Onrustig gevoel in huis

20-09-2015 18:29 34 berichten
Ik ben benieuwd of anderen dit misschien herkennen, of mij kunnen helpen met tips, of een verklaring. Ik heb eigenlijk altijd een onrustig gevoel in huis wat betrekking heeft op de inrichting. Het interieur kan mij soms behoorlijk irriteren, waardoor ik de neiging krijg mijn hele inboedel en zelfs de vloer of muren te veranderen. Zodra dit gebeurt is ben ik even tevreden, maar na een of twee jaar (volgens mij begin ik een patroon te ontdekken en begint het rond september in aanloop naar de donkere dagen) begint het weer te 'kriebelen'

Het is echt vervelend, want het geeft mij een onrustig gevoel en het kost natuurlijk ook geld. Er zijn wel dingen waar ik al 'langere' tijd mee doe en wat ik blijvend oké vind, ik vraag mij af waarom dat dan wel.

Overigens heb ik een basic interieur waardoor ik ook alleen met het vervangen van accessoires al een eind kom, maar dit helpt dus niet.

Ik wou dat ik tevreden kon zijn als vele anderen en mij niet zo bekommerde om hoe het er thuis uit ziet. Wie herkent dit?
Ik herken dit zeker, kan mijn interieur ook rustig meerdere keren per jaar veranderen en dan nog niet tevreden zijn. Dat is me ook vaak genoeg overkomen toen ik nog op mezelf woonde, dus heb een hoop geld uitgegeven aan eigenlijk niets. Mijn wanddecoratie die ik toen mooi vond staat daar nu ook maar, ik vind er nu niets meer aan. Veel van die canvas dingen die ik weer weg kan doen. En een hoop geld uitgegeven aan gordijnen... die staan nu ook hier op zolder. Nu ik samenwoon kan mijn vriend me gelukkig wel tegenhouden, al voel ik toch die drang...

Weet ook echt niet wat het is en waarom dit zo is...
-
anoniem_227901 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 00:19
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Per seizoen vervang ik alleen wat accessoires, andere kleur kussenhoesjes, een herfstboeket, ander lopertje op de eettafel, meer kaarsen maar dat is niet voor iedereen genoeg. De kleur van een muur kun je, afhankelijk van de ondergrond, makkelijk veranderen, tenzij je besluit een heel donkere kleur te nemen, dan wordt het een aardige klus om hem later weer over te schilderen. Misschien kun je iets met een paneel in een uitgesproken kleur of een groot schilderij?
verba volant, scripta manent.
Herken het ook... Ik heb gelukkig de luxe niet om nieuwe dingen te kopen maar alles verplaatst bijna elke maand hier nog van plek... helaas gaan meubels daar sneller van kapot
Ow mijn vriend heeft dat ook altijd, gek word ik er soms van. Hij weet dat ik niet hou van de hele boel omgooien elk half jaar dus bedacht hij een truuk: de kamer veranderen terwijl ik slaap. Hij is bipolair, dus hij heeft wel een 'excuus', maar ik eis nu overleg voor hij wat verandert.

Maar wat jou betreft, sommige mensen houden van veel afwisseling, kan toch? Hoeft geen speciale oorzaak te hebben, volgens mij. Ik ken meerdere mensen die dat doen, shoppen is iets wat veel mensen ook vaak doen. Dan kun je het interieur veranderen met woonaccesoires, dat zie ik ook veel mensen doen. Rusteloosheid is eigenlijk best normaal tegenwoordig, als ik erover nadenk. Misschien is het gewoon de tijd waarin we leven?
Ik heb het gehad in een huis waar ik het heel slecht naar m'n zin had. Toen ik eenmaal was verhuisd, had ik er geen last meer van.
quote:Chiefseattle schreef op 20 september 2015 @ 18:41:

Ow mijn vriend heeft dat ook altijd, gek word ik er soms van. Hij weet dat ik niet hou van de hele boel omgooien elk half jaar dus bedacht hij een truuk: de kamer veranderen terwijl ik slaap. Hij is bipolair, dus hij heeft wel een 'excuus', maar ik eis nu overleg voor hij wat verandert.

Maar wat jou betreft, sommige mensen houden van veel afwisseling, kan toch? Hoeft geen speciale oorzaak te hebben, volgens mij. Ik ken meerdere mensen die dat doen, shoppen is iets wat veel mensen ook vaak doen. Dan kun je het interieur veranderen met woonaccesoires, dat zie ik ook veel mensen doen. Rusteloosheid is eigenlijk best normaal tegenwoordig, als ik erover nadenk. Misschien is het gewoon de tijd waarin we leven?Mijn man wordt dus inderdaad ook helemaal gek van mij. Ik dender op zo'n moment ook gewoon door en word zelfs onredelijk. We hebben nu als compromis dat ik eerst op marktplaats moet zoeken naar andere meubels of wat dan ook.
Ik heb dat helemaal niet, ik geef veel geld uit aan mijn interieur ik koop alleen klassiekers die ik echt al een tijd wil, ik koop zelden tot nooit iets in een opwelling, tuurlijk wel eens een vaas of zo, maar een bank niet. Ik doe al 20 jaar met mijn bank en vind hem nog steeds mooi, omdat ik nu een groter huis hen dan 20 jaar geleden is er nog een bank, deze wilde ik al xoooo lang hebben, ik heb hem nu 5 jaar en vind hem nog steeds prachtig.

Kunst heb ik ook aan de muur, gemaakt voor mij, dat vind ik wel eerder aan vervanging toe kunnen komen, ik vind het nog steeds heel mooi, maar kan me voorstellen dat dat wel eens iets anders kan worden.

Dus mijn tip, denk goed na en koop niet in impuls.

En misschien heeft de winter we wel mee te maken bij jou, dat weet ik niet, donkere dagen komen er weer aan dus als je het kunt oplossen met een donker dekentje in de winter en een lichte in de zomer..... Dat is denk ik wel heel logisch in de winter heb je meer behoefte aan warme kleuren dan in de zomer.
quote:Cateautje schreef op 20 september 2015 @ 18:45:

Ik heb het gehad in een huis waar ik het heel slecht naar m'n zin had. Toen ik eenmaal was verhuisd, had ik er geen last meer van.Zelfs dat heb ik geprobeerd het hielp inderdaad tijdelijk...alhoewel..., maar het kan inderdaad komen dat het aan het huis ligt. Ik denk vaak van wel!
Ik doe maar een gok hoor (geen ervaring met wat jij ervaart); misschien is de onrust die je voelt geprojecteerd op je inrichting, terwijl je van binnen wilt veranderen. Net zoiets als onvrede met baan, relatie, vrienden etc. Dan lijkt de onrust te verdwijnen als de setting veranderd is, maar ongetwijfeld komt de onrust terug omdat er iets van binnen anders moet en niet de setting/inrichting. Snijdt dit hout?
O best wel een goeie, Sensy, sommige mensen doen dat met hun uiterlijk. Je haar verven bij emotionele gebeurtenissen of veranderingen.
Ik heb het ook, maar vind het geen probleem. Kun je niet zo af en toe een muur in een kleur verven? Da's niet zo duur. BIjpassende stofjes halen en nieuwe kussenhoesjes maken. Ben je ook lekker bezig, en je hebt weer een nieuw interieur. Moet je wel je meubels redelijk basic houden. Meubels op marktplaats kopen scheelt ook veel geld.
http://www.designonstock. ... nformatie/meubels-ruilen/
Mijn ex schoonmoeder deed niets anders dan meubelen verschuiven, iedere keer als ik bij haar binnen kwam moest ik weer wennen aan de plaats van de bank, de fauteuils, de tafel en de eethoek, ik werd er knettergek van. Ze had ook van die "prachtige" schilderijen aan de muur, dat jankende jong, die zigeunerin achter een boom, een ingelijste puzzel en zes katten maar die waren wel normaal.
verba volant, scripta manent.
Ik heb er ook last van gehad, heb niet alleen mijn interieur om de paar maanden veranderd maar ben ook vaak verhuisd.

Later bleek dat de onrust in mezelf zat en het niet aan mijn huis of interieur lag.
Ik weet het niet hoor...gaat het daadwerkelijk om de inrichting van je huis of zitten er andere gevoelens achter? Ik wil je niks aanpraten...ik herken het namelijk en het kwam doordat ik niet lekker in mijn vel zat.
quote:Sensy12 schreef op 20 september 2015 @ 18:47:

Ik doe maar een gok hoor (geen ervaring met wat jij ervaart); misschien is de onrust die je voelt geprojecteerd op je inrichting, terwijl je van binnen wilt veranderen. Net zoiets als onvrede met baan, relatie, vrienden etc. Dan lijkt de onrust te verdwijnen als de setting veranderd is, maar ongetwijfeld komt de onrust terug omdat er iets van binnen anders moet en niet de setting/inrichting. Snijdt dit hout?

Daar ben ik wel bang voor...dat is ook waarom ik het onder psyche heb gezet.

Ik ben inderdaad op het moment over veel dingen ontevreden. Ik weet niet of ik daardoor de onrust thuis ervaar. Het is moeilijk ook om daar achter te komen. Dan zal ik eerst al het onvrede over andere zaken moeten weghalen, maar ja.. ging dat maar zo makkelijk!
ik heb iets soortgelijks.. maar meer dat ik allerlei ''projecten'' zie in huis..

Dan wil ik bijvoorbeeld 'opeens' een ombouw maken om de wasmachine + droger, planken ophangen ergens, een schuifdeursysteem maken op zolder (onder de schuine wanden), andere kleur op de muur, nieuwe vensterbanken etc...

Ik heb dit altijd al gehad en vind het gewoon erg leuk om te klussen..

M'n vriend kan ook rustig thuis komen na een paar dagen werken, en dan een andere kleur op de muren aantreffen..

Hij vindt het gelukkig niet erg (gezien ik toch van rustige tinten houd..) en ik ben dan weer even blij..

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of dit wel normaal is.. ik vind het gewoon verfrissend om 1x in de zoveel tijd iets anders te hebben.

Soms kan dat trouwens ook zijn dat ik gewoon de tafel anders neerzet..
quote:sandra1905 schreef op 20 september 2015 @ 19:03:

Ik heb het ook, maar vind het geen probleem. Kun je niet zo af en toe een muur in een kleur verven? Da's niet zo duur. BIjpassende stofjes halen en nieuwe kussenhoesjes maken. Ben je ook lekker bezig, en je hebt weer een nieuw interieur. Moet je wel je meubels redelijk basic houden. Meubels op marktplaats kopen scheelt ook veel geld.Zo probeerik het ook op te lossen. Ik heb een muur die ik alle kleuren mag verven die ik wil. (Met enkel gemopper van mijn man met " is het weer zover" ) maar zelfs die basic meubels, de andere muren (want vlekjes) , de vloer en de keuken moeten er, als het aan mij ligt, aan geloven. Ik weet gelukkig wel dat de onrust soms tijdelijk is en ik dus, als ik niets doe, het ook wel weer overwaait. Maar toch, het blijft vervelend!
quote:Halo schreef op 20 september 2015 @ 19:18:

[...]

Daar ben ik wel bang voor...dat is ook waarom ik het onder psyche heb gezet.

Ik ben inderdaad op het moment over veel dingen ontevreden. Ik weet niet of ik daardoor de onrust thuis ervaar. Het is moeilijk ook om daar achter te komen. Dan zal ik eerst al het onvrede over andere zaken moeten weghalen, maar ja.. ging dat maar zo makkelijk! Kun en wil je een paar van die dingen benoemen? Kan soms verhelderend werken als je er hardop over praat, maar ik begrijp het ook als je dat liever niet doet.
Het is grappig om te lezen dat anderen dit ook hebben. Toch zie ik in mijn omgeving weinig mensen die dit 'probleem' hebben en ik krijg vaak de reactie " heb je alweer iets anders?" Ik voel mij soms echt als een decadent iemand, terwijl dat helemaal niet zo is.

Aan de andere kant ben ik bang dat ik de onrust alleen weg kan halen door andere dinge op te lossen, maar dat wordt een ander topic!
quote:Sensy12 schreef op 20 september 2015 @ 19:23:

[...]

Kun en wil je een paar van die dingen benoemen? Kan soms verhelderend werken als je er hardop over praat, maar ik begrijp het ook als je dat liever niet doet.Tja, ik ben bang dat het dan wel erg off topic word. Ben het wel met je eens en denk wel dat je, al dan niet gedeeltelijk, een punt hebt.
Het is jouw topic en die kun je alle kanten uit laten gaan
quote:Sensy12 schreef op 20 september 2015 @ 19:34:

Het is jouw topic en die kun je alle kanten uit laten gaan maar nog even niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven