Mijn negatieve zelfbeeld.

04-06-2012 10:56 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Sinds een jaar werk ik in de 'grote stad' (oorspronkelijk kom ik uit een heel klein stadje) en heb ik een ontzettend laag zelfbeeld. Ik (26) vind anderen vaak veel mooier/leuker/grappiger enz dan mezelf en ik vergelijk mezelf dan ook met hen. Het vreemde is ik dit gevoel vaak 's ochtends heb en in de loop van de dag wordt dit gevoel minder. Ik voel mij dan in de loop van de dag ook mooier. Ik weet van mezelf dat ik niet lelijk ben (dit bedoel ik niet arrogant), want aan aandacht geen tekort, maar toch... :(

Het grote nadeel hieraan is dat ik letterlijk constant bezig ben met mijn uiterlijk, geen enkele spiegel of weerspiegeling is veilig voor mijn blik.

Ik weet dat dit ontzettend oppervlakkig is en het nergens om gaat, maar toch zit dit mij erg dwars en vraag ik mij af of er soortgenoten zijn..?

Liefs.
En je hebt dit sinds je in de grote stad werkt?
Hekje, ja. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd wel een beetje onzeker was, maar nu neemt het best heftige vormen aan voor mijn doen.
Wat heb je aan 'soortgenoten'? Ik denk dat je beter een goede psycholoog kunt bezoeken, als dit probleem je zo hoog zit! Lijkt me een stuk verstandiger, aangezien je hier echt last van hebt.
Geheel eensch met de eerste zin van Aureel. Zoek geen soortgenoten, maar zoek mensen waar je wat leuke dingen mee onderneemt. Word lid van een sportvereniging of kookclub. Als je je leven wat drukker en gezelliger maakt, verdwijnt dit soort gepieker vanzelf naar de achtergrond.
Aureel, 'soortgenoten' in de zin van mensen die zich hierin herkennen en misschien tips kunnen geven. Nu heb jij al een goede tip gegeven. Dank hiervoor.

Ondernemer, mijn leventje is best wel druk. Maar je hebt zeker een goed punt, want door het doen van leuke dingen voel ik mij veel beter. Jij ook bedankt
quote:gelukkighartje schreef op 04 juni 2012 @ 10:56:

Ik voel mij dan in de loop van de dag ook mooier. Ik weet van mezelf dat ik niet lelijk ben (dit bedoel ik niet arrogant), want aan aandacht geen tekort, maar toch... :(

.Als je dit weet, en je weet dat je je in de loop van de dag vanzelf mooier gaat voelen, weet je toch eigenlijk ook dat je dit gevoel 's morgens niet zo serieus hoeft te nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven