Moet ik hulp zoeken?

26-01-2011 17:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Op dit moment zit ik niet lekker in mijn vel, ik kan niet genieten, of nou ja, niet kunnen genieten: moeilijk. Thuis gaat het niet zijn gangetje: een broer van mij is aan de antidepressiva en aan onrustmedicatie (piekert erg, twijfelt aan zichzelf, wil overal controle over hebben).

Mijn moeder is ongeveer vanaf vorig jaar september ook 'overspannen/angstig' omdat het een periode is rond het overlijden van mijn broer (is al wel heel wat jaren geleden , maar toch).

Zelf ben ik 18, was altijd lang leve de lol en feesten voor het leven. Ik ben altijd wel een gevoelig meisje geweest (niet in het overdreven hoor: overgevoelig ofzo) en leefde altijd wel mee als er weer een rotperiode aan zat te komen (thuis, met mijn moeder enz.).. Maar het was niet in de zin dat ik me er gigantisch rot onder voelde.

Nu begon ik vorig jaar rond februari te twijfelen aan mijn relatie (ik had toen anderhalf jaar). Ik ben altijd gigantisch gek van mijn vriend geweest. Veel mooie momenten met hem beleefd. Maar bij het woordje relatie of de ware werd ik vreselijk bang en daarom heb ik het maar uitgemaakt. Niet dat ik het na even onzeker zijn heb uitgemaakt, maar ik heb ruim een half jaar getwijfeld (tot piekeren aan toe) hierover. Dus ik dacht; misschien is het beter om maar uit te maken en dan zien we wel waar het ons naartoe brengt. We gaan alsnog wel als vrienden met elkaar om en ik kan veel bij hem kwijt.. We zullen zien.

Sindsdien ben ik er hele tijd mee bezig; met wie word ik oud? (I know, een verkeerde vraag van iemand voor 18, maar dat komt denk ik omdat ik altijd vastigheid aan hem had en nu is het gewoon ja, over.. Zoals mijn ouders zeggen; je moet weer even leren op je eigen poten te staan).

Sinds dat het uit is, is het een poosje goed gegaan wat piekeren betreft.

Maar sinds een klein maandje maak ik me druk of ik niet lesbisch ben? En nou gaat het me niet om het eventueel lesbisch zijn (de kans is klein, ik heb er geen aanleiding voor, want ik ben nog nooit op een meisje verliefd geweest), maar het zit me zo ontzettend in de weg dat ik er bang van word. Het is soms net alsof ik van die angstmomenten heb. Dan kan het me zo ontzettend benauwen. Waarom weet ik zelf ook niet.. Het is trouwens ook wel. Des te langer ik er in blijf hangen; ben ik lesbisch? Des te moeilijker ik er van af kom..

Daarnaast pieker ik ook van; hoe kan ik van mijn gepieker afkomen? Ja, het is miss heel stom en ik ken dit ook niet van mezelf. Misschien speelt het afgelopen jaar mee ofzo en dat dat dingen zijn die ik niet goed heb verwerkt.

Ik wou jullie bedanken voor de moeite om dit allemaal te lezen. Het is eigenlijk kort verteld, maar ik hoop dat jullie een beetje een indruk kunnen krijgen.

Ik heb er ook aan zitten denken om naar de huisarts te gaan! (Voordat ik dit vergeet te vertellen). We zijn allemaal (mijn zus, mijn ouders en ik) het allemaal wel zo af en toe zat; al die stomme piekergedachten van mijn andere broer. Daarom durf ik het ook niet tegen (Vooral mijn moeder) de rest te vertellen omdat ik bang ben van; oh nee he, gaat die ook al meteen lopen zeuren. Ik hoop jullie begrip!! Sorry voor het verwarrende verhaal , maar dit lucht in ieder geval al eventjes op.
Droom niet je leven, leef je dromen!!
Veel te lange tekst, ik haakte al snel af. Antwoord op je titel is waarschijnlijk "ja", anders zou je het je niet afvragen denk ik. Succes.
Je weet maar nooit
Je had hier pas toch ook al een topic over? Of twee?

Waren de antwoorden toen niet bevredigend genoeg?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, zou ik doen. Je kunt namelijk uitstekend, via RET, leren hoe je dit soort zinloze gedachten ombuigt en daar heb je de rest van je leven wat aan. Dus ik zou naar de huisarts gaan, uitleggen waar je mee zit en vragen naar RET. Succes!
Ik weet niet of het in de andere vier topics al genoemd is, maar is het geen optie om op jezelf te gaan wonen?

Heb je veel minder te maken met de problemen van je familieleden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Gewoon eens met een meisje zoenen, weet je gelijk of je bi bent.
Je klinkt als een typische onzekere 18-jarige in het staartje van je puberteit. Gaat vanzelf over.
iedere maand weer een nieuw topic openen gaat je idd niet helpen
Eensch met alle voorgaande schrijvers...
Dit is je zesde topic!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Moet tegenwoordig elke onzekere puber therapie gaan volgen dan? Geen wonder dat de ziektekosten de pan uit rijzen

TO, meid, maak je niet druk, we spreken je over een jaar of wat wel weer. Gaat allemaal over.
668, the neighbour of the Beast
Piekeren hoort bij het leven, daar hoef je niet voor naar je huisarts en pillen tegen piekeren dat helpt ook niks, behalve dat je er verslaafd aan raakt. Je kan wel naar een psycholoog om te leren hoe je met dat gepieker om moet gaan. Stoppen kan je het niet, maar je kan wel leren hoe je er minder aandacht aan kan besteden
Wanneer Ramses Shaffy werd gevraagd over iets spannends/ iets niet leuks in zijn leven zei hij stevast: "Ik zal wel zien.....'

Dat neemt zoveel gepieker weg want piekeren over de toekomst is zinloos buitendat verlies je de aandacht voor het moment nu uit het oog. Je kan ook tegen jezelf zeggen wanneer je piekert: STOP en aan iets anders gaan denken.

Want wanneer je over iets piekert merk je meestal dat het totaal anders uitpakt dan je had gefantaseerd van te voren.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Ga lekker naar de huisarts meid. Je hebt geen makkelijke tijd achter de rug en als je 18 bent gaan er allerlei hormonen met je hersenen aan de gang. Over 4 jaar ben je een kompleet ander mens, geloof me, je zal nog aan me denken ;)

Een paar gesprekjes met een psycholoog zullen je misschien wat ruimte in je koppie gevn. Verder hoef je niet bang te zijn dat dit blijvend is, maar je moet er wel serieus mee aan de slag. Hier kunnen we je verder niet helpen denk ik....

Sterkte!
Al dat gepieker is ook op zoek zijn naar jezelf. Dit komt vanzelf goed. Als je bi bent of wat dan ook maakt ook niets uit daar kom je ook vanzelf achter gewoon aan je gevoel toegeven.
Als je jezelf in de weg zit met je gedachtes is een psycholoog inderdaad een optie. Verwacht alleen geen wonderen, als je weer buiten staat ben je nog steeds dezelfde maar heb je alleen een manier om er mee om te gaan.
Mijn ervaring is dat je als je op jezelf woont al veel minder aan je hoofd hebt, omdat je niet steeds met je familie geconfronteerd wordt.

(klinkt lullig maar als je ze iedere dag ziet ben je automatisch meer met ze bezig)

Daarnaast heb je als je zelfstandig woont de vrijheid om te experimenteren met mannen of vrouwen, net wat je wilt, en kun je er zo achter komen wat bij jou past.

Nu blijf je misschien hangen in een cirkeltje omdat je wel kunt denken aan een vrouw maar niks kunt met die gedachte.

(Ik heb niet alle topics gelezen dus ik pik er zomaar een paar dingen uit)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:DeKenau schreef op 26 januari 2011 @ 18:06:

Je klinkt als een typische onzekere 18-jarige in het staartje van je puberteit. Gaat vanzelf over.Hear hear. Dat is nou het leven.
Ik ga er sowieso iets mee doen, want zo door gaan is niks. Continue piekeren over o.a. mijn geaardheid! Ik word er kriegel van! Nog nooit op een meisje gevallen en toch bang dat ik het ga worden. Ik heb niks tegen lesbies.. Maar ben tóch bang dat ik het ben!
Droom niet je leven, leef je dromen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven