Misbruik

18-06-2011 15:25 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

dit is mijn eerste post en ik ook wel meteen een heftige...

ik zit al een tijdje met iets en wil graag weten of er ook anderen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

ik ben 28 jaar en heb al heel lang psychische klachten, depressief/paniekaanvallen/angst/ onrust etc. ook op het gebied van intimiteit heb ik problemen, ik houd er niet van als mensen mij aanraken (zeker niet onverwachts!), knuffelen met mijn vriend is een opgave.

nu heb ik een tijdje terug van mijn vader (een soort opbiechting) gehoord dat hij ervoor gezorgd heeft dat ik als baby tijdens het verschonen een orgasme kreeg. hij was uit nieuwsgierigheid aan mij gaan zitten ofzo, ik weet het niet precies, jak.

denken jullie dat dit gevolgen kan hebben voor hoe ik mij nu voel?!?!
In ieder geval is dit geen normaal gedrag
Yoyoy, afgezien van dit hele verhaal, is het niet altijd zaligmakend om te zoeken naar de 'oorzaak' van je problemen. Dit is waarschijnlijk een complex samenspel van heel veel factoren, en je zult niet op een dag ineens het ei van columbus vinden dat al je problemen verklaart en daarmee oplost.

Bovendien moet je nú verder. Je doet er wellicht beter aan om je daarom te concentreren op hoe je nu in het leven staat, hoe je problemen aanpakt e.d. Soms denken mensen dat ze zich eerst anders moeten voelen om anders te kunnen handelen. Het kan ook andersom, door anders te handelen ga je je anders voelen.

Ik begrijp wel dat je enorm geschokt bent door dit bericht en dat het veel vragen oproept. Maar realiseer je dat niet altijd alle vragen beantwoord worden, en je evengoed verder moet.
Yoyoy, wat was de reden van je vader om dit nu te vertellen?
het kan zeker wel, een baby met orgasme.

Maar men, dat zou ik niet graag geweten willen hebben van mijn vader. Gross.

Maar ook ik denk niet dat je door 1 orgasme als baby zo psychisch fucked up wordt. Wel misschien als er systematisch misbruik van jou is geweest en je hierdoor niet goed gehecht bent en andere stoornissen hebt opgelopen.
quote:yoyoy schreef op 18 juni 2011 @ 16:00:

Ik ben inderdaad zoekende naar verklaringen want ik wil mijn 'rust' terugvinden.

Wat je gaat helpen met rust vinden, is stoppen met zoeken naar verklaringen. het vervelende van het leven, is dat veel dingen gewoon zijn-zoals-ze-zijn.

Jij bent nou eenmaal wie je bent. Welke verklaring of gebeurtenis daar achter zit, maakt niks uit.

Het gaat om je toekomst, niet om je verleden.

Jij bent jij, je bent zoals je bent. Hoe je zo geworden bent? Dat kan niets of niemand verklaren. Maar hoe je over tien, twintig, dertig jaar bent? Dat bepaal je zelf! Vanaf vandaag!
Je bent in therapie voor dit voorval... je vader heeft het recent opgebiecht... en nu vraag je aan ons of het je leven beïnvloedt kan hebben???

Volgens mij klopt er iets niet, deze vraag moet je aan je verschillende therapeuten vragen.
Maar het is toch absoluut niet normaal dat een vader dit doet bij zn kind. Ik snap sommige reacties niet helemaal. Er wordt dan gessuggereerd dat de baby er geen schade van ondervindt.

Je weet trouwens nooit wat er in het onbewuste (deel van de hersenen) wordt opgeslagen aan ervaringen in de babytijd.
Ik heb er ook niet voor gestudeerd, dus gewoon maar wat in me opkomt: ik geloof niet dat het enkele feit van die ene handeling je psyche naar zijn grootje helpt. Maar ik geloof wel dat een vader die zoiets doet een nogal intens verkeerd idee heeft van wat het betekent om van je kinderen te houden, voor ze te zorgen, ze te beschermen. En DAT komt er niet alleen uit in een keer misbruik, maar in je hele opvoeding, lijkt me.
quote:Aureel schreef op 18 juni 2011 @ 16:05:

Yoyoy, afgezien van dit hele verhaal, is het niet altijd zaligmakend om te zoeken naar de 'oorzaak' van je problemen. Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat kan namelijk weleens helemaal verkeerd uitpakken. Zoals je je op dit moment voelt: angstig en onrustig is dat zeker niet verstandig. Ik weet niet of je op eigen initiatief naar een hypnotherapeut bent gegaan, maar nu in het verleden duiken is misschien wel het slechtste wat je kunt doen. Ik zou als ik jou was toch eerst eens praten met een arts en je laten doorverwijzen naar een goede therapeut, die goed jouw grenzen bewaakt.
quote:xalvadora schreef op 18 juni 2011 @ 16:08:

Maar het is toch absoluut niet normaal dat een vader dit doet bij zn kind. Ik snap sommige reacties niet helemaal. Er wordt dan gessuggereerd dat de baby er geen schade van ondervindt.

.

Hoe raar ook, en natuurlijk moet je van een baby afblijven, maar 'nee' ik ben er van overtuigd dat een TO van die handeling van haar vader, geen schade heeft

Ik vind het ook FOUT dat papa het haar verteld heeft, hij had zijn schuldgevoel lekker zelf moeten verwerken, nu zadelt hij haar met iets extreems op. Sukkel! (sorry TO, dat ik zo over hem spreek)
Ik denk meer dat je genetische achtergrond, met een broer met asperger en een vader die zoiets doet, voor een deel je problemen kan verklaren. Maar voor psychische aandoeningen zijn er nooit maar een oorzaak, maar wel 10-1000 factoren die op elkaar inspelen. Graven heeft eigenlijk weinig zin.
quote:lilalinda schreef op 18 juni 2011 @ 16:12:

[...]

Ik vind het ook FOUT dat papa het haar verteld heeft, hij had zijn schuldgevoel lekker zelf moeten verwerken, nu zadelt hij haar met iets extreems op. Sukkel! (sorry TO, dat ik zo over hem spreek)Zeer mee eens. Wat is in godsnaam de meerwaarde ervan zoiets te vertellen?!
quote:ritmeester schreef op 18 juni 2011 @ 16:09:

Ik heb er ook niet voor gestudeerd, dus gewoon maar wat in me opkomt: ik geloof niet dat het enkele feit van die ene handeling je psyche naar zijn grootje helpt. Maar ik geloof wel dat een vader die zoiets doet een nogal intens verkeerd idee heeft van wat het betekent om van je kinderen te houden, voor ze te zorgen, ze te beschermen. En DAT komt er niet alleen uit in een keer misbruik, maar in je hele opvoeding, lijkt me.

Helemaal mee eens.

Toch wat vragen die me te binnen schieten...waarom heeft hij het in vredesnaam opgebiecht ? Kan je er wel bij hebben bij de problemen die je al hebt.....:(

Grenzeloos komt jouw vader over. Eigen 'nieuwsgierigheid' eerst en dan een opbiechting waar je in principe geen reet mee kan.
Of het wel of niet schadelijk is voor een baby -insert kotssmiley- het lijkt me wél schadelijk om zoiets op volwassen leeftijd te horen van je vader.
Ja en het valt gewoon onder seksueel misbruik. Zoiets doe je niet.
dat hij erbij moest vermelden dat ze een orgasme kreeg vind ik ziek.

net of hij wil zeggen dat TO het wel lekker vond.

soort van medeplichtigheidsgevoel scheppen.
wij slapen nooit.
quote:orchideehier schreef op 18 juni 2011 @ 16:14:

Ik denk meer dat je genetische achtergrond, met een broer met asperger en een vader die zoiets doet, voor een deel je problemen kan verklaren. Maar voor psychische aandoeningen zijn er nooit maar een oorzaak, maar wel 10-1000 factoren die op elkaar inspelen. Graven heeft eigenlijk weinig zin.Graven vind ik ook gevaarlijk. Want je kunt lang opzoek blijven naar iets dat niet bestaat. Tijd die je beter kunt besteden aan het heden
quote:Conundrum schreef op 18 juni 2011 @ 16:17:

Of het wel of niet schadelijk is voor een baby -insert kotssmiley- het lijkt me wél schadelijk om zoiets op volwassen leeftijd te horen van je vader.

Dat lijkt me ook inderdaad. Maar dan is het nog steeds niet de oorzaak van de problemen die TO op dit moment heeft.

Bovendien is het nutteloos om naar één oorzaak te zoeken. Psychische problemen komen voort uit een complexe samenwerking van allerlei factoren. Wanneer je opzoek gaat naar één oorzaak, dan kan je er vergif op in nemen dat je daarin gaat falen.
Djeez, als dit waar is . Hoe ziek in je hoofd ben je dan.

Of het je heeft geschaad toen het gebeurde betwijfel ik.

Het zou mij wel schaden om dit incident alsnog van mijn vader te horen.

Het idee dat je vader tot zoiets in staat was, maakt hem in mijn ogen ineens een andere man die je altijd hebt gekend.

Ik zou er misselijk van zijn. Niet om het idee dat het mij is gebeurd als baby, maar dat de man die mij zou moeten respecteren en beschermen, dit niet heeft gedaan en de grens ver te boven ging.

Daar zou ik behoorlijk van ondersteboven zijn.
Hoe kan je overigens weten dat een baby een orgasme kreeg.

Pff...krijg het mijn toetsenbord amper uit,
De lichamelijke reactie lijkt me niet schadelijk. De manier waarop lijkt me wel schadelijk kunnen zijn.

Ik probeer even een stapje te maken naar een fobie.

Die kan je toch ook op zeer jonge leeftijd krijgen ?

Het zou 'fijn' zijn als jouw probleem daar aan ligt TO, een duidelijke aanwijsbare oorzaak. Als een soort lichtje wat je aan kan doen, zodat je het ineens heel helder ziet, waarom je worstelt.

De oplossing lijkt dan makkelijk om te worden wie je bent, zonder al die ballast.

Ben bang, dat wat de meeste hier zeggen waar is. Dat het niet alleen dit voorval is, als oorzaak van jouw problemen.

Het gezin wat je beschrijft klinkt ook best pittig, met een niet aanwezige moeder, broer met asperger, jouw vader die grenzeloos is.

Tel daarbij je eigen karakter, genen, opvoeding en andere ervaringen op.
quote:yoyoy schreef op 18 juni 2011 @ 16:00:

Ik ben nogal een controlfreak waardoor ik moeilijk onder hypnose ben te brengen. Dat is niet voor niks, dat je vasthoudt aan die controle. Dus niet doen die hypnose, word je alleen nog maar meer gespannen van.
ik weet dat ik waarschijnlijk afgebrand ga worden, maar ik snap best dat die man nieuwsgierig was of een baby een orgasme kan krijgen. Nee ik zou het absoluut niet uitproberen, en ik vind dit ook erg slecht. Maar ik denk net als de meeste niet dat TO hieraan haar problemen heeft overgehouden, dat zijn dingen die groeien, door meermaals dingen mee te maken, zoals misbruik of een niet liefdevolle omgeving op te groeien. Ik ben zelf erg vaak verhuisd van zowel plaats als gezin, en ik kan na jaren oefenen weer zonder moeite aanraken/knuffelen.

TO. ik geloof niet zo in hypnotherapie. ga langs bij iemand die jou kan helpen met oplossingen te vinden, het verleden kan je niet veranderen, de oorzaak neem je niet weg.

Er zijn vast mensen die je kunnen helpen om anders te gaan denken, bijv als iemand je aanraakt niet denken: wat wil hij?!! (ofzo) maar: ok, hij raakt me aan, waarom vind ik dit niet fijn en daarop in te spelen; door bijv. een stap weg te doen, of voor jezelf te beseffen dat er niets achter zit en het geen kwaad kan.

Succes met het verwerken en een oplossing te vinden.
quote:ritmeester schreef op 18 juni 2011 @ 16:09:

Ik heb er ook niet voor gestudeerd, dus gewoon maar wat in me opkomt: ik geloof niet dat het enkele feit van die ene handeling je psyche naar zijn grootje helpt. Maar ik geloof wel dat een vader die zoiets doet een nogal intens verkeerd idee heeft van wat het betekent om van je kinderen te houden, voor ze te zorgen, ze te beschermen. En DAT komt er niet alleen uit in een keer misbruik, maar in je hele opvoeding, lijkt me.Goed omschreven. Kan me niet voorstellen dat een vader die dit op zijn geweten heeft de rest van je jeugd een supervader is geweest. Al hoop ik voor je dat ik het gigantisch mis heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven