Mijn moeder drinkt te veel, help me!!

10-02-2011 18:03 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Iedereen,

Ik woon nu tijdelijk bij mijn ouders. Alleen wat nu opvalt is dat mijn moeder wel van een wijntje houdt. Maar nu is dit bijna elke avond en minimaal 1 fles. Ik ben al een x boos geworden. Mijn moeder ging een aantal dagen naar haar eigen moeder, die woont in het buitenland. Toen ze terug kwam ging ze gelijk aan de wijn. Bij haar eigen moeder doet ze dit niet. Waarschijnlijk omdat zij weet dat het niet oke is. Ik heb haar toen gelijk op aan gesproken dat ik het niet normaal vind hoeveel ze drinkt. Dat het probleem is dat ze zoveel drinkt. Toen ben ik boos naar boven gelopen. De volgende dag gaf ze toe, dat het niet oke is. Maar daarna blijft ze gewoon doordrinken en nu gaat ze vroeg naar bed en dan begint ze daar wijn te drinken. Laatst had ze zoveel gedronken dat ze de aardappels had laten staan op het vuur en bij buren/vrienden op visite ging. Ik kwam terug van een vriendin en ik zag een bijna in de fik gaande pan met aardappels. Ben toen helemaal over mijn zeik gegaan... Als ik niet op tijd terug was geweest was misschien de hele boel in de hens gegaan.

Gisteravond was ze weer dronken in bed en ik rook de alcolhollucht uit slaapkamer walmen.

Ik gelijk checken of het gas goed uit was... Want ja geen goeie ervaringen mee...

's Ochtends ben ik naar mijn vader toegegaan en ik heb gezegd dat het niet goed gaat met Mama. Ze drinkt te veel wijn!! Ik maak me zorgen. Mijn vader zegt ze heeft het gewoon druk en loopt weg. Ik was zo pissig, ik heb godverdomme net verhuizing achter de rug en een relatiebreuk en ik ga toch ook niet naar de wijn grijpen!!!!!! Ik ging jankend op de fiets naar mijn werk

Al het opschrijven geeft mij al meer ruimte/ lucht. Zijn er mensen die hier ook ervaringen mee hebben?? Hoe hebben zij dit opgepakt??
Ik lees overigens ook voornamelijk boosheid en irritatie uit de post van TO. dat lijkt me dan weer niet de juiste manier. Het is je moeder, die hoeft niet op het matje geroepen te worden. waarschijnlijk roept dat alleen maar weerstand op. Het gevolg van jouw boosheid is dat ze het drinken nu voor jou verbergt. In haar eigen huis! Dan weet je dat ze beseft dat het niet ok is, maar vind je dat dan niet triest?
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 19:09:

[...]

Nee, dit is een terechte reactie. Want probleem van haar moeder, moet los staan van problemen van TO zelf. TO verbindt die met elkaar.

Heb jij ervaring met een alcoholistische moeder? Ik dus wel, en het is echt niet zo makkelijk hoor.

Ik kon mijn moeder bijvoorbeeld alleen voor 11.00 uur 's ochtends bellen omdat ze later op de dag aangeschoten zou zijn. Mijn moeder belde mij 'savonds dronken op met het ene emotionele verhaal na het andere. Oude koeien uit de sloot halen, verwijtend zijn, onaardig.

Zelfs toen ik niet meer thuis woonde, had ik heel veel last van het alcoholisme van mijn moeder.
Ik heb ook een drinkende moeder gehad. Buiten alles vond ik het vooral heel pijnlijk om haar zo dronken te zien. Genant ook.

Gek genoeg ben ik een aantal jaren later ook veel te veel gaan drinken. Verslaafden zijn pas te helpen als ze zelf erkennen dat er een probleem is én als ze er zelf iets aan willen doen. Sterkte TO, het is lastig. Ik ben toen ook heel wat keer boos geweest, toen tevergeefs.

Hoe en waarom ze ooit wel gestopt is weet ik niet. Er wordt niet over gesproken. En in tegenstelling tot haar drink ik geen druppel meer. Zij kan het bij een enkel glaasje af en toe houden. Ik zou dat niet kunnen en doe het daarom niet.
Dubbel
quote:Chardonnay schreef op 10 februari 2011 @ 19:14:

[...]

Heb jij ervaring met een alcoholistische moeder? Ik dus wel, en het is echt niet zo makkelijk hoor.

Ik kon mijn moeder bijvoorbeeld alleen voor 11.00 uur 's ochtends bellen omdat ze later op de dag aangeschoten zou zijn. Mijn moeder belde mij 'savonds dronken op met het ene emotionele verhaal na het andere. Oude koeien uit de sloot halen, verwijtend zijn, onaardig.

Zelfs toen ik niet meer thuis woonde, had ik heel veel last van het alcoholisme van mijn moeder.Tja, maar jouw situatie is niet de situatie van TO. Ik zal nooit ontkennen dat alcoholisme een probleem is (heb er mensen aan dood zien gaan)
quote:Chardonnay schreef op 10 februari 2011 @ 19:14:

[...]

Zelfs toen ik niet meer thuis woonde, had ik heel veel last van het alcoholisme van mijn moeder.Het gaat om de opmerking 'ik ben net gescheiden en verhuisd en ZIJ drinkt', denk ik.
quote:June schreef op 10 februari 2011 @ 19:10:

[...]

Minimaal een fles, elke dag. Dat is wel een probleem, dat is namelijk te veel. Ook al gebeurt er niets ernstig verder, het is veel drank..

Ten eerste is het niet elke dag, maar goed het lijkt veel drank te zijn. Zoveel krijg ik niet weg :puke:

Maar blijkbaar heeft ma geen probleem en pa ook niet. Dus misschien ziet TO het wel te zwaar en drinkt ma toch minder?
Alcoholisme zit 'm niet alleen in het tijdstip en de hoeveel heid dat gedronken wordt, maar mede in de afhankelijkheid ervan. Als moeder stiekem gaat drinken als ze erop aangesproken wordt, lijkt het me problematisch. Als het namelijk normaal drinkgedrag was, had ze gezegd: doe ff normaal en het is mijn huis.

vanaf een forum weet je nooit de werkelijkheid, maar ik zou me ook zorgen maken als het mijn moeder betrof en ik vind dus wel dat je het volste recht hebt dat aan te kaarten.
quote:rose1977 schreef op 10 februari 2011 @ 18:15:

Ik ben boos dat zij een volwassen vrouw en haar vader ook tevele dronk en nu dat zij doet ook. Waar ik ook pissig om word is dat mijn vader er zo laconiek op reageert!Weet je, het kan erfelijk zijn he (als je opa het ook had?). Waar ik in het begin van mijn kennismaking met mijn alcoholistische schoonvader hem een zwakkeling en een eikel vond, ben ik er inmiddels achter dat alchoholisme echt een ziekte is en kijk ik er heel anders tegenaan. Ik weet niet in hoeverre je moeder een alcoholiste is, maar ze doet het niet om jou te pesten ofzo. Geef je bezorgdheid aan, en blijf het doen. Kijk, dat ze drinkt moet ze zelf weten. Maar ze brengt ook andere in gevaar door de aardappels op het vuur te laten staan. En misschien heeft ze wel meer van die acties...en daar mag je haar wel elke keer op wijzen!
quote:June schreef op 10 februari 2011 @ 19:26:

A[...] ik zou me ook zorgen maken als het mijn moeder betrof en ik vind dus wel dat je het volste recht hebt dat aan te kaarten.Natuurlijk kan TO het aankaarten bij haar moeder en haar vader. Maar zoals zij dat nu doet, bereikt ze vrij weinig.
Yep. Ervaringsdeskundige. Vader is alcoholist. Tikte minstens een tot anderhalve liter jenever per dag weg met de nodige sixpackjes. Je kunt je wel boos gaan maken, maar je moeder weet dondersgoed dat ze verkeerd bezig is. Haar verwijten maken heeft ook geen enkele zin, want zolang zij zelf niet inziet dat ze een probleem heeft, kan ze ook niet geholpen worden. Focus je op jezelf en je eigen leven en laat de verantwoordelijkheid voor haar leven bij haar. Dat betekent dus ook: geen rotzooi voor haar gaan opruimen, niet voor het eten zorgen als ze niet eet (en dat moment komt als ze stevig door blijft drinken) en als ze in de problemen komt of versmeert: zelf laten oplossen.
quote:Ephemera schreef op 10 februari 2011 @ 19:27:

[...]

Natuurlijk kan TO het aankaarten bij haar moeder en haar vader. Maar zoals zij dat nu doet, bereikt ze vrij weinig.Been there done that Ik geef je op een briefje dat moeders haar hakken in het zand zet, als TO harder gaat schreeuwen.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 19:24:

[...]

Ten eerste is het niet elke dag, maar goed het lijkt veel drank te zijn. Zoveel krijg ik niet weg :puke:

Maar blijkbaar heeft ma geen probleem en pa ook niet. Dus misschien ziet TO het wel te zwaar en drinkt ma toch minder?Nou bijna een fles per dag is anders best veel hoor. Denk niet dat TO het te zwaar inziet, maar dat ze zich het probleem nu begint te realiseren. Alcholisme sluipt er stiekem in en als je erachter komt dat iemand alcoholist is, is het eigenlijk al te laat.
quote:Ephemera schreef op 10 februari 2011 @ 19:27:

[...]

Natuurlijk kan TO het aankaarten bij haar moeder en haar vader. Maar zoals zij dat nu doet, bereikt ze vrij weinig.Daar ben ik het met je eens...
quote:evelynsalt schreef op 10 februari 2011 @ 19:31:

[...]

Been there done that Ik geef je op een briefje dat moeders haar hakken in het zand zet, als TO harder gaat schreeuwen.Hier helpt dreigen als hij weer een slechte periode heeft. Hij drinkt constant, maar als hij een slechte periode heeft en veel meer drinkt en zich verslonst, dan helpt het om heel boos op hem te worden en te zeggen dat als hij er als een dronkelap bij zit als hij weet dat wij op visite komen, wij in het vervolg gewoon wegblijven. Ik kan je op een briefje geven dat hij de volgende keer er voor zorgt helemaal niets te drinken.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 19:09:

[...]

Nee, dit is een terechte reactie. Want probleem van haar moeder, moet los staan van problemen van TO zelf. TO verbindt die met elkaar.Het probleem van haar moeder wordt automatisch het probleem van het gezin, want een alcoholist kan het te gronde richten. Ook de partner en de kinderen van een alcoholist moeten met die verslaving kunnen dealen en dat is heel moeilijk. Je kunt het onmogelijk los van elkaar zien.
quote:toffifee schreef op 10 februari 2011 @ 19:33:

[...]

Hier helpt dreigen als hij weer een slechte periode heeft. Hij drinkt constant, maar als hij een slechte periode heeft en veel meer drinkt en zich verslonst, dan helpt het om heel boos op hem te worden en te zeggen dat als hij er als een dronkelap bij zit als hij weet dat wij op visite komen, wij in het vervolg gewoon wegblijven. Ik kan je op een briefje geven dat hij de volgende keer er voor zorgt helemaal niets te drinken.Mijn vader heeft het nu weten te beperken tot hooguit drie biertjes per dag. Je kunt iemand, die zijn hele leven al gedronken heeft, niet verbieden om compleet te stoppen. Het gaat goed met mijn vader, heeft een leefstijltraining via Tactus gevolgd en heeft weer enig structuur in zijn leven. Het enige jammere is is dat het huwelijk van mijn ouders gestrand is.
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je moeder. Maar lees alleen dat je boos op haar bent geworden. Denk idd niet dat dit de manier is om tot haar door te dringen. Je moeder kan dan alleen in de verdediging gaan.

Is het geen idee om een fatsoenlijk gesprek met je moeder te hebben? Gewoon rustig praten en aangeven dat je je oprecht zorgen om haar maakt. (Dus niet boos worden.) Wie weet staat ze er wel voor open, ook omdat ze zelf heeft aangegeven dat het niet oke is. Misschien heeft ze nodig dat je haar helpt, steunt om hulp te zoeken i.p.v. boos op haar te worden.
En idd zo snel mogelijk eigen woonruimte zoeken. Dan kun je er meer afstand van nemen, letterlijk en figuurlijk en wordt je er niet dagelijks mee geconfronteerd.
Zoals hier al is aangegeven, zoek een andere woonruimte.

Wat vindt je moeder zelf eigenlijk? Vindt ze zelf dat ze teveel drinkt? Of vindt ze het zelf wel meevallen?
quote:June schreef op 10 februari 2011 @ 19:26:

Als moeder stiekem gaat drinken als ze erop aangesproken wordt, lijkt het me problematisch. Maar misschien gaat ma wel elders drinken, gewoon omdat ze door heeft dat TO er sterk op reageert. Gunt ze TO de ruimte.
wijn mee naar bed nemen klinkt niet helemaal "normaal". Ik denk op dit moment hoe meer je haar ermee confronteerd, hoe meer ze zich er tegen gaat verzetten. Als het echt een verslaving is denk ik dat ze eerst zelf heel diep moet gaan voordat ze hulp vraagt.
Ik vind dat er erg vergoelijkt over gedaan wordt. Een fles wijn per dag is echt veel hoor! Als je zou zeggen dat je moeder elke dag cocaïne snuift dan zouden de reacties heel anders zijn, maar het slechte effect op iemand's lichaam is hetzelfde.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:evelynsalt schreef op 10 februari 2011 @ 19:35:

[...]

Het probleem van haar moeder wordt automatisch het probleem van het gezin, want een alcoholist kan het te gronde richten. Ook de partner en de kinderen van een alcoholist moeten met die verslaving kunnen dealen en dat is heel moeilijk. Je kunt het onmogelijk los van elkaar zien.

Dat zijn 2 aparte dingen: TO huilt omdat zij echte problemen zou hebben (verbroken relatie) en haar moeder drinkt. Alsof moeder geen recht heeft op drankprobleem, Maak je je dan meer zorgen om drinkende moeder, of heb je zelfmedelijden?

Ik ontken niet dat alcohol een gezinsprobleem is. (maar er is eigenlijk in dit geval al geen sprake meer van gezin, TO was huis al uit)
quote:Maleficent schreef op 10 februari 2011 @ 20:04:

Ik vind dat er erg vergoelijkt over gedaan wordt. Een fles wijn per dag is echt veel hoor! Als je zou zeggen dat je moeder elke dag cocaïne snuift dan zouden de reacties heel anders zijn, maar het slechte effect op iemand's lichaam is hetzelfde.Ja natuurlijk, fles wijn per dag is veel. Als het elke dag is. Maar als ma geen probleem heeft (kan gewoon functioneren?) dan kan TO beter een rustigere benadering kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven