mijn kind is drugsverslaafd, ik ben de slechtste moeder ooit

12-10-2025 09:16 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is verslaafd aan drugs. Hier ben ik nog niet zo lang geleden achtergekomen. Hij is 20 en al 5 jaar verslaafd aan oxicodin en wat hij maar te pakken krijgt neemt hij in. Ik zat in het buitenland voor werk toen ik een telefoontje kreeg. Een vriend van hem, hey Max zei ik, hoe gaat het? Nou niet zo goed Dennis heeft een overdosis genomen om zelfmoord te plegen, hij ligt in de ambulance. Mijn wereld stortte in. 5 uur later stond ik aan zijn bed op de IC. Hij werd in slaap gehouden en was vastgebonden aan zijn bed. We waren pas geleden verhuisd, hij had verteld dat hij depressief was maar dat hij heel blij was in de nieuwe woning, leuke buurt, vriendelijke buren, huisje met een tuintje waar hij meteen een bbq hield met vrienden en buren. Ik dacht zo komt alles toch nog goed. Nu gaat hij naar de afkickkliniek en een psycholoog. Ik heb hem naar zijn vader gestuurd, ga daar maar wonen zei ik, want ik kan de zorg niet aan. Ik ben veel in het buitenland en ik kan er niet van op aan dat hij clean blijft als ik er niet ben. Dit brengt enorm veel stress met zich mee. Hij is boos op mij, ik ben boos op hem en op zijn vader. Ik roep al 5 jaar dat er wat mis is met hem, dat ik denk dat hij drugs gebruikt en dat ik hem wil testen op drugs. Zijn vader vond dat ik overdreef. Maar ik had gelijk. We hebben huisdieren die mogen niet mee naar zijn vader, ze moeten naar het asiel want ik ben alleen in de weekenden thuis. Mijn hart is gebroken van verdriet. Verdriet om mijn kind, mijn dieren, ik voel me zo in de steek gelaten door alles en iedereen. Ik maak me elke dag zorgen, ik kan er niet van slapen. als ik zo doorga kom ik in een depressie, kan ik niet meer werken en raak ik mijn huis ook kwijt. Mijn zoon vindt dat ik alleen aan mezelf en aan mijn werk denk. Maar geloof mij als ik zeg dat ik al jaren met hem opzoek ben geweest naar een passende therapie om van zijn depressie af te komen. Het heeft mij heel veel geld gekost om hem die therapieen te kunnen geven. Kostbare tijd is verloren gegaan, want hij was al die tijd verslaafd maar dat vertelde hij er niet bij. Logisch dat je depressief bent, drugs zorgt ervoor dat je depressief wordt zodat je meer drugs gaat gebruiken. En ik voel me zo bedrogen en in de zeik genomen door mijn zoon. Ik kan hem niet meer om mij heen hebben. Ik wil alleen nog maar schreeuwen, schelden en vloeken tegen hem en tegen zijn vader. Mijn zoon had aangegeven dat hij voor de dieren kon zorgen als ik er niet ben. Maar nu vertrouw ik hem niet meer. Ik denk dan ga je hier vast drugs gebruiken of zelfmoord plegen. Ik had het buurmeisje gevraagd of ze op de dieren wou passen als ik weg ben, maar ze is allergisch. Dus helaas mijn kat van 16 jaar moet naar het asiel. En ik denk dat ik dan pas echt breek. Ik ben zelf een harde vrouw, ik ben opgegroeid in harde omstandigheden, in armoede opgegroeid, mensen om mij heen waren verslaafd, ik heb altijd gezegd als ik erachter kom dat mijn kind verslaafd is staat hij op straat. Alsof ik het op mezelf heb afgeroepen. Ik maak me meer zorgen om mijn dieren dan om mijn zoon. Een oppas vd dieren kan ik niet betalen. 20 dagen per maand ben ik weg. Wat kan ik doen?
gonniegijsje schreef:
12-10-2025 13:45
Wat lees ik hier een wanhoop en verdriet. Ondanks zo je best doen toch dit zien gebeuren is ook keihard. Dat je dan uit zelfbescherming een harnas optrekt is echt zo raar niet. Pas als je zelf blijft functioneren kan je je kind ondersteunen immers. Ik zou aanraden om pas op de plaats te maken. Wat heb jij nodig, wat doet dit met jouw trauma's. Ga naast je zoon helpen ook daarmee bezig ipv vluchten in werk. En overleg met de hulpverlening wat nu slim is. Als ouder kan je weinig, een volwassen kind moet ook heel erg zelf aan de slag anders wordt het onmogelijk, maar als ouder kan je wel iets doen. Wat dan slim is kunnen zij je mee helpen
Ik vlucht niet in mijn werk. Ik heb mijn werk juist aangepast om mee thuis te kunnen zijn. Ik heb binnenkort een afspraak met de psycholoog en ik zal zeker vragen wat ik kan doen voor mijn zoon.
Mama71 schreef:
12-10-2025 16:48
Ik vlucht niet in mijn werk. Ik heb mijn werk juist aangepast om mee thuis te kunnen zijn. Ik heb binnenkort een afspraak met de psycholoog en ik zal zeker vragen wat ik kan doen voor mijn zoon.
Wat dacht je van hulp voor jezelf? Die lijk je nu hard zat nodig te hebben.

En nog maar eens, waar is vader in dit verhaal?
En je andere kind(eren)?
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 12-10-2025 17:10
3.92% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
12-10-2025 13:25
Nou ja, to is boos, verdrietig, bang, in paniek (en schrijft vanuit die mindset nu wat rare dingen denk ik zomaar) maar is wel meteen naar zoon gereden vanuit buitenland. Ik lees niks over of vader zelf ook actie heeft ondernomen en of er nu überhaupt steun is.

Ook een reden waarom ik niet meteen te hard wil oordelen over to. Wmb heeft vader absoluut ook het eea laten liggen. Die mag ook zijn verantwoordelijkheid wel nemen maar nam het allemaal niet serieus.
Maar misschien zit ik ernaast, kan.

Ik ben alleenstaande moeder al meer dan 30 jaar. Vader was altijd uit beeld wou kind niet erkennen bij gemeente. Wel had ik hem meteen gebeld en verteld wat er was gebeurd. Ik werk fulltime sinds hij16 is. Hij is verslaafd sinds hij 15 is, dat wist ik niet. Zijn vader was uit beeld gaf geen geld voor zijn zoon, maar zoon kon wel bij hem logeren en was bij zijn familiefeestjes aanwezig. De band tussen hun was goed.
Natuurlijk was hij ook in het ziekenhuis dat was allemaal prima. Maar voorgaande jaren geloofde hij me niet en nam me niet serieus en dat neem ik hem nu wel kwalijk. De poezen zijn van mijn zoon. Ik wou geen huisdieren maar ben toch overstag gegaan omdat dieren een hoop plezier kunnen geven. En ik wist dat de taken van voeren en schoonmaken op mijn schouders zou komen. Maar sinds hij 12 is is het ook zijn taak geworden. Onze kat is nu al 16. Ik heb met de buren afgesproken, zij gaan op de poezen passen als ik er niet ben. De jongste kat had hij gekregen zonder mijn toestemming op zijn verjaardag van een vriendin. Die is nu 2 jaar. Ze zijn dus allebei van hem. En het lijkt me heel normaal dat ik fulltime ga werken als mijn kind oud genoeg is om in de middag alleen thuis te blijven.
Mama71 schreef:
12-10-2025 16:41
de katten zijn van hem.
Dan pak je die katten stop je ze in kattenmandjes, zet je ze bij hem voor de deur, of die thuis is of niet, het ermee eens is of niet. Het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt is mijn conclusie.
Maar in de middag alleen blijven is toch wat anders dan dag/nacht alleen zijn voor een bepaalde tijd?

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk schrikken is TO. Heftig wat er allemaal gebeurd is.
Wel vind ik het heftig dat je alles blijft afschuiven op je zoon (en zijn vader). Een verslaving is een ziekte, hij heeft er niet voor gekozen. Je zoon durfde het niet te vertellen en uit je reactie nu snap ik heel goed waarom.
Verslaving is al moeilijk om toe te geven, maar nu staat hij er helemaal alleen voor. Weg uit vertrouwde omgeving, naar een vader die hij niet echt kent en dat op het moment dat je, je zo depressief voelt dat je een zelfmoordpoging doet.
Hoe heftig moet dit zijn?

Begrijp ik je paniek, je eerste reactie, zeker! Zelfbescherming is wat speelt, maar ik denk dat je jezelf het beste beschermd door niet om je heen te schoppen, niet alles en iedereen de schuld te geven, maar even aan jezelf te denken. Zorgverlof, ziektewet, even een pas op de plaats en hulp voor jezelf gaan zoeken. Lief en zacht zijn voor jezelf, zodat je dit ook kunt zijn voor de ander.

Sterkte!
Ah, aan vader heb je niet zoveel dus. Tenminste, wat zegt vader nu? Bereid te helpen?

Als je zegt '5 dagen op, 5 dagen af', waar was zoon dan als je 5 dagen op was? Want dat is natuurlijk wel een boel meer dan middagen tot 17:30 uur alleen thuis natuurlijk. Voor een 15 jarige behoorlijk pittig.
Seniccrocodile326 schreef:
12-10-2025 17:11
Dan pak je die katten stop je ze in kattenmandjes, zet je ze bij hem voor de deur, of die thuis is of niet, het ermee eens is of niet. Het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt is mijn conclusie.
Ja joh, goed idee. Vooral voor de katten :wtf:
Grobbekuiken_ schreef:
12-10-2025 17:17
Ja joh, goed idee. Vooral voor de katten :wtf:

Precies, wat ik bedoel. Dan hou je ze, en dan heb je vrede met jezelf en die beesten, minder werken thuis zijn voor je katten. Moet je ook niet zeiken omdat je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Anders breng ze naar het asiel zijn ze het beste af ook.
Gerbera88 schreef:
12-10-2025 17:12
Maar in de middag alleen blijven is toch wat anders dan dag/nacht alleen zijn voor een bepaalde tijd?

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk schrikken is TO. Heftig wat er allemaal gebeurd is.
Wel vind ik het heftig dat je alles blijft afschuiven op je zoon (en zijn vader). Een verslaving is een ziekte, hij heeft er niet voor gekozen. Je zoon durfde het niet te vertellen en uit je reactie nu snap ik heel goed waarom.
Verslaving is al moeilijk om toe te geven, maar nu staat hij er helemaal alleen voor. Weg uit vertrouwde omgeving, naar een vader die hij niet echt kent en dat op het moment dat je, je zo depressief voelt dat je een zelfmoordpoging doet.
Hoe heftig moet dit zijn?

Begrijp ik je paniek, je eerste reactie, zeker! Zelfbescherming is wat speelt, maar ik denk dat je jezelf het beste beschermd door niet om je heen te schoppen, niet alles en iedereen de schuld te geven, maar even aan jezelf te denken. Zorgverlof, ziektewet, even een pas op de plaats en hulp voor jezelf gaan zoeken. Lief en zacht zijn voor jezelf, zodat je dit ook kunt zijn voor de ander.

Sterkte!
Eens.
Bedankt voor de tip. Ik heb zojuist mijn moeder gedumpt bij een random verpleeghuis. Lucht enorm op.
Bontebok schreef:
12-10-2025 17:22
Bedankt voor de tip. Ik heb zojuist mijn moeder gedumpt bij een random verpleeghuis. Lucht enorm op.
:lol:
Bontebok schreef:
12-10-2025 17:22

Goedzo! Kennen wij weer de maatschappelijke kosten dragen. Verder niet zeiken hé gezien je haar niet in huis houdt nu hè 😛
Als je altijd hebt gezegd dat je zoon op straat komt te staan, als je erachter komt dat hij verslaafd is, dan weet je wat je te doen staat toch?

Dat hij er nooit eerlijk over is geweest, is niet gek. Heel veel verslaafden durven niet voor hun verslaving uit te komen. Tel daarbij op, dat hij wist dat hij dan op straat kwam te staan.

Misschien kan hij in een safe-house terecht het eerste jaar. Met een beetje geluk krijgt hij daarna urgentie en komt hij op die manier aan een eigen woning.

Sterkte in ieder geval.
Ja en precies daarom heb ik eerst mijn kind op straat gedumpt en straks ook zijn katten!
Alles opgelost!

Wat zijn er toch een intelligente opmerkingen te lezen. Ik lach me helemaal suf. :hamer:
Grobbekuiken_ schreef:
12-10-2025 16:53
Wat dacht je van hulp voor jezelf? Die lijk je nu hard zat nodig te hebben.

Dit inderdaad, zoek vooral hulp voor jezelf.
Mama71 schreef:
12-10-2025 17:48
Ja en precies daarom heb ik eerst mijn kind op straat gedumpt en straks ook zijn katten!
Alles opgelost!

Wat zijn er toch een intelligente opmerkingen te lezen. Ik lach me helemaal suf. :hamer:
Ook hier schop je om je heen. Negeert de opmerkingen van mensen die je wel proberen te helpen. Gaat alleen in op bepaalde reacties, waar je niets aan hebt.

Wil je hulp? Of wil je vooral negatief jezelf hier uitten en nog meer om je heen schoppen?
Wil je, je zoon helpen? Wil je jezelf helpen? Of wil je gewoon even lekker boos zijn, daarna de problemen negeren en gewoon doorgaan met leven. Zonder zoon...met katten.
Soms is om je heen schoppen een reactie die je nodig hebt.

Je mag tegen mij schoppen TO.
Als je wil kan ik zelfs een aantal dingen posten waar je helemaal op los kunt gaan, gewoon omdat losgaan ook erg kan opluchten en verduidelijken.

Laat maar weten, ik zal je reactie niet persoonlijk opvatten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-10-2025 18:35
Soms is om je heen schoppen een reactie die je nodig hebt.

Je mag tegen mij schoppen TO.
Als je wil kan ik zelfs een aantal dingen posten waar je helemaal op los kunt gaan, gewoon omdat losgaan ook erg kan opluchten en verduidelijken.

Laat maar weten, ik zal je reactie niet persoonlijk opvatten.
Hetzelfde geldt voor mij! Stuur maar een privé bericht. Schup maar en stamp maar! kom maar op. I got you, want ik snap je wel hè, hoe je je voelt , echt goed zelfs!!
Een verslaafde die zelf erkent verslaafd te zijn, valt prima mee te werken. De ontkenners zijn vaak de moeilijkheid. Verdiep je in de mogelijke trajecten. Voor jongeren is vaak heel veel meer mogelijk, dan voor een 50 jarige verslaafde, hoe lastig ook.
Afkoelen heeft gewerkt
TO, je bent goed bezig ondanks alle emoties. Je hebt binnenkort een afspraak bij de psycholoog. Deze kan jou ondersteunen zodat jij er uiteindelijk ook voor je zoon kan zijn. Je hebt al geregeld dat de buren voor de katten zorgen als je van huis bent.

Probeer heel even tot adem te komen. Toen mijn moeder meerdere suïcide pogingen ondernam was ik ook erg kwaad en teleurgesteld. Ik had toch van alles geprobeerd en ze zat al jaren in therapie? Ze had ook een hele hoop natuurlijk niet verteld…

Zelfs na haar overlijden probeerde ik iemand de schuld te geven van al deze ellende. Je hersens zoeken een manier om met al dat verdriet en de shock om te gaan.
Er is hier geen schuldige. Jij hebt gedaan wat je kon, je zoon heeft hier zelf ook niet om gevraagd. Hoe verdrietig en eenzaam moet je je voelen als je zo’n poging doet?
En dan verdwijn jij uit beeld, de enige stabiele factor die er altijd geweest is.
Ik hoop heel erg dat jullie elkaar toch weer gaan vinden als alle hevigheid wat gezakt is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven