Motivatie weg

10-03-2018 14:01 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

Ik heb een groot probleem.. ik zit momenteel in mijn examenjaar en mijn motivatie is weg. Ik heb dit jaar niks gedaan aan mijn studie en blijven zitten kan ook niet in het examenjaar.. bij mijn school word je van de opleiding afgestuurd als je niks doet. Wees alsjeblieft niet te streng voor mij, want ik heb in een depressie gezeten en heb daarom niks gedaan! Ik wil hierna naar het hbo, maar als ik van de opleiding word afgestuurd moet ik opnieuw 3 jaar lang studeren om op hbo te komen. Ik ben momenteel 21 jaar oud. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of hebben jullie tips? Ik probeer alles in te halen, maar het is zo veel dat het onmogelijk voor mij lijkt en mijn motivatie is op..
Ben je al bij je studieloopbaanbegeleider op school geweest?

Ga maandag gelijk een afspraak maken met hem/haar.
Je zit in een vicieuze cirkel; je probeert alles in te halen, maar omdat je door de bomen het bos niet meer ziet, raak je je motivatie kwijt, omdat je ervan uitgaat dat je het toch niet zult redden.

Wat weet je in ieder geval zeker? Je wilt HBO gaan doen. En dat kan niet als je niet slaagt. Laat die HBO wens je drijfveer zijn om toch je schouders eronder te zetten, ook al zul je wat tandjes bij moeten zetten.

Praat inderdaad met iemand van school. Misschien kan hij of zij jou helpen om een planning/schema te maken, zodat je alles toch nog op tijd kunt halen.
3 jaar opnieuw doen voor een verpest jaar lijkt me stug.

Depressie is een goede reden voor studievertraging en niks on he voor te schamen. Maar onderneem wel actie!!!! Ga naar je huisarts voor een verwikzing naar een psycholoog als je daar nog niet bent geweest. Stap ook zo snel mogelijk naar de studiebegeleider, mentor, decaan of hoe het heet op je opleiding. Als je je klachten aangeeft, kunnen jullie kijken hoe dit te fixen is. Misschien kost het je wat extra tijd om je opleiding af te maken, maar vast geen 3 jaar! Mijn ervaring is dat wanneer je in gesprek gaat en aangeeft waarom het moeilijk gaat, je echt niet zomaar van school wordt getrapt!

Heel veel succes! Onderneem echt die stappen (laat desnoods je ouders of en vriendin voor je bellen of stuur een mail als dat makkelijker is), maar doe iets NU.
Je kunt , als je 21 jaar bent, ook toelatingsexamen doen voor het HBO.
Dan heb je geen diploma nodig.
Daar moet je wel een klein beetje slim voor zijn.
Je bent volwassen, en geen klein kind meer wat aangespoord moet worden.

het is jouw leven, wil je dit verkloten, dan moet je dat zelf weten.

het wordt tijd dat je je ook volwassen gedraagt en je verantwoording neemt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
10-03-2018 15:35
Je bent volwassen, en geen klein kind meer wat aangespoord moet worden.

het is jouw leven, wil je dit verkloten, dan moet je dat zelf weten.

het wordt tijd dat je je ook volwassen gedraagt en je verantwoording neemt.
:O

Ferme taal :biggrin:
Je hebt een depressie gehad. Daar kan je je nu achter gaan verschuilen oogje kan gewoon je leven weer in eigen hand gaan nemen.

Maak een afspraak met je studiebegeleider hoe je achterstand in te werken.
Regel eventueel bijles of studiehulp.
Stop met mekkeren.
Ana_Isabel2 schreef:
10-03-2018 15:41
:O

Ferme taal :biggrin:
Perfect ook voor op memootjes.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Bedoel je een gediagnosticeerde depressie? Dus je hebt wel hulp gehad?

Zo niet, ga dan eerst eens naar de huisarts.

Naast de hulp met plannen die je op school moet regelen, zou ik ook zorgen voor psychische en lichamelijke gezondheid.

Je studie vraagt veel energie dus zal je moeten letten op allerlei zaken die je energie kosten of geven. Eet en drink gezond. Slaap niet teveel en niet te weinig. Kom op tijd je bed uit. Ga eens per dag 1/2 - 1 uur naar buiten - overdag! Beweeg. Stop (indien van toepassing) met blowen en drinken. Beperk het contact met vermoeiende mensen (of mensen waar jij zelf graag bij zeurt). Zorg dat je vrolijk in slaap valt - comedy, vrolijke muziek, feel good movie. Etc.
Ja ik, ik heb een schema gemaakt van alle leerstof die ik moest kennen op het examen en zo heb ik in de laatste maanden alles nog drie keer door kunnen nemen. Dat was van 's morgens zes tot 's avonds tien; vijftig minuten leren tien minuten pauze. En ik ben geslaagd. Moet zeggen dat er meerdere talen bij zaten die ik al aardig sprak dus dan was het voornamelijk de grammatica en de literatuur die ik moest leren. Ik droom er nog steeds van.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven