: Tja...enige optie is laseren voor uw dochter maar ach het valt wel mee.Ze heeft een heel pak haar op haar onderrug en zit van haar billen tot aan beneden onder!! We zijn huilend weggelopen,laseren is pijnlijk weet ik uit ervaring en zou het met verdovende creme wel te doen zijn? Moet ik nu wel scheren,wordt het een dagtaak....

Ik voel me zo rottig dat ik haar die haren heb doorgegeven dat ik me 24/7 rottig voel.Ik word er s'nachts wakker van,dan zie ik haar vriendinnetjes de volgende dag zonder overbeharing huppelend door het leven gaan(in mijn beleving dan) en alles kunnen aantrekken op alle momenten dat ze zelf willen.En dat gun ik mijn mooie meisje ook zo! Wat moet ik er nu mee aan???
Overbeharing is inderdaad een heel vervelend en hardnekkig probleem, ik snap dus dat je ervan baalt dat je dit aan je dochter heb meegegeven. Alleen het gewicht wat jij hieraan toekent is echt buiten alle proporties. Het is het niet waard om je 24/7 zorgen over te maken, hoe vervelend het ook is, het blijft een esthetisch probleem.

Ik schat de kans dat jij je dochter in dit probleem heel erg voedt, vrij groot in. Wat zou het met haar doen als jij met haar huilend het ziekenhuis uitkomt? 'Als mama er al om huilt, dan heb ik vast iets heel ergs.' Snap ook wel dat je dochter niet naar het zwembad durft.

Volgens mij is laseren de beste optie. De Dianepil gaat niet helpen vrees ik, want die helpt alleen tegen hormonale overbeharing. Been there, done it. Ben ook mijn hele leven al erg behaard geweest en de pil hielp daar niks tegen. Inmiddels heb ik me maar bij mijn vachtje neergelegd. Vooral in de zomer epileer is me suf, maar ik ben de schaamte voorbij. Moet wel zeggen dat mijn haartjes blond zijn.
Ik ben zelf bezig met de phillips lumea voor mijn (over)beharing. Het apparaat werkt goed, het is alleen wel een hele klus om heel je lijf ermee te behandelen. De haren gaan niet meteen weg en er word nooit gegarandeerd dat ze altijd wegblijven, maar verminderen doet het zeker wel. Uiteindelijk zullen bijna alle haren niet meer terug groeien, mits je het eens in de zoveel tijd bijhoud. (In het begin moet je om de 2 weken flitsen)

Mijn buik, bovenlip en oksels zijn al (bijna) haarvrij. Met mijn billen, benen en schaamstreek ben ik nu bezig, maar dat neemt iets meer tijd in beslag. Daarna eventueel ook nog mijn onderug en armen.

Sinds ik dat ding heb voel ik me een stuk lekkerder in mijn vel zitten. Ik denk dat het voor jullie ook de moeite waard is om te proberen...
Www.superflash.nl Redelijk te betalen is deze
Lieve Anoukje,

Ik vind jouw reactie (meehuilen) wèl heel goed. ik had er als kind ook zo vreselijk veel last van en doordat mijn moeder altijd deed alsof het wel meeviel voelde ik me altijd erg alleen hierin. Ik heb er jaren lang altijd alleen mee geworsteld. Ik wou dat mijn moeder mee had gehuild, dan had ik me niet zo alleen hierin gevoeld. Mensen die er geen last van hebben weten echt niet hoe zwaar die overbeharing voor je psyche kan meetellen. Ik heb me altijd laten harsen (van mijn zakgeld) Later heb ik de Diane pil geslikt, met erg goed resultaat.

Meisjes op die leeftijd hoef je echt niet voor te houden dat het heus niet meevalt, die weten echt wel hoe het zit. Fijn dat je het verdriet samen met je dochter deelt!
Ik lees dat je het heel erg goed bedoeld en haar heel graag wilt helpen.

Waar je haar naar mij mening echt niet mee helpt is, dat je jouw trauma nu op je kind richt.

Het ene kind heeft eczeem, de andere overgewicht, een dikke bril, de andere darmziekte. Overbeharing is niet levensbedreigend, en je dochter heeft misschien wel verder prachtige hoofdharen/figuur/lach etc. (waar andere mensen meer op letten, dan de beharing). Misschien kan je dat de komende tijd wat meer aandacht geven??

Ik weet zelf ook dat het heel zwaar kan zijn (ook hoe t is als je er met niemand over kan praten), maar het helpt niet om er zo zwaar aan te tillen. Goed dat je het niet wegzwijgt hoor, maar je vergroot het verdriet door mee te huilen.

Zoals Siroop schrijft, zie ik het nu als iets wat bij me hoort, ben een beetje een aapje, en dat is meestal ok.

Veel sterkte en liefs
Ik heb de Philips lumea en omdat ik erg twijfelde 1 been wel en 1 niet gedaan.Ultieme test maar...het werkt echt!Weet niet hoe het in het gezicht is en ja hij is heel duur (ik heb hem gekregen!!!) maar als je kind zo'n verdriet heeft misschien toch een optie want je kunt hem in de veilige thuisomgeving gebruiken

O en aub....geen Dianepil bij zo'n jong meisje

Ik heb er zelf erg nare gevolgen van gehad.

@imaginary

Vraagje,ik heb idee dat lampje binnenin geknapt is maar voordat ik Philips bel vraagje aan jou

Zie Jij ook een soort smeltplekje midden in de lamp (minidruppel zeg maar) of is het een rechte lijn?

Gelukkig heeft Philips goede service want mijn tandenborstel werd ook gewoon na 28 maanden omgeruild voor een nieuwe
Ik heb de Philips lumea en omdat ik erg twijfelde 1 been wel en 1 niet gedaan.Ultieme test maar...het werkt echt!Weet niet hoe het in het gezicht is en ja hij is heel duur (ik heb hem gekregen!!!) maar als je kind zo'n verdriet heeft misschien toch een optie want je kunt hem in de veilige thuisomgeving gebruiken.

Cherke,

En heb jij ook dikke stugge donkere haren?Ik geloof dat hij dan ook het beste werkt toch?

Maar hoe lang ben jij bezig voor het werkte? En ik denk dat we dan het beste tegen de herfst kunnen beginnen ipv in de zomer?
Met laseren bestrijd je de symptomen maar niet de oorzaak.

Kan het zijn dat haar oestrogeengehalte erg hoog is? Dat kan met bepaalde medicatie, niet alleen de Diane pil naar een lagere waarde worden gebracht. Al is 12 natuurlijk erg jong voor dit soort medicatie.

Ik wens jou en je dochter in elk geval veel sterkte!
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
cajean schreef op 22 mei 2012 @ 18:09:

Lieve Anoukje,

Ik vind jouw reactie (meehuilen) wèl heel goed. ik had er als kind ook zo vreselijk veel last van en doordat mijn moeder altijd deed alsof het wel meeviel voelde ik me altijd erg alleen hierin. Ik heb er jaren lang altijd alleen mee geworsteld. Ik wou dat mijn moeder mee had gehuild, dan had ik me niet zo alleen hierin gevoeld. Mensen die er geen last van hebben weten echt niet hoe zwaar die overbeharing voor je psyche kan meetellen. Ik heb me altijd laten harsen (van mijn zakgeld) Later heb ik de Diane pil geslikt, met erg goed resultaat.

Meisjes op die leeftijd hoef je echt niet voor te houden dat het heus niet meevalt, die weten echt wel hoe het zit. Fijn dat je het verdriet samen met je dochter deelt!

Er is natuurlijk een verschil tussen meeleven en meehuilen. Ik ben het dan ook eens met de eerdere posters die hier vraagtekens achter zetten. Ik wil ook niet even bot klinken als de artsen van het ziekenhuis, maar tsja, de één heeft nou eenmaal meer haar dan de ander. Hele rassen gaan hun hele leven door met donker haar op hun lip en hun billen. Daar is op zich toch niks mis mee? En als de artsen op zo'n poli zeggen dat het wel meevalt, dan zou het ook eens zo kunnen zijn dat het...meevalt.

Er was ooit een Mexicaanse kunstenares, ben haar naam even kwijt, wereldberoemd is haar zelfportret mét snor waar menig man jaloers op zou zijn. En aan mannen had ze geen tekort.

Met andere woorden, het is maar hoe je het bekijkt.
Ik heb het zelf ook, en eerlijk gezegd is dat ook een reden voor mij om zelf geen kinderen te baren.

Natuurlijk, je kind is gezond en dat is het allerbelangrijkst, maar de psychische impact dient niet te worden onderschat met 'we hebben allemaal wel wat.' Ben het dan echter wel eens met wat er al eerder gezegd is, maak van jouw probleem niet het hare. Hoe erg vind zij het zelf? Wordt ze nu gepest, of zien andere kinderen eigenlijk niets aan haar omdat haar onderbenen geharst worden? Dat vond ik trouwens ook wel enigzins opmerkelijk, maar als het werkt en het is draaglijk is het helemaal prima natuurlijk. Dat het na twee weken al weer terug komt is wel snel, ik dacht dat je er zo'n vier weken mee vooruit kon.

Ik heb zelf ooit een laserbehandeling geprobeerd, en die werd gewoon vergoed. Ik was toen een paar jaar ouder dan je dochter, en moest daarvoor eerst naar de verzekeringsarts. Ze zijn toen in mijn gezicht begonnen, maar ik vond het inderdaad zo pijnlijk dat we ermee gestopt zijn. Ik weet dus niet of ledematen ook vergoed zouden worden. Het is toen nog geprobeerd met verdovende zalf, maar dat hielp idd niet.

Maar ik heb nogal een lage pijngrens. Als je dochter harsen kan verdragen, is het denk ik wel de moeite van het proberen waard, want dat moet toch minstens zo zeer doen.

Tot die tijd zou ik de boel scheren, dat hoeft dan echt niet elke dag. Doet het te zeer om die plekken ook te harsen?

Ik wens jullie heel veel sterkte en geniet vooral van het weer (misschien worden daar de haartjes ook nog blonder van als bijkomend voordeel)
Overbeharing is ook voor mij een probleem, de schaamte en de remmingen en beperkingen die het me oplevert zijn best zwaar. Ik denk wel altijd: ik ben gezond, dus niet zeuren! Er zijn véél ergere dingen, dat realiseer ik me goed. Maar even voor iedereen die zegt ´iedereen heeft wel wat´: als je halve lichaam aanvoelt als een mannenbaard van 2 dagen dan is het niet zo makkelijk om je te ontspannen tijdens het vrijen. Het spontaan kunnen gaan zwemmen, zomerkleren aan, dat is er nooit bij. Als je als ik ook nog een hele gevoelige huid hebt en de haren wel heel dik en lang zijn maar te licht om te laseren, dan ben je op scheren aangewezen ( epileren/harsen duurt een uur of 3 en heb na een halve dag alweer stoppels). Echt , het is een rotprobleem en dan heb ik nog de mazzel dat ik niet in deze tijd puber ben! Alles ´moet´ nu glad en kaal zijn, het hele lichaam. Ik zou er letterlijk een dagtaak aan hebben.

Fijn om te lezen dat anderen hier ook mee te kampen hebben, ik heb nog nooit met iemand hierover gesproken. Ik scheer inmiddels zelfs m´n gezicht en heb altijd een pincet binnen handbereik. Nogmaals er zijn echt ergere dingen en ik wou dat ik er minder onder leed, zoals iemand anders hier op dit forum. Heerlijk lijkt me dat! Sterkte allemaal.
Anoukje71

Ja ik heb hele lichte blanke huid en zwarte haren.

Benen werkt echt goed.Geloof inderdaad dat zon niet zo goed is maar ik doe het 2 keer in de 2 weken en ben niet zo'n strandtype.Idee om Philips klantenservice even te bellen voor foldertje en info?Misschien hebben ze jonge meisjes in hun testpanel gehad.Ik ben een veertiger en daardoor misschien dikkere huid....
Jeetje, zelfs flaporen rechtzetten wordt vergoed door de verzekering, waarom dan zo iets als overbeharing bij kinderen niet? Ik zou toch echt eens uitzoeken of dat niet anders kan. De zorgverzekering waar je nu bij zit kan het misschien wel niet vergoeden, maar het staat je toch vrij om over te stappen naar een verzekeraar die het wel vergoed?
Misschien contact opnemen met de zorgverzekeraar.

Bij mijn zorgverzekeraar is het zo dat je om coulance kan vragen.

Dan moet je eerst een klacht indienen. Op het antwoord van de klacht wachten (vaak afwijzend) en dan coulance aanvragen (dacht dat je dan werd opgeroepen door een verzekeringsarts, die het geval dan persoonlijk gaat beoordelen).

Dus even bellen en vragen hoe je coulance kan krijgen.

Sowieso zou ik contact opnemen met een ander ziekenhuis en het nogmaals laten onderzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven