Omgaan met jaloezie

28-05-2020 23:11 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Calimero hier.

Ik heb een vriendin die ik al 22 jaar ken en die al jaren zowat alles voor mekaar krijgt wat ik ook zou willen. Ik heb het haar steeds gegund, maar tegelijkertijd voel ik me best jaloers dat het haar zo gemakkelijk af gaat en ik steeds obstakels op de weg krijg, zo lijkt het.

Even een voorbeeld. Ik had het afgelopen jaar ongeveer dezelfde doelstellingen als haar: een tweede diploma, reizen en gaan cohousen. Haar is het gelukt, ze heeft elk van deze dingen gedaan en morgen verhuist ze. Ik aan de andere kant, zit momenteel thuis, op zoek naar werk, zonder tweede diploma en (nog) geen kans om te gaan reizen.

Rationeel weet ik dat ik het er goed vanaf heb gebracht gezien mijn jeugd en dat alles wat ik wil nog steeds kan. Emotioneel echter, vind ik het jammer dat ik nog niet sta waar zij staat en heb ik het gevoel dat er veel tegenwind op me afkomt.

Afbeelding

Iemand advies? Tegeltjeswijsheid? Virtuele slag bestemd voor mijn gezicht?
leeg
Ach, wie weet wat zij voor last of pijn of teleurstelling met zich meedraagt. Die dingen die jij noemt zijn maar fracties van het leven. Stel haalbare doelen en meet je niet aan anderen.
Alle reacties Link kopieren
Don't waste your time on jealousy
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind
The race is long and in the end, it's only with yourself


Een tegeltjewijsheid uit het nummer Sunscreen van Baz Luhrman.
En zo waar...
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Jaloezie is niet altijd slecht, zolang je anderen, maar ook jezelf er niet mee kwetst. Het zorgt er wel voor dat je na gaat denken over wat je eigenlijk echt zou willen. Aan jou natuurlijk of je er iets mee doet. Net als blijdschap, boosheid, verdriet, etc. Is Jaloezie een primaire emotie. Gewoon accepteren, even jaloers zijn en weer verder met het dagelijks leven.
Keesjeaap5 schreef:
28-05-2020 23:56
Jaloezie is niet altijd slecht, zolang je anderen, maar ook jezelf er niet mee kwetst. Het zorgt er wel voor dat je na gaat denken over wat je eigenlijk echt zou willen. Aan jou natuurlijk of je er iets mee doet. Net als blijdschap, boosheid, verdriet, etc. Is Jaloezie een primaire emotie. Gewoon accepteren, even jaloers zijn en weer verder met het dagelijks leven.
Da's nie helemaal waar he.
Jaloezie is een afgeleide van boosheid, angst of verdriet.
Hoe komt het dat jij jouw doelen niet hebt gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Het komt over als concurrentie, wie heeft het als eerste beter voor elkaar. Wat is de reden dat je je aan haar behaalde doelen meet? Voel je je minderwaardig aan haar, mss ook op nog andere vlakken?

Jouw doelen verlopen mss via een ander pad alleen hoeft dat niet te betekenen dat je die doelen helemaal niet meer haalt. Haar pad is het jouwe niet en waarom zou je ook.
wij slapen nooit.
Ja, hoe komt het dat jullie bijna dezelfde doelen hadden? Ik heb nog nooit ook maar iets van dezelfde doelen in mijn leven gehad als een vriendin.

Heb je je door haar doelstellingen laten beïnvloeden?
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
29-05-2020 00:44
Ja, hoe komt het dat jullie bijna dezelfde doelen hadden? Ik heb nog nooit ook maar iets van dezelfde doelen in mijn leven gehad als een vriendin.

Heb je je door haar doelstellingen laten beïnvloeden?
Nee, ik ook niet, niet op die manier. Wel dat je het hebt over wat je graag zou willen (doen) op prive- of werkgebied. Maar dat is niet in beton gegoten als in 'moeten' vervolgens en het dan zien als falen als iets een andere wending neemt door wat dan ook.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hard werken om toch je doelen te bereiken en ook eens kijken naar wat jij wél hebt. Het kan vele malen slechter. En iedereen heeft dingen in het leven die niet mee zitten, of krijgt op een gegeven moment in het leven tegenslagen te verwerken. Je kunt alleen zo hard mogelijk je best doen om te bereiken wat je wilt bereiken.
Ik ken iemand die op het oog alles heeft, een geweldig leven, gezin, veel geld. Maar zij heeft op jonge leeftijd haar broer verloren door een ongeluk, hij was haar beste vriend en ze zou al haar geld en reizen etc zo inleveren als ze hem daarvoor in de plaats terug zou krijgen.
Zo heeft iedereen wel verdriet over bepaalde dingen. Count your blessings!
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je toch niet de goede doelstellingen gehad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nu ze weg is hoef je je niet meer steeds aan haar te spiegelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
To, ik vind je helemaal geen calimero en eigenlijk heel begrijpelijk dat je toch echt wel even moet slikken in deze situatie.
Het is niet alsof je het haar misgunt. Je gunt het jezelf alleen ook. Jij hebt alleen de pech gehad dat je tegen wat obstakels bent opgelopen.

Wees dus niet te hard voor jezelf. Je weet dat je jouw gestelde doelstellingen nog steeds kunt behalen, maar dat neemt niet weg dat je echt wel even mag balen van het feit dat je tegenwind hebt gehad of nog steeds hebt.
Dat is heel menselijk.

Baal er even van en ga dan met frisse moed weer verder. Je klinkt realistisch genoeg dat je niet gaat zwelgen.
Alle reacties Link kopieren
Oh dit herken ik echt héél goed. Ik haat mezelf zo als ik zo over m'n vrienden en familie denk, maar soms kan ik het niet laten.

Voorbeeldje, ik kon de druk van het gymnasium niet aan en ben afgestroomd naar havo, heb nu zo'n 9 maanden mijn hbo diploma. Al m'n vrienden hebben universiteit gedaan, wonen al samen en hebben een loon dat stukken hoger is dan de mijne (wat natuurlijk volkomen logisch is). Een vriendin kreeg deze week te horen dat ze twee keer loonsverhoging krijgt dit jaar + een vast contract. Ik heb gelukkig wel werk (jaarcontract), maar ben nog single en woon bij m'n ouders want ik kan niet zo makkelijk een huurwoning vinden met mijn budget. :(

Ik gun het m'n vrienden echt, ben blij voor ze en zal nooit m'n ongenoegen uiten of jaloers/kattig reageren. Maar soms betrap ik mezelf erop dat ik wel jaloers ben ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven