Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 929 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef: ↑
26-09-2026 21:55
Ambra wat fantastisch :hug:
:rolling:
Almostdone2 schreef: ↑
26-09-2026 21:24
Ja, nu 1 keer geweest... toen wist ik het zeker. Ik pas niet op een gewone begraafplaats in een rijtje . .. brrrr het idee. Ik wil dan minimaal overdwars zeg maar. Het is er zo vredig. Een serene rust zonder dat het als een begraafplaats voelt.
Welterusten voor straks. Kun je in je eigen bed ook overdwars? Of lekker scheef en breed liggen?
ambra schreef: ↑
26-09-2026 21:29
Het was huilen..
Ik zit 25 jaar in een rolstoel, en kom een enkele keer met mijn man aan zee. We zoeken een strandafslag die ik nog kan belopen, en dan ben ik toch even in de buurt, soms ook wel even vlakbij zee.
Vandaag kwam ik voor het eerst sinds ruim 35 jaar zelfstandig aan zee, met een handbike vanuit een dorp naar een strandpaviljoen gebied, door de duinen!
Heb mezelf op wijn en wat te eten getrakteerd. Toen kwam ik bij een andere opgang uit, die lag veel dichter aan het strand. Ik heb de rolstoel en de bike vastgezet, best een heel gedoe, onder het toeziend oog van een rijtje bejaarden op een bank.
En daarna naar de vloedlijn gelopen!
Via de andere weg weer terug naar de auto, alles weer in de auto tillen. en daarna ruim twee uur terug naar huis gereden. Ben kapot maar zo trots en blij.
Wauw! Kapot begrijp ik ! Maar jemig wat heb jij een prestatie geleverd vandaag en je hebt het gedaan en het is gelukt. Dat rijtje bejaarden zorgde ff voor een brede 5glimlavh, ik heb direct beeld :proud:

Morgen bijkomen van de prestatie van vandaag ?
26-09-2026 22:30
Welterusten voor straks. Kun je in je eigen bed ook overdwars? Of lekker scheef en breed liggen?
Ja dat kan wel maar lig altijd keurig op de linkerhelft. . Soms mag Sasha ook op bed . Die ligt dan rechts onder. Verstandig want ik schijn te schoppen en slaan in mijn slaap.
26-09-2026 23:01
Wauw! Kapot begrijp ik ! Maar jemig wat heb jij een prestatie geleverd vandaag en je hebt het gedaan en het is gelukt. Dat rijtje bejaarden zorgde ff voor een brede 5glimlavh, ik heb direct beeld :proud:

Morgen bijkomen van de prestatie van vandaag ?
Ik lag er nog af van een feest van 6 september. Ik vrees dat deze logeerpartij niet veel geholpen heeft om een beetje op de nul- lijn uit te komen. Sta dus nog steeds ver in de min wat energie betreft.
Bijkomen gaat over weken, niet over dagen.
Maar het was het waard.
26-09-2026 23:03
Ja dat kan wel maar lig altijd keurig op de linkerhelft. . Soms mag Sasha ook op bed . Die ligt dan rechts onder. Verstandig want ik schijn te schoppen en slaan in mijn slaap.
Ik heb hier een kat, in het weekend, aan het voeteneind. Die vertrekt soms mopperend omdat ze een oplawaai krijgt van mijn voeten.
Dus ik snap Sasha wel. Beetje uit de buurt blijven..
Welterusten dan. Pillen ingenomen?
Goedemorgen (nog net) Hoop dat alles een beetje oké met je gaat! :heart:
26-09-2026 23:18
Ik lag er nog af van een feest van 6 september. Ik vrees dat deze logeerpartij niet veel geholpen heeft om een beetje op de nul- lijn uit te komen. Sta dus nog steeds ver in de min wat energie betreft.
Bijkomen gaat over weken, niet over dagen.
Maar het was het waard.
Ai dat kost meer tijd dan ik dacht.
Ik herken het bijkomen van mijn CVS. Van te voren rekening houden , en daarna bijkomen. Maar bij mij is het een paar dagen.
Het scheelt wel als de activiteit leuk was. Dan is bijkomen ook nog wat nagenieten .
Aapmetwifi schreef: ↑
27-09-2026 11:40
Goedemorgen (nog net) Hoop dat alles een beetje oké met je gaat! :heart:
Goedemiddag , goedemorgen was ik net te laat voor.
Wel al met Sasha gewandeld en de wasmachine aan. Nu met een bak koffie op de bank.

Het gaat wel oke naar omstandigheden. Ik was heel bang voor herbelevingen na het lezen van de conclusie maar die bleven uit. Heel fijn .

Straks met mail voor zoon aan de slag. En verder hoef ik niets vandaag

Hoe is het met jou / jullie ?
Lekker bijkomen hier, gewoon lekker lui zeg maar.

Ik heb de was al aan de lijn.

Man is druk aan de studie, die heeft dinsdag zn profcheck (ppl).
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Gelukkig dat je geen herbelevingen had Amost! En heel veel succes met de mail aan je zoon.

Hier gaat alles wel z'n gangetje. De huisdieren zijn allemaal verzorgd, evenals dochter. Straks op visite naar mijn (zieke) moeder. Beetje frustratie richting mijn vriend omdat ik hem de hele tijd probeer te motiveren wat te doen, jammer dat er zo weinig uit hemzelf komt. Ik heb dus maar weer alle huishoudelijke taken uitgevoerd etc.. Het zijn van die typische altijd terugkerende irritaties.

Heb 'm nu zo ver dat hij naar het zwembad gaat met dochter als ik naar mijn moeder ga. Het is goed om het zwemmen te onderhouden voor haar.
Mail is zo goed als af.

Wat een emotionele klus zeg :'( :'(

Bijna af maar nu ff te emotioneel.

Aapmetwifi ik snap de irritatie al heb ik in mijn relaties wat dat betreft altijd wel goeie uitgekozen. Zwemmen met dochter .. ik vond het zwemmen met zoon opzich altijd leuk alleen jammer dat er zoveel gillende kinderen zijn en de akoestiek in een zwembad belabberd is... stijf van teveel prikkels weer naar huis ..

Jij opgedoekt bij je zieke moeder , plicht of ook fijn ?
Heb een fijne dag iig . En je vriend en dochter ook
Oh man dat moet ook echt een enorme opgave geweest zijn. Maar wat fijn dat je bijna klaar bent! Dikke knuffel voor jou :hug:

Voor mij is een zwembad vooral fysiek te zwaar. Het badwater is zodanig koud dat mijn spieren pijnlijk verstijven en dat is geen goede combi met fibromyalgie. Dus het moet allemaal van mijn vriend afhangen.

Ik ga trouwens heel graag naar mijn moeder, maar het is wel moeilijk om haar zo te zien (parkinson). Ik probeer haar zoveel mogelijk in de watten te leggen. Ze heeft mij als kind ook altijd flink gepamperd dus doe dat nu ook graag terug. Ze doet nu een dutje dus kon even tussendoor reageren :-D
27-09-2026 16:04
Oh man dat moet ook echt een enorme opgave geweest zijn. Maar wat fijn dat je bijna klaar bent! Dikke knuffel voor jou :hug:

Voor mij is een zwembad vooral fysiek te zwaar. Het badwater is zodanig koud dat mijn spieren pijnlijk verstijven en dat is geen goede combi met fibromyalgie. Dus het moet allemaal van mijn vriend afhangen.

Ik ga trouwens heel graag naar mijn moeder, maar het is wel moeilijk om haar zo te zien (parkinson). Ik probeer haar zoveel mogelijk in de watten te leggen. Ze heeft mij als kind ook altijd flink gepamperd dus doe dat nu ook graag terug. Ze doet nu een dutje dus kon even tussendoor reageren :-D
We hebben toch wel wat overeenkomsten. Bij mij is er twijfel tussen cvs of fybromyalgie .

Mijn moeder heeft ook Parkinson, met parkinsondementie en psychose/ waanbeelden. Woont in verzorgingshuis. Contact is telefonisch. Gezien onze geschiedenis hoogst haalbare.

Fijn dat jullie een goede band hebben maar idd maakt het pijnlijker om iemand te zien aftakelen.

Ik met hond gewandeld en nu is het klaar..
Ja de enige schrale troost is dan dat je minder verdriet om haar lijden ervaart (denk ik).

Fibro en cvs hebben ook wel veel overeenkomsten. Door de fibro voel ik me altijd kapot moe.

Ik heb nu net de laatste ronde met mijn hond gewandeld, heerlijk in de schemering.
27-09-2026 20:20
Ja de enige schrale troost is dan dat je minder verdriet om haar lijden ervaart (denk ik).

Fibro en cvs hebben ook wel veel overeenkomsten. Door de fibro voel ik me altijd kapot moe.

Ik heb nu net de laatste ronde met mijn hond gewandeld, heerlijk in de schemering.
We hadden elkaar tegen kunnen komen met onze honden.

Ik ben vaak moe maar door stress vaak ook adrenaline. Als dat stopt dan is ALLES teveel. En alles doet pijn . Dat zijn dagen dat ik mijn " ikwileenbutlerkaart " graag zou inzetten. Ik verzorg graag andere mensen maar soms is een keer verzorgd worden ook best fijn.
Het is vervelend en de onvoorspelbaarheid vindt ik ook nog ateeds irritant
Als we dichter bij elkaar zouden wonen had ik graag op regelmatige basis samen met je gewandeld! Helaas wel erg ver van elkaar weg. :(

Bedoel je met de onvoorspelbaarheid dat alle pijn en het alles teveel voelen je ineens kunnen overvallen?

Na wat je hebt meegemaakt zou je een privé verzorger verdienen :there:
27-09-2026 21:44
Als we dichter bij elkaar zouden wonen had ik graag op regelmatige basis samen met je gewandeld! Helaas wel erg ver van elkaar weg. :(

Bedoel je met de onvoorspelbaarheid dat alle pijn en het alles teveel voelen je ineens kunnen overvallen?

Na wat je hebt meegemaakt zou je een privé verzorger verdienen :there:
Was best leuk geweest.

De onvoorspelbaarheid zit em erin dat ik morgen op ksn staan en direct voel dat het een lange dag met pijn gaat worden.

Prive verzorger , neuh , ik wil het graag zelf doen maar op sommige dagen mis jk iemand die wat dingen ff overneemt.
Een kopje koffie wat ik niet zelf hoef te zetten is soms best fijn. Dat zijn de dagen dat ik huil van de pijn . Die dagen is hulp zeer gewenst. Maar please geen 24/7
Lijkt me heel ongemakkelijk.
Haha dat snap ik zeker, zou ik ook hebben en zo zag ik het ook niet voor me. Meer van zodra je iemand nodig hebt de hulp er ook meteen kan zijn. Ik mag persoonlijk sowieso graag alleen zijn op z'n tijd :heart:

Wel heel naar dat je zó veel pijn hebt! Dat kan er ook nog wel bij :hamer: Met fibro merk ik het ook meteen al in de ochtend. En nu met de herfst op komst al helemaal :@@:

Voor nu weltrusten! Hopelijk heb je een goede nacht :)
Hi Almostdone,
Volgens mij heb ik niet eerder van mij laten horen in dit topic. Ik volg je wel al sinds het begin. En ik heb meermaals een bericht getypt en weer verwijderd. Alle woorden die ik typ, voelen niet alsof het de lading dekt.

Misschien moet ik het voor nu gewoon even houden bij de vraag die mij nu het belangrijkste lijkt; waar heb jij in de laatste periode van je leven behoefte aan op het forum? Een periodes van afscheid nemen lijkt mij heel verwarrend en emotioneel. Daarnaast deal je nog elke dag met de reden waarom je dood wil, dus elke dag draag je die last met je mee én moet/wil je alles goed regelen en achterlaten. Lijkt mij een onmogelijke taak voor iemand wiens draagkracht al heel laag is (hoewel, is dat eigenlijk wel zo? Je hebt vooral te veel op je bordje gekregen voor een mens om te kunnen dragen, a fijn, je snapt mij wel).
Wat ik bedoel te zeggen, is er iets waar wij je mee kunnen ondersteunen de komende tijd? En zijn er ook vragen/onderwerpen/ervaringen van formummers die je de komende tijd even niet meer wil? Want ik denk dat we daar met elkaar rekening mee kunnen/moeten houden.
Zonnebloem1996 schreef: ↑
28-09-2026 15:56
Hi Almostdone,
Volgens mij heb ik niet eerder van mij laten horen in dit topic. Ik volg je wel al sinds het begin. En ik heb meermaals een bericht getypt en weer verwijderd. Alle woorden die ik typ, voelen niet alsof het de lading dekt.

Misschien moet ik het voor nu gewoon even houden bij de vraag die mij nu het belangrijkste lijkt; waar heb jij in de laatste periode van je leven behoefte aan op het forum? Een periodes van afscheid nemen lijkt mij heel verwarrend en emotioneel. Daarnaast deal je nog elke dag met de reden waarom je dood wil, dus elke dag draag je die last met je mee én moet/wil je alles goed regelen en achterlaten. Lijkt mij een onmogelijke taak voor iemand wiens draagkracht al heel laag is (hoewel, is dat eigenlijk wel zo? Je hebt vooral te veel op je bordje gekregen voor een mens om te kunnen dragen, a fijn, je snapt mij wel).
Wat ik bedoel te zeggen, is er iets waar wij je mee kunnen ondersteunen de komende tijd? En zijn er ook vragen/onderwerpen/ervaringen van formummers die je de komende tijd even niet meer wil? Want ik denk dat we daar met elkaar rekening mee kunnen/moeten houden.
Wat een lief bericht!
Ik wilde wat posten en toen las ik je reactie.
Het is idd veel. En ik ben de hele dag in mijn hoofd aan het structureren , analyseren , organiseren , en frustreren. :$
En vandaag heb ik geen idee wat ik voel. Alles of niks ? Ik heb geen idee.

Bazin van begeleider was hier vanmiddag en hadden we het ook over wat er allemaal getegeld moet worden. En hoe bepaalde dingen het beste aangepakt kunnen worden. Denk hierbij aan hond en mijn moeder vertellen.
En wat als zoon... alle scenario's.

Dat stik hoef ik gelukkig niet alleen te doen. En begeleider gaat er ook voor zorgen dat er ontspanningsmomenten zijn.

Wat jullie kunnen doen ? Wat jullie nu ook doen! Dat is echt fijn en geeft minder gevoel van alleen zijn. Onderwerpen niet aankaarten ben ik niet zo van. Raakt iets me heel erg dan geef ik dat wel aan. De ene dag kan ik bv prima over mijn zoon praten. Andere dag kan ik alleen maar huilen. Met Sasha is dat net zo.

Gisteren noemde ik dat ik graag de butler wilde inzetten die dag. Dan ben ik zo moe, doet alles pijn maar moet Sasha wel gewoon uitgelaten worden. Iets korter soms maar het moet wel. En zo zijn er allerlei dingen waar ik niet kan vragen.. kook jij vandaag ? Maak jij ff koffie , haal jij sw wasmachine ff leeg?
Dat zijn dingen die forum ook niet kan oplossen. Hier mogen mopperen en of uithuilen is hoogst haalbare. En dat is echt ook fijn dat het kan.

Toch merk ik dat dingen moeten regelen ook wel als afleiding werkt. Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd. En bijna alles alleen moeten doen. 4 grote containsers aan spullen weggegooid en hier muren verven. Dat was best zwaar maar het was wel fijn dat mijn focus op verhuizen lag. Datzelfde heb ik nu ook wel met euthanasie mogen. Al zitten hier wel ook hele pittige kanten aan .

Ik ben er inmiddels wel heel goed achter dat doodgaan best een klus is als je alleen bent en het wel netjes wilt achterlaten. Dit past wel bij hoe ik ben. Het maar gewoon laten.. dat kan ik niet.

Het weekend weg gaat een belangrijk onderdeel worden. Voorpret en uitzicht yop iets fijns met Sasha.

Je vraag is heel lief en empathisch. Ik ben echt meer dan tevreden met dit topic! Jullie doen het en me echt goed !!
Kijken of het lukt een linkje te plaatsen.

En ik doe ff niet aan eigen praaivecie
;-D https://www.hometogo.nl/rental/b9641f5c ... =nonRefund

Hier wil ik weekendje naartoe ! :flirting:
almostdone2 wijzigde dit bericht op 28-09-2026 17:19
0.13% gewijzigd
Dat ziet er heerlijk uit!
Jankerd
Yasmijn schreef: ↑
28-09-2026 17:15
Dat ziet er heerlijk uit!
Ja toch?
De badkamertegels zijn wel echt heel lelijk maar dat is dan maar zo.

9 oktober weet ik hoe het zit met graf en kosten . Zit dat goed dan ga ik die avond boeken .
Lukt deze niet dan zijn er in zelfde complex nog andere vrij , wel zonder bubbelbad.
28-09-2026 16:55
Kijken of het lukt een linkje te plaatsen.

En ik doe ff niet aan eigen praaivecie
;-D https://www.hometogo.nl/rental/b9641f5c ... =nonRefund

Hier wil ik weekendje naartoe ! :flirting:
Wat een heerlijke plek om even flink uit te waaien!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven