mijn kind is drugsverslaafd, ik ben de slechtste moeder ooit

12-10-2025 09:16 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is verslaafd aan drugs. Hier ben ik nog niet zo lang geleden achtergekomen. Hij is 20 en al 5 jaar verslaafd aan oxicodin en wat hij maar te pakken krijgt neemt hij in. Ik zat in het buitenland voor werk toen ik een telefoontje kreeg. Een vriend van hem, hey Max zei ik, hoe gaat het? Nou niet zo goed Dennis heeft een overdosis genomen om zelfmoord te plegen, hij ligt in de ambulance. Mijn wereld stortte in. 5 uur later stond ik aan zijn bed op de IC. Hij werd in slaap gehouden en was vastgebonden aan zijn bed. We waren pas geleden verhuisd, hij had verteld dat hij depressief was maar dat hij heel blij was in de nieuwe woning, leuke buurt, vriendelijke buren, huisje met een tuintje waar hij meteen een bbq hield met vrienden en buren. Ik dacht zo komt alles toch nog goed. Nu gaat hij naar de afkickkliniek en een psycholoog. Ik heb hem naar zijn vader gestuurd, ga daar maar wonen zei ik, want ik kan de zorg niet aan. Ik ben veel in het buitenland en ik kan er niet van op aan dat hij clean blijft als ik er niet ben. Dit brengt enorm veel stress met zich mee. Hij is boos op mij, ik ben boos op hem en op zijn vader. Ik roep al 5 jaar dat er wat mis is met hem, dat ik denk dat hij drugs gebruikt en dat ik hem wil testen op drugs. Zijn vader vond dat ik overdreef. Maar ik had gelijk. We hebben huisdieren die mogen niet mee naar zijn vader, ze moeten naar het asiel want ik ben alleen in de weekenden thuis. Mijn hart is gebroken van verdriet. Verdriet om mijn kind, mijn dieren, ik voel me zo in de steek gelaten door alles en iedereen. Ik maak me elke dag zorgen, ik kan er niet van slapen. als ik zo doorga kom ik in een depressie, kan ik niet meer werken en raak ik mijn huis ook kwijt. Mijn zoon vindt dat ik alleen aan mezelf en aan mijn werk denk. Maar geloof mij als ik zeg dat ik al jaren met hem opzoek ben geweest naar een passende therapie om van zijn depressie af te komen. Het heeft mij heel veel geld gekost om hem die therapieen te kunnen geven. Kostbare tijd is verloren gegaan, want hij was al die tijd verslaafd maar dat vertelde hij er niet bij. Logisch dat je depressief bent, drugs zorgt ervoor dat je depressief wordt zodat je meer drugs gaat gebruiken. En ik voel me zo bedrogen en in de zeik genomen door mijn zoon. Ik kan hem niet meer om mij heen hebben. Ik wil alleen nog maar schreeuwen, schelden en vloeken tegen hem en tegen zijn vader. Mijn zoon had aangegeven dat hij voor de dieren kon zorgen als ik er niet ben. Maar nu vertrouw ik hem niet meer. Ik denk dan ga je hier vast drugs gebruiken of zelfmoord plegen. Ik had het buurmeisje gevraagd of ze op de dieren wou passen als ik weg ben, maar ze is allergisch. Dus helaas mijn kat van 16 jaar moet naar het asiel. En ik denk dat ik dan pas echt breek. Ik ben zelf een harde vrouw, ik ben opgegroeid in harde omstandigheden, in armoede opgegroeid, mensen om mij heen waren verslaafd, ik heb altijd gezegd als ik erachter kom dat mijn kind verslaafd is staat hij op straat. Alsof ik het op mezelf heb afgeroepen. Ik maak me meer zorgen om mijn dieren dan om mijn zoon. Een oppas vd dieren kan ik niet betalen. 20 dagen per maand ben ik weg. Wat kan ik doen?
Wat kun je doen? Prioriteiten stellen,ik lees eigenlijk dat je het erger vindt voor je dieren dan voor je zoon...
coetje schreef:
12-10-2025 09:39
Wat kun je doen? Prioriteiten stellen,ik lees eigenlijk dat je het erger vindt voor je dieren dan voor je zoon...
Wat een walgelijke manier om dingen ter interpreteren.. De openingspost is duidelijk geschreven door iemand in verwarring..

edit: Niet dat TO geen dingen heeft om aan te werken, maar om nou zulke verregaande harde conclusies te trekken op basis van die onsamenhangende lap tekst gaat wat mij betreft wel erg ver...
prei wijzigde dit bericht op 12-10-2025 09:48
23.65% gewijzigd
Wat kan ik doen?
-Ziekte/ zorgverlof
-andere baan
-verhuizen naar de plaats waar je werkt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
coetje schreef:
Ik wilde hier ook op in gaan ja, zoals ik het lees wil ze door blijven werken en doorgaan ondanks een duidelijke noodkreet vanuit haar zoon.
En als hij al vijf jaar verslaafd is heeft hij op zijn vijftiende al oxi gekregen oid..hoe dan?

To vraagje vanuit mij, werk je al zo lang of langer op afstand? Is je zoon de hele tijd alleen dan?
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 12-10-2025 09:47
10.67% gewijzigd
yourlocalhero schreef:
12-10-2025 09:44
Ik wilde hier ook op in gaan ja, zoals ik het lees wil ze door blijven werken en doorgaan ondanks een duidelijke noodkreet vanuit haar zoon.
En als hij al vijf jaar verslaafd is heeft hij op zijn vijftiende al oxi gekregen oid..hoe dan?
Echt alles is te krijgen.

TO, als hij wil gebruiken doet hij dat toch wel, daar heeft hij jouw huis niet voor nodig.
Ik zou hem wel voor de kat laten zorgen, kan ook helend zijn voor hem.
Maar wel met als voorwaarde dat hij onder behandeling gaat en blijft voor zijn verslaving.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Waarom geef je drugs de schuld van zijn depressie ? Waarom zou de depressie niet de schuld kunnen zijn van zijn drugsverslaving ?

https://www.recoverymhc.nl/blog/verslav ... depressie/
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 12-10-2025 09:52
18.87% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zorgen dat je er doordeweeks zelf bent . Je laat een 15 jarige toch niet zoveel alleen??
Moiren schreef:
12-10-2025 09:46
Echt alles is te krijgen.

TO, als hij wil gebruiken doet hij dat toch wel, daar heeft hij jouw huis niet voor nodig.
Ik zou hem wel voor de kat laten zorgen, kan ook helend zijn voor hem.
Maar wel met als voorwaarde dat hij onder behandeling gaat en blijft voor zijn verslaving.

Ja ik besef mij heel goed dat alles te krijgen is.
Maar al 5 jaar...dan is hij functionerend...want docenten zien toch ook een verschil lijkt mij?
Lungo schreef:
12-10-2025 09:47
Zorgen dat je er doordeweeks zelf bent . Je laat een 15 jarige toch niet zoveel alleen??
20
Ruin it yourself.
20 dg per maand weg 😳
Moiren schreef:
12-10-2025 09:49
20
Ja nu 20
Speelt al 5 jaar
Mijn eerste gedachte bij deze tekst is: “Wie laat wie hier in de steek?”.

Wellicht is je openingspost een eerste rauwe ondoordachte primaire reactie van je? Denk je er echt zo over (dat kan natuurlijk) of is dit een paniekreactie?

Wil je je zoon niet helpen met afkicken? Ik lees alleen maar zorg over je dieren en dat iedereen jouw in de steek heeft gelaten? Vervolgens stuur je je zoon het huis uit. Dat kan ik niet rijmen. Je zoon heeft een foute keuze gemaakt die vrij weinig met jou te maken heeft lijkt me. Wilt hij zelf afkicken? Wil hij beter worden? Kan hij hulp accepteren?

Kun jij aanpassingen maken in je werk zodat je meer thuis bent of is dat onbespreekbaar?
Lungo schreef:
12-10-2025 09:49
Ja nu 20
Speelt al 5 jaar
Je weet toch niet of TO 5 jaar geleden al zoveel weg was? Wie weet niet. Of was hij dan bij vader. Wat een aannames weer.
Ruin it yourself.
Je zoon kan gerust voor de dieren zorgen. Ik neem tenminste aan dat ie dat ook gedaan heeft toen jij nog niet wist dat ie verslaafd was en in die tijd is het huis niet afgebrand of leeggeroofd, dus waarom zou dat dan nu ineens wel gebeuren? En wat Moiren al zegt: misschien is het juist wel goed voor hem, iets van zingeving of wat voor term je er ook aan wil hangen.

Heeft je zoon trouwens al die tijd de hele week alleen thuis gezeten als jij aan het werk was?
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 12-10-2025 09:55
15.89% gewijzigd
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Prei schreef:
12-10-2025 09:43
Wat een walgelijke manier om dingen ter interpreteren.. De openingspost is duidelijk geschreven door iemand in verwarring..

Ze schrijft zelf dat ze zich meer zorgen maakt om haar dieren dan om haar zoon en stuurt hem naar zijn vader.
Ik vind daar wat van ja!
Laat hem ik godsnaam voor de dieren zorgen. Dat geeft hem nog wat houvast.

Ik snap dat je in je paniek schrijft dat ze naar het asiel moeten. Niet doen!
Geen bijzonderheden
Wees eerlijk naar jezelf: ben je boos op hem of boos op jezelf? En wat voor doel dient die boosheid voor nu?
Stop per direct met deze baan en kijk hoe je er voor hem kunt zijn icm een baan. Zoon op 1, werk op 2.
Zoon heeft nu steun nodig. Dat is echt de allerbelangrijkste voorwaarde om hem weer gezond te krijgen, zowel fysiek als mentaal.
Woon je in de sociale huur of vrije sector? Als je minder gaat werken of ander (minder goedbetaald) werk vindt heb je misschien recht op huurtoeslag. Je raakt je huis dan niet zo snel kwijt. Ander werk zoeken lijkt me nu een prioriteit, of (veel) minder gaan werken in je huidige baan.

Verder iemand in de buurt vragen om op de kat te passen. Ik weet zeker dat er meerdere mensen zijn die je daarbij willen helpen, misschien om en om? Hebben jullie een buurtapp of iets, waarin je hulp kunt vragen? Of misschien de buren die zijn komen bbq'en? Vaak doen mensen graag iets om anderen te helpen, zeker in de buurt.

Probeer je woede verder wat los te laten. Zoon heeft er ook niet voor gekozen om verslaafd te raken. Goede hulp zoeken en er zijn voor je zoon lijkt me nu het belangrijkst.
En inderdaad wat blijfgewoonbianca zegt, kijk of je zorgverlof kunt krijgen!
Je schrijft dat je een harde vrouw bent en dat lees ik ook maar ik lees ook dat je heel boos bent op jezelf. Dat je al 5 jaar roept dat er iets aan de hand is maar dat je ook al 5 jaar niets hebt gedaan om eeachter te komen wat er aan de hand is. En nu je zoon je het hardst nodig heeft stuur je hem weg... Zo zijn er alleen maar verliezers. Pak het nu op, neem zorgverlof, meld je ziek maar zorg ervoor dat je er nu 24/7 bent voor je zoon. Laat zien dat je toch noet zo kneiterhard bent.
coetje schreef:
Zeg gaat het goed met je?
TO legt schuld waar hij hoort, namelijk bij haar zoon, en ze benoemt de gevolgen: als dit dan dat.
En ze vertelt overduidelijk dat ze 5 (vijf) jaar lang keihard geprobeerd heeft om hem te helpen.
Dat het niet is gelukt ligt duidelijk aan haar zoon.
Terwijl zij vermoedde dat er drugs in het spel waren werd dat door zoon en vader ontkend.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Prei schreef:
12-10-2025 09:43

edit: Niet dat TO geen dingen heeft om aan te werken, maar om nou zulke verregaande harde conclusies te trekken op basis van die onsamenhangende lap tekst gaat wat mij betreft wel erg ver...
In de OP schrijft TO dat ze zich meer zorgen maakt om haar dieren dan om zoon.

TO, probeer als de heftige emoties wat zijn afgezwakt (tip: niet handelen/praten vanuit heftige emoties) een en ander van elkaar te scheiden. Je bent boos op ex, maar daar hebben zoon en jij weinig aan. Als jij vindt dat ex het nu maar moet oplossen, heeft dat ook gevolgen voor jouw band met zoon. Wil je dat?
Zoek hulp voor jezelf om overeind te blijven en de juiste keuzes te maken. En vraag aan zoon wat hij wil en nodig heeft. Misschien kan je dat niet bieden, maar dan kan het daar wel over gaan. Er is een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen, een verschil wat ook voor zoon essentieel kan zijn (niet thuis willen zijn en daardoor veel werken is heel wat anders dan veel thuis bij zoon willen zijn maar niet kunnen vanwege werk bv).
KooktMetKnoflook schreef:
12-10-2025 10:34
Zeg gaat het goed met je?
TO legt schuld waar hij hoort, namelijk bij haar zoon, en ze benoemt de gevolgen: als dit dan dat.
En ze vertelt overduidelijk dat ze 5 (vijf) jaar lang keihard geprobeerd heeft om hem te helpen.
Dat het niet is gelukt ligt duidelijk aan haar zoon.
Terwijl zij vermoedde dat er drugs in het spel waren werd dat door zoon en vader ontkend.
Er is geen sprake van schuld, zoon is ziek.
coetje schreef:

Ik lees het als dat de dieren hier nu ook de dupe van zijn. Hopelijk komt er een oplossing. Voor je zoon maar ook voor de dieren. Echt sneu.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven